Tiger hai - bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Emanuel, 4 jul 2015.

  1. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Na de Jetbrett zocht ik een nieuw project om te bouwen. De Jetbrett bevalt erg goed en omdat deze van dezelfde ontwerper is als de Hai reeks leek me een Hai wel een goed volgend project, maar welke?

    Er zijn er inmiddels namelijk vele, van klein tot heel groot. Ik houd wel van een beetje snelheid en kwam daarmee al snel bij de Tiger Hai of de Killer Hai. Het design van de Tiger vind ik veel mooier met z'n slanke rechte vleugel, die moest het worden.

    De tekening heb ik laten inscannen zodat ik alle onderdelen over kon trekken in Solidworks en laten frezen door een clubgenoot die dat ook voor m'n Jetbrett gedaan heeft. Het resultaat ziet er zo uit:
    [​IMG]_MG_6602 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Er zitten 2x 19 ribben in de vleugels, dit zijn enkel de balsa ribben, de triplex ribben had ik al ingebouwd.
    [​IMG]_MG_6605 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Ik heb extra lange houten latten van 3x5 mm gekocht om de hoofdliggers uit 1 stuk te kunnen maken. Het binnenste deel van de ligger is dubbel uitgevoerd. Het uiteinde van de korte ligger heb ik afgeschuind. Veel nut heeft het niet maar het staat wel mooier.
    [​IMG]_MG_6608 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    De vleugel verbinders zijn verenstalen pennen. Een van 8mm en een van 4 mm. De 3 grootste ribben zijn uitgevoerd in populieren triplex. Daarin zitten gaten voor de 2 messing buizen waar de stalen pennen in moeten passen. Helaas past mijn 8mm pen niet in het messing. De stalen pen meet 8.08mm en is daarmee net te dik. Ik zal ze moeten laten slijpen of nieuwe kopen.
    Hier een close up van de messing buis. Deze zit er nu alleen nog maar in geklemd. Ik ga met met 2K epoxy met glasparels vastlijmen en goed verbinden met de liggers.
    [​IMG]_MG_6609 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Er lopen 2 liggers schuin over de vleugel. Deze heb ik in verstek geschuurd zodat hij mooi aansluit op de hoofd ligger. Alle uitsparingen in de ribben moeten even schuin geschuurd worden om de ligger er passend in te krijgen. Verder heb ik nog niet hoeven schuren om de frees delen passend te krijgen.
    [​IMG]_MG_6610 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Ik heb dan ook bij het overzetten naar CAD goed gekeken welke delen in elkaar moesten passen en de maatvoering daarop aangepast.

    Na een uurtje of wat puzzelen, plakken, zagen en schuren heb je dan dit als resultaat:
    [​IMG]_MG_6611 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Vrijwel alles heb ik gelijmd met aliphatic resin houtlijm. Deze vind ik net iets prettiger werken dan de normale witte houtlijm, het laat zich vooral mooier schuren. Hier en daar heb ik CA gebruikt, vooral on de valse neuslijst en de valse achterlijst tegen de ribben te lijmen.

    Ook de romp delen pasten prima in elkaar zodat die er nu ook zo bij staat.
    [​IMG]_MG_6612 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    [​IMG]_MG_6615 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    De volgende stap is het op de onderhuid plakken van de ribben en daarna de shear webs aanbrengen wat nog een hele klus zal zijn want die zitten er echt heel veel in.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2016
  2. Servohobby

    Servohobby

    Lid geworden:
    7 aug 2009
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Amstelveen
    Doe eens een plaatje van hoe het eindresultaat er uit moet komen te zien, want ik geloof niet dat ik dit model al ken.
     
  3. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Ja precies! Dat is hem.
     
  5. Hill

    Hill

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    56
    Wat is de motor setup?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  6. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik begin met iets dat nog in de kast ligt. Als hij goed vliegt komt er wel iets mooiers in.
     
  7. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Afgelopen dagen weer even tijd gehad om verder te werken aan de Hai. Omdat ik graag een mooie strakke vleugel wil bouwen heb ik extra grote platen 2mm balsa besteld. Deze zijn 1500x200mm. Door er één hoek af te snijden en die er aan de andere kant weer aan te lijmen is één plank groot genoeg om de vleugel mee in te dekken.
    [​IMG]_MG_7219 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    Ik heb een voor mij nieuwe techniek geprobeerd om de onderhuid op de vleugel te lijmen. Met wat stukjes tape heb ik de onderhuid goed vastgezet aan de achterlijst van de vleugel zodat deze omgeklapt kan worden. Ik heb op de huid afgetekend waar de liggers zitten en al die contact gebieden ingesmeerd meer Bison Tix contactlijm. Ook alle liggers en de voor en achterlijst heb ik daarmee ingestreken. Na 25 minuten heb ik alle ribben voorzien van een rupsje houtlijm en toen de onderhuid omgeklapt en op de ribben gedrukt. De contactlijm hecht direct, de houtlijm moet aan de voorkant van de vleugel worden aangedrukt met wat klemmetjes. Het werkte prima, alles zit goed vast. Bij twijfel heb ik met dunne secondelijm nog wat nagelijmd.

    [​IMG]_MG_7220 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    De Romp is voorzien van de driehoekslatten die ik in het voorste deel in heb moeten zagen om ze voldoende te kunnen buigen. Daarna heb ik de boven en onderkant dichtgemaakt en de staart erin gelijmd. Ik moest een klein stukje balsa in de staart wegsnijden om het passend te krijgen. Nu volgt nog flink wat schuurwerk om de romp af te ronden.
    [​IMG]_MG_7221 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    [​IMG]_MG_7228 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    De vleugelverbinding is een kritisch onderdeel. Ik heb 30min epoxy gemengd met flink wat microballoons om een lichte maar wel heel sterke pasta te krijgen. Daarmee is alle ruimte tussen de messing buis en de liggers opgevuld.

    [​IMG]_MG_7233 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    Volgende stap was het aanbrengen van de servo luikjes. Ik wil graag bij de servo's kunnen in geval deze problemen geven. Ik heb daarom luikjes toegevoegd aan de set frees onderdelen. Het aftekenen van het gat is heel simpel. Plaats eerst het raam(niet lijmen) en boor de 1mm gaatjes door de huid. Leg op de andere kant van de huid het luikje en lijn de gaatjes op elkaar uit. Daarna rondom het luikje de huid doorsnijden. Daarna kan het raam erin gelijmd worden. Als je dat zorgvuldig doet past het perfect.
    [​IMG]_MG_7232 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    [​IMG]_MG_7231 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    [​IMG]_MG_7240 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met de servo bedrading. Ik heb ervoor gekozen om in iedere vleugel een groene MPX connector te lijmen. Dat betekend het nodige soldeerwerk, maar het werkt later wel heel praktisch.
    [​IMG]_MG_7235 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    [​IMG]_MG_7236 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    De servo kabels komen uit bij de luikjes.
    [​IMG]_MG_7237 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Ik heb in de tussentijd toch maar een goede aandrijving gekocht. Ik heb gekozen voor de Turnigy G32 600Kv motor. Wat maatvoering betreft is deze vrijwel identiek aan de aanbevolen Hacker A50 12s. Ook het vermogen wat de motor kan hebben komt redelijk overeen. De Turnigy zou zelfs wat meer aan moeten kunnen. Er komt een 45mm Turbo spinner van JP op met een 14x9 Aeronaut CAM carbon prop. Daarmee zou ik icm een 4 cellen Lipo op zo'n 700 Watt vermogen moeten zitten. Ruim voldoende voor indrukwekkende klimmen.
    [​IMG]_MG_7226 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    [​IMG]_MG_7227 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Binnenkort meer.....
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2015
  8. Hill

    Hill

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    56
    Ziet er weer strak uit.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  9. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Bedankt! Ik doe mijn best om er een strak geheel van te maken.
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Mooi werk,
    Veel succes ermee.
     
  11. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    De afgelopen dagen weer wat tijd aan de Tiger Hai besteed. Eerst heb ik de shear webbing aangebracht. Een saaie klus, maar wel belangrijk voor de sterkte van de vleugel.
    [​IMG]IMG_1850 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    [​IMG]IMG_1852 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    Daarna de bovenkant van de vleugel weer geschuurd en de bovenhuid aan elkaar geplakt. Door de grote lappen balsa die ik hiervoor had gekocht ws dat met een lijmnaad per kant al klaar.

    Om de juiste tipverdraaiing te verkrijgen moet er een 4mm dikke strip onder de achterlijst van de vleugel gelegd worden. Ik heb die met plakband vastgezet zodat hij niet meer kan verschuiven.
    [​IMG]IMG_1848 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    De bovenhuid heb ik op de vleugel gelegd en aan de achterlijst met veel strookjes plakband vastgezet aan de vleugel. Daarna het geheel opengeklapt en alle ribben en liggers voorzien van een rupsje PU bruislijm (constructielijm). dat vangt oneffenheden mooi op en is erg sterk. Na het dichtklappen van de bovenhuid alles goed aangestreken en aan de voorkant ook de nodig plakband gebruikt om de huid strak tegen de vleugel te trekken. Daarna een verzameling tijdschriften en een berg oude accu's erop
    [​IMG]IMG_1854 by Emanuel_Stassar, on Flickr

    Na dit een nachtje te hebben laten drogen kan alle plakband eraf en kan de voor en achterlijst geschuurd worden.
     
  12. Hill

    Hill

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    56
    Waar oude lipo's nog goed voor zijn.


    Gravity sucks
     
  13. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Afgelopen weekeinde was het weer echt bouw-weer. Dus maar weer eens wat uurtjes in de Tiger hai gestoken. Ik heb de neuslijsten geplaatst:
    [​IMG]_MG_8730 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    De vaste stukken achterlijst:
    [​IMG]_MG_8734 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    Deze moet aansluiten op de romp om het juiste profiel te bereiken.
    Daarna op het vaste stuk aan de tip geplakt.
    [​IMG]_MG_8736 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    Hier heb ik een strookje 2mm balsa onder gelegd om de juiste hoek te krijgen.

    Als laatste de vleugeltips eraan geplakt. Hier heb ik een malletje gebruikt op het geheel symmetrisch te lijmen.
    [​IMG]_MG_8737 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    [​IMG]_MG_8738 by Emanuel_Stassar, on Flickr
     
  14. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik zie dat een aantal foto's het niet meer doen. Als je er op klikt krijg je ze wel te zien. Heel vreemd allemaal. Als ik een keer zin heb zal ik het fixen.
     
  15. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Het is weer even geleden dat ik hier een update plaatste. De Tiger Hai was klaar voor de grote schuur klus. Dat is inmiddels gebeurd. Weinig spannends aan te zien, maar vooral veel werk. Ivm een opkomende Vakantie op texel heb ik nog even flink doorgewerkt en de kist in de folie gezet. I ben daarbij begonnen met de onderkant van de vleugels. Daar het ik 25cm brede stroken opgezet alternerend orange/licht blauw. Het levert een mooi contrast en is hopelijk in de lucht goed te zien. De rolroeren en de flaps heb ik direct mee-gefolied. Eerst de kopse kantjes even in de folie, daarna de roeren aan de rest van de vleugel vast door de folie door te laten lopen over het roer en dit goed vast te strijken. De folie moet daarbij echt goed in het scharnierpunt liggen zodat de folie de bovenop de vleugel gaat komen hieraan kan hechten. Daarna de romp gedaan. Dit is verder rechtoe rechtaan folie werk. Met wat geduld is de folie kreukvrij over de rondingen te strijken. Ik heb hiervan door de haast helaas geen foto's.

    De servo's die ik in de vleugels geplaatst worden zijn extra dun voor toepassing in dit soort vleugels. Er was ruimte voor normale servo's, maar deze doen het gewoon erg lekker en de prijs is prima. http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._Wing_Servo_Metal_Gear_4_6kg_0_15sec_22g.html
    Er zit bij deze servos wat speling tussen de as en de roer hevel. Ik doe daar een stukje plastic folie tussen en dan zit het spelingsvrij.
    Ik heb ervoor gekozen om alle roeren via de onderkant aan te sturen. Dat ziet er netter uit dan via de bovenkant. Om de aanbevolen uitslagen van de rol/hoogte roeren te bereiken moest ik het uiterste gaatje van de servo arm gebruiken en het een na laatste gaatje van de roer hevel.
    [​IMG]_MG_9426 by Emanuel_Stassar, on Flickr
    Bij de flaps heb ik het zo gedaan om de maximale resolutie uit de servo te kunnen halen. Of hij hiermee nog voldoende uitslag heeft bij rol en hoogte roer weet ik nog niet. Dat gaat blijken tijdens de eerste vlucht.
    [​IMG]_MG_9424 by Emanuel_Stassar, on Flickr
     
  16. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Het programmeren van de zender is ook nog een leuk klusje. Ik werk met een Taranis en daarbij moet je alle nodige mixen zelf aanmaken, Het werkt gelukkig heel logisch en geeft je onbeperkte mogelijkheden. De rol/hoogte roeren gaan allebei voor 100% mee met de stick beweging voor rol en hoogte. Daar zit 40% expo overheen om het stuurgedrag wat softer te maken. Voor de besturing van de flap heb ik 3 flight modes geprogrammeerd. Stand 1: Starten. Hierbij staan de rol/hoogte roeren 4 mm omhoog.
    Stand 2: vliegen. Hierbij staat alles in de neutraal stand. De flaps gaan voor 40% mee met de rol roeren en voor 50% mee met de hoogte roeren.
    Stand 3: Landing. Nu staan beide flaps 10mm naar beneden en de hoogte roeren 15-20mm naar boven. Wanneer die mix precies goed is zal de Hai goed remmen, maar niet gaan duiken of stijgen. Om dat snel afgeregeld te krijgen heb ik een draaiknop toegewezen aan de hoogte roeren waarmee die in Stand 3 mooi af te regelen zijn. Tijdens het landen sturen de flaps niet mee met rol of hoogte roer.
    Daarnaast is de trim voor het hoogte roer voor iedere Flight mode apart in te stellen. De rolroer trim is voor alle flight modes gelijk.
     
  17. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Hill vindt dit leuk.
  18. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    In een woord: PRACHTIG

    Da hedde gij goe gedoan menneke!!
     
    Hill vindt dit leuk.
  19. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Thanks!
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem

Deel Deze Pagina