Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Een service die de KNVvL bijvoorbeeld aan wildvliegers zou kunnen bieden, is met gemeentes in overleg te gaan over een plek waar men volgens de APV wel mag wildvliegen.

Hier in de omgeving is een terreintje wat bij uitstek geschikt is voor wildvliegers. Daar werd het ook wel eens voor gebruikt. Er stond een bordje bij de ingang over dat dat terreintje te gebruiken was, mits je even toestemming vroeg aan de (overheids)organisatie die het beheerde.

Dat ging heel goed. Totdat er gereorganiseerd werd, er een overkoepelend iets boven gezet werd, en je bij een veel grotere instantie om toestemming moest gaan vragen. Die je niet kreeg, want, was toen het argument, als we dit op 1 terrein toestaan, moet het op alle.

Op dat soort vlakken zou de KNVvL de wildvlieger tegemoet kunnen komen.

Hetzelfde geldt als bv. gebieden in de polder aanwijzen, waar men wel boven de 300m mag. Er zijn vast, met de luchtvaartkaart van NL in de hand, genoeg plekken te vinden waar het spanningsveld tussen reguliere en modelluchtvaart niet zo groot zijn. De KNVvL zou kunnen trachten een aantal van die gebieden te identificeren, en voor te stellen specifiek voor die gebieden ook de 300m te handhaven.
 
Waarom?
De knvvl WIL juist graag dat mensen gewoon kunnen vliegen. de afdeling modelvliegen bestaat uit hobbyvliegers...
Ook knvvl leden vliegen wild. Er zijn genoeg mensen lid van de knvvl, maar geen lid van een club.
of lid van een niet aangesloten club.

Kijk, als jij met een groep wildvliegers zonder knvvl lidmaatschap aanklopt, zullen ze niet staan te springen om je te helpen.
ze zullen je best op weg helpen. alleen kun je gewoon niet verwachten dat ze dan net zo ver gaan als ze voor een lid zouden doen.
maar volgens mij is dat bij iedere organisatie het geval...
ANWB mag je ook stevig betalen als je geen lid bent, en toch hulp in moet roepen.
andere organisaties doen ook alleen zaken voor leden.
Knvvl doet ook nog eea voor niet leden. Alleen beseffen veel wildvliegers niet wat ze er nu eigenlijk aan hebben..

Als de knvvl het voor elkaar zou krijgen dat wildvliegen voor niet fpv gewoon blijft zoals het is, veranderd er voor de knvvl niet veel.
leden blijven leden. misschien komen er wat bij, misschien gaan er wat af.

in mijn optiek zou het de wildvliegers wel sieren als ze de knvvl ondersteunen, ipv ze af te kraken.
mijn 2 cents..
 
Omdat de gemiddelde wildvlieger dan helemaal geen reden meer ziet om lid te worden: de KNVvL regelt in bovenstaand voorstel immers een aantal velden voor de wildvliegers. Helemaal gratis! (toverwoord)
 
Inderdaad student en HeliKoper....
Wat is nou het nut voor de wildvlieger?
Helemaal tof dat ze pas hebben gepraat over de wildvlieger en deze blijkbaar ondersteunen. Maar wat heb ik nou aan een lidmaatschap? Als een soort donatie omdat hun nu over mijn hobby hebben gepraat om deze in stand te houden? Dan snap ik het.
Maar verder heeft het geen nut. Zodra ik lid ben dan wat? Kan ik opeens iets meer? Als de KNVVL het voor elkaar krijgt om mij te laten wildvliegen met minder limieten dan geen lidmaatschap, word ik meteen lid. vandaag nog.
Ik zie er inderdaad gewoon geen nut in, anders dan het te zien als een donatie van "thanks voor het opnemen voor ons".
 
Dat hebben ze al gedaan. Als de KNVvL er niet was geweest, had je goede kans gehad dat wildvliegen in zijn geheel verboden zou worden.
 
Inderdaad student en HeliKoper....
Maar verder heeft het geen nut. Zodra ik lid ben dan wat? Kan ik opeens iets meer? Als de KNVVL het voor elkaar krijgt om mij te laten wildvliegen met minder limieten dan geen lidmaatschap, word ik meteen lid. vandaag nog.

De KNVvL heeft ervoor gezorgd dat je in het verleden kon wildvliegen tot deze nieuwe regels kwamen. Toch was je geen lid. Zonder de inbreng van de KNVvL destijds bij het opstellen van de regeling modelvliegen, had je niet mogen wildvliegen.

Het nut van het lidmaatschap is en was geweest dat als nu elke wildvlieger lid was geweest van de KNVvL dat a) de KNVvL er een groter belang bij had om voor deze groep op te komen en b) de KNVvL door zuivere grootte, meer invloed had gehad.

Maar wat de mensen die redeneren zoals jij nu lijkt te doen, doen, is zuiver kijken naar het eigen gewin op de korte termijn.

Worden je kisten er mooier van? Nee. Krijg je er korting mee in winkels? Nee. Mag je meer (buiten de KNVvL velden): Nee. Maar je wordt vertegenwoordigt.

Hadden de mensen met de 'wat is het nut van de KNVvL' vragen iets minder alleen maar aan zichzelf gedacht, en iets meer aan 'the big picture', dan hadden we nu dit probleem wellicht helemaal niet gehad. Ze hebben jarenlang gratis meegeprofiteerd, en gaan nu mopperen dat ze aan de kant staan. Tsja.

Dus.. hou op te zoeken naar het directe persoonlijke gewin, en zie het als een verzekering. Een brandverzekering heb je ook niets aan, win je ook geen direct voordeel mee, die doet ook niets voor je, totdat je toko afgebrand is. Dan bewijst het z'n nut.

Nu is de toko afgebrand, maar had je geen brandverzekering, en zeg je, als de brandverzekering mij nu deze schade vergoed, neem ik direct een verzekering!

Dat is niet hoe het werkt ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar dat is dus niet zo, en zal ook niet zo worden.

De reden dat men op de KNVvL velden nu een hogere limiet toestaat, is niet omdat die mensen KNVvL lid zijn, maar omdat de KNVvL de hele bubs aan veiligheidsdocumenten heeft liggen, en de overheid dan maar aanneemt dat clubs die gebruiken. En dat clubterreinen op gebieden ligt waarop vergunningen zijn afgesloten, waar 1:1 luchtvaart rekening mee kan houden.

Vooral dat laatste is erg belangrijk. Door het vliegen op toegestane locaties af te dwingen, weet iedereen waar er gevlogen kan en zal worden.

Dat weet je bij een wildvlieger nooit, evenmin dat er ook maar enige garantie is dat hij/zij zich aan welke regel dan ook gaat houden.
 
De KNVvL heeft ervoor gezorgd dat je in het verleden kon wildvliegen tot deze nieuwe regels kwamen. Toch was je geen lid. Zonder de inbreng van de KNVvL destijds bij het opstellen van de regeling modelvliegen, had je niet mogen wildvliegen.

Het nut van het lidmaatschap is en was geweest dat als nu elke wildvlieger lid was geweest van de KNVvL dat a) de KNVvL er een groter belang bij had om voor deze groep op te komen en b) de KNVvL door zuivere grootte, meer invloed had gehad.

Maar wat de mensen die redeneren zoals jij nu lijkt te doen, doen, is zuiver kijken naar het eigen gewin op de korte termijn.

Worden je kisten er mooier van? Nee. Krijg je er korting mee in winkels? Nee. Mag je meer (buiten de KNVvL velden): Nee. Maar je wordt vertegenwoordigt.

Hadden de mensen met de 'wat is het nut van de KNVvL' vragen iets minder alleen maar aan zichzelf gedacht, en iets meer aan 'the big picture', dan hadden we nu dit probleem wellicht helemaal niet gehad. Ze hebben jarenlang gratis meegeprofiteerd, en gaan nu mopperen dat ze aan de kant staan. Tsja.

Dus.. hou op te zoeken naar het directe persoonlijke gewin, en zie het als een verzekering. Een brandverzekering heb je ook niets aan, win je ook geen direct voordeel mee, die doet ook niets voor je, totdat je toko afgebrand is. Dan bewijst het z'n nut.

Nu is de toko afgebrand, maar had je geen brandverzekering, en zeg je, als de brandverzekering mij nu deze schade vergoed, neem ik direct een verzekering!

Dat is niet hoe het werkt ;)
Sorry hoor maar dat is een vergelijking van niks...
KNVVL kan wel praten maar het blijft de overheid die de wet maakt. Als ik lid was geweest, was er hetzelfde gebeurt. Tenzei wellicht veel meer mensen lid zouden zijn maar tja...
Bij een lidmaatschap bij de ANWB krijg je kortingen en goedkopere service. Bij de KNVVL mensen die namens mij spreken....?

Eenpitter, de multicopters die toch wel bij wildvliegers het meeste gebruikt worden maken best veel lawaai. Ik denk dat er best een klacht af en toe van binnenkomt van een of ander zeur mensje.
Ook als de politie langs komt of dergelijke. Als je die politie gewoon kan laten zien waar hij vliegt, dat je er zicht op hebt.... De politie kan vervolgens wel zien of hij ongeveer 50m bij gebouwen etc uit de buurt is.
Prima te handhaven. Maarja de komende wet gaat dat wat moeilijker maken te handhaven.

Ik bedank de KNVVL voor hun pleiten voor wildvliegers... Een goed idee zou zijn wildvliegen alleen toe te staan onder de naam van de KNVVL, zodat deze leden verplicht stelt een cursus ofzo te doen. Dat is veiliger want haalt alle mensen die geen handleiding lezen weg, heeft voor vliegers meer voordeel zodat ze minder restricties hebben, en zo krijgt de KNVVL veel meer leden. Maarja....zie dat maar eens voor elkaar te krijgen.
 
De KNVvL heeft ervoor gezorgd dat je in het verleden kon wildvliegen tot deze nieuwe regels kwamen. Toch was je geen lid. Zonder de inbreng van de KNVvL destijds bij het opstellen van de regeling modelvliegen, had je niet mogen wildvliegen.

Het nut van het lidmaatschap is en was geweest dat als nu elke wildvlieger lid was geweest van de KNVvL dat a) de KNVvL er een groter belang bij had om voor deze groep op te komen en b) de KNVvL door zuivere grootte, meer invloed had gehad.

Maar wat de mensen die redeneren zoals jij nu lijkt te doen, doen, is zuiver kijken naar het eigen gewin op de korte termijn.

Worden je kisten er mooier van? Nee. Krijg je er korting mee in winkels? Nee. Mag je meer (buiten de KNVvL velden): Nee. Maar je wordt vertegenwoordigt.

Hadden de mensen met de 'wat is het nut van de KNVvL' vragen iets minder alleen maar aan zichzelf gedacht, en iets meer aan 'the big picture', dan hadden we nu dit probleem wellicht helemaal niet gehad. Ze hebben jarenlang gratis meegeprofiteerd, en gaan nu mopperen dat ze aan de kant staan. Tsja.

Dus.. hou op te zoeken naar het directe persoonlijke gewin, en zie het als een verzekering. Een brandverzekering heb je ook niets aan, win je ook geen direct voordeel mee, die doet ook niets voor je, totdat je toko afgebrand is. Dan bewijst het z'n nut.

Nu is de toko afgebrand, maar had je geen brandverzekering, en zeg je, als de brandverzekering mij nu deze schade vergoed, neem ik direct een verzekering!

Dat is niet hoe het werkt ;)

Geen speld tussen te krijgen, goed verhaal!
 
Eenpitter, de multicopters die toch wel bij wildvliegers het meeste gebruikt worden maken best veel lawaai. Ik denk dat er best een klacht af en toe van binnenkomt van een of ander zeur mensje.

Hoe kom je erbij dat de multicopters het meest gebruikte vliegobject zijn. Onderzocht of natte vingerwerk?
Wel eens van model zwevers gehoord?

Waarom is iemand die klaagt gelijk een "zeurmens"?
Wel eens van boeren gehoord die een vrij grote groep van landeigenaren vormen waar wildvliegers vaak vliegen.
Ik ben zelf een boerenzoon en wij hadden er altijd een pesthekel aan dat er mensen ongevraagd op ons land liepen te struinen.

Beetje nuancering van je betoog zou niet misstaan.
 
Laatst bewerkt:
Gelden er ook regels voor vliegen over eigen landbouwgrond dan?

Euh... hoe ga ik dit aanvliegen?
Regels voor vliegen over 'eigen landbouwgrond'...

Tja,
er worden hier zaken door elkaar gehaald vwb de begrippen 'vliegen' en 'eigen grond'. Op eigen grond kun je niet vliegen maar wel bijv rijden ;) De regels die over vliegen gaan hebben dan ook meer te maken met de lucht die boven je eigen landbouwgrond hangt dan dat dat te maken heeft met de grond zelf. Wel is het zo dat je mbt de grond zelf ook regels in acht dient te nemen vwb toestemming hebben etc maar dat zal bij eigen grond geen probleem vormen.
Weer terug naar het vliegend deel van dit betoog... Ja daar zijn (veel) regels voor. En of je nou boven eigen- of niet eigen grond vliegt is daarbij niet relevant.
 
Hoe kom je erbij dat de multicopters het meest gebruikte vliegobject zijn. Onderzocht of natte vingerwerk?
Wel eens van model zwevers gehoord?

Waarom is iemand die klaagt gelijk een "zeurmens"?
Wel eens van boeren gehoord die een vrij grote groep van landeigenaren vormen waar wildvliegers vaak vliegen.
Ik ben zelf een boerenzoon en wij hadden er altijd een pesthekel aan dat er mensen ongevraagd op ons land liepen te struinen.

Beetje nuancering van je betoog zou niet misstaan.
Vliegen op open terrein en dan mensen komen dat je niet mag vliegen en dat ze de politie bellen blabla. Mensen die zelf de regelgeving niet kennen en gewoon wat te zeuren willen hebben, daar doelde ik op.
Voor de rest heb ik het ook niet over hobby vliegvelden maar in het algemeen over het land. Nee, onderzoek heb ik niet. maar durf er best een weddenschap op te leggen dat multicopters te overhand hebben.
 
Jaja.. Nu wachten op de eerste dode en dan is het klaar. Kunnen we allemaal een andere hobby zoeken.
 
Back
Top