Koelwater uitlaat Smit Hunter

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Martin '70, 13 mrt 2006.

  1. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wie kan mij helpen aan een foto of tekening van de koelwater uitlaat van de Smit Hunter.

    Ik neem aan dat deze zijn koelwater ook via een uitstroom opening in de romp het ruime sop laat kiezen :) .

    De bedoeling is als extra feature een water stroompje te laten lopen op het moment dat het schip aan de kade ligt of vaart.
    Ik weet niet of er water pompjes bestaan met een hele lage water opbrengst of misschien moet ik zelf wel en soort cenrifugaalpompje bouwen om een klein stroompje koelwater te laten lopen. Maar dat leek mij wel een leuke extra op het schip.
    Maar goed dan moet ik wel de exacte plaats weten waar dat zit :wink:

    Gr Martin
     
  2. mwatts

    mwatts Guest

    Een "echte" Smit Hunter vliegt natuurlijk gewoon in de fik als ie aan de kade ligt... ;)

    Maar de vraag is of de Smit / Happy Hunter zijn lenswater wel zichtbaar boven de waterlijn wegpompt (kan geen enkele foto vinden waarop dat zichtbaar is).

    Stel hij doet dat wel, dan kan je, als je een pompje hebt wat te hard pompt, het pompje toch ook gewoon langzamer laten lopen?
     
  3. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    @ mwatts,

    Nou inderdaad daar heb ik ook aan zitten denken misschien was er wel een ander systeem aanboord. Bv een soort van warmte wisselaar idee van een buizensysteem wat gekoeld wordt door de huid van het schip wat onder de waterline ligt of een heel ander systeem.
    Ik heb ook gezocht naar diverse foto's maar kon het ook niet vinden.

    Anders zou ik eens moeten informeren bij de werf waar hij aan zijn einde gekomen is. Of ze daar nog tekeingen hebben of andere info waar ik wat aan heb.

    En misschien wil ik iets wat niet bestaat :lol: dat kan ook nog en dan was het een leuk idee voor een ander schip :wink:

    Gr Martin
     
  4. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Mischien is ze wel door een "geheimzinnig buizensysteem" in de fik gevlogen ;-)

    Vergeet het maar, de werf geeft helemaal niks prijs, omdat ze alle informatie hebben overgedaan aan Smit.
    En Smit geeft (zoals je mischien wel weet) helemaal niks prijs.
    't is net alsof hun schepen van goud zijn ofzo (zijn wel goudmijntjes natuurlijk ;-))
    Trouwens de werf waar ze aan haar einde is gekomen (Niehuis van den Berg), heeft waarschijnlijk niet meer dan een kopie van de opdracht om haar naar scheepssloper H.Poot (Schiepo) uit Ridderkerk te slepen, om haar daar te slopen.

    Succes!!!, en als jij wel info weet los te peuteren, dan hou ik mij ten zeerste aanbevolen natuurlijk.

    Greetings,
    Luit
     
  5. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Dag allemaal ,

    op recentere schepen , sedert ongeveer de jaren 60 , de koelingswateruitlaten zijn meestal onder de waterlijn , het is zeer zeldzaam dat deze openingen boven water komen , zelfs als het schip leeg staat , daar het ook gaat over een zekere druk , ongeveer 1,5 à 2 kg/cm2 ...

    dus zo'n straal water die boven het waterlijn komt is niet realistisch ...

    de groetjes ,

    Laurent
     
  6. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    @ Luit,

    Ik ken de werf Niehuis en van de Berg en inderdaad het lijkt daar wel staats geheim allemaal, maar ik heb nog een troef in handen :wink: Heb een fam.lid die daar als draaier heeft gewerkt en wellicht heeft die nog connecties binnen Niehuis om nog wat te achterhalen. Maar vrees het ergste.
    Maar mocht ik wat te weten komen meld ik me :wink:

    @ Laurent,

    Ik heb het nog eens nagevraagt bij een service monteur van Scheepsdiesels ( met pensioen ) die heeft ooit nog eens de verstuivers gewisseld op de motoren van de Hunter. Maar die kwam ook met dit verhaal, maar hij wist het niet helemaal meer hoe het systeem hier nu helemaal zat. Dat zal de tand des tijds wel zijn geweest :lol:

    Gr Martin
     
  7. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Wat zouden die straal water zijn die net boven de waterlijk uitkomt.

    Aangezien de Motor nog steeds onder de Waterlijn staat neem ik aan dat de uitlaat van de Waterkoeling bovenwater zit.

    De Zwarte Zee is in 1962 in de vaart gekomen.

    Heb wel foto's van de Happy Hunter maar die zijn steeds van de zelfde zijde gemaakt en bij het ene schip zit de Koelwateruitlaat aan BB en de ander weer aan SB.

    Ik heb even het boek Sterkste Zeesleprs ter Wereld doorgebladerd en zie daarin verschillende Slepers met een koelwaterstraal.

    Adam heeft het boek ook die kan het wel bevestigen dat het niet zo is als Laurent beweert dat na 1960 de koelwateruitlaat niet meer boven de waterlijn uitkomt.
    Wel heb ik gezien dat vele het net boven en onder de waterlijn zitten.
    Want kijk je naar een Sleper die volle kracht vaart dan zie je het koelwater in de zeeg wel.

    Er zit ook altijd een terugslagklep in ook bij een Vrachtschip dat moet ballastpompen ik denk dat dit meer is voor eventuele stommiteiten van mensen die vergeten een kraan dicht te draaien.

    Nog even een ander iets.

    In de jaren dat gasolie nog goekoop was waren er reders die stomme constuktie's bedacht hadden.

    Je hebt je brandstof tanks en vandaar pomp je dieselolie in de Dagtank hier zit een uitstulping onder waar een kraan aan zit als er eventueel water door de brandstog zat deed je die kraan open en zag je dat.

    Maar die Dagtank moest dus regelmatig volgepompt worden en wat was nu het idee van de Eigenaar/ Reder als die overloop nu eens boven in de Machinekamer zit dan hebben ze de hele Machinekamer onder de Gasolie.
    Dat was dan Soppen later hebben ze die leiding weer omgelegd naar de Hoofdtanks.

    Maar als Modelbouwer zou ik dit niet nabouwen ik heb het wel gezien vorig jaar zelfs maar de straal is altijd te groot voor de schaal.
    Vroeger was er zelfs een membraam pomje voor die nog te veel capiciteit had.

    Laat de koelwaterpijp een 10 cm zijn en je bouwt schaal 1 : 50 dan heb je een buisje van 2 mm het water komt 50 cm van het schip 10 mm op schaal laat je de motor langzamer draaien wordt de straal ook minder.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Als ik het goed begrijp waren de scheepsbouwers vroeger veel verstandiger. Bij een uitlaat boven water, kun je ineens zien of er koelwaterdebiet is, en hoeveel.
     
  9. Ronald

    Ronald

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    778
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ik heb even op mijn site gekeken
    (waar zou je anders moeten kijken voor info over Smit slepers :wink: )

    Zowel op de foto van SB als op de foto van BB is geen 'waterstraaltje' te zien.

    ciao,
    Ronald
     
  10. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    @Ronald Smit vaarde vroeger ook niet met motoren maar met scheerapparaten en die hadden geen waterkoeling.

    Sinds de Bollarpull is ingevoerd kunnen ze alleen maar meer de motoren opgeven.

    Maar bij de Smit schepen kan het wel zo zijn heb wel andere slepers gezien waar je de koelwateruitlaat wel ziet.
    En sommige van de slepers hebben hem net onder de waterlijn doordat ze volle kracht varen zie je in de zeeg de koelwateruitlaat wel.

    Vind het op een model ook niet redelijk uitvoerbaar met de schaal.
     
  11. mwatts

    mwatts Guest

    Als je dan toch water uit je Smit Hunter wilt laten komen, kun je de waterkanonnen bovenop wel aansluiten, heb je nog wat:

    [​IMG]

    Ik vraag me wel af waar die streep onder water van komt midscheeps bakboordzijde? Daar zit geen schroef...
     
  12. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    Die streep, kan dat niet de nevel van de waterstraal zijn mwatts??

    Arnold
     
  13. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Aan de andere kant (net zichtbaar onder de boeg) zie je een gelijke streep. Arnold zou wel eens gelijk kunnen hebben.

    Wim
     
  14. mwatts

    mwatts Guest

    Aan de ene kant wel. Aan de andere kant, de nevel aan stuurboordzijde loopt niet helemaal door tot aan de romp. Aan bakboordzijde wel.

    Het zou nog kunnen dat er een flinke wind op de bakboordzijde, waardoor de nevel weer tegen het schip aan wordt geblazen. Maar als je dan kijkt naar de nevel aan stuurboordzijde, dan lijkt het wel alsof de wind juist op de stuurboordzijde staat, en dat het water daar tegen het schip aan wordt geblazen.

    De vlaggetjes geven echter weer de indruk dat de wind van achteren komt. En met dermate kracht, dat ik geen strakke lijn als nevel verwacht.

    Vandaar dat ik twijfel of het (i.i.g. aan de bakboordzijde) wel nevel is... :)
     
  15. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Tsja gezien de windrichting lijkt die van achteren te komen en zou het wel degelijk nevel kunnen zijn maar ja echt duidelijk is het niet maar als je aan de andere zijde kijkt zie je een zelfde streep over het water.

    @mwatts , ik bouw de versie van de Hunter na de overname van mammoet en toen stonden er nog geen blusmonitoren op.

    Ik heb overigens nog wel 2 brochures van de hunter met mooie plaatjes maar ja ook daar valt niks te ontdekken. Eigenlijk zou je inside information moeten hebben van mensen die op dit schip hebben gevaren een machinist of zo maar ja waar vindt je die :D

    Maar goed ik spit nog verder tot het lek boven is :roll:

    Gr Martin
     
  16. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    de openingen zijn dus wel onderwater ...

    Op alle schepen waar ik gevaren heb , waren deze openingen onder water , je kan ze pas zien als het slecht weer is ...

    indien wij vaarden in de tropen , waar het water heel klaar is , kon je die ook onderwater goed zien , zeker bij stilstand.

    ik ben de RMS Lusitania aan het bouwen , bouwjaar 1907 , en de uitgangen voor het zeewater dat uit de hoofdcondensoren komt , zijn ook onderwater ...

    niets nieuw onder de zon ( of was dat de watervlakte ? ) , dus ...

    de groetjes ,

    Laurent
     
  17. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Laurent schreef Dag allemaal ,

    op recentere schepen , sedert ongeveer de jaren 60 , de koelingswateruitlaten zijn meestal onder de waterlijn , het is zeer zeldzaam dat deze openingen boven water komen , zelfs als het schip leeg staat , daar het ook gaat over een zekere druk , ongeveer 1,5 à 2 kg/cm2 ...

    dus zo'n straal water die boven het waterlijn komt is niet realistisch ...

    de groetjes ,

    Laurent.

    Deze schepen zijn gedeeltelijk van na 1960 Laurent bij de Coasters komt bij geladen schip de koelwateruitlaat nooit onder water.
    Op al de schepen waar ik op gevaren heb nooit meegemaakt dat de koelwateruitlaat onder water zat.
    Heb na jou opmerking wel schepen gezien die het wel hebben maar er zijn ook schepen die dat niet hebben.
    De Zwarte Zee is van 1962 en er zijn meerdere moderne schepen die het zelfde hebben.
    Het is dus niet aan een jaartal gebonden onder of boven water.

    Eerste beide schepen heb ik als kind uren achter het roer gezeten.
    Waren schepen van mijn Grootvader waar mijn vader Kapitein op was.
    De grote schoolvakantie bracht ik aan boord door 8 a 10 weken.
     
  18. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik denk inderdaad dat het koel water onder de waterlijn wordt uit gelaten.
    Ik kwam op de site van het tugspotters forum een foto tegen van de Smitwijs Londen en als je boven de slingerkiel kijkt dan loopt daar een plonswater het schip uit.

    http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=TUGSPOTTERS&t=266603&postdays=0&postorder=asc&start=80

    Dus ik denk inderdaad dat dit geen zin heeft om na te maken, het idee was leuk als het boven de waterlijn zit en de schaal groter is dan 1:50.

    Maar dit is de smit londen maar de kans is zeer groot aanwezig dat de Hunter een zelfde soort systeem heeft.

    Gr Martin
     
  19. geared

    geared Guest

    De banckert heeft een uitlaat op de waterlijn

    [​IMG]
     
  20. Bijna alle scheepsmotoren maken gebruik van een beunkoeling. Dit moet je als volgt voorstellen, op het vlak (Binnenzijde) wordt een doos vastgelast, door deze doos lopen koelbuizen, en de onderkant is dus open, zodoende is er geen gevaar bij eventueel vastlopen. Verder is dit een zogenaamd interkoeling systeem, waardoor je nooit en te nimmer vuil buitenwater door je koelsysteem kan krijgen, het koelwater loopt gewoon door de beunkoeler heen....

    Dus niet opzoek gaan naar een koelwaterbuisje, die is er echt niet. Niemand wil vies water in zijn koelsysteem hebben... :p
     

Deel Deze Pagina