hallo, Ik ben begonnen met het bouwen van een springer tug als rescue boot voor mijn powerboat (buster) Nu ben ik nog opzoek naar een motor en regelaar, welke zou ik hier best voor nemen? Ik zou graag een brushless setje willen dat voldoende kracht levert om een dooie boot van 15kg aan de kant te duwen
Hey Zwevertje, ik heb vorige week dit besteld by HK voor mijn Springer Tug: motor: hexTronik DT700 Brushless Outrunner 700kv esc: Brushless Car ESC 30A w/ Reverse Is bedoeld om een 40mm schroef mee aan te drijven met niet al te hoge spoed en een directe koppeling van motor op de as. Dus geen gedoe met een gearbox ofzo, lekker makkelijk Het wordt gevoed door een 2S LIPO trouwens dus maakt hij op papier zo'n 5000 toeren maar onder belasting en in het water zal dat minder zijn dus heb je genoeg koppeling om lekker te duwen zonder dat je je motor doorfikt. Of tenminste, dat is het idee erachter.
Is ie motor wel kragtig genoeg? Zou ik deze regelaar kunnen gebruiken met een speed 600? http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=33945
Dat is een ESC voor een brushless motor. Die speed 600 is een brushed dus dat gaat niet werken. En die setup die ik voorstelde is prima hoor, je bent natuurlijk vrij om te doen wat je goed dunkt
Ah ja de pagina van hk was nog niet ververst denk ik, was te snel. Met zo'n speed 600 heb je wel een gearbox nodig om het toerental van de as naar beneden te brengen dat ding heet niet voor niets "speed". Maar je vroeg toch om een brushlesh oplossing? Je hebt geen 3000PK nodig hoor om een dood bootje naar de kant te drukken, ik woon op een behoorlijk grote woonark en kan die wegdrukken met één been... schepen drijven weet je ? Ik denk dat ik met een week of twee de Springer varend heb als ik zo doorga dus kan je dan wel vertellen hoe het werkt. Ik verwacht geen problemen trouwens, er is niet echt gek veel wat er mis kan gaan.
wat denken jullie van deze motor? http://hobbyking.com/hobbyking/store/__19610__NTM_Prop_Drive_Series_42_58_500kv_1300w.html
Dat setupje van Mike kan nog wel eens best een prima volstaande blijken. Je hebt idd niet zo veel nodig om zo een speedmodel naar de kant te duwen. Wel goede bestuurbaarheid. De NTM zijn gewichtige motoren, deze 500 kv trekt onbelast al 1,5A. Is wel te overleven. Veel keus is er niet. Het lage kv van de NTM is prettig, koppel heeft de motor vele malen meer dan het modelltje nodig heeft. Je zal hem nimmer op vol vermogen belasten. Dan is het klaar voor onderwater. De motor loopt zich letterlijk rot te vervelen. Je kan hem draaien op 2S of 3S Zal met 2S belast zo rond de 3300 rpm's uitkomen met een standaard propje van 40 mm en een spoed van 1.1. Bijvoorbeeld een Raboesch 3 of 4 blads. Er is niet zo bijster veel aanbod meer. Grauper en Robbe aan gort. Waren ooit de grootste kunststof propeller producenten. Thans nog restpartijen tot dat ook op is... Op 2S een 40 mm prop... bijkans zo een 2,6A (ruwe inschatting, geldt voor alle) en bij 3S, 5000 rpm's en 4A stroom. Op 3S ss eigenlijk al een pittig toerental, mogelijk te hoog voor de lompe scheepsvorm, sta je damp te slaan. Gezien het huidige aanbod kom je mogelijk op Raboesch uit. En even weten of Raboesch dat hoge rpm ook aankan. RPM's staan op de site. Bladen zijn meen ik zilvergesoldeerd? Overtoeren betekent dat bladen er af wapperen. En zou je kunnen kiezen voor een beschikbare plastic prop. Met 2S kan je er makkelijk nog een 45 of 50 mm achter hangen. Kom je op +4,5A uit, 3000 toeren. Doch zou eerst beginnen met 40mm. Wil je een 50 mm spoed 1.1 op 3S draaien, gaat het al richting 8A... en dat is veel voor zo een bootje. Zakt je toerental al naar 4500... het zal best sleuren... maar kan ook onbestuurbaar worden door de rompvorm. Dat kan je wel via Google afspeuren. Er zij genoeg hilarisch overpowerde Springertjes te vinden.
Ik zou deze motor op een 2cell lipo willen gebruiken en voorlopig met een50 mm graupner prop. Zou deze motor de 42 A echt trekken?
Neej, dat doe je pas met een patente luchtschroef op 4 of 5S! In het slechtste geval 4,5 tot 5 ampere afhankelijk van de prop. Neem wel een riant formaat, minimaal 5000mA. Dan heb je zeker 1 uur vaartijd er in. Werkelijk verbruik moet je dan exact nameten met telemetrie sensoren, of een eenvoudig amperemetertje voor de regelaar, om dat boven water te krijgen. Doe dat nu via een berekeningetje/spreadsheet waar toch geen hond iets van begrijpt. Maar in iedergeval een indicatie (voorlopige). Van luchtschroeven is alles bekend. Van bootjes propjes... wel... niet te vinden. Bijna niet... Meten van Amperes? Een stevige multimeter (Conrad) kan soms 10A max hebben. Daarboven kom je uit bij lossen metertjes van Conrad die je in serie tussen de plus draad of min draad zet. Andere bronnen, eBay of Okaphone (Groningen) of als je nog ergens een goede hobby elektronicazaak weet. Meeste zijn afgestorven in de huidige game-cultuur. De stroom loopt dus door de meter heen via 1 draad. Amperetang kan ook, alleen heb ik het gevoel dat die wat grover in resolutie zijn. Propellers 50 mm , de rode Graupners, hebben een spoed van 0,5 x de diameter. Kom je weer gunstiger uit in de A. Hoeft minder hard te werken door de lagere spoed. De standaard schroeven van Raboesch is 1 of 1.1 spoed. Dus vragen met de hogere spoed een hoger vermogen bij een zelfde toerental. Daar heb ik even op gemikt wegens voorraadigheid. Belangrijk. Een deugdelijke schroefas. Zelf gemaakt of via de modelbouwhandel. Niet te zwaar ingevet, zeker niet bij hoge toeren, dan wordt het warm, maar kost ook veel energie. (herkenbaar aan warmte ontwikkeling). Tussen motor en as een heuse cardan en geen 'enkele' kruiskoppeling. Een perfecte uitlijning tussen motor en as. De Cardan kan 5º mis-uitlijning vrijwel zonder vermogensverlies opvangen. Beste is goed uitgelijnd. Vermogens verlies is metbaar. Dat zie je in de Amperes terug.
Een goede car of navy regelaar, 30 t0t 40A zal niet zoveel schelen in prijs. Bij voorkeur een waar een programmeerkaart op past. Dat scheelt je in gerommel met de zender. In alle gevallen instructies lezen, als je er niet uit komt eerst vragen stellen op het forum. Eentje toegerust met een BEC om je ontvanger te voeden. En natuurlijk een regelaar die 2S aan kan. Die zitten er vast wel bij. De betere kwaliteit regelaars blijven meestal heel. Budget spullen... kan wel eens missers opleveren. Denk je dat je goedkoop uit bent. Niet alles is top. Bestel meestal de wat betere spullen, is het 100% snor. Accu's zijn alle op en top. Daar hoef je niet de grootste C rating te kiezen. Een accu met een 25C rating volstaat. Wel een flinke cappaciteit... voor zover het past... kan je lang varen op vol vermogen. Verwacht wel dat je in het lage toeren gebied wat houterig aanslaat. Stapvoets draaien is alleen weggelegd voor borstelmotortjes. Of hoogtoerige brushless met gear-box. De vertraging vangt iets op van het gebrek aan toeren onderin. Maar zoals Mike al schreef... gearboxen moet je over een wat groter puzzelgeduld beschikken. Toekomstig eventueel alles illustreren met plaatjes. Opdat je je een goed verstaander maakt bij al je vragen en wij wat moois hebben om naar te turen.
Zwevertje! We hebben een FAQ voor den bootjes. Zou ik zeker even doorlezen. Veel goede tips. Water daardoorheen? Sowieso een goed passend buisje. Je kan het staafje aan het roer goed invetten. Dan een drupje CA-secondenlijm bovenin. Even laten zetten en dan het roer rustig heen en weer. De lijm zal dan niet hechten aan het stangetje. Maar wel het water tegen houden. Hele korte buisjes zijn natuurlijk kwetsbaar. Hoe langer, hoe beter, en boven de waterlijn laten uitkomen. Ik had het bij mijn bootje. Veel power achter de schroef, altijd een paar drupjes de romp in gedrukt. Vet werd toch weg gedrukt of weg geroerd... Met de CA-pakking is het over... thans kunststof gelagerde lifetime roerkoningen ... nah! De truck van de secondenlijm gebruik ik ook om speling tussen stuurstang en hevel van vliegtuig aansturing weg te werken. Piep drupje is al voldoende. Alle speling weg. De lijm verlijmt niet met nylon. Maar het gaat ook goed met GFK hevels. De CA hecht dan wat minder goed aan staal. Daar drup je dan ook voorzichtig tussen en daarna even bewegen. Natuurlijk niet een hele fles over mieteren... zitten je fikken ook vast! Is je speling ook daar weg, zit de stang met z-bend of clip niet vast, kan de zaak spelingvrij bewegen. Ennnn.... volg aandachtig de andere Springer Tug bouwdraadjes. Er is al heel veel gechreven over het onderwerp. Speur ook via Google... om je inzichten te vergroten... vloeit het staks vanzelf uit je handen. Succes!
Even een update, ben de tug momenteel aan het schikderen, daarna moet ik nog wat electronica monteren en dan kan ik hem testen