Op de ETS (groot Europese competitie) zijn eindelijk mensen vanwege vals spelen naar huis gestuurd. 3 mensen bleken een te snelle tandwielverhouding dan toegestaan gemeten op een meter door mij bedacht en gemaakt. http://brcnews.net/?p=5764 Voor wie geen Duits kent: https://translate.google.nl en vul de bovenstaande link in. (De vertaling naar het Nederlands zal alleen erg slecht zijn)
Wat zul jij gehaat worden bij de valsspelers Maar ff serieus, goede zet dit en chapeau dat het gebeurt.
Jammer dat zo'n meter nodig is, maar mooi dat hij werkt. Als je een wedstrijd wilt winnen door vals te spelen is er niks aan. Goede zet om ze eruit te knikkeren, mooie waarschuwing voor de rest.
Leuk zo'n FDR regel als het correct controleren ervan zo tijdrovend is dat mensen het risico nemen om te sjoemelen. De laatste die ik gemaakt heb ligt al een paar maanden bij een grote RC fabrikant op de tekentafel, er wordt al aan een verkoopbaar product gewerkt
Mooi bedacht. Werkt het ook met brushed motoren? Hoe bepaal je daar het toerental van is dan de vraag. De overige drie wielen staan gelockt neem ik aan. (off topic, is het auto correct iets van de site of ligt dat aan mijn software?)
Bij dit soort auto's wordt er meestal een spool aan de voorkant gebruikt of anders (wel zeldzaam) een diff met een dikke olie. Met de wielen van de grond zal het toerental wat die meet ook echt het toerental van de overbrenging zijn. Heb je een simpele RTR diff zonder olie zal die het niet zo makkelijk kunnen meten omdat de kans groot is dat de voorwielen ongelijk draaien. Ook wordt er normaal met sensored brushless gereden. Ik heb nog geprobeerd een fatsoenlijk toerental van de motor-polen af te halen wat op hogere toeren wel werkt maar op de lagere toeren geen signaal meer geeft, de sensor geeft gewoon een makkelijk signaal op alle toeren. Werkt het ook op brushed...? in dit ontwerp niet maar heb er wel over nagedacht. Met zicht op de pinion kan je met een stikker of stift de helft zwart maken en met een IR reflector sensor de pulsen meten, bij een Tamiya met een dichte tandwielenkast wordt het heel lastig. Voordeel van Tamiya is dat er voor de interne verhouding geen alternatieven zijn hoewel.... http://www.redrc.net/2015/03/active-hobby-products-tt-02-under-drive-gear-set/
Roelof, misschien moet je andersom te werk gaan...de aangedreven wielen op een aangedreven rol zetten, en de motor als generator zijn werk laten doen...de pulsen die daar vanaf komen, zouden toch gewoon bruikbaar moeten zijn...???
Aan zoiets heb ik wel zitten denken. Een getande rollerbank met tandwielen als wielen. Hiermee voorkom je een ongelijkheid tussen links en rechts door een soepel diff en/of verschil in banden. De motor zal onder belasting als ook als dynamo een golfbeweging op zijn polen zetten, die zou je tot geschikte RPM pulsen kunnen omzetten.
Je kunt het tweede wiel toch ook vastzetten (indien geen spool gebruikt is)? In de software kun je dan het verschil in toerental verwerken om de FDR te berekenen. Volgens mij moet je dan alleen ergens door 2 delen en klaar.