Eyecatcher

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bdoets, 21 okt 2015.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Hoewel ik inmiddels een paar lekker vliegende zwevers in mijn collectie heb, ben ik eigenlijk nog steeds een vliegende-vleugel-fan, en mijn vliegende vleugels willen tot dusver niet echt lekker thermieken. Dus leek het me leuk deze winter maar eens een thermiekplank te gaan bouwen. Wel moest er een of ander remsysteem in zitten, want butterfly of Schemp-Hirth kleppen ben ik met mijn huidige zwevers onontbeerlijk gaan vinden.
    Na wat rondneuzen viel mijn keuze op de Eyecatcher van Robert Schweissgut, 220 cm span, remklepjes en een mooie meeuwenvleugel:

    [​IMG]

    Vorige week besteld, en vandaag kwam het freespakket aan. Ik verheug me erop om te beginnen, maar dat kan nog wel even duren... andere dingetjes vragen nog even mijn aandacht. Maar, de spullen liggen klaar:

    [​IMG]
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.033
    Locatie:
    IJsselstein
    zeker een mooi toestel om te zien ;)
     
  3. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Ermelo
    Bart,

    De remkleppen werken echt (te)perfect, leuke kist om te bouwen.
    Ik zou zelf de romp iets breder bouwen als ik het overnieuw deed, of de stekkers van de vleugels verschoven tov van elkaar, dit is echt een gepruts met monteren.
    Zorg tevens voor de juiste hoogte van de achterlijst ivm S-slag. hoe weet ik dat:hammer:
    succes en geniet van de aparte bouwwijze van de vleugels.

    groet

    Terence
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik wilde de stekkers aan de vleugelkant vastzetten, en aan de rompkant op een klein kabelboompje laten. Romp breder.... zou ik niet graag doen, dan wordt het toestel meteen een stukje minder goed...
     
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.358
    Locatie:
    REO
    De vleugel heeft inderdaad een mooie lijn. Ik zie ailerons, ik lees over rem/stoorkleppen (boven op de vleugel), zijn er ook welvingskleppen (tussen romp en aileron)?

    Ga je deze vleugel van tekening, bouwdoos of freesset bouwen?

    Iets vergelijkbaars (mogelijk iets kleiner) zou ik nog willen bouwen voor aan de helling. Dan dus zonder E motor. Ik heb al eens met een schuin oog gekeken naar één van de Haaien.

    Ik ga dit draadje volgen.

    groet,

    Erik
     
  6. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Drenthe
    [​IMG] eycatcher.jpg heb ik eventueel te koop , met een mooi Triplex kist waar het toestel inzit
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    (Sorry dubbel geplaatst)
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2015
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Het is een kompleet bouwpakket, dus alles behalve de electronica. En nee, er zitten geen welfkleppen op (dat werkt niet op een ongepijlde vliegende vleugel).

    Het lijkt me dat dit toestel ook ongemotoriseerd kan, ik geloof dat Robert Schweissgut al zijn ontwerpen zowel als zwever als electrozwever aanbiedt.
    Onlangs was er op mijn club nog een puntgave Hai2 te koop, heb ik over geaarzeld maar eigenlijk vind ik de Hai geen mooi ding. Bovendien had ik zin om iets te knutselen...
     
  9. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.358
    Locatie:
    REO
    Ongemotoriseerd kan eigenlijk altijd wel, je moet alleen tijdig rekening houden met de ligging van het CG. Dan kun je evt. de romp iets verlengen bv. Is de club Hai2 een E versie of ongemotoriseerd en nog te koop?

    Mijn wensenlijst is steeds iets langer dan mijn 'tijd'. Er liggen nog drie zweef/helling projecten op afronding te wachten. En dan tel ik een gewenste VTPR zwever nog niet mee. Altijd tijd te kort.

    groet,

    Erik
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Sorry voor het late antwoord... die Hai2 op de club was een electro versie en al snel weg.
    Was even in Spanje, ga binnenkort eindelijk aan de Eyecatcher beginnen....
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Er is een begin... rompje ruwweg af. Zo'n freespakket bouwt als Lego...

    [​IMG]
    Ook alvast een begin met een vleugel. Volgens mij een heel nieuwe manier om een vleugel te bouwen; je begint met de omtrek. De ribben kunnen hier op gelijmd worden, daarna gaat de ligger (carbon buis) er in. Net andersom als anders. De omtrek is samengesteld uit losse stukjes die met een zwaluwstaartje in elkaar passen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2016
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    De vleugel-omtrek hierboven fungeert als bouwtekening.
    [​IMG]

    Is het bij jullie ook zo'n troep in je bouwhok? Ik maak meestal net zo veel plaats als ik nodig heb...

    [​IMG]
    [​IMG]
    Inmiddels zit de tweede carbon buis er ook in, die gaat over de hele lengte en was best wel lastig om er in te schuiven... maar alles bij mekaar is het gemakkelijk en leuk bouwen. Als de aanwijzingen iets nauwkeuriger waren zou ik zeggen, een beginnerskit.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik ontdekte gisteren een probleem... de stalen vleugelpennen waren eigenlijk te dik voor de messing hulzen die ik (zie foto boven) in de vleugel heb gelijmd. Dit materiaal zit allemaal (op maat gezaagd) in het pakket. Ik heb nog een tijdje staan schuren aan de pennen; eindresultaat was dat ik ze er in kreeg, maar heel moeizaam. Als de vleugel bespannen is heb je bovendien minder houvast, dus dit was wel een probleem.
    Eind van de middag stuurde ik een mailtje hierover aan Robert Schweissgut. Tot mijn verrassing had ik een uur later al antwoord... hij had nieuwe stalen pennen aangekregen en de passing daarvan niet meer getest op de messing buizen, met excuses! Binnen een paar dagen zal ik de nieuwe pennen krijgen.
    Tof dat er zo snel wordt gereageerd, vergissen is menselijk maar foutjes corrigeren is zakelijk!

    Een ander dingetje dat ik ontdekte ging over de bijgeleverde neuslijst. Er zitten twee stukken van 1 meter in het pakket, plus een klein stukje van een cm of 10, waarvan ik me al had afgevraagd waar het voor was. Er staat niets over in de bouwaanwijzingen. De voorlijst van de vleugel heeft een knik na 40 cm, maar alles bij mekaar is een vleugel 101,5 cm lang... Schweissgut zou natuurlijk stukjes neuslijst van 2x40 en 2x61,5 cm in het pakket kunnen doen, maar dan houdt-ie zelf grote hoeveelheden neuslijst over van 60 en 38,5 cm... ik kan me voorstellen dat-ie daar geen zin in had. Dus met dat kleine stukje dat in het pakket zit maak ik de hele zaak op de gewenste lengte...
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Eindelijk kwamen de dunnere vleugelpennen met de post (het komplete freespakket had de helft van de tijd nodig, reguliere brievenpost is trager dan een pakjesdienst!)
    En ja, nu kon ik de vleugels tegen de romp schuiven... al ging dat nog steeds heel moeilijk. Goed genoeg voor een fotootje, maar de magneten die Schweighofer heeft voorzien om de vleugels tegen de romp aan te houden zijn op deze manier volslagen overbodig, erger: ik zou erg opzien tegen montage en demontage op het veld. Ik ga die stalen pennen bewerken met een slijpschijf; ze zullen dan wel wat minder rond worden maar zoals het nu is kan de bedoeling niet zijn.
    Maar goed, eindelijk nu wél een plaatje van het gemonteerde model in ruwbouw, de elevons nog even met tape op hun plek en de remkleppen ontbreken geheel. Wél heb ik het kielvlak al gefolied (je moet toch wát als je zit te wachten) en voorzien van het Eyecatcher-vignet.

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2015
  15. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Ermelo
    Bart, om de vleugelpennen iets dunner te maken, kan je ze ook in een kolom of gewone boormachine laten draaien en met schuurlinnen slijpen. Tijdens het draaien goed bewegen en tussendoor passen.
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Is al gebeurd... maar ik heb iets ernstigers ontdekt. De beide vleugelpennen (eigenlijk, de twee messing buizen in de romp) blijken niet parallel te lopen. Dit moet een bouwfout zijn, al begrijp ik niet goed hoe dat heeft kunnen ontstaan.Ik zal binnenkort proberen de buizen uit de romp los te maken (verwarmen) en dan maar zien of ik ze, met behulp van de vleugels, parallel kan krijgen. Natuurlijk hoef ik maar één buis los te krijgen eigenlijk... Ik zal er later een foto van plaatsen, nu even geen tijd.
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Het is niet gelukt de buizen (na verwarming met een soldeerbout) los te krijgen. Uiteindelijk heb ik een vierkant stukje zijwand losgesneden en in een iets andere positie teruggelijmd. Bovendien heb ik de achterste vleugelpen een heel eind ingekort, hij werkt nu alleen nog als torsiepen. Het scheelt... maar de montage/demontage gaat nog steeds redelijk zwaar. Ik heb Robert Schweissgut gevraagd wat het me zou kosten om alleen de balsa onderdelen voor de romp extra geleverd te krijgen, heb nog geen antwoord...

    Strikt genomen is de passing bij montage dusdanig dat het naar mijn idee helemaal niet mogelijk is om deze bouwfout te krijgen... aan de andere kant was ik me er dus ook niet van bewust dat het ook maar mógelijk was een serieuze bouwfout te maken dus misschien was ik wat nonchalant. Vandaar ook dat ik liefst een nieuwe romp zou bouwen.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2015
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Inmiddels een nieuw onderdelenpakket voor alleen de romp besteld en ontvangen, extra zorgvuldig in elkaar gezet maar tóch sluit het spul niet 100%. Nou ja, 95% is ook goed. Klaar met foliën, moet alleen nog de zender programmeren (en de hevels van de remklepservo's demonteren en iets verzetten, hopelijk kom ik daar bij zonder de hele servo te demonteren, want nu kunnen de kleppen niet helemaal dicht...)
    Ziet er best mooi uit vind ik. Het Eyecatcher logo op het kielvlak is ook uitgespaard uit de tipdelen, als-ie vliegt en het licht valt erdoor dan zie je dat... (die tippen zaten zo in het freespakket, ik heb dat logo gekopiëerd voor het kielvlak).
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2016
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Geen haast met de afwerking want het weer is voorlopig niet zweefvliegachtig... maar ik heb daarnet wel het toestel gewogen (in stukjes, anders lukt het niet op de keukenweegschaal). Totaal AUW 1360 gram (met 3S 1800 mah lipo). Oppervlak is volgens de website 53 dm2, dat geeft 25,6 gram per vierkante decimeter, is dat veel? Ik denk het wel.
    Nog wat details afmaken: ballast vastzetten, vleugelpennen toch nog wat afslijpen denk ik, vleugeltassen maken. En ooit zal het wel zweefvliegweer worden.
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    We wachten gespannen af :) Ik vind hem in ieder geval prachtig!
     

Deel Deze Pagina