hallo, ik zou me wel even voorstellen: ik ben Gerben, 14 jaar en kom uit Groningen. ik heb nou zo`n 2 jaar een rc auto. het is een carson fy10 offroad ik heb er nooit echt problemen met gehad maar sinds kort stottert de brushless motor heel erg. de bedrading heb ik allemaal gecheckt maar ik zie daar verder geen problemen. de motor is een hobbywing 9t 4300kv motor en de regelaar is een van hobbywing 35a dus mijn vraag is: weet iemand wat het probleem is?
Deze motorset is geen echte 1:10 set. De rotor is eigenlijk een 1:16 die in een 1:10 can zit. Mijn ervaring ermee is dat hij dus behoorlijk warm kan worden bij een beetje offroaden. Misschien kan dit problemen verklaren? Verstuurd vanaf mijn Samsung Galaxy S6
Goede reacties beide. Daar kan hij echt iets mee. Voor die auto is een 35A regelaar voldoende. Het nadeel van het setje is dat het unsensored is. Dit kan stotteren veroorzaken. Aangezien je de motor niet open kan maken zonder de motor de slopen, zou ik daar nog niet naar kijken. Je zou kunnen beginnen met: - Is je accu nog goed? - Pinion misschien te groot? - Aandrijflijn nog goed? Controleer dat eerst. Het kan ook zijn dat je motor wat aan het slijten is. Dit kan bij unsensored motoren o.a. opleveren dat de motor kan stotteren. En idd, die specifieke motoren kunnen wat warm worden, maar dat mag de pret niet drukken. Ik zou bovenstaande 3 vragen eerst uitzoeken. Is dat het probleem niet, dan kan je verder gaan kijken naar de motor.
Waar ik op wilde duiden is dat een motor uiteindelijk kapot (demagnetiseren) kan gaan van hoge temperaturen. Ik vroeg me af of de TS misschien weet of de motor wel eens erg warm is geworden. Ik heb ongeveer dezelfde set gehad, bij mij waren toen de motor connectors (bullets) verkoold. Ik heb toen de bullets eraf gesoldeerd (niet knippen want het zijn weerstandsdraden!) en de motor direct aan de regelaar gesoldeerd. Ik heb er toen nog een tijdje mee gereden voordat uiteindelijk de regelaar de geest gaf. Verstuurd vanaf mijn Samsung Galaxy S6
35A is wel aan de krappe kant voor een 1:10 offroad. Motor is ook erg klein zoals gezegd wordt. Ik denk dat dit einde van de motor is. Zoals door Jarno al beschreven is waarschijnlijk de motor te heet is geworden.
Als ie stotterd is er mogelijk 1 van de 3 windingen stuk. Dit kan je wel meten met een multimeter. Even tussen twee draden meten en de weerstand meten. Dit natuurlijk voor alle drie de combinaties. De weerstand hoort redelijk gelijk te zijn
Eerst bedankt voor de reacties. Ik ga morgen even meten of alle weerstanden gelijk zijn. Maar de motor is nooit echt heel heet geworden en de aandrijflijn is ook nog goed
Met een ohmmeter de weerstand van de wikkelingen meten zal niet gaan. Daar is de weerstand veel te laag voor. Het is geen zoals eerder gemeld, weerstanddraad. De weerstand van een wikkeling moet zo laag mogelijk zijn. Het is dan ook gewoon koperdraad voorzien van een lakisolatie. Toch is het mogelijk de wikkelingen te testen, maar dan op een indirecte manier. Namelijk door de motor als generator te gebruiken. Drijf de motor aan met b.v. een boormachine en meet de spanningen tussen de drie aansluidraden. Die moeten ongeveer gelijk zijn. Voorwaarde is wel dat het toerental bij elke meting gelijk is.
ik heb hem net gemeten en hij maakt met alle wikkelingen nog geen halve volt aan. maar hij maakt met alle drie 4,5 mah aan
De stroom die je aan de motor, als generator gebruikt, kan afnemen is afhankelijk van de belasting. Een amperemeter is ook een belasting. De stroomsterkte wordt gemeten in ampere (A) of de 1000 maal kleinere milliampere (mA). Niet in mAh. Daarin wordt de capaciteit van b.v. een accu uitgedrukt. In vergelijking met water is de capaciteit te vergelijken met de inhoud van een watertank en is de stroomsterkte te vergelijken met hoe ver de kraan van de watertank open staat.
Als je het helemaal goed wilt doen 45 mA. Komt allemaal wel goed. Je kan dat allemaal nog niet weten. Natuurkunde is op school een heel nuttig vak. Maar dat zal je vast niet helemaal met me eens zijn....
Jij zou eerst eens kunnen beginnen met vriendelijker te zijn tegen de mensen die er echt iets van kennen want net JOU! reactie slaagt namelijk op niks! Die motoren kan je namelijk WEL open maken en controleren of alles nog ok is.35A is WEL aan de krappe kant!En sensored of niet, eerst werkte het wel gewoon dus heeft er ook al niks mee te maken. Succes met je hobby verder.... Aan de topic starter: ik zou de motor open maken en kijken waar de 3 draden binnenkomen, deze zijn wat aan de stijve kant waardoor er juist in de motor waar de kabels binnen komen ergens een breukje kan zijn. Heb dit zelf al voor gehad met een hobbywing motor dus spreek uit ervaring. En als de motor er toch uit ligt ineens alles controleren op stroef lopen. De auto moet vrij kunnen rollen zonder motor.
ik heb de motor net even opengemaakt en daar zitten een paar draden omhoog en zijn beschadigd dus ik denk dat de motor stuk is.
Zo zie je maar weer hoe belangrijk de tips zijn die je krijgt ! Als je dus een nieuwe regelaar aan die motor hangt, heb je dus kans dat die ook meteen stuk gaat. Nu heb je kans dat je alleen de motor moet vervangen.