Ze hebben 'm er ook ingekregen, dus kan hij eruit. Ik heb twee kleine brushles motors, 20mm 1400kv, met 2mm asjes. De rotor heb ik al van het anker, dat was makkelijk. Het 2mm asje zit in de alu behuizing vast met twee schroefjes, die heb ik met wat warmte kunnen los kunnen draaien, maar het asje zit muur vast. Voordat ik lomp geweld ga gebruiken, heeft iemand een idee? De bedoeling is om een langere as er in te zetten om een directe aandrijving te hebben zonder koppeling. Ik heb als twee rvs 2mm assen liggen elk 21,5cm die moeten er weer in. Het asje zit strak in de alu behuizing, ik denk zelf met iets van lock-middel oid. Met warmte al geprobeerd, geen beweging. Er uit tikken zou kunnen maar kan de alu behuizing mogelijk vervormen. Echt verhitten is slecht voor de magneten, misschien een chemisch middeltje? Andere tips?
Die kun je er zoals ze nu staan op de machine klem voorzichtig uit tikken met een iets dunner metalen stangetje of centerpunt.
Als aanvulling: ik leg geheel eerst in de diepvries en warm dan alu behuizing voorzichtig op voor ik ga tikken. Ook nieuwe asjes leg ik in diepvries, schuiven dan zo op hun plaats en klemmen als ze weer op kamertemperatuur zijn. Ben wel een keer lang aan het tobben geweest, inbusboutjes niet genoeg los gedraaid, asje had vlak kantje wat groter was dan ik dacht.
Okay, ijstijd methode eens proberen, tot nu toe geen beweging, ik durf niet te hard te meppen, omdat de deksel redelijk dun is, denk dat ik eerst een buisje eronder plaats voor steun.
Hulpstukjes gemaakt van messing, werkte ook niet, uit eindelijk heen en en weer gedrukt in bankschroef, en uiteindelijk er af kunnen draaien, kleine asje krom, oeps! Nieuwe as iets taps gemaakt en rustig tikken, alles soepel! Dat duurde een minuut.....
Zoiets werkte niet? Of met de rotor met wat zachts tegen een dop aan doen, en dan in een bankschroef persen met een stukje staal?
Nee alles veel te klein, een pennetje schiet schuin, is maar 2mm. De krachten vliegen overal naar toe, behalve naar het asje.
Heb dit al vele malen gedaan met zowel 2, 3 als 4 mm assen. Ik gebruik mijn draaibank hiervoor. Afhankelijk van de dikte van de as doe ik een boortje van een 1/2 mm kleiner in de losse kop van de draaibank. Wel met de boorkant IN de boorkop.Schuif de losse kop tegen de gedemonteerde bel van de motor. Ik span de bel dus niet in in de drieklauw maar met de achterkant tegen de drieklauw aan. Losse kop vastzetten en met het handwiel de boorkop met de omgekeerde boor tegen de as drukken. Uiteraard wel eerst de inbusje loshalen waarmee de bel aan de as geborgd zit. Meestal is dit er maar één maar twee borgschroefjes komt ook voor. Is mij op deze manier nog altijd gelukt.
Wellicht een beetje late reactie... Ik ondersteun de bel zo dicht mogelijk om de as met een dopsleutel, of opstapeling van doppen. Pijpsleutel kan ook. Heb diverse setjes. Dan heb ik de keuze om de as te persen, of om hem er uit te drijven met een passende doorn. Dat alles lukt je dan zonder de bel krom te slaan. Hoef je op de bel zelf geen krachten uit te oefenen. Idd heet stoken is geen optie... Lagers tik je ook uit met een doorn, om nooit meer te kunnen gebruiken. Lagers zet je er weer in, ook met een passende dop, op de buitenring, opdat je de kogels niet vierkant slaat... Met een cirkelbeweging langs de ring tik je behoedzaam het nieuwe lager weer in z'n cup. Daarover hier nog wat... http://www.modelbouwforum.nl/threads/herbouw-rascal-40-ga-het-proberen.168189/page-4 Gr Bas