Maar weer een motortje aanpassen.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 6 aug 2015.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    Het was na een lange tijd weer eens tijd om een verse motor te prepareren. Met een voorraad Novarossi N21-5T motoren op de plank die niet veel gekost hebben en een ideale basis zijn om een snelle motor te maken was het geen probleem.

    In het verleden al genoeg van deze motoren gedaan en heb wel zo'n beetje de ideale set aan timings gevonden. Dus eerst de motor opmeten en van daaruit een stappenplan hoe de snellere timingen erin te zetten.

    [​IMG]

    Eigenlijk was het ook tijd om weer eens wat nieuws te proberen.... Novarossi heeft tegenwoordig in hun snelste motoren een soort van spoelpoorten onder de uitlaatpoort zitten. Deze hebben als functie om een deel van het mengsel tegen de zuiger aan te te laten komen zodat de zuiger aan de uitlaatkant beter koelt en beter smeert. Ach, die gaten een een klein kanaaljte zijn er zo in gezet.

    [​IMG]

    Als je dan toch aan het boren bent..... in de zuiger zitten gaten welke normaal voor de bypass poorten worden gebruikt. Veel onroad motoren van Novarossi hebben niet de bypass poorten in de cilinderbus. Ach, met een paar tellen zitten die er zo in...

    [​IMG]

    De Turbo scoop in de krukas is wat magertjes dus die moet groter en tegelijk nog maar 2 kleine scoopjes erbij voor een nog betere verspreiding van het mengsel

    [​IMG]

    De motor is net ingelopen en ziet er veelbelovend uit ondanks de inloopbrandstof. Ook de zuiger aan de uitlaatkant lijkt minder heet te worden, er is duidelijk meer smering (en minder krassen!) te zien en nog geen verkleuring op de zijkant van de zuiger.

    Komend weekend zijn eerste race.
     
    wildcard vindt dit leuk.
  2. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Ziet er weer goed uit Roelof. Laat eens een filmpje zien als je tijd hebt...
    Zou je me wat aanwijzingen kunnen sturen via pm zodat ik een motor te grazen kan nemen.
    Ik heb nog een CEN .28 liggen waar ik wat op zou willen proberen.
    Helaas geen graden meter in huis maar de bus kan ik wel bewerken.
     
  3. Johnson40

    Johnson40

    Lid geworden:
    4 mei 2012
    Berichten:
    64
    Mooi werk Roelof!
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Zit niet veel vlees meer tussen de poorten Roelof ;)
    Ben benieuwd hoe dat gaat lopen , vooral icm die poorten onder de uitlaatpoort.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    Tussen de poorten zit standaard vlees, daar is niet aan gerommeld. Er zijn alleen 4 gaten bij geboord, de timingen aangepast en de flow hier en daar verbeterd.

    Motor gaat goed, hij lijkt over het hele toerengebied gelijk te presteren dus een redelijk breed koppelgebied. De bak schakelt vrij vroeg maar de motor heeft er duidelijk geen moete mee.

    Komende 2 dagen ben ik in Gouda bij de Sluis, dus als je in de buurt bent....
     
  6. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    Wat bedoel je met "ondanks de inloop brandstof" je zegt het alsof de brandstof niet goed voor de motor is.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    12% pure risinus olie is niet echt voor prestaties. Het smeert goed maar het blijft een dikke drap waardoor dit soort onroad motoren op top net te kort komen, puur door de weerstand van de olie.
     
  8. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    Aah ok zo.. ja daar wordt de motor wel wat trager van ja ;)
    Maar voor inrijden wel lekker!
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
  10. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    Na het aanpassen van de bus, hoe haal jij de braampjes weg zodat de zuiger vrij zijn slag kan maken?
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb zo'n diamant dremel setje en gebruik een bolletje om langs alle randen te gaan. Aan de buitenkant gebruik ik een fijn schuurpapiertje.
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    [​IMG]

    Deze werken ook goed voor afwerken/polijsten Roelof ;)

    Toevallig gisteren geprobeerd bij 1 van mn props voor mn boten.
    Normaal deed ik het met van die kleine schuurpapier rondjes maar die geven redelijk vlot de geest , deze "haartjes" zijn van een soort rubber en buigen mooi mee.
     
  13. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    Toch maar eens investeren in een echt dremel. De cloon die ik nu gebruik doet het wel maar met de echte dremel ben je toch veelzijdiger..
     
  14. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Eventueel is een Proxxon ook een goede optie.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    Een Ferm of een ander huismerk werkt ook goed.

    Bij een nieuwe set heb je nog wat ruimte en kan je een hoonborstel er doorheen halen om de braampjes aan de binnenkant weg te werken.

    [​IMG]
     
  16. Efrem

    Efrem

    Lid geworden:
    11 dec 2013
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Amersfoort
    Een handvrees van ferm heb ik een keer gehad, ik weet niet wat de kwaliteit van dit merk nu is maar toen was het echt schrikbarend slecht. Kreeg het gereedschap er niet trillingsvrij in.
    Proxxon heb ik eigenlijk nooit van gehoord. Wat is de kwaliteit van dit merk?
    Ik gebruik nu een cloon van de lidl, opzich niets mis mee voor dat geld maar toe aan iets beters. Gebruik em best vaak.
     
  17. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Proxxon is zeer goed.
    Gelijk aan zo niet beter dan Dremel als je het mij vraagt.
    Ik heb een IB/E met flexibele slang. Zeer stabiel ..
    Apparaat zelf is zwaarder dan een Dremel waardoor de flexibele slang wel een must is voor het fijnere werk..
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    Proxxon heeft een nare eigenschap dat het op hun eigen asmaat van 2.4mm geöriënteerd is terwijl Dremel 3.2mm gebruikt. Dremel bits zijn veel makkelijker verkrijgbaar en moet je bij een Proxxon op letten dat die ook 3.2mm ondersteund.

    Wat je ook koopt, ik raad ten alle tijden een boorkopje aan dan de standaard spantang systeem. Het kost je een 12 euro maar het is zoveel makkelijker met het inspannen bitjes en boortjes. Veel Proxxon modellen komen met een boorkopje.
     
  19. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Ik gebruik Proxxon en Dremel bitjes door elkaar in het apparaat. Er zaten 4 van die spankopjes bij het apparaat dus het meeste is gewoon uitwisselbaar.

    Maar dat boorkopje waar je het over hebt klinkt wel interessant.. Misschien een linkje??
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim

Deel Deze Pagina