Nadat ik m'n zender op het laminaat heb laten vallen heeft hij nog maar een bereik van maximaal zo'n 50 meter.. Bij de range test komt hij niet verder dan zo'n 10 meter... Dit bij al m'n modellen.. Ik heb reeds gezocht op het internet en heb gelezen dat het antenne kabeltje los geschoten zou kunnen zijn.. Heb hem los geschroefd maar de antenne zit gewoon goed vast op het rf bordje. Heb de antennekabel en het rf bordje een keer los gehaald en opnieuw vastgezet maar het probleem is hiermee niet opgelost. Heeft iemand een suggestie wat er aan de hand kan zijn of waar ik misschien zo'n rf-bordje kan bestellen? Groeten Luc
Wat kan de oorzaak zijn? Heel veel mogelijkheden. Er kan een draadje los zijn, een printspoortje gebroken, een connector los en zo nog een hele reeks mogelijkheden en combinaties daarvan. Waar zit de oorzaak? Geen idee, dat kan overal op de print zijn. Meest waarschijnlijk is ergens in of bij een connector of een kabelboom. En heel vaak is zoiets niet eens met het blote oog te zien. Dat "RF bordje" waar je over schrijft is de eigenlijke zender. Die zal niet zo maar te koop zijn. Zelf repareren is met dit soort apparatuur niet iets wat ik je aanraad. De beste oplossing is contact opnemen met Horizon Hobby in Duitsland of Engeland. Horizon hobby is de eigenaar van het merk Spektrum en kan er ook service voor leveren. Misschien kan ook "de servicedienst" hier in Nederland je zender nakijken en repareren. Neem even contact met hem op dan weet je het.
Hallo Ernst, Bedankt voor je reactie. Het kan inderdaad door tal van oorzaken komen maar ging er eigenlijk vanuit dat het zogenaamde 'rf-bordje' defect zou zijn.. Dat was wat ik op internet erover gelezen had. Meestal waren ze doorgebrand omdat ze de zender aan hadden gezet zonder de antenne kabel aan te sluiten of nadat de kabel eraf geschoten was na een val. Er was iemand die had dat bordje van een andere dx7s overgezet en toen werkte hij weer! Daarom dacht ik misschien dat dat bordje ook verantwoordelijk was voor een goed bereik en met een nieuw bordje het probleem opgelost zou zijn. Zeker als ik die ergens goedkoop zou kunnen bestellen.. Geen idee hoe hoog de kosten zullen zijn voor reparatie en hoe lang ik hem dan kwijt ben... Zit daarom heel sterkt te denken om een nieuwe dx6 te bestellen.. 169 euro en morgen weer vliegen...
De zender kan inderdaad kapot gaan als er geen antenne op zit. Dat zou dus ook één van de mogelijkheden kunnen zijn. Maar dan is de werkelijke oorzaak dat de antenne verbinding kapot is gegaan door de val. Als je een nieuwe zender koopt kan je de oude misschien nog als leerling zender gebruiken. Dat is als de rest nog wel werkt. Heb je nog wel een display en functioneert daar alles nog op?
Alles functioneert verder nog prima! Heb hem ook niet aangehad zonder antenne, het antennekabeltje zat er nog netjes op na de val.. Maar wat me net gebeurt.... Heb vandaag de nieuwe DX6 zender ontvangen.. Nadat ik m'n eerste model ingeprogrammeerd had (Blade 130X) en met elkaar gebonden...Meteen de range test gedaan.. En wat blijkt. Ik heb bijna exact hetzelfde bereik als met m'n oude DX7s (na een meter of 10 beginnen de servo's al te haperen en bij 20 meter is er totaal geen reactie meer. (Range test, reduced power) daarna m'n vliegtuig met originele spektrum receiver geprobeerd en m'n Blade 450X... Bij allebei was er na zo'n 25 meter geen reactie meer van de servo's. Dit dus zowel bij m'n oude DX7s als m'n nieuwe DX6 Snap er niks meer van... Heb de range test uitgevoerd in de straat waar auto's staan en huizen maar dit mag toch niks uitmaken...? Ik heb gelezen dat er enkele DX6 zenders waren die nieuw uit de doos een range probleem hadden en na omruilen het probleem opgelost was maar lijkt me toch sterk dat ik ook net zo'n defect model ontvangen heb...
En is er al meer duidelijkheid inmiddels? Ik vindt het een vreemd probleem en in zo een geval ga ik niets meer uitsluiten en ga b.v. mijn elektronica in het vliegtuig opnieuw testen het liefst buiten het vliegtuig. Dingen zo als een antenne die te dicht bij andere bedrading of metalen delen zit of een slechte ontvanger. Autos en huizen hebben wel invloed op het bereik daar om moet een range test wel in open veld gedaan worden.
Ik heb helaas nog maar weinig kunnen testen.. Heb toevallig net een drukke week qua werk.. Maar ben na een open veld gegaan en heb daar de range test met beide zenders opnieuw uitgevoerd.. Resultaat is dat met beide zenders op exact dezelfde afstand geen controle meer mogelijk is. Bij het vliegtuig en de 450X op 25 stappen terwijl na zo'n 18 stappen de servo's niet meer vloeiend reageren.. Bij de 130X houd het al helemaal op na 20 meter. Heb daarna wel gevlogen met de 130X en geen problemen gehad. Had hem best ver weg gestuurd totdat ik hem nog maar net kon zien qua oriëntatie.. Schat zo'n 50 meter. Mijn vraag is eigenlijk, moet ik bij die range test echt volledige controle hebben zonder haperingen bij 30 meter of is dat in de praktijk vaak anders en zijn beide zenders toch gewoon goed. Zo niet dan moet ik actie ondernemen en de zender terugsturen. Heb zelfs de bijgeleverde ontvanger getest in het vliegtuig.. Ff omgestoken .. Gebonden.. Zelfde resultaat ...
Maakt het iets uit dat de motor draait of gebeurt dit ook met gas dicht. Ontvangst kan leiden onder door de motor veroorzaakte storing. Zit er ook een mogelijkheid op om de range te beperken en staat die soms aan. Ik heb dat wel met een 40 mHz zender maar dacht dat 2.4GHz daar veel minder gevoelig voor was.