Vragen omtrent de keuze qua elektronica

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door Stormvogel, 27 aug 2015.

  1. Stormvogel

    Stormvogel

    Lid geworden:
    27 aug 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo,

    Ik ben al een tijdje aan het rond speuren hoe men een quadcopter opbouwt. Al het een en ander aan informatie opgedaan. Maar helaas niet voldoende. Ik zit nu met het probleem van de juiste elektronica te kiezen voor de quadcopter. Als frame wil ik voor een zelfontwerp uit gaan. De quadcopter gaat dienen voor het maken van luchtfoto's en -video's. qua gewicht is het streven tussen de 250-400 gram.

    Het probleem ligt vooral bij de keuze van de lipo, ecs's, brushless. De rest van de apparatuur heb ik de keuze gemaakt voor een:

    1x Hobbyking KK2.1HC Multi-Rotor Hard Case Flight Control Board With Remote Programmer (Flying Controller)
    1x Hobbyking Multi-Rotor Power Distribution Board (PDB)
    1x HobbyKing™Lipoly Low Voltage Alarm (2s~3s) (Accu alarm)



    Bij de rest dacht ik aan:
    1x Turnigy 3000mAh 2S 30C Lipo
    4x NTM Prop Drive Series 28-30S 900kv / 270w (Brushless)
    1x Hobbyking SS Series 25-30A ES (ECS)


    Alleen heb ik niet de zekerheid of dat de juiste keuze is.
    Daar hoop ik jullie feedback bij te gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2015
  2. Stormvogel

    Stormvogel

    Lid geworden:
    27 aug 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Gelderland
    Door de grootte toestroom aan feedback's :rolleyes: ben ik me nog verder in de elektronica gaan verdiepen. Zodoende erachter gekomen dat van het internet veel informatie te halen valt. Alleen nu zat ik nog met één probleem, namelijk hoe berekenen ik welke de juiste brushless zijn voor mijn quadcopter. Is daar een bepaalde formule voor? Iets met gewicht/4?

    oftewel zijn er formules waarmee je de vereiste brushless kan berekenen, er vanuit gaand van een totaal gewicht van 800 gram
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2015
  3. snoekieboe

    snoekieboe

    Lid geworden:
    3 jan 2015
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Heerle
    "Total Thrust = 2x AUW
    In short to lift 1000gram quadcopter we need 2000gram thrust"

    Je geeft aan een quadcopter van 400 gram te bouwen, om bij 50% throttle (streefgetal) te kunnen hoveren heb je dan minimaal 800gram thrust (lift) nodig.

    De combinatie van Motoren en props moeten dus 200 gram thrust x 4 kunnen leveren.

    Volgens de specs van hobbyking levert de door jou gekozen NTM motor i.c.m. een 9x6E prop op 4S (14,8v) ruim 1Kg thrust.

    Het totaal aan thrust op jouw quad zou bij gebruik van 4s cellen neerkomen op ruim 4 kilo.....een verhouding van 1:10 gezien het aangegeven streefgewicht.

    Echter denk ik dat je dat streefgewicht ruimschoots gaat overschrijden daar alleen een 3000mah 4s 35C lipo al ruim 330 gram weegt.

    Dus even resume:

    Je wil gebruiken:

    een quadcopter van +- 400 gram
    Een lipo van =- 330 gram
    Payload , camera etc = ?????? gram
    totaal = 730 gram ex payload

    NTM 900kv brushless motoren
    9X6E props
    Totaal = 4 x 1,05 Kg = 4,20Kg thrust

    Kortom je quad zij bij ongeveer 20% throttle hoveren (ex payload!)


    p.s. er staan hier letterlijk 10tallen bouwverslagen op het forum waar een schat aan informatie te vinden is m.b.t. goed werkende combinaties van hardware voor diverse toepassingen.

    p.s.2 hier vind je zinnige informatie m.b.t de kv rating van motoren en wat je waar toepast.
     
  4. Stormvogel

    Stormvogel

    Lid geworden:
    27 aug 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Gelderland
    Helaas heb ik geen bouwverslagen gevonden met de bijgeleverde formules. Vooral complete formules
    Welke brusherss heb ik nodig om 800 gram te tillen, bijgeleverd de complete berekeningen het liefst.

    zo staan er op die site:
    maar helaas niet een gedetailleerde formule hoe je het precies berekent.

    dan gaan we verder:

    Moet je dan niet uitgaan van een gewicht van 1,6kg? (2:1)

    Brushless behoor je eigenlijk samen met de propeller te berekenen neem ik aan?

    Ik heb zelf overigens wat geprobeerd, weet niet of het juist is:

    dan komt het lastige wat ik niet geheel snap. Heb ik nou 4 brushless van 2080 kv. per stuk nodig? (mocht dat het zijn dan is de AX 1806N 2500kv van hobbyking wel goed?)
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2015
  5. snoekieboe

    snoekieboe

    Lid geworden:
    3 jan 2015
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Heerle
    Ok.. een eenvoudigere benadering.

    * hoe lager de KV rating van de motor, hoe groter de prop kan zijn en des te meer statische thrust (hijsvermogen) je hebt
    * Keerzijde van een lage KV rating motor is dat deze niet heel snel reageert en sportief vliegen niet echt tot de mogelijkheden behoort.

    Stel je wil een quadcopter bouwen van 1 kilo.
    De stelregel is dat je MINIMAAL 2 x het AUW (het totale gewicht van je quad, dus inclusief camera, lipo etc) nodig hebt om te kunnen hoveren bij 50% throttle.
    Op die manier hou je ook nog wat vermogen over om ook daadwerkelijk te kunnen vliegen.

    Om een quadcopter van 1 kilo succesvol te laten vliegen heb je dus MINIMAAL 2 kilo Thrust nodig.

    De door jou uitgekozen brushless motoren leveren op 4S lipo's met 9x6 propellors ruim 1 kilo thrust per stuk.
    Aangezien je 4 motoren op een quadcopter hebt brengt dat de totale hoeveelheid stuwkracht op ruim 4 kilo en daarmee ruim boven de minimale stelregel van 2 x AUw ofwel in dit geval 2 kilo.

    Met een verhouding van 4:1 hover je bij 25% en heb je nog voldoende throttle over om mooie manoeuvres te maken.
    Kortom de door jouw gekozen combinatie van hardware vliegt theoretisch prima tot een maximaal gewicht (AUW) van 2 kilo.

    HIER kun je nog meer informatie vinden m.b.t. KV berekeningen, prop berekeningen etc
     
  6. Stormvogel

    Stormvogel

    Lid geworden:
    27 aug 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Gelderland
    dus:

    Dan kunnen we het nog goedkoper aanpakken en voor de A20-50S 1080KV van Hobbyking gaan?

    Voor de rest zit ik dan nog met 1 ding: hoe bereken je hoeveel 'stroom' de brushless nodig hebben? Is dat een berekening van 4 brushless's, of als de lipo 3300mmAH levert is dat daadwerkelijk per brushless of die 3300mAH verdeelt over 4 brushless?
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2015
  7. snoekieboe

    snoekieboe

    Lid geworden:
    3 jan 2015
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Heerle
    een Lipo accu bestaat uit meerdere cellen.
    Per cell is dat gemiddeld 3,7 volt
    een 4S lipo (4 cellen ) levert dus gemiddeld 14,8 volt

    naast het aantal cellen is bij een lipo ook de discharge rate van belang. (C waarde)
    Op een lipo kan bijvoorbeeld staan 30 - 50 C, wat zoveel betekent als dat deze lipo constant 30C kan leveren en een burst waarde heeft van 50C en deze kortstondig kan afgeven.

    daarnaast heeft een lipo ook nog een capaciteit, in jouw voorbeeld is dat 3300mah of wel 3,3 ampere.
    Dit betekent dat deze lipo gedurende 1 uur 3,3 ampere kan leveren.

    De capaciteit van de lipo (XXXX mah/1000) maal de discharge rate ( xx C) van de lipo maakt de maximaal afgegeven stroom van de lipo.

    We nemen weer het voorbeeld van jouw 3300 mah lipo en zeggen dat deze een 25-50C rating heeft.

    (3300mah/1000) x 25C = 82,5A nominaal
    (3300mah/1000) x 50C = 165A piek

    Deze lipo kan in 82,5Ampere continue leveren en doet dit voor jouw hele quadcopter.
    Het total amperage van je quadcopter dient deze nominale waarde slechts kortstondig (bijvoorbeeld bij een punch out) te overschrijden.

    we pakken de tabel van hobbyking er weer even bij, deze verteld ons dat jouw brushless bij gebruik van een 4S lipo en een 9x6 prop maximaal 15,8Ampere vraagt. (9x6E - 14.8v - 234W - 15.8A - 1.05kg thrust)

    15,8A x 4 ( je hebt immers 4 brushless' motoren) = 63,2
    De overige elektronica van je quad heeft ook honger dus laten we daar nog eens heel ruim 10% extra voor rekenen.

    Je quad heeft dan een totale Amperage behoefte van 69,5 Ampere.

    met een 3300mah 25C 4S lipo zit je dan meer dan prima want het piek vermogen van je quad overstijgt nog niet eens het nominaal vermogen van je lipo.
    Kortom... je zult wat langer kunnen vliegen op deze lipo.

    Ook de vliegtijd van een lipo i.c.m. met je quad kun je bereken:

    Lipo amperage gedeeld door gebruikte amperage (afhankelijk van je vliegstijl maar laten we even zeggen dat je altijd vol gas vliegt)

    3,3A / 69,5A = 0,047 x 60 = 2,82 minuten vliegtijd

    uiteraard vlieg je niet altijd vol gas dus laten we zeggen dat je gemiddeld op 50% gevlogen hebt:

    69,5A x 60% = 34,75A

    3,3A / 34,75A = 0,094 x 60 = 5,69 minuten vliegtijd


    Deze vliegtijd is mogelijk wat kort, je wilt dan een accu met een grotere capaciteit (hogere mah waarde) en niet perse een hogere C rating.
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2015
  8. Stormvogel

    Stormvogel

    Lid geworden:
    27 aug 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Gelderland
    Hartelijk bedankt, zodoende heb ik alle formules. Hiermee kan ik uiteraard verder.
    topic kan gesloten worden
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2015
  9. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Hoi Stormvogel, wat wil je precies doe aan luchtfoto's en filmen ? Een Quad van 400 gram om te filmen is niet veel. Een mini race quad zit met lipo al op 400-500 gram.

    Verder is een kk bordje ook niet echt geschikt om te filmen en al zeker niet voor foto's.

    Voor jouw wensen ( als ik het juist interpreteer) kan je beter voor een F450/F550 gaan met een Naza FC. Veel stabieler platform vor het schieten van foto's en filmpjes.
     
  10. Stormvogel

    Stormvogel

    Lid geworden:
    27 aug 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Gelderland
    Zeker, heb ondertussen het gewicht verandert in 800 gram. Hoe ik aan het begin bij die 250-400 gram kwam snap ik nog steeds niet. Maar ondanks dat heb ik alle berekeningen losgelaten op het maximale gewicht van 800 gram. Qua elektronica kom ik op 450 gram. Dan heb ik de ruimte om een frame van 350 gram te ontwerpen.

    Dit word een basis quadcopter met een eenvoudige en lichte camera eronder. Dus een camera zonder beweegbaar 'platform' en een eigen 'geheugenkaart'
     
  11. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Dan is een KK bordje zeker geen goede keuze.....met een Naza kan je hardmounted nog redelijk filmpjes en foto's schieten, zeker in GPS mode waar hij mooi stil blijft hangen.
     
  12. Stormvogel

    Stormvogel

    Lid geworden:
    27 aug 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Gelderland
    Helaas loopt de prijs van een Naza erg op. Ik moet het nog met iets goedkoper's doen.
    Dus gekozen voor de KK2.1HC (of nog de oude versie KK2.1.5). Als ik het zo zie vliegen ze daar ook redelijk strak mee.
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2015
  13. Stormvogel

    Stormvogel

    Lid geworden:
    27 aug 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Gelderland
    Is het mogelijk om 4 brushless met 1080kv per stuk te veranderen in 1 brushless van 3000kv?
    Of komt er dan een te hoge druk op die ene brushless als ik met tandwielen ga werken?
    (let op: aldus de berekening was 2880 voldoende, ook bij de 4 brushless totaal)
     
  14. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Ik begrijp niet precies wat je bedoeld ? Je wilt 1 motor gebruiken en dan met tandwielen 4 props aandrijven ? Dat gaat hem niet worden aangezien je FC je quad in balans houdt door gas te minderen en te vermeerderen op je 4 motors.
     
  15. Stormvogel

    Stormvogel

    Lid geworden:
    27 aug 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Gelderland
    Dan zou het buiten een KK board om moeten wat extreem moeilijk zou zijn.
    Maar qua kosten bespaard het wel veel.
     
  16. snoekieboe

    snoekieboe

    Lid geworden:
    3 jan 2015
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Heerle
    Je wilt dus een mechaniek dat de rotatie van 1 motor omzet in een aparte snelheid voor ieder van de 4 propellors die je wilt/moet aandrijven.

    Bij een quad heb je immers 4 motoren op aparte snelheid nodig om de qaud in balans te houden en manoeuvres uit te voeren.

    Gewicht, complexiteit en kosten van een dergelijke oplossing (als die er al is) wegen echt niet op tegen de motoren en esc die je nu hebt uitgekozen... en die zijn in mijn beleving al "dirt cheap" ;-)
     
  17. Stormvogel

    Stormvogel

    Lid geworden:
    27 aug 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Gelderland
    klopt, ik heb nu even zitten kijken maar de extra moeite kan je niet afwegen met de nog goedkopere som aan geld.
    Dus ik ga alsnog voor systeem van 4 brushless motors.
     
    snoekieboe vindt dit leuk.
  18. Alex23

    Alex23

    Lid geworden:
    29 mei 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    België
    Hallo,

    Bij de bouw van mijn eerste toestelletje zit ik vast op dit moment...
    Mijn zender en drone communiceren niet... mijn drone doet dus niets, maar weet ook niet goed waar te beginnen om het probleem te zoeken...
    Mss kan iemand van jullie mij helpen?
    Ik heb tot nu:
    Weet dat in zowel de 9XR-pro veel kan ingesteld worden, maar ook in het control board, maar weet nu even niet het geheel op elkaar af te stemmen :(
     

Deel Deze Pagina