Dan hebben we dezelfde romp! Vind jou staart wel heel gaaf! Ga er vd winter ook maar eens van hout en carbon maken ( gewoon omdat het zo leuk is om te doen en weer eens wat anders als baggen)
En ook van dichtbij ziet het er prachtig uit, ga zo verder Jacob, en je krijgt een prachtige (unieke) kist!!!
Na nog wat meer schuurwerk en het inkorten van de balsatipjes heb ik mijn streefgewicht gehaald. Kaal stabilo voor minder dan 45 gram. Folie moet er nog op dus het zal uiteindelijk meer worden. Toch gek dat zo'n getal zich in je hoofd nestelt en daardoor je opnieuw gaat nadenken over waar je gewicht kunt besparen. Nu door met Richting... eerste de tekening afmaken en dan weer plakken, lekker! JB
Lyckele, jij hebt toch het originele Supra ontwerp? ik zie dat jij servo voor richting in de staart hebt. Waar zit de hoogteservo? Welke servo's heb je gebruikt? Mij idee is om beide servo's achterin te plaatsen, kom ik dan uit met mijn zwaartepunt? Maw wat heb jij in de neus hangen?
Nou deze romp is nog leeg (maar niet voor lang) servo's komen allebei in de staart. Voor in moet je dat iets van 100gram aan motor en een 3s lipo van 1000 a 1300. (en dan nog de rest, regelaar, spinner, prop enz) Maar denk dat er bij jou wel iets zwaarders in kan. Mijn gebagde stabilo weegt 31,3 gram... Ri roer was van een F3J uitvoering waarin in een luikje heb gemaakt, carbon of kevlar erin lamineren op de plek waar de servo's komen en een spantje van balsa boven, waar de servo's komen.
Willen jullie eens meedenken? 1. Mijn romp is een supra romp, dus niet de originele, en daar zit al een brugje op voor het hoogteroer. Mijn romp heeft dezelfde lengte als de originele houten romp. Ik heb er voor gekozen om de zelf te maken delen zo veel als mogelijk volgens de originele tekening te maken. 2. Door het brugje ligt vast waar mijn hoogteroer geplaatst is. Dat is iets verder naar achteren dan het origineel. 3. Daardoor is het originele kielvlak te lang, of de romp te kort als ik het kielvlak naar achteren zou verplaatsen. Mijn idee nu is om het vaste deel van het kielvlak iets in te kortenaan de onderzijde. Origineel zit er nog 130 mm romplengte achter het hoogeroer, ik heb er nu met de Supra romp 105 mm over. Als ik 5 mm afstand tussen hoogte en richting aanhoud dan heb ik dus een 30 mm over of tekort. Het is maar hoe je het ziet. Even een printscreen om een en ander duidelijk te maken. Zwart is de originele tekening welke ik in blauw heb over getrokken. De blauwe pijl is de originele voorzijde, ik denk er aan om het kielvlak aan te passen volgens de rode lijnen. Zodat het aan de onderzijde 30 mm wordt ingekort. Een andere optie is om wel de originele lengte aan te houden en de 30 mm extra lengte dan te laten uitsteken aan de achterzijde, waarbij ik dan het gat natuurlijk opvul . Mijn vraag is wat ik ga merken in de lucht van een kielvlak met iets minder oppervlak in het vaste deel. Groet, Jacob
Ik heb er 16mm tussen zitten en lengte onderaan van het vaste deel van het ri-roer is 75mm (deel wat op de boom vast zit) Dus je hebt nog ruimte zat
Mooi werk Jacob! Ik zou zelf de servo's niet achterin zetten; reactie op richting- en hoogteroer wordt merkbaar lomer. Reken maar uit: je hebt heel snel 30 gram extra gewicht in de staart zitten. Stuurstangen van 2mm carbon naar achteren, volgens de Drela methode, zijn superlicht en erg star. Je zou eens moeten zien hoe scherp mijn BD te sturen is... Maar nogmaals: mooi bouwwerk tot zover, ik blijf het volgen!
Kijk, goede input. Je laat me wel weer nadenken. 1 van de redenen om servo's achterin te zetten is vanwege beperkte ruimte en een strakkere korte aansturing. Jij hebt weer een punt door te stellen dat alle massa zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt ook meewerkt aan strak sturen. Ik ga nog eens goed nadenken hoe ik de servo's dan handig in de romp kan plaatsen. In de romp zijn al mooie kabels ingewerkt. dus dat probleem is er niet.
Ik ben er wel uit, na alles nog eens doorgekletst te hebben met Terence ga ik het kielvlak bouwen zoals de ontwerper het bedacht heeft. De lengte die ik tekort kom los ik op door een stuk hengelbuis te gebruiken wat ik nog achter het tuinhuis vond . Daarop bouw ik het kielvlak, is het nog afneembaar ook. Pas na het bouwen van de vleugel en als alle apparatuur binnen is ga ik definitief bepalen waar de servo's voor hoogte en richting hun plek gaan vinden om zo te proberen het zwaartepunt zonder lood op de juiste plek te krijgen. 2 in de staart | 1 onder brug voor de vleugel, 1 in de staart | 2 in de romp. Keuze genoeg, daar komen we tzt wel uit. Nu eerst de tekening voor het kielvlak definitief maken en laten printen! Groet, Jacob
Ik heb mijn Supra eerst gevlogen met servo's voor in de romp. Nu vlieg ik hem geëlektrificeerd, met servo's in de staart. Dat is tóch anders. Dat nu ervaren hebbende, zou ik wellicht meer moeite gedaan hebben om de servo's in de romp te stoppen. (Al is uitkomen met het zwaartepunt wel een issue. Nu had ik voldoende aan 10 gram lood net achter de motor.)
Dank voor de reactie Berrie. Met jou en de voorgaande opmerking neig ik wel naar alles (zo veel als mogelijk) in de romp. Hoe ik met zwaartepunt ga uitkomen gaat het straks definitief bepalen. Maar eerst vandaag starten met richtingroer! JB
Al vaker heb ik hier geschreven dat het o zo, belangrijk is de uiteinden van je toestel zo licht als mogelijk te houden. Servo's in de staart is een echte "no go" of zals ze hier in het zuiden zeggen, dat is "vloeken in de kerk" Het is dus goed hier Berries ervaringen te lezen