Mijn Inside weegt vliegklaar 1156 gram (nog zonder s-bus decoder - is in de maak) ...2 x DES 427 BB, 2 x DES 428 BB, 4 x HK 15178... Lipo: 3S-1500 Zippy Compact (142 gr.) Voorlopig zit er een RC Gekko 2830-750KV motortje in...Ben heel benieuwd of dit voldoende is... Ik meet 15 A. - 178 Watt met een 12 x 7 prop (Aeronaut Glas)
Netjes! Ik ben nu het middenpaneel aan het bouwen en nu zie ik dat de achterlijst, die met de uitsparinkjes voor de ribben, net iets afwijkt van de tekening (qua maat). Komt jullie dat bekend voor? Of ligt het aan mijn kopie tekening?
Ik heb het in de beschrijving van de Inside niet gelezen maar bij 'die andere' werd nadrukkelijk gemeld dat de tekening af kan wijken en dat de inkepingen in de achterlijst leidend zijn. Daar op goed haaks de ribben en je moet goed zitten (ik kan volgende week pas aan de vleugel beginnen en werk ook met een gekopieerde tekening dus zal hetzelfde wel hebben denk ik)
En andere Hebben-jullie-dat-ook?: Bij Terence paste de vleugel niet netjes op de romp, het spant bij de achterlijst moest half weg gezaagd worden. Zijn vleugel paste ook niet op mijn romp (die ik mee had om met motortje te pronken) dus zal ik dat ook moeten doen vrees ik.
Heb nog niet kunnen passen! Maar dank voor deze inzichten vast! Dan maak ik me niet druk en lijn ik de boel zelf wel uit. Je gaat bijna lui worden omdat de rest allemaal zo goed past!
Bij mij paste alles als gegoten...Altijd de maat van het hout aanhouden, het papier kan afwijken in een bepaalde richting! Ook oppassen met het foliën. Ondanks de verstevigde ribben aan de uiteinden van de vleugelpanelen trekken ze gemakkelijk naar "binnen" bij het krimpen van de folie... En dan moet je tóch nog gaan tapen terwijl er zo'n mooie vergrendeling voorhanden is... Ik heb spijt van de magneetbevestiging van het kapje. Kapje blijft maar nauwelijks goed zitten door de kabels van de lipo die er tegenaan drukken... Liever de "oude" sluit-methode gebruiken zou ik zeggen...
Terrence, heb je een foto van de niet passende vleugel? En Kees, heb je ook wat foto's? Eens zien of we de oorzaak kunnen achterhalen
Weet niet of ik jullie goed begrijp, en misschien is dit dus niet antwoord op de vraag, maar...... Let op! Bij mij past alles ook perfect. Ik had de achterlijst eerst verkeerd op de tekening gepint. Maar je moet de achterlijsten rechtop zetten zodanig dat de inkepingen naar boven wijzen. Zie foto bij nr 32, 34 en 38. Vervolgens schaaf je de bovenzijde schuin af, zie foto bij nr.35
Jup! Denk ook dat het daar bij terrence fout is gegaan. Mede omdat de tekening ietsje afwijkt kan ik me die fout wel voorstellen!
Als ik even voor Terence mag spreken, hij heeft de achterlijst precies zoals beschreven met de inkepingen naar boven gebouwd dus daar zit het hem niet.....
Klinkt me niet onbekend in de oren Of de tekening is "verkopieerd" of het is de onnauwkeurigheid van het gemakkelijke ontwerp waarmee je dit ding in elkaar fietst. Dus als je puur op basis van het hout werkt zit je er snel een paar mm naast als je bijv. je bouwspeld niet haaks plaatst (neuslijst is tenslotte maar een kwestie van het koolstofstaafje met een bouwspeld fixeren). Of puur uitgaande van de tekening kun je er ook naast zitten als deze iets is verkopieerd. Een paar mm (1 a 2) is vaak niet zo rampzalig tenzij je zoals in dit ontwerp enkel een staartlijst hebt van 6 mm of zo breed. Dan heb je deze paar mm enkel daar te corrigeren. Ik heb de mijne (voor het foliën) passend gemaakt door plaatselijk deze achterlijst iets te verjongen. Niet veel hoor, het is uiteindelijk maar millimeterwerk en als bijkomend voordeel zit mijn middendeel altijd op de juiste plek. Voordat de critici erop inspringen; "Ja, je vleugel daar als het ware opsluiten geeft in theorie als extra risico dat je je vleugel kraakt i.p.v. de breekbout als 1 vleugel in het gras hapt." Maar A) de vleugel kan sowieso niet weg bij torderende belasting daar hij hoe dan ook opgesloten zit in de romp en B) het model is zo licht dat de impact niet zo zwaar is (heb zelf al eens gedwongen een pirouette gedaan) en tenslotte C) Als de impact wel groot is gaat A in werking en gaat toch alles om zeep. Vandaar dat ik onderstaand al in het andere draadje aangaf:
Klopt ik had eerst met droog passen, de achterligger ook voorover gekanteld met de uitsparingen naar voren. Maar zag snel dat de maatvoering niet klopt, dus die goed gemonteerd, toch heb ik ondanks dat de ribben niet uitgezet zijn en ze goed in de achterlijst gemonteerd zijn een te grote lengte van ong 2,5 mm. de achterlijst is al dun dus ik heb besloten voordat ik de romp indekt om achter het spant een versterking te lijmen en een stukje van het spant af te zagen. De schotjes in de romp kan je er niet verkeerd inlijmen en de balsa zijden heb ik ook niet veranderd, rara. Jaap wil jij de lengte van de koorde opmeten, dus voorzijde carbon neuslijst tot achterzijde achterlijst. Het is sterk genoeg maar vindt het wel vreemd
Kan het lastig meten nu, alles zit los opgespeld, maar het lijkt 18,5 a 18,6 te zijn. Verdomd als ik mijn romp nameet lijk ik ook 2mm te veel koorde te hebben...
Nog zonder voorlijst, maar die schuur ik wel in het voorschot. Verwacht dat met minimaal schuren de boel wel gaat passen. Hoop ik......
Tip: Schuur op dit moment je flaps nog niet gelijk aan de achterlijst. Als je de achterlijst wellicht nog iets afschuurt om hem passend te krijgen worden je flaps te laag. Het is uiteindelijk allemaal millimeterwerk. P.S. Dit is samen met de onder een hoek geplaatste ribben en verbinders de enige "uitdaging" als je het al zo mag noemen. Meest tergende c.q. tijdrovende van de complete bouw vond ik zelf het bespannen. Maar dit alles ben je heel erg snel vergeten als je 60-70 meter mag gaan lopen na je eerste handstart.....
Ach, fijn van hout je kan simpel en sterk iets aanpassen. Hij wordt best errug leuk. Op de foto kan je ook zien dat ik de achterlijst op de juiste wijze heb gemonteerd. Ik heb de kabelboom voor de vleugels incl. stekkers naar tips gemaakt, dus de ruwbouw vordert gestaag. En nog een foto van het betreffende schotje incl. versterking aan achterzijde
Het lastigste klusje tot nu toe vindt ik het inlijmen van de verbinders in de koolstof buizen, erg lastig om die exact goed en exact gelijk als de andere te krijgen. Zit dit niet goed verdraait je tip tov het middendeel