Mijn broer heeft onlangs zijn "oud" RC auto materiaal weer van zolder gehaald. Voor zijn zoontje heeft hij een spectrum zender (DX4C) met ontvanger gekocht. Deze zijn blijkbaar volgens de DSMR technologie. Deze ontvanger is nu ingebouwd in één auto. Tot zover geen probleem. Blijkbaar bestaan er ook Spectrum zender/ontvangers volgens het DSMR en DSM2 systeem (en nog DSMX). Ik veronderstel dat beide onderling niet compatibel zijn. Maar ik veronderstel ook dat dergelijke ontvanger kan gebruikt worden met ofwel een zender die DSMR ofwel DSM2 (of beide) ondersteund. Wat is hierbij de nieuwste techniek? Mijn broer (en ikzelf ook) rijdt met een stickzender en zijn zoontje rijdt nu met een stuurwielzender (omdat dit makkelijker is met kleine handen. Mijn broer heeft een Futaba zender met daarin nog een 40MHz module. De bedoeling is nu om te proberen dat alle (of bijna alle) auto's door hem kunnen gebruikt worden en dat het zoontje (voorlopig) enkele auto's kan gebruiken. De stuurwielzender van mijn broer is een "modulezender". Na wat zoeken kwamen we op de modules en de ontvangers van Orange. Daarbij zouden ook modules verkrijgbaar zijn voor de futaba zender. Deze modules zijn dan voor het DSMX/DSM2 protocol (geen DSMR?). Zelfde voor de ontvangers. Volgens de uitleg zijn deze 100% compatibel. Ondertussen heeft hij wel een orginele Spectrum ontgvanger gekocht die DSMR en DSM2 ondersteund (niet geheel dezelfde als deze bij de zender). Deze moet nog ingebouwd worden in een andere auto. Nu speelt hij met het idee om het volgende toe te passen: auto 1) in een kleine offroad zit de ontvanger van bij de zender = enkel DSMR auto 2) 2de spectrum ontvanger (DSMR/DSM2) zit in een andere auto Beide kunnen dus bestuurd worden door de zender (Spectrum DX4C) van het zoontje auto 3) nieuwe orange ontvanger (DSMX/DSM2) auto 4) nieuwe orange ontvanger (DSMX/DSM2) en eventueel nog andere auto's. Samen met een orange module voor de Futaba kan hij dus de auto's 2,3 en 4 besturen. (allen volgens DSM2) Klopt dit? Een andere reden om hiervoor te kiezen is omdat zijn orginele 40MHz Futaba ontvangers niet altijd meer 100% betrouwbaar zijn. Sommige wel, sommige niet. Daarnaast ook nog de vraag: kan eenzelfde ontvanger gekoppeld worden aan 2 (verschillende) zenders? Dus een auto met ontvanger koppelen aan zowel de orginele spectrum zender als aan de futaba zender met orange module. PS. Eerst had hij de FrSky modules en ontvangers gezien. Deze zouden ook werken met zijn zender maar deze zijn dan niet compatible met de spectrum ontvangers/zender.
Een ontvanger reageert alleen op signalen van de zender waarmee deze gebonden is. De ontvanger zal signalen van andere zenders negeren. Dat is een veiligheidsaspect van 2.4 GHz systemen. Daarmee is het binden van een ontvanger aan twee zenders per definitie onmogelijk.
Hoezo is een originele Futaba ontvanger niet altijd 100% betrouwbaar? Oké, niets wat wij maken is altijd 100% betrouwbaar maar het is natuurlijk totale onzin dat die "oude" apparatuur minder betrouwbaar zou zijn dan de moderne 2,4GHz apparatuur. In bepaalde gevallen is die oude apparatuur zelfs duidelijk betrouwbaarder. Voor het vliegen van de 1/2 schaal Blériot XI bij het Geo Chaves memorial flight project is met opzet gekozen voor de "oude" Futaba 35MHz apparatuur. Dit heeft de afgelopen decennia ruimschoots bewezen zeer betrouwbaar te zijn en heeft een aantal eigenschappen die we juist nodig hebben. Met de huidige 2,4GHz apparatuur zouden we dit project niet kunnen uitvoeren! Op zich klopt dit natuurlijk, maar ook weer niet. Het is zo dat je, als je een andere zender wilt gebruiken, de ontvanger aan die zender moet binden. Dus bij iedere zenderwissel moet je de ontvanger aan de andere zender binden. Een ontvanger aan twee zenders tegelijk binden kan dus inderdaad absoluut niet!
Er is wel een redelijk simpele oplossing voor te bedenken. B.V. in de batt aansluiting van de ontvanger een servo verlengkabel steken en en bij het wisselen van de zender even opnieuw binden via de verlengkabel. Scheelt gepriegel om de bindplug in de ontvanger te krijgen.
In verband met "niet" betrouwbaar wil ik niet zeggen dat ze nooit betrouwbaar zijn. Wij hebben alletwee ook zonder problemen jaren op 40MHz gereden voor het spectrum tijdperk. Wat ik hier wilde zeggen is dat sommige van zijn ontvangers en christallen die hij nog had niet meer betrouwbaar zijn. Deze lagen samen met de rest van het materiaal jaren op zolder (niet-geisoleerd). Dus zowel vrij koud als zeer warm en minstens ook één keer wateroverlast bij een storm. Eén van de kartonnen materiaaldozen was in ieder geval nat geweest. In die zin waren sommige ontvangers en/of christallen niet meer betrouwbaar. Het hele idee van 2 zenders koppelen aan één ontvanger kan dus niet. Maar de ontvanger telkens opnieuw koppelen aan een zender kan dus wel. Met eventueel een verlengkabeltje voor de bind-plug zou dan nog de meest gebruiksvriendelijke methode zijn denk ik. Heeft iemand ervaring met de Orange modules/ontvangers?
Of dat de orange ontvangers werken is afhankelijk van de firmware van de zender. Bij oudere firmware zal het waarschijnlijk wel werken bij de nieuwere zeker niet.
@SamP, dat klopt niet wat je daar schrijft. Ik heb verschillende updates met minn Spektrum zelders gedaan maar daardoor zijn er nog nooit ontvangers onbruikbaar geworden. Wel is het zo dat als je nu een nieuwe Spektrum zender koopt het DSM2 protocol niet meer ondersteund wordt maar alleen DSMX.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/gr300-ontvanger-werkt-niet-op-dx2e.230479/ http://www.modelbouwforum.nl/threads/dsm2-in-eu-verboden-in-nieuwe-zenders.232084/ Ergens in de tijdlijn heeft Spectrum het protocol aangepast.....