Drie vragen voor FG Marder kenners/eigenaren.

Gewoon zelf mengen. Kan je lekker zelf je kwaliteit uitzoeken. Gebruik zelf euro98 met castrol olie. Voor hoogtoerige motoren altijd beste van beste zoeken.
 
Juist door die adapter komt het zand binnen, ik ken meerdere mensen die hun K&N filter met outerwears in zeer mul stoffig zand gebruikt, en die heeft nooit problemen.
Alleen moet je ze goed onderhouden, net als andere filters.

Ruud : Schots en Scheef heeft het over de filter , die wordt dmv een adapter op de kelk gemonteerd , dit heeft niks te maken met de filter eigenschappen K/N filter , de reden van een aluminium kelk was meer voor een betere airflow de carb. in , dat het mogelijk beter afsluit is een extra bijkomstigheid , netzaols de stevigheid ........
 
Juist door die adapter komt het zand binnen, ik ken meerdere mensen die hun K&N filter met outerwears in zeer mul stoffig zand gebruikt, en die heeft nooit problemen.
Alleen moet je ze goed onderhouden, net als andere filters.

Dan hebben we het over een ander product nml, de Filter wordt op de kelk gemonteerd dmv een slangenklem , deze klem sluit perfekt af, de kelk wordt weer op de carb. gemonteerd , lijkt me sterk dat daar zand door heenkomt , de Filter zal de grootse boesdoener zijn, immers de lucht wordt daardoor aangezogen , elke filter wat niet goed of los op de kelk zit laat zand door , de K/N filters zijn van papier hebben niet de filter eigenschappen van schuim , zeker in combi met luchtfilter olie zal in een zanderige omgeving de k/n filter meer " doorlaten" dan de bv de schuim filter ..

Dan zal een een plastic kelk meer flexibeler zijn als een alumnium, met kans op kieren .als je de slangenklem te hard aan draait tov de alumnium uitvoering , maar ik heb met beide ervaring , net zoals de fliters .ieder zijn eigen voorkeur ....

K/N filters in een on-road zal wel beter presteren immers , valt er veel minder vuil tegen te houden ....
 
Laatst bewerkt:
Met de aluminium kelk laten ze geen zand door inderdaad, met de plastic box/kelk wel.
Ook kun je die klem op de aluminium kelk iets harder aandraaien waardoor er geen zand door kan.
Ook moet je ze natuurlijk niet droog gebruiken, maar met K&N olie en cleaner, niet schoonmaken met water of benzine.
Maargoed, ervaringen verschillen, ik vind K&N makkelijker, anderen vinden foam filters fijn.
 
K&N is in de RC een overhyped product. Overigens heeft K&N geen RC filters maar ontluchtings filters die blijkbaar daarvoor te gebruiken zijn. Maar kijk in de racesport, een simpele schuimfilter is gewoon veel gebruikt.
 
Dit gaat weer eindigen in de oneindige discussie over filters, dus het laatste wat ik er voor nu over zeg is dat K&N niet perse slecht is, en schuimfilters uiteraard ook niet.
Het hangt ook heel erg van de gebruikte oliën en het onderhoud af, of het filter goed werkt of niet.
 
Mensen verwachten gewoon te veel van K&N terwijl je er nog steeds een schuimfilter of een stofzak overheen moet monteren om er zorg voor te dragen dat er geen zand door komt.
 
Sommige mensen willen gewoon dat de duurste optie het beste is. Kunnen ze blinken. Als jij dure filters wil hebben koop je die, maar idd ga er niet de machtige prestaties uit denken. K&N is een fabrikant die ook wil verkopen dus verzinnen ze een verhaal van dat het goeie of de beste filters zijn. Je wilt het of niet.
 
Dat heeft een dual stage filter toch ook, en een outerwears is altijd aan te raden?

Mensen verwachten gewoon te veel van K&N terwijl je er nog steeds een schuimfilter of een stofzak overheen moet monteren om er zorg voor te dragen dat er geen zand door komt.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet wist dat ze zoveel duurder waren, volgens mij heb ik hem toen gekocht voor 50 euro met de aluminium kelk erbij, maar dat is al een poosje terug, dus ik kan er wat naast zitten.
 
Ik ben er achter dat het een heuse mk1 is uit 1995 en hij heeft dus ruim 20 jaar niet gelopen o_O is er zo iets als een rc oldtimer ?
Ondertussen toch het blok helemaal gaan spitsen gezien zijn leeftijd en om alles te gaan controleren en wat gelijk op valt is de slechte staat van de krukas keringen, die waren helemaal uitgedroogd.
Ik heb met enige moeite gelijk een hele revisie set bij elkaar gezocht en besteld met keringen, lagers, zuiger, bougie en pakkingen etc, alleen is dit eerste type blijkbaar zo anders dan zijn opvolgers dus dat moet allemaal uit het buitenland komen. :confused:
 
Ruud : Schots en Scheef heeft het over de filter , die wordt dmv een adapter op de kelk gemonteerd , dit heeft niks te maken met de filter eigenschappen K/N filter , de reden van een aluminium kelk was meer voor een betere airflow de carb. in , dat het mogelijk beter afsluit is een extra bijkomstigheid , netzaols de stevigheid ........

Maar de TS weet zelf ook wel hoe hij de 2-takt motoren moet behandelen gezien zijn beroep , daarbij is het verhaal van ethanol leuk , maar de 2-takt rijdt daar prima op, beter als op de aspen, maarja ik heb pas 22 jaar ervaring met deze bigscale motoren :oops:

Ruud heeft wel gelijk hoor over het K&N filter.
Op de standaard FG inlaat word een FG adapter geplaatst waarop Het K&N RC-0790 past.
Deze adapter wordt geklemd met een plastic ring met daarin 4 kleine zaagsnede's en een klem op de FG inlaat kelk
Bij deze 4 zaagsnede's komt er zand in de carburateur waardoor de motor zandschade oploopt.
Een goed onderhouden K&N filter en juist gemonteerd laat geen zand door.

Hier een paar foto's van een K&N filter dat na 3 keer een middag rijden in Beerze van de auto gehaald werd.

Het filter zit helemaal vol met zand, terwijl de motor optimaal is blijven presteren. =D>
Mooiste is, dat ik een witte nylon inlaatklek heb waarbij elk stofje normaal zichtbaar is.
Echter, de inlaatkelk is helemaal schoon,,,, en nee ik heb hem niet schoongemaakt voor de foto! :mrgreen:
Over dit filter zat alleen een Outerwears antistatische hoes.

IMG_0337.jpg


IMG_0338.jpg


IMG_0344.jpg


IMG_0339.jpg


En een foto zonder flits.
IMG_0346.jpg


Ik hoop dat nu voor een boel mensen het fabbeltje uit de lucht is wat betreft de slechte filterwerking van een K&N filter.
Want het zijn gewoon topfilters,,,,, thumbup
 
Tja, als dat ding vol loopt komt er weinig lucht en dus ook andere zooi door..... En het is ook maar net op wat voor een soort zand je rijdt.
Een stofzak er overheen zal wel helpen of alsnog een schuimfilter ring er overheen.
 
Tja, als dat ding vol loopt komt er weinig lucht en dus ook andere zooi door..... En het is ook maar net op wat voor een soort zand je rijdt.
Een stofzak er overheen zal wel helpen of alsnog een schuimfilter ring er overheen.

Moet je wel lezen,,,,,
Ik gaf aan dat hier een 3x een hele middag is gereden met enkel een outerwears hoes over dit filter.
Deze outerwears heb ik enkel omdat het filter is ingeolied en zodoende de buitenkant droog blijft waardoor stof en zand niet meteen blijft plakken op het filter.
De motor heeft van begin tot eind super gepresteerd.
Ik rij overigens al 8 jaar met hetzelfde K&N filter.
Type RC-0790.

De fout wordt meestal gemaakt met het onderhoud.
Als het filter niet goed droog is na het wassen stoot het de olie af bij het inolieen.
Kleine gaatjes in het filter zijn het gevolg.

Ik maak wel eens een motor klaar met motor tuning.
De offroad motoren met een K&N zien er van binnen altijd super uit .
Dat kan ik niet altijd zeggen van motoren met een schuimfilter.
Wanneer het schuimfilter teveel olie bevat wordt deze olie meegenomen het Carter in.
En zet zich af in de spoelkanalen.
Ook zie ik schuimfilters die zijn gescheurd op de aanhechting van het rubber opzet stuk.
 
Ik heb ondertussen het hele blok uit elkaar gehaald en alles vervangen aan pakkingen en keringen en lagers, met name de krukas keringen waren helemaal weg en die zijn volgens mij de hooft oorzaak geweest gezien hij zijn brandstof door het carter gooit en anders geen druk op bouwt.
Nou wil hij wel lopen en dan weer niet, nu zijn het heel de tijd luchtbellen in de aanvoerleiding, de rubberen stop waar de slangen doorheen gaan in de tank is ook lek dus ik zit daar nu op te wachten, hopelijk komt het binnen deze week, heb ook een killswich en een gas stang met slipveer besteld, ik wil van de kabel besturing af om te voorkomen dat het gas kan blijven hangen, op dit eerste model en met name deze carb had daar nog wel eens last van heb ik mij laten vertellen. Er is ook een FG kever kap onderweg met de post :D
 
Back
Top