Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Enige postings terug heb ik een motor, regelaar en programmeerkaart genoemd. Zegt op zich niets, want je bent afhankelijk van de schroef, die het vermogen van de motor af moet kunnen geven. Had een schroef van 36mm met een spoed van 1,4 x diameter in gedachte. Met een 3S Lipo kom je dan op een theoretische snelheid rond 25 km/u uit. Snel genoeg voor een ventje van 5. Op die snelheid wordt een Wiesel al gauw instabiel. 20 km/u is op die leeftijd om mee te beginnen ook al mooi. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Enige postings terug heb ik een motor, regelaar en programmeerkaart genoemd. Zegt op zich niets, want je bent afhankelijk van de schroef, die het vermogen van de motor af moet kunnen geven. Had een schroef van 36mm met een spoed van 1,4 x diameter in gedachte. Met een 3S Lipo kom je dan op een theoretische snelheid rond 25 km/u uit. Snel genoeg voor een ventje van 5. Op die snelheid wordt een Wiesel al gauw instabiel. 20 km/u is op die leeftijd om mee te beginnen ook al mooi. Succes ermee! Gr. Klaas.
Dank je Klaas! Ik ga er voor.
 
Laatst bewerkt:
Jij bent nog van de generatie, die heeft leren hoofdrekenen Raf. Zelf net het telraam gemist. Gelukkig een zakjapanner ter controle. Gr. Klaas.
 
Goededag! Wat denken jullie van deze motor voor een Wiesel? Is voor een mannetje van 5 dus hij hoeft geen 130km/h... voordeel is dat hij heel compact en licht is en geen waterkoeling nodig heeft. (Althans, dat zegt de Chinese leverancier...)
Is de kv niet te hoog voor het benodigde koppel van een schroef?
Hallo Sanderman,

Op 2S zit je op 31000 toeren onbelast, dat is rond de 25000 toeren onder last, afhankelijk van de gekozen prop zou dat moeten kunnen, al is het wel fors t.o.v. de 15-18000 die je met de 600 borstelmotor zou halen...

Of je waterkoeling nodig hebt hangt af van de gekozen prop en (vooral) van de vaartijd; zo'n buitenloper is erg efficient en met, bijvoorbeeld een 4000mAh Lipo, haal je fluitend een kwartier continue vol gas vaartijd.
Reken maar dat íe dan wél warm zal worden...

Ter vergelijking: ik heb deze motor op 2S in een 50 cm monohull: https://hobbyking.com/nl_nl/ads400l-water-cooled-brushless-outrunner-3700kv-600w.html
Met een 34,5 mm Graupner K-prop, oppervlakte aandrijving(!) is het een projectiel dat nog nét op het water te houden is en dan heb ik nét 25000 toeren onder last. Snelheid rond de 55-60 km/h.
Op 3S is het een oncontroleerbare raket, zelfs met een nóg kleinere prop.

Deze motor heeft waterkoeling en wordt na het leegvaren van een 4200mAh lipo net handwarm en dan heb ik bijna 25 minuten volgas heen en weer gepletterd...

Groeten, Jan.
 
Hoi Jan, bedankt voor de informatie! Ik was inderdaad bang voor al teveel tempo. Uiteindelijk op advies van de mensen van quartel een brushed motor gekocht (Robbe 600/21) met een schroef van 30mm. Hij gaat met 2S varen, dus ik ben benieuwd. Nu monteren en de boot dicht maken...
 
Ik ben met mijn zoontje ook een wiesel aan het bouwen en heb een vraag over de as in combi met motor.
Ik heb een idee om de wiesel uit te rusten met een graupner inline 2847-4300kv of een hpd watergekoeld met een swordfish 120A op 2s lipo met een 29mm cnc prop.
Kan dit in combi met een graupner eco midi as of is een normale starre as beter.
 
Hallo Swieber,

Welkom op dit forum!

De Wiesel is een ontwerp uit het borstelmotortijdperk en kan maar een beperkt vermogen wegsteken voor 'ie onvaarbaar wordt.
Met 4300Kv op 2S zit je rond de 26000 toeren onder last, dat is bijna twee keer zoveel als je met een (goede) borstelmotor zou halen, ik vraag me dan ook af in welke omloop baan je de Wiesel wilt (proberen te) lanceren?

Een Swordfish 120A is overkill, maar als je 'm hebt liggen en hij past in de romp zonder het zwaartepunt te vernaggelen, ga je gang.
Een watergekoelde 40-50A regelaar is ook voldoende.

Graupner is per definitie duur, dat kan een stuk voordeliger, maar dat is natuurlijk je eigen keuze.

Om het uitlijnen eenvoudig te houden zou ik een as met motorflens nemen zoals deze:
http://www.hobby-lobby-modellbau.co...pakt-400---200-mm-M4---3-2-mm----5001-25.html
Dit is maar een voorbeeld, ik heb de tekening van de Wiesel niet bij de hand, dus ik weet niet welke lengte as je nodig hebt.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan.
Bedankt voor de reactie.
Vroeger heb ik altijd brandstof gevaren o.a prather en dumas
Destijds alles opgeruimd maar gaan toch weer kriebelen maar nu met electro motoren.

Het idee van de motor en swordfish was het advies van 2brothersrc.(heb ik nog niet in huis)
Wat zou jij voor opzet plaatsen in dergelijke boot met snelheid tot op het randje van de boot.

groeten
Stefan
 
Hallo Stefan,

Een set-up als deze is nog redelijk vaarbaar, al is de boot hier wel te licht; het ontwerp is voor 6-7- NiCads en een borstelmotor, dat is veel zwaarder dan de brushless & Lipo in deze versie.
Neem dus een zo zwaar mogelijke lipo, rekening houdende met de plaats van het zwaartepunt, en overweeg ballast om de boel op het water te houden.

Groeten, Jan.
 
De afgelopen maanden ook aan een 2e Wiesel geknutseld. De constructie is gemaakt van verpakkingsschuim, overtrokken met 2 lagen epoxy, daarna gespoten en voorzien van een 2k heldere lak.
Vaart zo´n 35 km/u.
Gewicht totaal: 630 gram
Motor: Feilun FT012 outrunner
Esc: Hobbywing 30A
Lipo: 3s 2200 mA
Schroef: cnc alu onderwaterprop 27 mm
full
 
Laatst bewerkt:
Dag allemaal,

Ik ben op zoek naar de bouwtekening/-beschrijving en hedendaagse "budget" setup van de Wiesel.

De bedoeling is dat ik samen met mijn 2 zoontjes van 10 en bijna 13 3 stuks ga bouwen de komende weken.
Ik ben zelf bijna 25 jaar met modelbouwen en -vliegen bezig. Als tiener heb ik de 'Hobby Bulletins' van de jaren 70 van voor naar achter uitgelezen en herinner me dat de Wiesel in één van de nummers beschrijven werd.

Ik wil ze op de klassieke manier bouwen (houtbouw). Ik heb een A3 CNC lasersnijmachine waarmee ik balsa en wat licht populieren triplex kan laseren.
Qua aandrijving hoeven het geen racemachines te zijn, maar het mag wel wat voorruit gaan (de jongens rijden met een RC-wagen). Ik ben dus op zoek naar een budget aandrijving (aangezien er 3 aangeschaft zullen worden). Ik neem aan dat er vandaag brushless motoren gebruikt worden (mijn voorkeur ivm slijtage) ? En welke type batterij (NiMH of Lipo) ? Ik zou eerder willen kiezen voor NiMh ivm veiligheid bij het laden (gewichtsverdeling ?)

Besturing zal Spektrum worden aangezien aangezien ik hier al jaren gebruik van maak bij het vliegen. Zenders heb ik liggen. Ontvangers ook (in de veronderstelling dat ik ontvangers voor vliegen ook voor boten kan gebruiken).

Alvast bedankt voor jullie adviezen.
 
Er blijken een aantal foutjes te zitten in de spantentekening
- spanten 3 en 4 zijn niet diep genoeg bij de aansluitingen/kruisingen met spanten 8 links en rechts (aangeduid met kruisjes op de tekening)
- de buitenzijden van spant 4 en 6 zitten mogelijk niet op het juiste niveau (onleesbare opmerkingen op de tekening)
- spant 6 is te diep ter hoogte van de kruising met spanten 8

Heeft iemand dit ook gemerkt bij het bouwen van de Wiesel ? Beschikt iemand over de juiste vormen ?
 
Back
Top