Hall Springfield Bulldog

balsa hoeft gelukkig in de regel niet te betekenen dat het zwaar wordt..
maar het kan wel betekenen dat het handig kan zijn hem niet volledig in te dekken bijvoorbeeld :D

Qua ribben is misschien wat te winnen.. dun multiplex met gaten is lichter dan een reep vol balsa van 6mm dik
Op de romp is het ook de afweging of je hem volledig indekt, of dat je de constructie zoals hij nu is gewoon in de folie zet
Hoe ga je de vleugels bevestigen? carbon pijp, alu pijp, anders?

de foto's zien er alvast erg goed uit, en volgens mij kun je in de romp alvast geen hout meer weglaten :D
 
balsa hoeft gelukkig in de regel niet te betekenen dat het zwaar wordt..
maar het kan wel betekenen dat het handig kan zijn hem niet volledig in te dekken bijvoorbeeld :D

Qua ribben is misschien wat te winnen.. dun multiplex met gaten is lichter dan een reep vol balsa van 6mm dik
Op de romp is het ook de afweging of je hem volledig indekt, of dat je de constructie zoals hij nu is gewoon in de folie zet
Hoe ga je de vleugels bevestigen? carbon pijp, alu pijp, anders?

de foto's zien er alvast erg goed uit, en volgens mij kun je in de romp alvast geen hout meer weglaten :D
Ga de romp niet geheel indekken, scheelt inderdaad weer gewicht. In de vleugels komt waarschijnlijk een carbon pijp, waarom waarschijnlijk, op tekening staat de buis in de vleugel aan het uiteinde gebogen, ga even zien of dit nodig is.
 
Deze week weer lekker bezig geweest, heb de ophangpunten van de vleugels gemaakt van 2x 2 mm multiplex met een laagje polyester ertussen om zodoende aan 5 mm te komen en lekker stevig te zijn.
3D64692A-7194-4834-941E-EB72BAE8D358.jpeg


Vervolgens naar de achterzijde gewerkt en staat er nu zo bij.

D717FDA8-7D72-4525-8540-5C7743086E28.jpeg
 

Bijlagen

  • 22E2178E-75CE-4446-A7AF-540CB6A0ECAB.jpeg
    22E2178E-75CE-4446-A7AF-540CB6A0ECAB.jpeg
    216,7 KB · Weergaven: 353
  • 8B9337A2-4C5A-41F4-9FF0-571B69C4D653.jpeg
    8B9337A2-4C5A-41F4-9FF0-571B69C4D653.jpeg
    230,7 KB · Weergaven: 371
  • C4868C97-BB61-4665-9CD2-5CF0C868090E.jpeg
    C4868C97-BB61-4665-9CD2-5CF0C868090E.jpeg
    266,6 KB · Weergaven: 369
  • 84D822D1-CB0E-4524-B47A-0790356A5C3E.jpeg
    84D822D1-CB0E-4524-B47A-0790356A5C3E.jpeg
    262,8 KB · Weergaven: 370
  • D3B7BEE8-5C1C-4602-8E63-16C398E21BB8.jpeg
    D3B7BEE8-5C1C-4602-8E63-16C398E21BB8.jpeg
    252,9 KB · Weergaven: 371
Vandaag de motor even “proefgehangen” ziet er wel gaaf uit zo’n stermotor.
Ligt dat nu aan mij, of ziet die motor er "erg klein" uit voor dat toestel?

Benieuwd hoe die UMS radials tegenwoordig zijn, Vroeger hadden ze een slechte reputatie, maar tegenwoordig zie je ze bij iedere betere shop in het assortiment....
 
Ligt dat nu aan mij, of ziet die motor er "erg klein" uit voor dat toestel?

Benieuwd hoe die UMS radials tegenwoordig zijn, Vroeger hadden ze een slechte reputatie, maar tegenwoordig zie je ze bij iedere betere shop in het assortiment....
Lijkt wellicht klein maar als de cowl erom zit gaat dit denk ik wel meevallen, we zullen zien. Bijgevoegd de tekening, kun je zien dat de cowl nog een flinke rand heeft waardoor het formaat van de motor denk ik wel mee zal vallen.
011.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedoelde er niks slechts mee, gewoon dat gevoelsmatig die motor erg klein overkomt t.o..v. het vliegtuig wat hij straks mee moet zeulen.
Ik heb nl, afgaand op de vermogensopgave van de fabrikant en vergeleken met wat ik aan vermogen uit mijn eigen Radial krijg, het gevoel dat UMS wat optimistisch is.

Nogmaals, ik sla er maar een slag naar, je zult er ongetwijfeld over nagedacht hebben.
 
an sich.
ik weet ff niet welke radial dit is, ze hebben een 55 en een 75 cc?
maar als ik zie dat een specifieke dubbeldekker van +/- 10,5 kilo wordt uitgerust met een 70cc boxer..
en je ziet de kist met gemak prophangen..
Dan moet een schaalkist van 13 kg goed de lucht in komen.

vermogen per cc zal wat lager liggen dan die 3d motoren.
een 60cc schaalkist (corsair van hangar 9) wordt voor rond de 13 a 14 kilo vlieggewicht opgegeven, en wordt goed ontvangen.

met de 55cc zal het waarschijnlijk best gaan.
voornaamste vraag wordt de prop.
of de motor een prop kan slingeren die ver genoeg buiten de cowl komt om nuttig te zijn:D
en of je dan in de lucht voldoende snelheidsbereik hebt.
Dit is een kist in de Gee bee reeks van ontwerpen, houdt wel van een beetje snelheid.
 
an sich.
ik weet ff niet welke radial dit is, ze hebben een 55 en een 75 cc?
maar als ik zie dat een specifieke dubbeldekker van +/- 10,5 kilo wordt uitgerust met een 70cc boxer..
en je ziet de kist met gemak prophangen..
Dan moet een schaalkist van 13 kg goed de lucht in komen.

vermogen per cc zal wat lager liggen dan die 3d motoren.
een 60cc schaalkist (corsair van hangar 9) wordt voor rond de 13 a 14 kilo vlieggewicht opgegeven, en wordt goed ontvangen.

met de 55cc zal het waarschijnlijk best gaan.
voornaamste vraag wordt de prop.
of de motor een prop kan slingeren die ver genoeg buiten de cowl komt om nuttig te zijn:D
en of je dan in de lucht voldoende snelheidsbereik hebt.
Dit is een kist in de Gee bee reeks van ontwerpen, houdt wel van een beetje snelheid.
Deze radial is 90cc en komt een prop op van 25x10, verwacht geen problemen met het vermogen maar zekerheid heb je pas als hij de lucht in gaat.
 
Deze radial is 90cc en komt een prop op van 25x10

Wat gaat je kist ongeveer wegen?

Mijn 65 cc trekt met een 20 x 10 MenzS hout, met iets meer dan halfgas (4500~5000 toeren schat ik) 10,5 kilo warbird tamelijk natuurgetrouw de lucht in.
 
Wat gaat je kist ongeveer wegen?

Mijn 65 cc trekt met een 20 x 10 MenzS hout, met iets meer dan halfgas (4500~5000 toeren schat ik) 10,5 kilo warbird tamelijk natuurgetrouw de lucht in.
Frame zojuist gewogen zo het nu is weegt deze 2,4 kg, motor weegt 3,3 kg. Waar hij op uitkomt? Geen idee, streef naar 12-13 kg maar of dat lukt, we gaan het zien. Heb ook nog de cowl op tekening gemeten en rondom blijft de motor 2 cm vrij.
 
ook beter voor de koeling ;-)
randje openhouden bij de aansluiting op de romp (zoals bij de gee bee's vaak het geval is), dan gaat de lucht mooi langs de koppen naar buiten

vermogen gaat in ieder geval geen probleem zijn :D
en het is een racer.. gaat best leuk worden!

zowieso een mooi ontwerp..
bijzonder dat hij zo weinig voorkomt op het veld..
 
.
Prachtig project! :thumbsup:
Bijzondere kist met bijzondere lijnen, brute verschijning!
Mooi bouwwerk zover en de motor... :worship:
Ik blijf het volgen

Groeten, Ramses
.
 
Afgelopen tijd bezig geweest met het stabilo, dan kom je er achter dat het wel een lap is( 95 cm) en dat je werkbank dan vlug te klein is. Zodoende had ik het stabilo bijna klaar en toen maar eens van voor naar achter gemeten, 1,5 cm verschil, balen. Eerst gedacht het te herstellen maar heb hem er toch hellemaal afgesloopt en een nieuwe gemaakt. Nu zijn alle maten wel goed en kan ik weer verder.
8608675F-FCC4-4C99-87AE-C9981222DE4B.jpeg

E7BDA804-71CB-4144-B003-34B547AEDD4F.jpeg

FC6ED431-A9DE-4805-828B-E4E8F39315AE.jpeg

4AE6E105-FEF4-49F5-9C5C-CAFC46496C4F.jpeg
 
Back
Top