laden, snoertje en verschillende varianten

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door loges, 5 jan 2017.

  1. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    Ik zal proberen mijn vraag te formuleren. Ik heb een 2 cellen pakketje van eflite . daaraan zit 1 stekker. Ook heb ik 2 cellenpakketten (ander merk) met 2 uitgangen namelijk de een op de hoofduitgang van de lader en de andere gaat in de zijkant voor gebalanceerd laden. Nu wil ik de eflite laden op mijn gebalanceerde lader en ik heb een mooi snoertje gemaakt waarbij dit in de zijkant van de lader gaat. Echter mijn lader vraagt een hoofdaansluiting die dit pakketje niet heeft. Wat moet ik doen om dit pakketje toch gebalanceerd te kunnen laden. Ik weet namelijk niet hoe de verbindingen precies zitten in een pakket met 2 snoertjes. Kan ik de bananenstekkers (hoofduitgang)ergens mee verbinden?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.119
    Je doet best "enge" dingen. Je gebruik stekkertjes waarvoor ze niet bedoeld zijn. Zo is er geen ompoolbeveiliging en dat gaat met zekerheid een keer fout met als gevolg een lader die onbruikbaar is omdat door kortsluiting er printsporen zijn verdampt.
    Wil je dat voorkomen, maak dan een snoertje met de juiste passende connectoren.

    Dan de vraag over de hoofdaansluiting van de lader. Aan de balanceraansluiting van de Li-Po zitten drie draden. Een rode, daarnaast een witte en dan, maar dat is op de foto slecht te zien, waarschijnlijk nog een witte draad. Om die buitenste twee draden gaat het. De middelste is even niet van belang. Tussen de rode draad en de andere buitenste draad moet een spanning staan van ca. 8 volt als de accu helemaal is geladen. De rode draad moet de plus zijn. Controleer dat met een voltmeter. Pas op dat je geen sluiting maakt.

    In de balancerplug zit een (zelfgemaakte??) connector. Soldeer op de pen van deze connector die tegenover de rode draad van van de Li-Po connector zit een stuk rode draad. Laat de draad die naar de balancer aansluiting van de lader gaat zitte. Op de pen van de (zelfgemaakte?) connector die zit aan de andere buitenkant soldeer je een zwarte draad. Ook hier de draad naar de balancer aansluiting laten zitten. De middelste pen speelt voor de hoofdaansluiting geen rol. Wel de draad naar de balancer aansluiting laten zitten.

    Zet aan de rode draad een rode banaanplug en op de zwarte draad een zwarte bananplug. Meet voor de zekerheid de spanning op de banaanstekkers. Die moet ook ca. 8 volt zijn en de rode banaanplug de plus.

    Gebruik dus passend en ompoolzeker stekkermateriaal. Wees ook voorzichtig, sluiting is snel gemaakt.

    Kies de laadstroom niet te hoog. Die moet door de balancerplug en kabeltjes. Die zijn niet geschikt voor hoge stroomsterkten.
     
  3. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Maak eens een foto van het label van de eflight accu ??
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.791
    Locatie:
    Woerden
    De foto is niet helemaal duidelijk maar volgens mij zal het zoals je het nu hebt aangesloten nooit gaan werken. Als je kleur op kleur hebt aangesloten zijn de aansluitingen zoals je die nu hebt gemaakt fout. In het zwarte stekkertje zal de witte draad in het midden moeten zitten. Zoals het nu zit kan zelfs de balans aansluiting van je lader kapot gaan!

    Ga je eerst eens goed oriƫnteren op wat een LiPo accu eigenlijk is en wat twee, drie , vier enz. cellen precies inhoudt. De witte stekker van de Eflite accu heeft drie draadjes, maar is de middelste (de witte) wel aangesloten? Dat kan je testen door met een multimeter te gaan meten tussen de zwarte en de rode draad, schrijf die spanning op. Meet dan tussen de zwarte en de witte draad en tussen de witte en de rode draad. Als alles goed is zal je tussen de zwarte en de rode draad een spanning tussen de 7,4V en 8,4V moeten meten. Tussen de zwarte en de witte draad zal je de helft van de eerste spanning moeten meten. Tussen de witte en de rode draad ook de helft. Als dat klopt zal de accu in balans zijn en zijn alle draden in gebruik.

    In de Eflite lader waarmee je deze accu normaal gesproken zal laden zitten eigenlijk twee aparte ladertjes die elke cel apart laden. Zo wordt hij tegelijkertijd gebalanceerd. Deze manier van laden gebruikt (gebruikte) Eflite vaak voor de kleinere capaciteit accu's. De stroom die uit de accu's wordt gebruikt is naar verhouding gering en kan makkelijk via de witte stekker afgenomen worden. Dan worden alleen de rode en zwarte draad gebruikt.

    De Icharger kan niet via de balans stekker laden. Dat doet hij alleen via de normale stroom aansluitingen. Die heeft de Eflite accu niet. Die kan je er wel op maken maar dan moet je de accu "open maken". Op de + en de - aansluitingen van de accu, respectievelijk de rode en de zwarte draad moet je dan een extra draad solderen waarop je de lader kunt aansluiten. Doe dat alleen als je goed weet wat je doet en goed kunt solderen. Let ook heel goed op dat je geen kortsluiting maakt want dat kan (zal) je accu slopen.

    Mijn advies is eigenlijk om gewoon de originele lader te blijven gebruiken. Die is er voor gemaakt en zal de accu normaal en veilig laden.
     
  5. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    Hoi NPS,

    dank je wel voor je bijdrage. Inderdaad is het aansluitstekkertje eng omdat je hem kunt ompolen. komt een nieuwe aan hoor maar had hem even niet liggen!
     
  6. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    Ernst,

    mijn eflite lader is naar zn grootje. Nu werkt het gebalanceerd op mn algemene lipolader en kan ik zelf de laadstroom bepalen.
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.119
    Als zoals Erst schrijft, je balancerkabel verkeerd is aangesloten dan geen aansluitingen voor de hoofdaansluiting aanbrengen! Je lader zal je er dankbaar voor zijn. Printsporen blijven dan intact.

    Zoek even hulp bij een deskundige. Dan komt het vast voor elkaar.
     
  8. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    Ernst Ik heb het al lang voor elkaar!
     
  9. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    het " bedank je" topic is niet geplaatst zie ik. sorry. het spul draait als een trein inmiddels dankzij de uiteenzetting door NPS!
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.119
    Fijn dat het werkt!
     
  11. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Veghel
    Een beetje late reactie... Ik heb dit zo opgelost:
    [​IMG]

    Links is de stekker van de accu. Met de Rode stekker naar de lader en de bovenste stekker in het balanceer deel. Kan nooit fout gaan.
     

Deel Deze Pagina