Een skutsje heeft geen torentuig en nooit gehad, dat hoef je mij als ex Skutsje wedstrijdbemanning niet uit te leggen. Wat ik bedoelde is dat het voor een model met gaffeltuig niet uit maakt of er nu een kiel onder zit of niet, of het nu om een skutsje gaat of wat voor model dan ook.
De Skutsje modellen met kiel zeilen perfect: Heb ze zelf vorig jaar tijdens een meeting in Noord Holland gezien. Hier een voorbeeld van een van die modellen
??????? ???? - Bouwverslag v/h RC Model Skûtsje SudWestHoek
En vooral even zien vanaf 8:36
Denk dat zij vooral voor deze methode kiezen zodat het model zelf licht en makkelijker te transporteren is.
Daar komt bij als jij een modelskutsje zonder kiel maakt ben je al verplicht om werkende zwaarden te maken, anders krijg je nooit een model wat een beetje hoog aan de wind kan zeilen zonder zwaar te verlijeren. Je kan een 1:1 skutsje nog zo goed uittrimmen wat de zeilen betreft, zonder goede zwaardtrim heb er je er niks aan..
En om je een idee te geven: Ik heb dus 2,5 jaar de zwaardtrim op het schip gedaan. Zo'n zwaard weegt rond de 600kg en heeft een zeer specifiek profiel en essentieel voor een goed en scherp zeilend wedstrijdschip. Je gebruikt het loefzwaard zelfs als verstelbare ballast wanneer je in 5-6 bft windcondities onder zware helling zeilt.
Een skutje mag dan wel gemiddeld tussen de 90 en 100 jaar oud zijn, maar goed uitgetrimd en met de juiste bemanning zijn het bloedsnelle schepen. Heb 2x een aanvaring gezien tussen een wedstrijdskutsje in een wedstrijd en een polyester zeiljacht die de snelheid van zo'n "oud ding" onderschat hadden en dachen er wel even voor langs te kunnen. Het skutsje had niks... de andere partij kan je wel raden wat daar mee gebeurde
De Skutsje modellen met kiel zeilen perfect: Heb ze zelf vorig jaar tijdens een meeting in Noord Holland gezien. Hier een voorbeeld van een van die modellen
??????? ???? - Bouwverslag v/h RC Model Skûtsje SudWestHoek
En vooral even zien vanaf 8:36
Denk dat zij vooral voor deze methode kiezen zodat het model zelf licht en makkelijker te transporteren is.
Daar komt bij als jij een modelskutsje zonder kiel maakt ben je al verplicht om werkende zwaarden te maken, anders krijg je nooit een model wat een beetje hoog aan de wind kan zeilen zonder zwaar te verlijeren. Je kan een 1:1 skutsje nog zo goed uittrimmen wat de zeilen betreft, zonder goede zwaardtrim heb er je er niks aan..
En om je een idee te geven: Ik heb dus 2,5 jaar de zwaardtrim op het schip gedaan. Zo'n zwaard weegt rond de 600kg en heeft een zeer specifiek profiel en essentieel voor een goed en scherp zeilend wedstrijdschip. Je gebruikt het loefzwaard zelfs als verstelbare ballast wanneer je in 5-6 bft windcondities onder zware helling zeilt.
Een skutje mag dan wel gemiddeld tussen de 90 en 100 jaar oud zijn, maar goed uitgetrimd en met de juiste bemanning zijn het bloedsnelle schepen. Heb 2x een aanvaring gezien tussen een wedstrijdskutsje in een wedstrijd en een polyester zeiljacht die de snelheid van zo'n "oud ding" onderschat hadden en dachen er wel even voor langs te kunnen. Het skutsje had niks... de andere partij kan je wel raden wat daar mee gebeurde

Laatst bewerkt: