Bouwverslag Union Sovereign

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 feb 2015.

  1. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Ik zie hier vakmanschap. Netjes werk hoor. Ik sta er altijd van te kijken wat sommige mensen hier met PS en Messing weten te maken.
     
  2. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    599
    Locatie:
    Zuid Holland
    Lekker veel foto`s te kijken Sjoerd. Lust voor het oog.
    Grt, Ferry.
     
  3. Bootje1234

    Bootje1234

    Lid geworden:
    22 apr 2015
    Berichten:
    20
    Hallo Maccrabit,

    Hoe heb je de kleusgaten gemaakt?
    Is dat simpelweg een gaatje boren of maak je er echt een Panamakluis van?
    Het maken van Panamakluizen is voor mijn project namelijk nog een hekel punt waar ik nog niet echt een betrouwbare oplossing voor heb gevonden maar wel persé goed na wil maken.

    Ook voor mij is dit een erg inspirerend bouwverslag, dit is het niveau dat ik zelf wil halen met mijn huidige project maar tot nog toe heb ik nog het nodige te leren en te oefenen...
    Gelukkig heb ik geen tijdsdruk.
     
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Bootje,

    Alhoewel ik heel veel zelf maak, zijn dit nu net onderdeeltjes die ik heb gekregen van een modelbouw collega. Zijn geprinte kluisjes en worden Fearleads genoemd. Weet niet precies wat ze gekost hebben maar ik denk een € 2 per stuk. Heb ze in het verleden ook zelf gemaakt maar de uitvoering laat toch altijd iets te wensen over.
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Weer even geleden maar heb niet stilgezeten. Integendeel. In de vorige Update kon je zien hoe de Cargorail is opgebouwd uit messing en PS. De ruimte die ontstaat tussen de Cargorail en de verschansing wordt gebruikt voor het plaatsen van diverse leidingen, ontluchters, ventilatie kasten, brandblus benodigdheden, emergency escape hatches enz. Loopruimte is er bijna, zeg maar gewoon helemaal, niet. Om dit er allemaal in te passen op schaal vraagt dan ook het nodige geduld. De linkerkant is nu voor de helft gereed. Heb nog even te gaan en dan moet uiteraard de SB kant ook nog gedaan worden. Is geen spiegelbeeld van BB dus ook het uitzoekwerk vanaf foto's moet hier weer gebeuren. Affijn, hier in ieder geval weer een paar foto's.

    Op deze foto kun je een beetje zien hoe krap het is tussen de cargorail en de verschansing!! Bovenin de cargorail constructie lopen ook nog de nodige leidingen met bochten, afsluiters, flenzen enz.
    P1030879.JPG

    Alles staat nog dry fit op de plaats. Dit is absoluut nodig om de onderdelen te kunnen plaatsen. Pas wanneer alles gemaakt is tussen de cargorail en de verschansing, worden eerst alle onderdelen gespoten, het dek terplekke en de verschansing in de juiste kleur gespoten. Hierna worden de delen definitief geplaatst. Op deze manier wordt ook het spuitwerk mooi strak ( hoop ik )
    Van links naar rechts is hier zichtbaar een overloopleiding van onderdekse tanken. Deze kan middels flenzen worden verwijderd, echter de vrijkomende vloeistof moet wel in lekbakken worden opgevangen. Daarnaast staan 2 ontluchters van onderdekse tanken. Vervolgens een emergency escape hatch. Dan een manifold voor bluswater. De lange leiding verbindt ook weer 3 onderdekse tanken die uiteraard ook weer boven een lekbak gedemonteerd kunnen worden. Ook is de rescue deur nog aangebracht.
    P1030884.JPG

    Hier nog een overzicht waarbij de cargorail vlak op het dek ligt. Hier kun je ook goed de leidingen zien lopen die boven in de constructie van de cargorail lopen. Al met al een heel gepriegel waardoor de tijd tussen de updates wat langer duurt dan ik gewend ben.

    P1030886.JPG

    Eventuele op of aanmerkingen worden op prijs gesteld. Veel plezier met bekijken en tot de volgende keer.
     
    aac vindt dit leuk.
  6. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Zo zo wat een priegelwerk, maar zeer netjes gedaan. Als je die foto's zo ziet zou je zeggen dat je bij het origineel op de werf bent.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. anker

    anker

    Lid geworden:
    15 apr 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Zwartewaal
    jammer dat ik de foto,s niet kan openen
     
  8. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Mooi gemaakt. Bijna jammer om het te spuiten.

    even een domme vraag misschien maar kon het niet vinden.Hoe breed is dit schip nu?
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.652
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Wat kan je hier nu als opmerking bij schrijven ?
    Waaaaauuuw is wel het enige dat van toepassing is.
    Om van te smullen doe gerust verder zoals je bezig bent.
    vgr Marc
     
  10. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    648
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Wordt wel erggggggg mooi he.
    Je hebt er best het tempo in, ik denk dat je komende zomer al lekker kan varen ( klaar al dan niet klaar)
     
  11. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.553
    Locatie:
    Monster
    Hoe krijg jij dat messing zo "kort" gebogen? Was voor mij een reden om Plexiglas te kiezen...
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Dennist. In de kleur wordt het nog mooier hoor. De breedte is 310 mm.
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank Marc en uiteraard ga ik gewoon door. Moet wel zeggen dat dit schip het meest bewerkelijke is tot nu toe. Bewust voor gekozen overigens.
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jan,

    Bedankt man. Tempo valt wel mee vind ik. De details waar ik nu mee bezig ben vreten tijd. Ben nog zeker een week of 3 á 4 bezig om ook de BB zijde zover te krijgen. Maar wel een leuke klus. Ik leg me nergens op vast maar hoop wel het volgende vaarseizoen te kunnen varen. Ze zal dan zeker weten nog niet gereed zijn.;)
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp

    Hallo Adam,
    Vond in de materiaalkast nog een rolletje koperen remleiding. Diameter kwam redelijk in de buurt. Deze remleiding is uitgegloeid. Met een zelf gemaakt buigijzertje kon ik zelfs bochten van 180 graden buigen. Als je heeeeel dichtbij kijkt zijn de bochten niet helemaal zuiver maar kan er zeker mee door. Komt nog bij dat als alles straks gemonteerd zit, je er weinig meer van ziet.
    Jij gebruikt plexiglas? ik neem aan in staf vorm? Hoe buig je die dan?
     
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Dat is zeker jammer. Hier niets aan de hand en van de andere volgers ook geen commentaar wat dat betreft.
     
  17. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Freek Johan bedankt.
    Is zeker priegelwerk maar erg leuk om te doen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Alle foto's zijn weer terug in het bouwverslag. Geweldig bedankt Burp. Ook zijn de foto's van mijn vorige verslagen van de Happy Hunter en de Smit Lloyd 14 zijn weer aanwezig. Is het in ieder geval weer prettig leesbaar. Ben ondertussen doorgegaan met het maken van de onderdelen voor de BB zijde.Tussen de Capstander en de ontluchting komt als laatste nog een reddingsboei. Ik zie nu dat de fundatieplaat van de bolders op de leiding van de capstaander staat. Gelukkig staat alles nog DryFit.

    P1030889.JPG

    Hier is duidelijk zichtbaar hoeveel appendages in de ruimte tussen verschansing en cargorail zijn geplaatst. De wand ligt nu vlak op het dek om dit te laten zien.
    P1030908.JPG

    En nog eentje vanuit een andere hoek.
    P1030909.JPG

    Doordat het verslag nu weer met foto's gevuld is komt ook de motivatie terug om hier de toch benodigde tijd aan te besteden. Zoals je kunt zien is de BB zijde nu, op de reddingsboei na, gereed. Definitieve montage na het nodige spuitwerk. In de volgende Update zal nog meer van hetzelfde te zien zijn echter dan van de SB zijde uiteraard. Tot de volgende keer.
     
    kikonline en aac vinden dit leuk.
  19. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.553
    Locatie:
    Monster
    Maak malletjes uit dun MDF / Hardbord en dan met een verffohn voorzichtig verwarmen, en dat laat het zich prima in/om de malletjes buigen.
    Maar hoe groter de diameter wordt, hoe lastiger het wordt om het plexiglas staf goed door en door te verwarmen zonder dat er zich blazen gaan vormen.
     
  20. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    749
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Fijn dat de foto's weer zichtbaar zijn en mooie dingen weer die je bouwt. Mag ik je vragen welke lijm je gebruikt om bijvoorbeeld zo'n motorsteun of een schroefas in de romp te lijmen? Ik gebruik nog wel eens 2-componenten epoxy maar dat blijkt onder belasting toch niet altijd zo goed te hechten.
     

Deel Deze Pagina