Nee hoor.....ik ga het seizoen met hout vliegen dus de uitdaging ligt voor mij op een heel ander niveau
Ik haal het maximale uit het slechte weer en mijn vrije dagen: Alleen nog stuurstangen op maat maken en balanceren!
Bedankt en @kdenhoed: Jazeker! Ik vrees alleen dat die nog even op zich gaat laten wachten want het weerbericht is niet bepaald floatervriendelijk. (Maar dat risico loop je als je in dit jaargetijde iets gaat bouwen) Hoe staat het met de jouwe Japie.G?
De mijne staat al een poosje stil! Beetje chagrijnig van die CA lekkage dus even aan de kant gelegd. En toen.. erg druk met frezen van een paar kitjes, en met de b4 van martijn, en met.. En met.. Pfff Drukte! Binnenkort weer verder
Je moet idd niet chagrijnig aan een model werken, dat loopt nooit goed af! (Dronken ook niet trouwens.) Maar zo'n ramp is en drupje ca hier en daar toch niet?.....ik kan het i.i.g. niet zonder 'lekkage' maar niets wat een veegje schuurpapier niet op lost en die minimale onvolkomenheden ga je echt niets van merken. Gewoon lekker doorbouwen! En dit zijn idd kopieën van echte Ermelo'se T-tips.....beter goed gekopieerd dan slecht zelf verzonnen! Oh ja.....de torsiepennen voor de vleugeltips die bij de kit zaten pasten bij mij niet. Ik heb ze vervangen voor 3mm carbon pennetjes, dat is het enige wat ik tot zover anders heb gedaan
Ik was een beetje huiverig om hem op de weegschaal te leggen omdat ik nog al wat bouwdoosjes veel te zwaar gebouwd heb maar wilde het toch wel ook graag weten. Dus nadat ik vanavond de stuurstangen gemaakt had en de zender geprogrammeerd (ook een mijlpaal en echt een eitje met de mc20!) Heb ik hem toch gewogen en ik was aangenaam verrast......ik zit nu op 1180gram!! en met even snel op de vingers leggen zit mijn cg een stukje voor de 90mm dus het lijkt er op dat ik geen lood toe hoef te voegen!
Mooi hoor, Het gewicht loopt dus snel op.... Nu met 80 gramms motor kom ik op 1270 gram. 20 gram kan ik dus verklaren door de motor. 15 gram extra voor een sbus converter, een vario en een zwaardere antenne (met koperen bussen voor beter ontvangst. Mijn kabels in de vleugel en stekkers zijn redelijk zwaar en dat had ik reeds berekend op ongeveer 30 gram extra. Ik had ook andere flaps, die heb ik moeten vervangen, 5 gr extra (?) Totaal 70 gram, kom ik nog 20 te kort.... Mijn accus wegen 110 gram, misschien zit het hier in. Ik wilde express niet al te licht bouwen maar 90 gram vind ik op het totaal eigenlijk best veel Maar is nog steeds 19.5 gram / dm2 . Ik kan er met een andere motor, accus en stekkers nog wel 50 gram afkrijgen maar ik ben eigenlijk niet overtuigd dat gewicht binnen deze marge bepalend is. Wie het weet mag het zeggen.... dan koop ik een nieuwe...
Ik denk dat je je niet al te druk hoeft te maken over het gewicht. Het enig moment dat je er volgens mij wat merkt is als we in hele rustige omstandigheden naast elkaar gaan vliegen en niet sturen, dan is de lichtere van de 2 een fractie later beneden. Waar het gewichtverschil verder in zit weet ik niet. Ik heb met bouwen alleen geprobeerd om nergens te veel lijm te gebruiken maar heb niet alles extreem eschuurd om gewicht te besparen. Qua bedrading heb ik overigens wel aan gewicht gedacht en by Hyperflight verlengsnoer besteld. Ze hebben licht en superlicht, de eerste heb ik in het middendeel gebruikt en de lichtste in de tips. Daarnaast is het goed gelukt om alles op die ene 8polige mpx-stekker te zetten. Ook heb ik uit gewichtsoogpunt geen stekkers voor de servo's gebruikt maar alle kabels direct aan de servos gesoldeerd. In de romp heb ik verder alleen de ontvanger, hier komt nog een altis bij overigens. Mijn accu weegt 100 gram en de motor 60 (gegevens van de leveranciers ....die heb ik niet gewogen) servo's zijn 6x des427 en 2 x des428, die zouden respectievelijk 9 en 9, 5 gram zijn. Aan de andere kant heb ik weer die vleugeltips en die zijn wel iets zwaarder dan de originele. Ze zijn van massief balsa (meerdere plankjes op elkaar) en zitten op een carbon buisje die weer precies in de vleugelbuis past. Nogmaals denk ik niet dat we, als we een keertje samen gaan vliegen, veel verschil zullen merken. Maar lijkt mij wel leuk om eens te doen hoor!.....al was het alleen maar om te kijken óf we iets van die verschillen in gewicht en vleugeltips kunnen merken!
Wellicht kunnen we nog een houtje f5j klasse voor komend jaar gaan regelen!!! Volgens mij kan het nog ingestuurd worden voor de knvvl sport vergadering!
Justus, het zijn de servos. Mijne wegen 12.5 gr en omdat het er 8 zijn is dat dus 24 gram - en die was nog zoek.... Ja, zou graag een keer willen vliegen. We wonen relatief dichtbij maar waar vlieg jij eigenlijk? Ik in Valkenburg en Hillegom. We kunnen misschien via pb eens wat afspreken - lijkt me leuk. Standaardklasse of ten minste een landelijke wedstrijd ergens in 2016 lijkt mij ook heel leuk. Groet, Roger