C-waarde lipo en ESC, klein vraagje

Discussie in 'Electro auto's' gestart door KevinP, 26 jun 2016.

  1. KevinP

    KevinP

    Lid geworden:
    26 jun 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Purmerend
    Beste,

    Ik ben niet nieuw op dit forum, maar dit is wel een nieuw account. Ben onlangs weer begonnen met RC auto's en heb kort geleden de Arrma Kraton BLX 6s aangeschaft. Naar mijn mening een erg mooie auto met een al prima standaard setup.
    Hierbij had ik al twee 3s lipo's en een 4s lipo gekocht. Nu liep hij werkelijk perfect op de twee 3s lipo's (in serie).
    Alleen kan ik de 4s lipo nog niet uitproberen omdat mijn huidige snellader niet boven de 6000mah komt. (4s lipo is 6750mah)

    Hoe dan ook, heb dus een nieuwe lader besteld en voor de handigheid ook maar een enkele 6s lipo.
    Hierbij is mijn vraag over het amperage van de ESC en de 6s lipo;

    De ESC van de auto is naar mijn weten namelijk 180A.
    De 3s lipo's zijn beide 5000mah met een 35c discharge rate en een 70c burst rate. Nu heb ik geleerd dat deze accu dus (5*35=175) 175A continue levert naar de ESC toe, als ik het goed heb?

    De 6s lipo is 4500mah met een 45c discharge rate. Dit zou dus betekenen dat deze accu (4,5*45=202,5) 202,5A continue levert naar de ESC toe.

    Nu komt misschien de domme vraag, maar na alle info topics heb ik het er niet met complete zekerheid uit kunnen halen; is deze 6s lipo, die 202,5A continue kan leveren, veilig voor mijn 180A ESC? Blaas ik de ESC hierdoor niet op?
    Of betekent dit juist dat de 6s lipo de mogelijkheid heeft om die 202,5A te leveren, maar in dit geval enkel 180A zal geven omdat de ESC niet meer dan dat zal vragen?

    De 3s lipo's zijn er namelijk zelf door de verkoper in de winkel bij gedaan, vandaar dat ik er in principe wel zeker van wist dat ik daarvan goed zat.

    Gewoon een vraagje naar alle zekerheid, alvast bedankt!

    Groetjes,
    Kevin.
     
  2. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.295
    Locatie:
    Betekom - België
    Belangrijk is te weten wat je motor van je ESC vraagt. Als die maar maximaal 120A trekt dan is je ESC in orde en voldoen ook je lipo's.
    Het is niet omdat je lipo 200A kan leveren dat ze dat moet/zal doen. Wordt er maar bv. een 120A gevraags dan gaat die lipo echt geen 200A leveren. ;-)
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.923
    Locatie:
    Salland
    Welkom terug dan!

    Ehh... Nee. Je motor (zoals Nevermore al schreef) bepaalt wat de regelaar moet verstouwen. NIET de accu.
    Dus: als je regelaar max 180A aankan, en je motor zou max 250A verbruiken, heb je een probleem. (En waarschijnlijk een rokend elektrisch circuit met zwarte, verkoolde draden en componenten)
    Dus: controleer de specificaties van de motor: hoeveel A trekt hij bij zware belasting?
    (Meten zal waarschijnlijk niet gaan, of je moet een heeeele dappere Amperemeter hebben)

    Hmmm... Ik zou de verkopers in modelwinkels de kost niet willen geven die qua produktkennis de plank faliekant misslaan... Maar dat terzijde.
     
  4. KevinP

    KevinP

    Lid geworden:
    26 jun 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Purmerend
    Beste Roel en Nevermore, bedankt voor jullie antwoord!
    Ik kan nergens exacte specificaties vinden van de motor zelf, het gaat om een arrma blx 2050kv 4 pole motor, geschikt voor 6s accu's.
    Waar het mij meer om ging is dat dit setje standaard al in de auto zit, en er geadverteerd wordt met een 180A ESC.
    Hierbij had ik meer de vraag dat stel dat ik die 6s 4500mah lipo haal met een discharge rate van 45c, en dus 202,5A continue levert, ik misschien ESC en/of de motor op zou kunnen blazen.
    Nu ben ik er vrijwel zeker van dat zit niet zou kunnen gebeuren, omdat de ESC dus enkel hooguit 180A gaat halen uit de accu van 202,5A, right? Hierbij ga ik er ook van uit dat de accu niet continue die 202,5A levert, maar enkel de hoeveelheid A waar de ESC en motor naar gaan vragen op dat moment, en dat die 202,5A een "veilig" limiet is waarop de accu normaal kan werken.
    In principe wist ik het antwoord al bijna zeker voordat ik dit topic opende, maar wilde zeker zijn van de kennis die ik nu heb.

    Hoe dan ook, ik ga er van uit dat de motor niet meer verbruikt dan die 180A waarmee de ESC wordt geadverteerd. (Anders zouden er een hoop rokende ARRMA's zijn)

    Misschien komt het een beetje stom over, maar ik wil het enkel zeker weten, het is namelijk eventjes geleden.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.923
    Locatie:
    Salland
    Hoe dan ook: ik zou de diverse componenten goed in de gaten houden tijdens je eerste ritten!
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    En een lader die geen 6750 mAh LiPo kan laden? Dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk...
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.807
    Locatie:
    Sassenheim
    Om even duidelijk te zijn....

    Het gaat bij de Amperes niet om wat de voeding geeft maar wat de belasting vraagt. Uiteraard moet de voeding het wel aan kunnen.

    Een motor is een raar ding, die vraagt namelijk geen vaste stroom, zijn gevraagde stroom is zeer variabel afhankelijk van heel veel factoren:
    - tandwielverhouding icm het formaat banden.
    - type ondergrond
    - wrijving in de aandrijving
    - timing van de motor

    Zo lang jij je aan een aanbevolen tandwielverhouding houdt zal je in de juiste richting zitten. Inderdaad de rijtijd en de temperatuur in de gaten houden.
     
  8. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Jou lader kan die lipo waarschijnlijk wel laden, zal alleen langer duren. Ik kan op 5A laden en dan duurt een 5000mah lipo dus ongeveer een uur. Hang je er dan bijvoorbeeld een 10.000mah lipo aan (om effe voorbeeld te schetsen) dan zal dit in principe 2u duren want je moet de dubbele capaciteit erin krijgen.Maar laden zal dit zeker doen.
     
  9. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.295
    Locatie:
    Betekom - België
    Bij je lader moet je niet alleen kijken hoeveel A die kan leveren maar zeker ook hoeveel Watt.

    Ik had een 6A lader maar kon een 6S lipo maar aan 3,6A (of 3600mA) laden. Het was alleen een 80W lader...
    Terwijl een 3S wel vlot aan 6A kon laden.
    Immers, 6S is een 22,2V lipo. 80W delen door 22,2V is 3,6A.

    Ik kon er een 6000mAh lipo mee laden, alleen had ik wat geduld nodig. Verder geen probleem. Je MOET een lipo NIET aan 1C of 2C laden. De lipo kan het wel aan en je wint tijd, maar op 0,5C laden lukt best.
     
  10. KevinP

    KevinP

    Lid geworden:
    26 jun 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Purmerend
    Wederom bedankt voor alle reacties!
    Het punt is dat zodra ik mijn lader boven de 6000mah druk, deze weer naar 100mah springt (het beginniveau), en dan maakt het niet uit hoe hoog of laag ik het aantal laadampere zet. Aangezien we met lipo's te maken hebben wil ik niet al te gekke dingen gaan uithalen om -toch- die ene accu op te laden.

    Anyway, de voeding(lipo) zal dus nooit meer ampere geven dan de motor(+ ESC) zou vragen? En kan ik er hierbij vanuit gaan dat wanneer de fabrikant adverteert met een 180A ESC, de motor ook niet meer gaat vragen dan die 180A? En dat dus de voeding(de bestelde 6s lipo), die capabel is om 202,5A te leveren, het aankan?
    En wat adviseren jullie bij aanschaf van lipo's? Zit ik nu dus met die 6s 3500mah 45c goed? Hoe zit het precies met die C-rating, ik ga er nu dus vanuit; Hoe hoger hoe beter?

    Bij de auto zit een tabel met de soorten accu's en gearing waarbij het veilig zou zijn. Natuurlijk ga ik zelf de temperaturen ook in de gaten houden.
    Weet iemand misschien waar een leuke temperatuurmeter te koop is? Is altijd makkelijk.

    PS: Ik zie nu trouwens staan in die tabel dat een discharge rate van 25c minimaal wordt geadviseerd.

    Tabel: http://www.arrma-rc.com/assets/images/824T3RKKT2KMBPJXTG8HCUD2BRRR4K2UGPEAG2V96PVG9QJHRJ.jpg

    (Op deze tabel staat 35c, in die van thuis 25c.)
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    Het is de verbruiker die bepaalt hoe veel stroom er gaat lopen. Bij voorbeeld, als je thuis op een 230 Volt stopcontact een wasmachine aansluit, dan zal de stroom een kleine 10 ampère zijn. Sluit je op datzelfde stopcontact een 25 watt lamp aan, dan is de stroom 0,1 ampère.

    Een hoge C-rating is altijd beter, echter Li-Po's met een hoge C-rating zijn zwaarder (en duurder) dan Li-Po's met een lagere C-rating. Het is een beetje middelen.

    Als de fabrikant voorschrijft dat een bepaalde motor, regelaar tandwielverhouding en aantal cellen bij elkaar passen, dan moet je er maar van uit gaan dat dit klopt.

    Bedenk ook dat een stroom van 200 ampère verschrikkelijk veel is. Bij 6 LI-Po cellen kom je dan op een motorvermogen van bijna 6 PK. Dat lijkt me toch wat overdreven voor zo'n klein motortje. Als dergelijke stroomsterkten voorkomen zal dat gedurende millisceonden zijn.Ander wordt het toch echt roken!
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days. albeit with an e-flight slant. Will save you, and us :D, a lot of questions.
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools
     
  13. stampede_4x4_vxl

    stampede_4x4_vxl

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    46
    Welk merk/type lader heb je?

    Ik denk namelijk dat het betekent dat je lader maximaal met 6ampere kan laden. Ik laad mijn 6750mah lipo's ook gewoon op 5ampere. Daar ga ik geen duurdere lader voor aanschaffen. Het laden duurt alleen wat langer...
     
  14. KevinP

    KevinP

    Lid geworden:
    26 jun 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Purmerend
    Ik kan inderdaad tot 6 ampere laden, alleen al stel ik de lader in op, laat maar zeggen, 1 of 2 ampere laden, dan kom ik alsnog met de capaciteit niet hoger dan 6000mah. Het ging hier om een Fusion Elysium LX60B pro.
    Ik heb echter al een nieuwe lader in huis, deze kan vrijwel alle lipo's laden die ik nu in huis heb. (Team corally enigma pro 100)

    Allemaal bedankt voor jullie reacties, ben al een stuk wijzer geworden ;)
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    Deze lader heeft een maximaal vermogen van slechts 100 watt. Een 4 cellen LiPo met 6 ampere laden zal net wel/net niet gaan. Met andere woorden, het is kantje boord.
     
  16. KevinP

    KevinP

    Lid geworden:
    26 jun 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Purmerend
    De lader bevalt me al enige tijd prima, veel opties die er op zitten. Wel merk ik inderdaad dat als ik de 4s 6750mah lipo instel op 6,7A laden, hij dan meestal wel rond de 6/6.4A blijft hangen.
    Maargoed, als het opladen wat langer duurt dan zit ik daar ook niet mee.
     

Deel Deze Pagina