graafmachine

Dag allemaal, hier de drukvaten nagemaakt die op de extra functie leidingen staan
SAM_1054.JPG


SAM_1055.JPG

deze voorzien van een boring
SAM_1056.JPG

T stukje gemaakt die over de leiding past
SAM_1057.JPG

samen zien die er zo uit
SAM_1058.JPG

Gr Johan
 
mooi gemaakt hoor. Waarom zitten daar eigenlijk accumulatoren op? Zou dit puur voor een sloophamer zijn, om drukvariaties te voorkomen? Ik heb ze bij andere kranen n.l. nog nooit gezien.
 
Hallo Johan,

Mooi gedetailleerd hoor, al die leidingen zo netjes gerangschikt en gemonteerd, zelfs de smeerleidingen voor de pen/gat verbindingen gemonteerd Super mooi gemaakt.
SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg
 
Bedankt alvast,
Weer verder met de snelwissel uiteraard van Verachtert deze word uit messing en staal gebouwd
eerst 2 platen voorzien van de boringen de boringen zijn in pakket vorm geboord om zo min mogelijk afwijkingen te hebben
SAM_1219.JPG

Daarna deze al wat bewerkt naar de snelwissel vorm
SAM_1220.JPG

en alles eens gepast door middel van 2 assen
SAM_1222.JPG

op de voorste as een tussen stuk geplaatst
SAM_1223.JPG

later word dit gesoldeerd
Grtj Johan
 
Even een misschien domme vraag maar hoe soldeer je dit? Doe je dat met een soldeerbout of met een vlam?

Ik vind het in ieder geval machtig mooi om te zien wat hier allemaal zelf gefabriceerd wordt.
 
Dit soort onderdelen soldeer je met een vlam, want met een soldeerbout krijg je het niet warm genoeg. Ik gebruik hiervoor altijd een gasbrandertje die je ook voor de waterleiding gebruikt met van die wegwerpflesjes.
Voor het solderen alle onderdelen wel even schoon schuren (oxidatie verwijderen) en wat S39 of ander vloeimiddel aanbrengen. Om de tin echt goed te laten vloeien, moet je de onderdelen goed warm stoken, maar vooral niet te heet.
 
Hallo Dennist,

Even Off Topic :

De hydrauliekcilinders en de aansluitingen voor de leidingen zou ik met zilvertin en flux solderen, (hardsolderen) als je een werkdruk toepast boven 30 bar.
Tot 30 bar kan je veilig solderen met tin en S 39 (zachtsolderen).
Want dat wil je niet meemaken, als er een leiding knapt, alles onder de hydrauliekolie. (vieze vette bende)
Hardsolderen wil wel met een gasbrander, die Stefan beschrijft, maar Gas en Zuurstof brander gebruiken is beter.
Een Gas en Zuurstof brander heeft een meer compacte vlam, waardoor je beter het te solderen werkstuk kan warm maken.

Nu weer On Topic :
 
Dag Dennist,
Even dit, hard solderen kan maar is niet direct nodig in deze vorm van modelbouw, ik gebruik een legering met een hoger treksterkte en een hoger smeltpunt. ook de hydrauliek cilinders zijn ermee gesoldeerd en weerstaan een druk van makkelijk 50bar, wel is het noodzakelijk een ruw en oxidatie vrije oppervlakte te hebben en een aantal gasbranders voor groot of klein werk. de uitvloeiing is het belangrijkste punt dat beide te verbinden delen de juiste temperatuur hebben en alsook nooit indien mogelijk direct de vlam op de soldeer naden richten.
Grtj Johan
 
Ik zie dat jouw cilinder wel een behoorlijke overlap hebben op de plaats waar ze gesoldeerd zijn, dan zou idd met tin solderen moeten houden. Bij mijn kraan is de overlap van de bodem in de cilinderbuis maar 3mm en bij 60bar ga ik het risico met tin niet nemen.
 
Ik gebruik zilvertin ( resist 2 ) voor het solderen van de cilinders.
Tin heeft als ik het goed heb een treksterkte van ongeveer 3kg/mm2 en zilvertin een treksterkte van 7 kg/mm2
Nadeel van zilver solderen (hard solderen ) dat het messing erg zacht word.
En als de overlap groot genoeg is dan moet het geen probleem zijn
 
Dag allemaal, en weer verder het tussen stuk die de hydrauliek cilinder gaat steunen voor het openen en sluiten van de spie
SAM_1224.JPG

dit stuk is al zichtbaar op de vorige foto, hier dan het opzet stuk voor de cilinder
SAM_1226.JPG

samen ziet het er zo uit
SAM_1228.JPG

de cilinder huls gemaakt en die er op gezet
SAM_1230.JPG

de boring bovenin dient later als olie doorvoer, en het stukje voor de afdichting met o ringen gedraaid
SAM_1232.JPG


Grtj Johan
 
Dag allemaal, verder met de cilinder de huls en inzet stuk voor de o ringen
SAM_1233.JPG

hier de grote opening
SAM_1235.JPG

en de kleine zijde
SAM_1236.JPG

hierin bevind zich het kleine stukje met de o ring
de olie geleiders gebouwd
SAM_1239.JPG


SAM_1241.JPG

deze samen gevoegd
SAM_1242.JPG


SAM_1243.JPG

en na het solderen hier de cilinder voor de bediening van de spie
SAM_1244.JPG
deze komt binnen in de snel wissel te zitten
grtjn Johan
 
ziet er netjes uit maar zij nu de o ringen niet gesmolten nu alles in elkaar is gesoldeerd rubber kan niet goed tegen warmte
 
Ik gebruik zilvertin ( resist 2 ) voor het solderen van de cilinders.
Tin heeft als ik het goed heb een treksterkte van ongeveer 3kg/mm2 en zilvertin een treksterkte van 7 kg/mm2
Nadeel van zilver solderen (hard solderen ) dat het messing erg zacht word.
En als de overlap groot genoeg is dan moet het geen probleem zijn


Hallo Christiaan,


Ik gebruik ook Griffon resist-2 Zilvertin, als ik iets wil solderen, wat echt sterk moet zijn.
Voordeel : Ten opzichte met Zilver solderen (hardsolderen), dat je het messing niet zo warm hoeft te maken.
Nadeel : Dat het soldeerdraad zo dik is : 2 mm, bij dunne kleine werkstukken krijg je zo'n dikke soldeernaad, zeker op moeilijke bereikbare plekken, dan krijg je al heel snel een te dikke soldeernaad.
Griffon is er niet in : 1.5 mm en 1 mm dik.
Andere merken wel, maar............ de kwaliteit ?, is die wel net zo goed als Griffon ?

P.S.
Ik gebruik als vloeimiddel nog de ouderwetse Griffon S 39, wat al jarenlang niet meer verkocht mag worden.
Ik vind dit zelf beter dan de Griffon S 65.(dit is mijn ervaring)
De ouderwetse Griffon S 39 vloeit mooier dicht en hecht beter.
 
Mooi gemaakt Johan, weet nog wat een gefriemel dit was bij mijn snelwissellaar, maar nadien heb je er wel veel plezier van.

Gr. Charlotte.
 
Dag Fixit, de cilinder is zodoende gemaakt dat de o-ringen kunnen vervangen worden en daarom kan ik solderen zonder dat de o-ringen aanwezig zijn anders zouden die gesmolten zijn door de hitte.

Charlotte, een gefriemel was het niet ik heb de ruimte die er was gebruikt voor de cilinder enkel een ander ontwerp van aansluitingen en olie geleiding gemaakt waardoor ik veel minder ruimte nodig had en op deze manier de leidingen straks in het midden zoals bij een 1/1 kraan kan plaatsen.
Grtj Johan
 
Back
Top