Modelstoomsleepboot Dockyard V

Hoe het werkt weet ik... Ik was een van de mensen die je het idee aan de hand gedaan heeft, met name de drukknop (handmatige override).

Brutus,
Je geeft heel goed de meerwaarde van het Forum aan.
Jan Walpot een "extra membraan afsluiter" en jij de drukknop/bypass(handmatige override) drukknop.

De beide adviezen heb ik samengevoegd in de regeleenheid "Keteldruk gestuurde gasafsluiter".

Ik ben jullie beiden dankbaar voor het bijdragen aan mijn nieuwe keteldruk gestuurde regeling.
Door jullie bijdragen, kan ik mijn vorderingen en verkregen kennis op het Forum weergeven.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben alleen maar blij dat je ketel in onverhoopt geval van "oeps" heel blijft.... :D
 
Ik ben alleen maar blij dat je ketel in onverhoopt geval van "oeps" heel blijft.... :D

Ik kan je meedelen, dat ik de ketel al meerdere keren heb leeg gestookt.
De waterinhoud van de ketel is maar 180cc.
Waarschijnlijk, omdat ik een staafbrander gebruik, die over de beide ondervaten van de ketel een gelijkmatige verdeling van de vlamhitte geeft, heb ik tot op heden geen schade aan de ketel gehad.
Dit in tegenstelling tot een "soldeer- of puntbrander", die de op een kleine oppervlakte de vlamhitte afgeeft.

Over het aanbrengen van een "test voorziening" voor het nagaan of de gastoevoer naar de branders wordt afgesloten.
Daar ik werkzaam ben geweest in automatisering van machinekamers in de scheepvaart, zijn mijn ontwerpen nog steeds gebaseerd op de eisen van Lloyds.
Dus alle regeleenheden, kleppen en relais staan in de "rust" stand - dicht.
Door bekrachtiging door stroom of procesdrukken worden deze aangestuurd..
Dus bij de keteldruk gestuurde gasafsluiter, staat deze bij geen keteldruk DICHT.
Als ik de ketelinstallatie drukloos wil opstarten, heb ik geen gasdruk.
Alleen door indrukken van de handmatige override kan ik gasdruk geven op de branders.
Bij voldoende keteldruk houdt de regeleenheid de gastoevoer open.
 
Alleen door indrukken van de handmatige override kan ik gasdruk geven op de branders.
Bij voldoende keteldruk houdt de regeleenheid de gastoevoer open.
Waar ik op doel, is dat na verloop van tijd die drukknop mogelijk blijft hangen of wat dan ook, en dan dus bij wegvallen van de stoomdruk toch de gaskraan open houdt.
Vandaar de regelmatige test.

Als er één ding is wat ik geleerd heb ik 16 jaar voltijd met stoom werken, is dat je in het bijzonder met de voelers, mechanische delen en beveiligingen die in contact staan met stoom, alleen kunt vertrouwen als je ze héél regelmatig test.
Bij ons gingen veiligheden er ieder half jaar af voor visuele inspectie en ieder jaar voor calibratie, en drukschakelaars en dergelijke werden minstens iedere maand getest op correct functioneren, inclusief de ingestelde waardes.
 
De afgelopen twee weken hebben voor mij alleen frustraties opgeleverd.
Ik wil deelnemen aan het evenement op 30 mei in Hoogvliet, maar of dit gelukt hangt af van de mogelijkheid/weersomstandigheid om het schip te kunnen spuiten..
Het schip is bijna, op aanbrengen van zijdeglans verf na, gereed.
Alle machine delen, regelingen op zich werken.
Volgende stap was het spuiten van alle messing delen met een twee componenten zijdeglans verf.
Twee weken terug had ik alle delen mooi gepolijst/gepoetst.

SAM_2409.JPG


Toen sloeg het weer om, lage temperatuur en onvoorspelbare regenbuien.
Ik gebruik een twee componenten zijdeglans verf in een spuitbus, te verwerken bij een omgevingstemperatuur > 10 gr.C.

SAM_2411.JPG


Dit is een harde lak, maar de veiligheidsvoorschriften geven een P3 masker aan (met aktive kool voor absorberen van de gevaarlijke gassen).
Alternatief is spuiten, boven de wind, in de buitenlucht.
Helaas waren de weersomstandigheden niet zodanig, dat ik heb kunnen spuiten.
Daarbij komt nog, dat na activeren van de spuitbus deze maar 24 uur bruikbaar is.
Overigens, ik krijg maar één kans voor een goed resultaat, één regendruppel maakt onherstelbare schade in het verfoppervlak.
Een twee componenten verf is niet eenvoudig, zonder aantasten van het onderliggende messing, te verwijderen.
Pas na het spuiten kan ik alle machine delen, telemetrie, inbouwen en als geheel testen.
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag was het weer en de temperatuur zodanig, dat ik de bovenbouw met onderdelen heb kunnen spuiten.
Bij de gebruikte tweecomponenten spuitbus, dien je binnen 2 minuten een tweede laag aan te brengen, nat in nat.
Daarna laten uitharden, minimaal 7 uur.
Voor het huidige resultaat:
SAM_2412.JPG

Alle losse delen van de bovenbouw.
De bovenbouw:
SAM_2414.JPG

De romp met afgeplakte dekdelen.
SAM_2413.JPG

Morgen de tweede laklaag aanbrengen.
De tweecomponenten lak moet na mengen binnen 24 uur gebruikt te worden.

Ik vind verven/conserveren niet leuk..
Maar ik kijk uit naar het ogenblik, dat na ongeveer 6 maanden van herontwerpen en bouwen van de keteldruk gestuurde vlamregeling en de nieuwe 3.0 ketelniveau regeling, het geheel weer eens onder stoom te kunnen testen.
 
Het resultaat van het spuiten met de zijdeglans 2 componenten lak was beter, dan ik verwacht had.
Maar, daar ik het schip onder stoom varend wil hebben ben ik vandaag verder gegaan met de ballasting van het schip.
Ondanks de relatief zware ketel, ketelmantel en een brandwerende RVS vloer van 2mm dik ligt de boeg te hoog, zie foto.
SAM_2274.JPG

Ik heb, daar er geen water in de ketelwatervoorraad tank zat een limonadefles van 1l op de boeg gelegd.
Resultaat: mooie diepgang.
SAM_2275.JPG

Vandaag de plaats bepaald van het te plaatsen ballastlood in de boeg van het schip.

SAM_2418.JPG


De plaatsing van het ballastlood was echt een probleem. dit moest passen onder de boegtank, welke veel aansluitingen, mechanisch en elektronisch heeft.
SAM_2420 bewerkt.jpg

Morgen verder met het bouwen en testen.
 
Vandaag heb ik, de eerder getoonde lood elementen na doorknippen op de binnenkant van de boeg, trachten aan te brengen.
Ik wilde hiervoor dubbelzijdige schuim tape gebruiken.
In mijn eerdere verslagen heb ik altijd aangegeven: solderen, lassen of met schroeven vastmaken.
Resultaat van mij huidige werkzaamheden:
- De dubbelzijdige tape plakte niet zoals ik had verwacht.
Opmerking:
- Alle lijmvlakken heb ik eerst met wasbenzine van vetresten schoongemaakt.

Vraag:
Kan iemand een oplossing geven voor mijn probleem:
- De loodelementen dienen stevig aan de binnenkant van de romp bevestiging te worden.
- Maar zodanig, dat deze los te nemen zijn, zodat het gewicht aangepast kan worden.
 
Vandaag heb ik, de eerder getoonde lood elementen na doorknippen op de binnenkant van de boeg, trachten aan te brengen.
Ik wilde hiervoor dubbelzijdige schuim tape gebruiken.
………...
Resultaat van mij huidige werkzaamheden:
- De dubbelzijdige tape plakte niet zoals ik had verwacht.
…………..….

Vraag:
Kan iemand een oplossing geven voor mijn probleem:

Henk, ik weet - omdat ik er zelf een paar heb liggen - dat er meerdere soorten met verschillende eigenschappen in de dubbelzijdig tape bestaan.
Ik weet niet precies welke jij nu gebruikt hebt, maar misschien kan je via dit linkje eens kijken of je mogelijk met net een ander type tape beter af bent :weetnie:.
Groet, Bert
 
Bert, bedankt voor je advies.
Dit ziet er veel beter uit, dan de huidig gebruikte dubbelzijdige tape.
Deze had het plakvermogen van nog minder dan de vroegere "silly puty".
 
Bert, bedankt voor je advies.
Dit ziet er veel beter uit, dan de huidig gebruikte dubbelzijdige tape.
Deze had het plakvermogen van nog minder dan de vroegere "silly puty".

Henk, ik zie nu dat ik je een ander linkje gestuurd heb dan ik eigenlijk wilde sturen.
Misschien heb je ze zelf al ontdekt, maar ik wilde je dus dit linkje sturen.
Maar het lijkt me dat het eerste linkje toch misschien wel gelijk de beste keuze is :rolleyes:.
 
Bert,
Bedankt voor de aanvullende informatie.
Het leuke is: Hoe meer informatie, hoe meer lees/leer plezier.
Henk
 
wat betreft het lood bevestigen, is er nog ruimte (en mogelijkheid ivm spuitwerk) om M3 draadeindjes aan de spanten te solderen en zo met 2 moertjes en een stripje messing het lood te borgen ?
anders net als een autoaccu, gaatje in de spanten, draadeindje met haakje in dat gat, moertjes met stripje aandraaien en klaar
 
is er nog ruimte (en mogelijkheid ivm spuitwerk) om M3 draadeindjes aan de spanten te solderen en zo met 2 moertjes en een stripje messing het lood te borgen ?
Bedankt voor je reactie. Ik eerst het advies van Klaas willen volgen, dikke soort stopverf plakmiddel.
Ik heb over je voorstel nagedacht en ga dit als volgt toepassen.
Het aanbrengen van een hardgesoldeerd M3 draadeind op een messing vloerplaat is een betere oplossing.
Deze montageplaat met reeds aangebracht draadgat in de loodstrip met twee componenten lijm aan de binnenkant van de romp lijmen(gelijk de juiste plaats van het draadeind)..
Het is mogelijk om de reeds met 2 componenten lak gespoten romp aan de binnen kant, met kortstondige vlamverwarming, kleine onderdelen te solderen.
Vandaag brak ik een niet goed gesoldeerde steun aan de binnenkant van de romp af en deze weer zonder schade aan de lak kunnen solderen.
 
Beste Tinus-online,
Vandaag de loodelementen, gebruikmakend van jouw opmerking om deze met een draadeind M3 te monteren, toegepast.
De draadeinden zijn gesoldeerd in de voetplaten met eerder getapt schroefdraad M3. De voetplaten afmeting ca. 20x20mm zijn 1mm dik, dus genoeg voor 2 gangen M3.
Door de inschroefdiepte/trekkacht opname, heb ik afgezien van hardsoldeer, maar zachtsoldeer toegepast.
Onderstaand de foto met aan de linkerkant de met 2 componenten epoxy gelijmde voetplaten met M3 schroefdraad en aan de rechterkant de loodelementen op de draadeinden.

SAM_2422.JPG


Op de onderstaande foto de 4 loodelementen bevestigd.
Het mooiste vind ik, dat ik nu om het schip te trimmen, elk loodelement kan losnemen en in gewicht aanpassen.

SAM_2424.JPG


Bedankt.
 
Back
Top