Hallo, Ik ben lekker mijn nieuwe vliegtuigje aan het bouwen tot dat ik de servo's aangesloten heb. Blijkt dat ze schokkerig bewegen . zowel aileron, elevator als rudder. en het probleem wordt ergen naarmate de snelheden hoger worden. Na eea. uitgeprobeerd te hebben denk ik dat het problem in de BEC spanning zit. Als ik namelijk de Plush 25A omwissel voor een Plush 40A blijven de servo's wel soepeltje draaien. De BEC spanning van de Plush 25A is 4,95 volt en de Plush 40A geeft 5.3 volt. Blijkbaar zijn de servo's (Turnigy™ XGD-11HMB Digital Servo ) daar nogal gevoelig voor..... Maar nu mijn vraag: wat kan ik er aan doen? Als ik hem openmaak zit er dan ergens een potmetertje of zal ik hem maar terug sturen naar Hobbyking?
Je hebt het antwoord zelf al gegeven. Het probleem zit in de BEC van de ESC. De 25 A versie heeft een BEC die maximaal 2 ampère kan leveren, de BEC van de 40 A versie levert 3 ampère. Die 2 ampère is blijkbaar te weinig als alle servo's worden aangestuurd. Dat de spanning van beide BEC's iets verschilt is niet van een groot belang. Er is met de ESC niets mis. Je vraagt er iets te veel van. Overigens is zelfs een 3 ampère BEC voor 4 digitale servo's aan de lage kant...
Als je toch moet ruilen bij HK kijk dan eens naar een YEP regelaar deze hebben een zwaardere BEC en werken prima,maar bestel dan wel een programmeerkaartje mee. Succes Giel
Je kunt ook de servo`s, via een Y kabel, direct vanaf de accu van stroom voorzien. Als je via onderstaand schema werkt werkt het feilloos. Bij de bigscale met 40kg servo`s doen ze het ook zo omdat het anders fout gaat.
Kan alleen als je voedt vanuit een 4/5 cellen pack (4.8/6V) of in het beste geval servo's hebt die 2s lipo overleven. 8.4V Gezien het om een vliegtuig gaat zal hij al snel op 3s of hoger draaien. Beste oplossing is gewoon bv een low noise turnigy ubec te kopen van zo'n 5Amp. Weet je zeker dat het goed gaat en wordt je bec ontzien.
Je hebt gelijk maar er kan bv een sbec tussen om dat op te lossen die kosten de wereld ook niet. Die van Turnigy kunnen tot 26 volt omzetten en geven 5 amp. en keuze tussen 5 of 6 volt dmv knopje. Heb er nog wel een liggen mocht dat nodig zijn.
Ik heb idd een klein 3d vliegtuigje met een 3s lipo. Maar als het goed is komt er vandaag een pakketje met een 5v 5a ubec van hk binnen!
Ziezo. Ik heb de ubec ingebouwd, en het probleem van de haperende servo's is een stuk minder, maar niet helemaal opgelost... Als ik beide knoppels in het rond draai, en dus het maximale van het systeem vraag blokkeren de servo's nog steeds. Het zijn dus wel hele dorstige servootjes. Ik denk dus dat ik de rudder en elevator maar ombouw tot analoge servo. Of is het mogelijk de bec van de esc en de ubec parallel de gebruiken? Heb ik dan 7A of zegt er iets "poef"?
Moet gewoon voldoende zijn. Niet/nooit beide aansluiten!!! Als je servo tegen zijn elektrische eindpunt aanzit maakt het weinig uit. Gaat hij tegen het mechanische eindpunt of lopen je roeren tegen het eindpunt aan moet je gewoon de uitslag begrenzen in de zender, travel adjust ofzo, afhankelijk van je zender. Roeren kan je bv langere heveltjes gebruiken, of korter op de servo zelf. Doel is zoveel mogelijk uitslag van je servo te gebruiken voor de hoogste resolutie. Of je probleem zit ergens anders.