HugoWs Tamiya Cup avontuur

Discussie in 'Electro onroad' gestart door HugoW, 23 mrt 2014.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, ’t is wel even afkicken zo zonder forum… Ik schrijf dit zaterdag avond, de 18e, ik zie wel wanneer ik het kan posten.

    Vandaag voor training naar de ERCE gegaan. Net na de middag weg, kwart over één op de baan. Het is niet eens erg druk en dus mogen we vrij rijden, we hoeven niet in heats ingedeeld te worden. Ik ga de baan op met mijn auto zoals op MRC gereden, alleen het voordif is nu strakker met de siliconen erin. Wat meteen opvalt is geen grip, maar dat weet ik nog van vorig jaar. Iedereen heeft er last van. Ik laat de 25/58 overbrenging in de auto ondanks dat de motor helemaal niet heet wordt, en ga met verschillende veren aan de slag. Na een paar keer proberen kies ik voor rood (zacht) achter en blauw (hard) voor. De gele (medium) veren blijven in de doos. Ook ga ik met verschillende banden aan de gang, de meesten rijden met versleten banden. Ik rijd even met nieuwe, de gebruikte blijken een stuk beter. Ik heb ook nog zeer kale banden, maar niet bij me. Morgen misschien. Smeren voor grip heeft hier geen zin, te veel vuil op de baan. Wel goed reinigen.

    Ik maak uiteraard wat kleine uitstapjes maar het valt allemaal wel mee. Eén keertje ‘schade’, de rechter stuurarm schiet van de fusee af. Die klikt er gelukkig zo weer op. Ineens stuurt de auto echter heel raar, en even later helemaal niet meer. Hmmm, vreemd. Terug naar de pits; de hele servo saver ligt van de servo af. Aha. Terug geschroefd met wat borgmiddel (dank Harry) erop en klaar. Ik stel ook de stuurarmen nog wat meer toe-out. Dat had ik maar nauwelijks, en na het verstellen is de auto minder nerveus rechtuit. Nog een paar rondjes om de baan beter te leren en om 16.15u pak ik de spullen weer in, en naar huis. Ik ben voor het eerst nuttig bezig geweest voor de race, en doe ’s avonds niks meer aan de auto. Wel de accu’s laden, en zometeen niet al te laat naar bed. Morgen 6.30u op!

    Hugo
     
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Forum nog steeds down, ik schrijf dit zondag avond, de 19e, ik zie wel wanneer ik het kan posten.

    Zo, en dan de racedag. Ik ben om 8.10u op de baan, en ik monteer de zeer versleten banden van vorig jaar. Die had ik gisteren niet bij me, maar ik zag meer mensen met 51023 banden haast zonder profiel, dus even snel proberen. Het is f**king koud (excuseer), en grip is ver te zoeken, maar de auto gaat redelijk rond. Dan maar even inschrijven, en de Cup Machine ophalen bij Michael. Het is lekker druk en ik sta behoorlijk achteraan in de pits, maar alles is daar goed bereikbaar. Wel jammer dat er iemand zo staat te blowen dat ik regelmatig niet op mijn plek kan sleutelen van de stank. Ieder zijn hobby, maar er is een tijd en plaats voor alles en persoonlijk vond ik dit niet de tijd noch de plaats hiervoor.

    Dan beginnen de heats. Het is heel druk en dus maar 5 minuten per heat. Ik rijd redelijk, moet wel lossen bij de eerste 3, maar de rest blijf ik netjes voor. Niet al te veel fouten, dit gaat goed. Nou maar hopen dat het nog wat warmer wordt op de dag, want dit is niet leuk en het helpt ook niet voor de grip. Ik gooi regelmatig de achterkant van de auto wijd uit door te vroeg / te enthousiast op het gas te gaan. Mede door dat driften (wel leuk, niet snel) krijg ik van Harry de tip toch zwaardere vertanding te gaan rijden. De motor blijft immers ook koel, nu, mag best warmer. Ik monteer dus tussen die heats de 25/55 verhouding, en blaas de auto schoon met perslucht en poets de banden met reiniger.

    Heat 2 gaat minder lekker. Ik concentreer me gewoon niet goed, maak diverse uitstapjes, en baal daarvan waardoor het nog minder lekker gaat. Aan het einde van de heat herpak ik mezelf en pers er nog een snelle ronde uit, maar mooi was dit niet. Wel vierde, eigenlijk vijfde, Arthur viel vlak voor het einde van de heat uit met een afgebroken motorsoldering. Die was anders ruim voor mij gefinisht.

    De derde heat zet ik toch de gebruikte maar niet helemaal afgesleten banden erop. Het is inmiddels iets minder koud, de baan warmt op in de zon, en ik denk dat dit wel goed is. En ja hoor, ik concentreer me beter en de auto gaat goed. Weer 4e in de heat, de 3 kanonnen voor me houd ik niet bij, maar heel dicht bij de 14 rondjes die zij rijden. De achterstand wordt ietsje kleiner, en dat vind ik leuk.

    Helaas sta ik niet in de A-finales. Dat is geheel terecht, maar ik vind het toch jammer. Met een paar seconden hier en daar (minder uitstapjes) was ik er geweest. Nou ja, nu start ik als 2e in de B-Sprintfinale. Ook deze is weer 5 minuten. De finale gaat erg lekker, ik lig even 4e na de start en de eerste paar bochten, maar al snel lig ik weer tweede. Halverwege de heat neem ik de eerste plaats over en de auto gaat steeds lekkerder rijden. Ik denk dat ik steeds beter leer me de omstandigheden om te gaan, en dichter bij de grens ga rijden. Aan het einde van de B-Sprintfinale lig ik ruim op kop, volgens de omstanders ongeveer ¾ rondje voor op nummer 2. Dit gaat leuk.

    De grote B-finale begint leuk, omdat de finish volgorde van de eerste 6 uit de Sprintfinale wordt omgekeerd voor de startvolgorde. Ik sta dus 6e op de startopsteling. Na een niet eens zo heel rommelige start lig ik derde, en met 4 minuten te gaan al weer tweede. Ik zie ongeveer waar Patricia rijd, op de eerste plek, rijd en ik besluit te proberen rustig dichterbij te komen, niet als een achterlijke. Ik heb immers nog een rondje of 10 de tijd. Ik kom inderdaad dichterbij, maar tijdens het inhalen op het rechte eind van een achterblijver schiet mijn auto ineens rechtsaf de boarding in. Op volle snelheid. Niet goed. De baaninzetter constateert dat de rechter stuurarm los zit (ojee, dat heb ik eerder gehoord…) en klikt hem weer op zijn plaats. Wel duurt dat natuurlijk even, en ik val flink terug. Nog een rondje, maar daarna raak ik niet eens zo hard de curbstone vlak voor de meetloop en weer vliegt de stuurarm eraf. Ook ditmaal wordt hij weer vast geklikt, maar het kwaad is geschied. Ik lig laatste van de rijdende auto’s, alleen Jan is al uitgevallen. Ik word dus 9e, terwijl ik op weg was naar een eerste plaats (in de B-finale, maar toch). Ik baal. Demontage laat zien dat het gat van de stuurarm dat over de stuurkogel op het fusee moet, gewoon uitgelubberd en versleten is. Het losschieten na de trainingscrash was een voorbode… Ik baal er van, maar het is nou eenmaal gebeurd. Voor de volgende race nieuwe stuurarmen en ook maar meteen verse kogels, baat het niet dan schaadt het niet. De kosten zijn dat ook niet.

    Ik ruim de boel maar op en demonteer de Cup Machine, die mag retour naar Michael. Al met al een leuke dag, ik ga echt weer vooruit qua rijden, en het afstellen en proberen gisteren heeft geholpen. Ik heb een behoorlijk goede auto nu, en kon hem goed op de situatie afstellen. Ik wacht de rest van de finales en de prijsuitreiking niet af, als ik een beetje doorrijd zie ik mijn kinderen nog voordat ze naar bed gaan. En dat is ook erg fijn.

    Voor de volgende race alleen de auto controleren en schoonmaken, en de stuurarmen dus vervangen. Misschien is er dan tijd en budget om ook de M-06 klaar te maken, dat zou leuk zijn. Op deze racedag reden we door de grote opkomst maar erg kort per heat, wat meer track-time zou welkom zijn. En de M-06 is daar immers ook voor gekocht.

    [EDIT 24-04-2015]Overall blijk ik toch nog 15e geworden te zijn. Eerste in de Sprint Finale en achtste in de grote Finale door wat gedoe bij een andere deelnemer. In de stand sta ik na twee races op de 10e plek van de 25 deelnemers.[/EDIT]

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2015
  3. Coenen

    Coenen

    Lid geworden:
    2 mrt 2015
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Omgeving Eindhoven
    Even wat actiefotos, ik weet alleen niet meer welke race het was.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Gaaf, dank je wel. Gezien het veld was het één van de twee finales.

    Hugo
     
  5. viel9

    viel9

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    152
    Eindhoven was voor mij een prima dag. 3e in de stock en 8e m-chassis. Als subtopper toch een plekje op het podium, dankzij mijn beproefde methode: dieselen de hele dag en niemand raken.... Wat de setup in de stock aangaat voor Eindhoven (weinig grip baantje) voor knetterhard maken, achter supersoft, niet smeren, spoiler achter flink dwars zetten en een medium diff voor, max tandwielverhouding ...op die manier voorkom je redelijk het uitbreken achter... setup niet geschikt voor iedereen, maar alleen voor mensen die lekker rond willen tuffen... tip 2: gewoon vasthouden aan je setup....wijsvinger aanpassen aan je setup... toedeloe
     
  6. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Was wel een common rail turbo diesel, dan... Je reed heel goed. Ik reed met ongeveer dezelfde set-up, misschien dat mijn voordif wat strakker was. En inderdaad, niet te enthousiast op het gas, rustig blijven. Dat lukte me over de dag steeds beter.

    Nieuwe onderdelen zijn besteld, ook maar wat reserve delen erbij, zoals fusees en de ophangingsarmen. Die zijn nog niet gesneuveld, maar ik wil iets veiliger gaan rijden. Dit was jammer, maar een keertje eerder wat vervangen had het misschien kunnen voorkomen.

    Hugo
     
  7. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Mooi verslag weer Hugo! De mijne is inmiddels ook klaar. Het was een gezellige dag en inderdaad jammer van die wietlucht, dat men niet even het fatsoen neemt om hun jointje elders te gaan roken, jammer.
     
  8. viel9

    viel9

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    152
    Daar zat precies je probleem Hugo... maar lekker zo laten zitten voor Deventer, daar heb je de grip wel...:p
     
  9. viel9

    viel9

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    152
    Overigens neem ik nooit de setup van de toppers. Ik pas mijn setup aan op mijn kwaliteiten....het moet een beetje vriendelijk aanvoelen...hoe "scherper" de afstelling hoe beter je moet kunnen rijden. In de m-chassis reed ik met een kogeldiff, omdat dit voor mij prima werkt (stabiel, maar te weinig "punch")
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ohja, ik heb ook nog een Excel grafiek gemaakt van de race, maar die vergeten we maar snel. Met in de finale een rondje van 53 seconden (eerste keer de stuurarm eraf) en eentje van 73 seconden (tweede keer) is het niet erg representatief. Wel leuk om te zien is dat ik voor die rampspoed meerdere 22-ers draaide, en zelfs 2 keer een 22,1. Het ging over de dag echt steeds beter, en ook steeds constanter.

    Hugo
     
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, gisteren maar eens verder aan de M-06. Daar heb ik wel wat plannen mee, de eerste stap naar verbetering is gezet. Zoek de verschillen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb een demper en de kap gemold rijdend op de skatebaan in de buurt (nee, niet op de half-pipe zoals sommigen dachten...) dus die zijn nieuw besteld. De ESC zit inmiddels in de M-01 van mijn zoontje, dus een nieuwe ESC moet er ook komen. Ik twijfel tussen de HobbyKing 45A voor een tientje, of een QuicRun 1060 voor € 20,-. Ik vraag me af of er een enorm verschil is, ik vind de HK het goed doen in de auto van mijn zoon. Alleen is er niks aan te programmeren, en kan ik de achteruit niet uit zetten. Nog even denken...

    Hugo
     
  12. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb een Quicrun 1060 (2 stuks) en die gaan toch wel heel erg lekker hoor, de HK ken ik niet.
     
  13. BEAR96

    BEAR96

    Lid geworden:
    20 feb 2006
    Berichten:
    159
    Locatie:
    Leiden
    Ik vind die hobbyking esc helemaal niks!
    Heb hem hier ook liggen. 2 modes en verder niks...
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, de race kap voor de verlengde M-06 is ook klaar:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hugo
     
  15. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Tilburg
    WoW, die valt wel op zeg. Motor achterin klopt nu ook nog :).
     
  16. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.384
    Locatie:
    Zwolle
    Die verlies je niet snel uit het oog!
     
  17. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Meesterlijk!!!
     
  18. peter91

    peter91

    Lid geworden:
    21 apr 2011
    Berichten:
    350
    Locatie:
    Emmen
    Haha cool!
     
  19. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Rotterdam
    Flower Powerrrrrrrrrr
    helemaal top Hugo
    ik vind dat hiervoor bonuspunten moeten worden uitgedeeld
     
  20. kees r

    kees r

    Lid geworden:
    24 okt 2013
    Berichten:
    24
    i am a barbie girl life is plastic it is fantastick
     

Deel Deze Pagina