Ik zoek een perfect allround offroad fpv camera platform.

Discussie in 'Electro offroad' gestart door jakkobink, 30 mei 2015.

  1. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Sinds 15 jaar rijd ik rc. Ik ben geen rookie in electro. Ik ben bekend met stromen boven de 180A in rc en upgrade alles wat ik tot nu toe in handen heb gehad. Op het forum kon ik mijn antwoord niet vinden.
    Tot zover de introductie.

    Ik heb een probleem.
    Ik rijd fpv maar mijn vraag hoort daar niet thuis omdat mijn vraag over het vinden van een specifieke auto gaat. Het gaat om wat langere afstanden en over diverse ondergronden. Ik kan geen fijn camera platform vinden om stabiel mee te rijden. Vaak valt mijn auto om op een plek die slecht te berijken is of kan ik moeilijk ontsnappen aan nieuwsgierige kinderen. Om een oogje in het zijl te kunnen houden als mijn kids buiten spelen moet hij ze kunnen volgen.

    Ik zoek een auto die sterk genoeg is om tegen een zandheuvel op te komen en door een grasveld met 20cm hoog gras kan rijden. Hij moet dus niet snel vast komen te zitten in een speeltuin ed. Hij moet breed zijn en een lager zwaartepunt hebben dan mijn crawlers want die vallen me veel te vaak om als ik fpv rijd. (ja o.a. Superclass en ik kan meekomen op de baan) hij moet niet te klein zijn ivm schokken bij ongelijke ondergronden, niet te licht zijn dus minimaal 1/10 schaal. Een lange rijduur is essentieel omdat ik vaak rustig rijd over lange afstanden en wel terug wil kunnen rijden. Onderdelen en upgrades moeten verkrijgbaar zijn. En de top van 30km/h is wel echt het minimum omdat mijn kinderen een quad en een crossertje rijden. De auto moet geschikt zijn om iets extra gewicht mee te nemen, 400g ongeveer voor de electronica.

    Ik heb nu veel verschillende modellen geprobeerd als camera platform van micro-t tot FG marder. Van crawler tot drift. Van monstertruck tot buggy. Van top 6km/h tot 90km/h. Van goedkoop tot 1500+€ stock.

    Nu hoop ik op jullie hulp en tips bij het zoeken naar een fijne stabiele auto.
    Ik had eerder een Emaxx en een Summit op het oog maar beiden zijn me tegen gevallen toen ik ze mocht testrijden ivm de stabiliteit en topsnelheid. Ik kom zeer veel negative punten tegen hier op dit forum over de Summit. Beiden reden op topsnelheid erg tam, maar vooral enorm zwabberig.

    Op dit moment heb ik een axial ax10 verbouwd en dat presteerd tot nu toe het beste. Maar het rijd frustrerend met een top van 25km/h met torque twists en enorm overhellen, dwijlen in de bocht met vol sper ed.

    Hopelijk kan ik met jullie hulp weer verder bouwen!
     
  2. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Al eens gedacht aan een savage flux. Fastlane extended arms erop en 40series wielen erop. Is ie breder dan lang dus super stabiel. Banden zelf monteren zodat je ze kunt tapen.
     
  3. kollie

    kollie

    Lid geworden:
    18 jun 2014
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Tilburg
  4. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    De Savage Flux is inderdaad een goed begin. Extended arms erop lijkt een must. Ik was er niet mee bekend, maar hpi lijkt een prima auto te hebben gemaakt! Hartelijk dank voor de tip, ik heb genoten van de uren youtube materiaal erover.

    @kollie, bedankt, maar ik zoek een allterrain versie. 3d cam stabilisatie heb ik inderdaad op mijn autos en helies.

    Door het succes van de Savage Flux kwam ik ook uit bij een Traxxas Erevo bl. Daarvoor zijn ook spoorverbreders te koop en makkelijker reserve onderdelen te koop lijkt het. De Erevo is minder krachtig, maar voor mijn toepassing is een dergelijke top ook niet nodig. Beiden kunnen lager vertand worden voor bestuurbaarder gedrag op lagere snelheden. De rijklaar prijs ligt bij bijde onder de 1000€! In vergelijkingen lijken ze aan elkaar gewaagd, op de brutere power van de Flux na.

    Zie ik nu iets over het hoofd? Of zijn er betere autos om mee te starten?
     
  5. kollie

    kollie

    Lid geworden:
    18 jun 2014
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb zelf een Revo 3.3 (omgebouwd naar brushless) en een mt4 g3. De mt4 kan volgens mij op alle terreinen uit de voeten, net als de Revo. Dat zou geen probleem mogen zijn denk ik. Onderdelen zijn alleen moeilijker verkrijgbaar.
     
  6. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Bekijk de opbouw van beide auto's even goed.
    E-Revo heeft een kunststof chassis en de Savage is voornamelijk aluminium.
    Hoe ga je je camera en fpv spullen monteren? Wat voor soort montage moet ik dan aan denken?

    Ik ben momenteel bezig met de opbouw van mijn 3e savage in 9 jaar ongeveer. Al rijdt ik wel nitro. Dus ben zeer bekend met dit platform.
    onderdelen voorziening is meen ik voor beide modellen absoluut goed.
     
  7. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Caretaker, dank voor het meedenken en delen van alle ervaring.
    Ik ben in de vele reviews en vergelijkingen veel wijzer geworden over de Savage en de Erevo. De Savage flux is inderdaad mooi duurzaam opgebouwd! Het zou me inderdaad veel mogelijkheden geven om aanpassingen te maken.

    Alle onderdelen om de cameras te bevestigen maak ik zelf op de 3d mount en aansturing ervan na. Het is een zenmuze 3d voor gopro 4. Daarnaast de pan/tilt/rol mount van fatshark. Zo licht mogelijk opgebouwd om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. Er komt bescherming omheen, maar een dome durf ik niet aan dus mischien een carbon rolkooi.

    Het wordt dus een Savage, het lijkt me een praktische start. Ik ga uitzoeken hoe ik m kan verlagen en iets lager kan vertanden om mee te starten.
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.382
    Locatie:
    Zwolle
    Verlagen is makkelijk te doen door bezineslang oid onder de zuiger in de schokbreker te doen.
    Dan word de zuiger omhoog gedrukt, en gaat de auto dus omlaag.

    Maar 20cm gras lijkt mij hoog hoor?
    Dan zou ik hem standaard houden, en verbreden.
     
  9. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    De mt4g3 heeft een fantastische middenstuk, maar de verkrijgbaarheid van onderdelen speelt toch wel een grote rol omdat ik waarschijnlijk onderdelen moet bijkopen om ze te kunnen verbouwen. En op een of andere manier gebeurt het wel eens dat ik iets breek buiten .

    Nu verwacht ik met mijn aankomende bouw weinig te zullen breken op zulke rustige snelheden, maar slijtage wellicht.

    Ik heb zojuist de cameramount van fatshark met gyro's gestabiliseerd en het hoogste voltage getest. Tot nu toe volgt de cam zeer snel alle bewegingen en haalt hij heel veel bewegingen van de ondergrond uit t beeld. So far so good.. Morgen verder met dempers testen tegen de schokken.

    Nu ga ik een voordelige site zoeken om de Savage te bestellen
     
  10. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    @ruudxd, in de praktijk heb ik gemerkt dat al mijn crawlers zich redden met 20cm hoog gras in klei waar water op staat. Anders was ik er nu een kwijt geweest... Maar het is een uiterste, klopt.

    Bednkt voor de tip van het verlagen. Zo simpel, ik had al gekeken naar kortere shocks, top! Breder moet hij zeker als ik de filmpjes zo zie.
     
  11. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Verlagen door een stukje brandstofslang in de shock te plaatsen is zeker mogelijk.
    Houdt er wel rekening mee dat je het af en toe moet vervangen omdat het stukje slang verteerd.

    Wat je ook kunt doen is de preload van de schokbrekers afhalen waardoor de savage lager komt te staan.
    De standaard wielen zijn voor rustig rijden prima te gebruiken.
    Als je meer stabiliteit wilt zou ik voor een 1/2 offset wiel gaan of zelfs een 40-serie wiel met band. een hele goede band voor offroad met lekker veel grip is de Badland van proline. Deze komen pre-mounted of eventueel losse wielen en banden bestellen.
     
  12. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    De badlands zijn zeker geschikt voor mijn doel. En de 1/2offset is goed verkrijgbaar zie ik. Mooi!
    Met het tapen van banden heb ikzelf slechte herinneringen, mijn 1/5 trok ze net zo hard uit elkaar als de standaard banden. Dus verlijmde sets kopen lijkt prima.
     
  13. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Dat is vreemd. Zelf geregeld banden getaped en hielden het prima.
    Nou ja, zoals je al aangaf gaat het niet om topsnelheden.. :)

    Als je meer vragen hebt horen we het wel weer. :)
     
  14. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    Zo te zien heb je al voor de Savage Flux HP gekozen, en ik kan je alleen maar vertellen dat het een erg goede keuze is. Zelf heb ik nu iets langer dan een jaar een Savage Flux HP en ben er over het algemeen heel erg blij mee. Hopelijk heb je hier wat aan:

    Toen ik hem pas had, was de slipperpad al snel versleten. Ik kocht toen een nieuwe en deze was na een paar seconden ook versleten. Lang verhaal kortmakend, dankzij de Mamba Monster komt er erg veel kracht op de transmissie waar ook de slipperclutch onder lijdt, het bleek dus dat je de slipperclutch vast moet draaien met wat loctite, anders schiet hij er elke keer uit. Ook had ik meteen de keramische slipperpads gekocht, ik heb nog steeds dezelfde erin zitten en geen problemen gehad.

    Verder had ik met een jump een drive gear een soort van gestript, onderdeeltje van 10 euro of zo. Vrij recent, met een jump waar ik ontzettend dom landde, heb ik een upper arm gebroken. Voor de rest niks gebroken.

    Ik kan je wel vertellen dat je je dood gaat ergeren aan de standaard banden als je onroad rijdt, vooral op 6s. Meer dan half gas ga je niet kunnen geven, de auto gaat dan door de banden die baloonen alle kanten op en gaat tevens ook nog verschrikkelijk hard, kortom, niet te doen. Ik heb sinds kort onroad banden (HPI Phaltlines) en m'n Savage is echt compleet veranderd. Op 6s kan ik erg beheerst volgas geven en de auto gaat in een rechte lijn vooruit, niet te vergelijken met de standaard banden. Ik heb de banden wel getaped zodat ze helemaal niet baloonen.

    Wel merk ik dat hij nu iets trager is op z'n top door de grootte van de banden. Met offroad banden, 20/44 en 6s, oftewel een standaard Savage op 6s haalde ik op erg groot grasveld tegen de 90 aan. Nu met onroad banden, 20/44 en 6s, zit ik meer richting de 75/80. Daarintegen kan ik met de onroad banden met een behoorlijke snelheid nog zelf kiezen wat ik doe, met offroad banden moest ik altijd vol de remmen in omdat er geen controleren meer aan was. Ik ga binnenkort even kijken naar andere vertandingen zodat ik richting de 100 kan gaan, dat is zeker haalbaar. Het zou allemaal natuurlijk ver boven de 100 kunnen met een 25/44 vertanding en een 39T Idler Gear maar ik heb geen ruimte voor een brandblusser aangezien de Savage al redelijk groot is. 39T vertanding lijkt me genoeg om leuke snelheden te halen, boven de 100 heb je wel veel ruimte nodig...

    Kortom, als je onroad gaat rijden, koop dan zeker andere banden. De auto hendelt dan compleet anders. Met de standaard banden is het echt een lompe auto die met een beetje te veel snelheid door de bocht meteen omkantelt. Ik heb ook Hellfire veren waardoor de auto iets strakker is, maar voor de rest niks bijzonders. Mooie is namelijk dat er vrij weinig kapot gaat aan de Savage, alhoewel ik geen echte stunter ben, maar hoe ik ermee rijd gaat er vrij weinig stuk (met name onroad en gras/zand/grind). Wel is m'n kap behoorlijk stuk doordat ik zo vaak over de kop ben geslagen etc.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2015
  15. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Bedankt voor je bijdrage Rajeev. Als je had gelezen wat de ts ermee gaat doen denk ik dat je jezelf een hoop typewerk had kunnen besparen.. ;)
    Ik ben wel blij dat je zoveel beter met electro om kunt gaan dan toen met je nitro. Je hebt er nu veel meer lol in als ik het zo lees... :)

    Wat betreft de ceramic slipper denk ik dat die zeker een goede upgrade zal zijn.
     
  16. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Super dat jullie me zo op weg willen helpen!

    Ik ben een lijstje aan het maken met mee te bestellen onderdelen. De ceramische slipper clutch plaatjes staan erbij. Een set straat wielen komt er ook, maar niet in eerste instantie.

    Locktight zit in mijn ehbo kistje :)

    Het is erg goed te horen dat de auto zo degelijk is.
     
  17. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    Caretaker, het was al laat en had geen zin de rest te lezen :p. Electro is inderdaad veel makkelijker. Nitro lijkt me eerlijk gezegd wel weer leuk om een keer te proberen. Ik ging toen natuurlijk niet goed met de motor om maar de Bullet zelf ging gewoon te vaak stuk, daar irriteerde ik me voornamelijk aan. Ik ben daarom ook erg blij dat de Savage me tot nu toe in een jaar MET upgrades niet meer dan 100 euro heeft gekost (stuk minder zelfs) en de Bullet toen aan reparaties eerder richting de 200 euro (geen grap). Jij hebt me onder andere op het pad van de Savage gebracht, bedankt :)

    Jakkobink, de auto is inderdaad erg degelijk. Wel moet ik zeggen dat de ESC die erin zit niet de beste is. Deze ESC is mijn derde Mamba Monster ESC (drie verschillende auto's) en een tijdje terug deed hij ineens heel raar, een reset bleek in dit geval voldoende te zijn maar meerdere mensen hebben wel last van deze ESC's die het begeven. Toen ik mijn Savage kocht werd deze nog met de oude Mamba Monster geleverd, nu krijg je de Mamba Monster 2. Deze setup is waterproof maar of ze kwalitatief beter zijn weet ik niet. Het zijn geen slechte producten hoor, er zijn wel meerdere ESC's die storen maar de Mamba Monster is gewoom extreem veel in de omloop.

    De RPM skid plate is ook een leuke upgrade, kost maar 12 euro of zo en het sluit de onderkant van de auto helemaal af. Het middenstuk is namelijk open.
     
  18. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
  19. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Meteen met de Badlands erbij ook. Die wilde ik van hem kopen maar krijg geen reactie op mijn mails.

    Ziet er verder goed uit. Ik vermoed wel dat het geen HP is maar het andere type flux die geüpgraded is.
     
  20. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    Je zou altijd naar de aankoopbon kunnen vragen. De HP is volgens mij de enige met bulletproof diffs. Ik weet niet hoe de normale diffs presteren (die van mij kwam standaard met bulletproof diffs) maar de bulletproof diffs zijn echt top.
     

Deel Deze Pagina