De allereerste Dji inspire 1 in nederland!

Discussie in 'Multicopters' gestart door Psygho (Emil), 3 jan 2015.

  1. SjaakZwart

    SjaakZwart

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Zwolle
    Wat een ongelooflijke baalavond.... Ik wilde mijn Inspire weer klaarmaken voor een 'nieuw seizoen', het weer zal toch echt wel wat beter worden! De copter heeft 3 maanden niets gedaan.
    Ik wilde oa upaten naar de nieuwste firmware 1.6 (had nog 1.4 erop staan). De Inspire wil echter niet meer updaten! Hij start normaal op (oa gimbal draait rond) maar blijf dan 2 piepjes geven en de gimbal lijkt spanningsloos. Als ik hem opstart met de RC aan zie ik 'No Signal' en 'gimbal disconnected'. De achterste LED van de Inspire knippert geel.
    Als klap op de vuurpijl zijn er 2 lipo's ook defect.... De één wil niet meer opladen, ook als ik hem aanzet gaat er een ledje branden maar gaat vrijwel meteen weer uit (een TB48) en bij een TB47 is er een defecte cel...

    Je kan je voorstellen dat dit ronduit klote is... Morgen maar bellen naar Droneland....
     
  2. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    @SjaakZwart Jemig. Wat een gedoe.

    Paar puntjes Peter.
    Upgraden naar v1.6 (of 1.5) wordt sterk afgeraden. Het lijkt erop dat die versies problemen ervaren met het correct uitlezen van cel waarden van de Lipo waardoor in sommige gevallen motoren spontaan uitgezet worden.

    Ik lees dat de led achterop geel blijft, dat de software No Signal en No Gimbal aangeeft.
    Een knipperende gele led duidt normaal op een niet verbonden zender. Dat zou ook de twee andere meldingen verklaren. Weet je zeker dat de zender en Inspire verbonden zijn en dat het de Pilot zender betreft en niet die van de Payload?

    Vwb de Lipo's.
    Dat is een dingetje ja. Het lijkt erop dat ze niet in storage gegaan zijn. Overleg hierover eens met DroneLand. Als dat NL zo is is dat een fout in de software van de lipo. Die dient NL na 10 dagen de lipo in storage te zetten. Nu dat niet zo is zou je dat kunnen claimen.

    Al met al mooi balen.
    Gr Blikkie
     
  3. DJfoto

    DJfoto

    Lid geworden:
    7 jun 2015
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Amersfoort, Vathorst
    Kan je nog terug naar firmware 1.4 dan?
    Ik heb hem namelijk vanuit de doos een upgrade naar 1.6 gegeven!
    Gelukkig nog geen problemen gehad met die 2 vluchten
     
  4. SjaakZwart

    SjaakZwart

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Zwolle
    Die firmware updates vind ik lastig. Als je toch crasht door een technisch probleem en je hebt niet de nieuwste firmware erop, wordt het daar aan verweten... De Led knippert snel geel omdat de RC uitstaat (moet voor een firmware update). De copter heeft nog geen update gedaan naar 1.6 omdat hij na initialisatie niks meer doet; ik ga er dus vanuit dat 1.4 er nog op staat.
    Net gebeld met Droneland, ik moet hun kant op voor een diagnose, mogelijk dat zij iets vinden maar ik vermoed en vrees dat de gimbal/camera stuk is.
    Bij de bedrijven waar ik de accu's heb gekocht, heb ik de eerste contacten gelegd. Mij accu's heb ik ingesteld om na 5 dagen in storage te gaan en dat doen ze ook. Nu ben ik bang dat zij moeilijk gaan doen (bij één iig!) over de garantie. Er schijnt 6 maanden garantie op een accu te zijn. Deze TB48 is net geen jaar oud en heeft ongeveer 20 vluchten achter de rug. Vind ik niet kunnen, omgerekend 10 euro voor een vlucht... Ik hoop echter op coulance!
     
  5. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Wanneer je bedenkt wat ze kosten zou coulance terecht wezen...
     
  6. DJfoto

    DJfoto

    Lid geworden:
    7 jun 2015
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Amersfoort, Vathorst
    Aangezien je 2 accu's hebt die defect zijn, wordt het bedrag dus zelfs nog hoger! Lijkt me toch niet de bedoeling.
    Ben benieuwd naar de uitkomst.
    Zowel die van Droneland als van de accu's!
     
  7. SjaakZwart

    SjaakZwart

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Zwolle
    Ik houd jullie op de hoogte. Waarschijnlijk as zaterdag naar Droneland als het past in mijn gezin.
     
    DJfoto vindt dit leuk.
  8. SjaakZwart

    SjaakZwart

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Zwolle
    Net weer terug van Droneland. Het viel gelukkig mee, de gimbal connector op de Inspire liet een verbogen pin zien. Deze is vervangen (geen garantie) en gelukkig doet alles het weer! Ik was al even bang dat de copter opgestuurd zou moeten worden.
    De story continues met de accu's. Inmiddels ligt deze klacht bij het servicecentrum van DJI in Barendrecht. Keep my fingers crossed....
     
  9. DJfoto

    DJfoto

    Lid geworden:
    7 jun 2015
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Amersfoort, Vathorst
    Mag ik vragen wat dat gekost heeft en wat de oorzaak zou kunnen zijn van de verbogen connector?
     
  10. SjaakZwart

    SjaakZwart

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Zwolle
    Ik was 28 euro lichter. Tsja, oorzaak... Misschien toch een keer ietwat te onvoorzichtig de gimbal verwijderd? Ik weet het niet. Ik ben erg voorzichtig met mijn Inspire, hij is duur zat en daar ga je niet lomp mee om...
     
  11. DJfoto

    DJfoto

    Lid geworden:
    7 jun 2015
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Amersfoort, Vathorst
    Dat valt dan nog mee!
     
  12. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    v1.5 is prima. Geen issues tot dusver. Heb er nu 82 vluchten mee gevlogen en geen enkel probleem mogen ontdekken. Wel elke keer de lipo's minimaal 10 uur van te voren 'ge-topped' (lees: gebalanceerd). v1.6 zou problemen geven met lage temperaturen (lager dan -5 gr celcius). Mocht je op v1.4 of v1.5 zitten, lekker zo laten. Hou per vlucht gewoon goed je onderlinge cell-voltage in de gaten en doe na 15-20 vluchten per lipo een deep-cylce tot 3.3V, afkoelen, laden and you'll be fine. V1.7 schijnt en 'forced update' to worden. Eerst zien, dan geloven..
     
  13. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Exact zoals ik het ook zie Mark.
    Zit nog op 1.4. Vlieg veel op volle zee en zou het uitermate jammer vinden als hij een zoutbad krijgt omdat de lipo-waarden plots in elkaar storten.
     
  14. DJfoto

    DJfoto

    Lid geworden:
    7 jun 2015
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Amersfoort, Vathorst
    Dat balanceren; gaat dat niet automagisch tijdens het laden?
    Deep-cycle tot 3.3V
    Ik ben hier wat minder in thuis. Kan je me op weg helpen wat je hier bedoeld?

    Betreffend de firmware... Zoals ik eerder schreef vlieg ik met de nieuwste firmware. Kreeg meldingen dat de temperatuur onder de 15 graden was van de accu. Af en toe gaat de voltage van op oranje. Accu zal sneller leeglopen door de temperatuur; dat is een gegeven
     
  15. SjaakZwart

    SjaakZwart

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb nu inmiddels een week geleden een mail gestuurd naar het DJI servicecentrum in Nederland over mijn 2 defecte accu's. Tot nu toe nog niks gehoord... Wat is gebruikelijk?
     
  16. DJfoto

    DJfoto

    Lid geworden:
    7 jun 2015
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Amersfoort, Vathorst
    Wat ik heb gedaan, had/heb problemen met de tweede controller, is een mail gestuurd naar China - Hong-Kong.
    Zij reageren vrij vlot. In ieder geval binnen een week.
     
  17. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    Als antwoord op DJfoto zijn vraag; hier mijn ervaringen met firmware v1.5, de 'smart batteries', voltage drops en koude temperaturen. Please, correct me where I'm wrong ;-)

    Het balanceren gebeurd inderdaad tijdens het opladen van de lipo's. Helaas is de 'smart battery' van de I1 in mijn ogen niet zo heel smart. Althans, ik heb er meer werk aan / issues mee / gebrek aan vertrouwen dan bijvoorbeeld een 6S 16000mah voor de S900. De 'deep-cycle' is niets anders dan de voltages van de cellen terugbrengen naar een laag voltage niveau (3.3V), daarna de cellen weer opladen naar 100%.

    Hiermee wordt de balans (het balanceren) tussen de onderlinge cellen weer geoptimaliseerd. Deze waarden worden dan door het 'slimme systeem' van de I1 lipo's weer juist geregistreerd.

    De voltage drops hebben te maken met de 'auto discharge' functie van deze lipo's. Voor mij had dat niet gehoeven, want daar komen in mijn ogen alle problemen vandaan. Laat de LADER het slimme werk doen .. Daarnaast kosten de deep cycles erg veel tijd.

    Het komt voor dat wanneer de lipo's lang voordat je gaat vliegen zijn opgeladen, bijvoorbeeld enkele dagen, deze auto discharge in werking treedt TIJDENS de vlucht ! Het slimme systeem en de DJI Go app schijnen dan niet meer lekker met elkaar te communiceren en laten een voltage drop zien. Dit terwijl de lipo nog gewoon vol is .. Het koude weer werkt hier als katalysator. Aangezien ik de piloot ben, en mijn collega de camera man, houdt ik altijd het batterij info display op mijn scherm open waar ik heel af en toe even op kijk. Gewoon om te checken of alles nog ok is met de accu's.

    Lees anders dit eens, dan wordt het wellicht wat duidelijker dan mijn gebrouwel ;-)
    http://www.dronevibes.com/2016/02/1...nspires-and-phantoms-dropping-out-of-the-sky/

    P.S. gisteren 16 vluchten (4 job sites) gedaan in ongeveer 0 tot 2 graden celcius. De lipo's waren om 10 uur ge-topped en de vluchten waren van 12.00 tot 16.00. Geen enkel probleem. Elke vlucht was met een 100% volle lipo en doorgevlogen tot 40-50%.

    Firmware v1.5. (nu 98 vluchten mee gevlogen, totaal 391 vluchten)
    Accu's zijn TB48.
     
  18. SjaakZwart

    SjaakZwart

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Zwolle
    Mark, op hoeveel dagen heb jij je auto discharge staan?
     
  19. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    Op 3 dagen, maar dat maakt naar mijn inziens en uit de vele horror verhalen niets uit. Let wel dat de 'slow discharge' van een lipo accu al na 24 uur begint. Blijkbaar genoeg voor de smart batteries en de GO app om de boel in de war te gooien..

    Ik laat ze nooit op na een vlucht. Na 3 dagen worden mijn lipo's met nog wat resterende capaciteit ge-discharged. Maar verder vind ik het niet interessant, want dat haal ik zelden. Ik laad een dag voor de vlieg activiteit. Met een top-up op die betreffende ochtend. Ook dan pas ik het lipo logboek aan. Documenten moet ik toch maken.
     
  20. DJfoto

    DJfoto

    Lid geworden:
    7 jun 2015
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Amersfoort, Vathorst

Deel Deze Pagina