Scania T143H (Peter en Wil)

Hoi weer

Bedenken,meten en zoeken.Bedenken,meten en zoeken. Het lijkt dat ik niet met mijn model bezig ben,maar niets is minder waar. Zoals jullie weten moet er een motorblok in het chassis komen,dat is al moeilijk genoeg maar ik wil de besturing,zo veel als maar mogelijk is,nabouwen.Met een pitman arm dus. Dat is echter nog niet alles,ik wil ook nog eens de motorkap open en dicht laten gaan met een servo. Ja,de lat wordt hoog gelegd.
Het allergrootste probleem is echter waar laat ik de servo's? Heel veel aan het zoeken en meten geweest maar ik kwam er niet uit. TOTDAT ik afgelopen week een servo tegenkwam die ik niet kende. Een vleugel servo. Bij de modelvliegers al jaren bekend maar niet bij mij dus.Direct dus vele sites afgezocht en ik heb twee servo,s gekocht :

360.jpg


Servo's van maar 9,5 m/m dik en 30x33 m/m in het vierkant zonder de oortjes en met een trekkracht van 4.8 kg/cm.
Dit biedt mij nu de mogelijkheid om beide servo's in de radiateur weg te werken. Zo heb ik geen ruimte verlies in de motorruimte. Aan de rechterkant van de radiateur komt er een armpje te zitten die de motorkap kan openen en aan de linkerkant komt dan de pitman arm te zitten.

360.jpg


360.jpg


Om het scharnier van de motorkap te kunnen maken heb ik reeds wat freesjes gekocht. Als nu mijn forse griep over is kunnen we weer aan de slag.Deze week gaat de temperatuur omhoog dus is het in de kelder ook niet zo koud meer.

Mvg.Opa Wil
 
Ben ik weer

Om het geheel toch wat duidelijker te maken vandaag even twee hulpplaatjes gemaakt.

360.jpg


De twee servo's er met dubbelzijdige tape er op geplakt.
Daarna het andere plaatje er op geplakt:

360.jpg


Het geheel in het chassis gehangen:

360.jpg


Jullie zien dat de stuurservo nu onder het chassis uitkomt maar dat is niet erg met de voorbumper ervoor zie je er niets meer van. Ook zien jullie de uitgaande as. Deze wordt verlengd en komt door het chassis heen waarna de pitman arm gemonteerd kan worden.

360.jpg


En zo ziet het er aan de andere kant uit. De hevel voor de motorkap.

Mvg.Opa Wil
 
Ben ik weer

Om het geheel toch wat duidelijker te maken vandaag even twee hulpplaatjes gemaakt.

360.jpg


De twee servo's er met dubbelzijdige tape er op geplakt.
Daarna het andere plaatje er op geplakt:

360.jpg


Het geheel in het chassis gehangen:

360.jpg


Jullie zien dat de stuurservo nu onder het chassis uitkomt maar dat is niet erg met de voorbumper ervoor zie je er niets meer van. Ook zien jullie de uitgaande as. Deze wordt verlengd en komt door het chassis heen waarna de pitman arm gemonteerd kan worden.

360.jpg


En zo ziet het er aan de andere kant uit. De hevel voor de motorkap.

Mvg.Opa Wil

kun je de stuur serv niet meer naar links monteren?
stukje uit de frame rails en dan met de as door de staande kant heen dan kan meteen de pitman arm op de servo zonder de as te verlengen
of de stuurservo 90 graden draaien zodat de as naar beneden wijst en een stukje naar links zodat hij uitlijnt met de stuurarm op de stuurbol
 
Dat laatste vast niet, denk ik, want Wil lil een echt lijkende pitmanarm simuleren, ook qua locatie, bovendien, er moet ook nog een "echte " motor in, dus dan zit die servo wel in de weg ;
een dat eerste?? mmm, ik denk dat er maar een heel beperkte ruimte is tussen de hevel en het servo-huis;
 
Hallo weer

@Tug.NL

Hallo

Eigenlijk had ik de foto's hier geplaatst om te laten zien dat ik de oplossing had gevonden voor het probleem van de servo's.
Nu komt de volgende stap,hoe ga ik het geheel bevestigen?
Ik wil perse een pitmanarm dat staat buiten kijf. Jouw eerste oplossing wordt ook moeilijk omdat een stuk uit het chassis frezen ook de nodige problemen geeft.
De situatie op dit moment is als volgt:

360.jpg


Hier zie je de bumper op de stoel voor het chassis. Ik moet nu eerst een eindstuk maken in het chassis tot aan de bumper. Dan moet ik onder aan het eindstuk een beugel maken waar de bumper op vastgezet kan worden. Daarna moet de radiateur erop.Dat alles moet binnen de 15 m/m blijven. Als ik dan een sleuf van 10 m/m moet frezen voor de servo dan blijft er bijna niets over.
Mijn enige zorg nu is nog, hou ik voldoende ruimte over in de bumper om de pitmanarm te kunnen laten draaien.
Op de volgende foto zien jullie de situatie tot nu toe.Het chassis moet nog 15 m/m langer worden en de radiateur moet nog 10 m/m naar voren. De pitmanarm komt dan wel erg ver naar voren. De tijd zal het leren of ik de goede weg ben ingeslagen.

360.jpg


Niettemin toch heel hartelijk dank voor het meedenken. Het is nooit verkeerd om opties,door anderen aangedragen, te bekijken.

Mvg.Opa Wil
 
Wil,
dank je wel voor het in considiratie nemen van mijn idee ;)
ik ben benieuwd hoe je het gaat oplossen maar als ik zo door je verslag heen blader komt dat wel goed

als ik straks met mijn vliegtuig trekker ook maar halverwege kom op jouw niveau klap ik al in mijn handen ;)
mvg,
Roald
 
Hallo een ieder

@Tug.NL

Hallo Roald

Jouw idee om de stuurservo naar links te verplaatsen en een stukje uit het chassis frezen bleef maar door mijn kop malen.Op het allerlaatste moment heb ik mijn plan dan ook gewijzigd. Dit hield wel in dat ik twee nieuwe stukken chassis moest frezen maar dat had ik er graag voor over. Zoals het er nu naar uit ziet gaat het idee van jou lukken.
Mijn hartelijke dank hiervoor.

Nadat ik twee nieuwe stukken chassisbalk had gefreesd eerst het eindstuk gemaakt:

360.jpg


Daarna het eindstuk gemonteerd:

360.jpg


Ik kan de bumper nu rechtstreeks tegen de plaat monteren:

360.jpg


Het volgende was de onderkant van het scharnier voor de motorkap maken:

360.jpg


Tot slot het scharnierstuk gemonteerd:

360.jpg


Jullie zien dat de motorkap zo echt op het chassis komt te rusten.

Mvg.Opa Wil
 
Hallo een ieder

@Tug.NL

Hallo Roald

Jouw idee om de stuurservo naar links te verplaatsen en een stukje uit het chassis frezen bleef maar door mijn kop malen.Op het allerlaatste moment heb ik mijn plan dan ook gewijzigd. Dit hield wel in dat ik twee nieuwe stukken chassis moest frezen maar dat had ik er graag voor over. Zoals het er nu naar uit ziet gaat het idee van jou lukken.
Mijn hartelijke dank hiervoor.

Mvg.Opa Wil

Goedenavond Opa Wil,

Ben benieuwd hoe het er straks uitziet.
En hoe je de servo gaat verstoppen in de radiateur .

Ik kom ook aardig in de problemen met de beschikbare ruimte op mijn vliegtuigtrekker, maar nu nog op lokatie in het buitenland aan het werk, dus duurt nog een paar weken voordat ik ga beginnen.

Mvg ,
Roald
 
Ben ik weer

Vanmorgen het andere deel van het scharnier gemaakt:

360.jpg


Het scharnier kan nu tegen de motorkap gelijmd worden. Ik heb het geheel voorop het chassis gemonteerd. Insmeren met lijm en dan de motorkap erop plaatsen. Als de lijm daarna droog is dan worden de gaatjes door geboord en komen er spanstiften in:

360.jpg


Voordat ik ga lijmen natuurlijk eerst alles controleren.
De zijkant:

360.jpg


De bovenkant:

360.jpg


En de voorkant:

360.jpg


Ik kan jullie zeggen dat ik dik tevreden ben.

Mvg.Opa Wil
 
Hallo Wil,

Fijn te horen, dat je de griep aardig overwonnen hebt.

Maar aangaande de 'neus":
Daar zitten weer een hoop uurtjes denkwerk en freeswerk in.
S-U-P-E-R strak.

Ben benieuwd, dat als je de motorkap via de servo laat openen, wie dan de zij-vergrendeling van de motorkap losmaakt, (joke, LOL)

mvrgrob :-)


 
Back
Top