Futaba R6308SBT ontvanger

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Yves, 8 nov 2014.

  1. Yves

    Yves

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Zwijndrecht (Belgiƫ)
    Hallo

    Ik ben mijn raptor 50 terug aan het reanimeren en nu had ik enkele vragen over de installatie van een nieuwe futaba R6308SBT ontvanger :

    Oorspronkelijk zat er er een FT8AVR 8 A linear voltage regulator met een 2s lipo voor het voeden van de digitale servo's.

    Mijn vragen :

    1. Die R6308SBT ontvanger geeft een power requirement aan van 3.7v to 7.4v, ik neem aan dat ik die lipo daar direct op kan aansluiten + dat de servo's de correct voltage gaan krijgen, er staat niets van output in de handleiding ? (of is dat die voltage range : 3.5 tot 8.4V)

    2. De ontvanger geeft aan : Battery F/S voltage : 3.8V (the battery F/S voltage is set for 4cell nicad/nimh, battery f/s doesn't work when another battery type is used
    wat is dit ? flight system ? wat als ik een lipo aansluit ? ik wil geen nimh of nicad gebruiken.

    3. Er zit ook een extra voltage poort op deze ontvanger : 0 - 70 V DC
    Dit heb ik nu niet nodig, maar in welke setups gebruik je dit ?


    moderne elektronica in een oude heli ...


    bedankt voor jullie hulp

    Yves
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2014
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    1. De spanning, die je op de ontvanger zet, gaat ook naar de servo's. Als je een 2s LiPo rechtstreeks aan wil sluiten zul je ook servo's moeten gebruiken, die deze spanning aankunnen. Heb je zulke servo's niet, dan zul je een bec-systeem moeten gebruiken, zoals de Voltage regulator, die er in zat.
    2. Met de battery failsafe kun je bijv. je gas terugzetten naar 25% als waarschuwing, dat je accu te leeg raakt. Deze functie werkt uiteraard veel te laat als je zoiets als een 2s LiPo gebruikt, dus daarom staat er dat-ie bij andere accutypen dan een 4 cellen Ni-accu niet werkt. Als je de telemetrie box gebruikt krijg je trouwens ook op de box een optische en acoustische melding als de accu te leeg raakt.
    3. Als je de telemetrie box gebruikt kun je bij electrovliegen via de extra Voltage ingang de spanning van de aandrijfaccu in de gaten houden. Bij een 2s LiPo met daarachter een bec kun je de spanning van de LiPo monitoren.


    :offtopic: De R6308SBT is een gemodificeerde R7008SB ontvanger, die z'n telemetrie gegevens alleen kwijt kan aan de telemetrie box of de wifi box (die de gegevens op een smartphone tevoorschijn kan toveren). Als je een telemetrie zender hebt, zoals de T14SG kun je de R6308SBT laten ombouwen naar de R7008SB en de telemetrie door de zender laten weergeven.
     
  3. Yves

    Yves

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Zwijndrecht (Belgiƫ)
    Corrien

    Bedankt voor de reacties !

    1. De servo's zijn respectievelijk S9252 -53 - 54 die alleen op 4.8 volt werken, dus de regulator er terug tussen, ik heb de lipo eens direct aan de ontvanger gehangen + volt meter en dat zou dus niet goed gegaan zijn met de 7v die eruit kwam.

    2. Battery Fail Safe zal dan niet werken met die lipo, maar aangezien de vliegtijden zo kort zijn en ik nog kan laden tussen vluchten in valt dit wel mee, ik heb vroeger inderdaad wel met zender failsafe te maken gehad op de futaba pcm ontvanger.

    3. Die telemetrie geeft wel nieuwe mogelijkheden voor elecro vliegen mits je een uptodate zender hebt (ik heb nu een F 9chp met de fasst module)
    Mits je alle modules hebt kan je op deze manier wel de F/S op de lipo hebben, door die monitoring toe te passen ... is nu wel overkill maar handig om te weten dat dit bestaat.

    Groeten

    yves
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Ad1) De spanning, die de accu levert gaat via de stekerlijst van de ontvanger rechtstreeks naar de servo's. De ontvanger verandert daar niets aan, deze zorgt alleen voor de stuurpulsen. Tegenwoordig zijn er ook high Voltage servo's, die meer spanning kunnen hebben dan de tot nu toe gebruikelijke 4,8 of 6 Volt.

    Ad3) Met de 6308SBT heb je geen telemetrie zender nodig. Futaba heeft in samenwerking met Robbe een stand-alone systeem ontwikkeld. In principe werkt dit zelfs gebruiksvriendelijker dan de telemetrie op de zender ontvangen. De telemetrie box kun je namelijk op je zender monteren, maar je kunt 'm ook in handen geven van een helper aangezien de box z'n eigen accu heeft.

    [​IMG]
     
  5. Har

    Har

    Lid geworden:
    15 dec 2013
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Hengelo Ov, NL
    Geachte lezer(s), ik zag boven-aangehaalde informatieregel. Ik heb een T14SG en onlangs een R6308SBT gekocht. Ik kwam er na enige tijd achter dat ik deze ontvanger niet kon 'Linken' met de zender, zoals ik bij de R7008SB gewend was. Maar alleen als 7Kan of Multi. En op deze manier kon ik dus niet de telemetrie uitlezen op de zender.
    De vragen luiden dus: Hoe kan ik de R6308SBT ombouwen naar een R7008SB? Is dit zelf uit te voeren?

    Met vriendelijke groet,
    Hans Roetgerink
    E: roetgerink@gmail.com
     
  6. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    449
    Locatie:
    Veghel
    Hans, het is nooit verstandig om je email adres op een forum te zetten, of je wilt natuurlijk graag spam ontvangen..... je kunt persoonlijke gegevens beter uitwisselen met een PM.
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    Een R6308SBT is te wijzigen in een R6308BT. Daarvoor moet andere software in de ontvanger worden geplaatst. Dat kan je niet zelf doen.

    Het beste kan je contact opnemen met de servicedienst van Futaba in Nederland. Contactgegevens staan achterin de handleiding van je zender. De servicedienst is ook actief op het forum onder de gebruikersnaam "Corrien".

    Hou er rekening mee dat de servicedienst tot begin januari 2016 is gesloten.
     

Deel Deze Pagina