boeg draait weg bij windvlaag

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door John33, 26 apr 2006.

  1. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.254
    Locatie:
    Geldrop
    Ik zit met een klein probleem.

    gisteravond was ik weer even aan het zeilen met de rainbow (robbe).
    en telkens als je op een mooie koers zeilt waarbij de snelheid een beetje oploopt en er komt een windvlaag.stoot dan draait de boeg weg, en moet ik soms vol tegenroer geven of de schoten iets laten vieren waardoor de snelheid weer weg valt.

    Hoe los ik dit op?

    ik las in "modelbouw actueel" dat de BMW Oracle van Kyosho hier ook last van had en dat dit was opgelost door de fokkeboom een ander bevestigingspunt te nemen aan het dek (meer naar het midden van de fokkeboom).

    Zou dat hierbij ook helpen?
     
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    John,

    ik denk dat het een probleem is wat hier
    http://www.zeiltheorie.nl/index.html
    > koppels en krachten (scrollen >) sturen met de helling van een schip
    beschreven is.
    Als ik het zo lees is het een natuurkundig verschijnsel wat je niet weg kunt "sturen". Misschien iets aan de trim veranderen (staat op de zelfde site info over)

    Succes

    Wim
     
  3. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    beste John,

    Dit verschijnsel is normaal hoor in kleine mate. Anders is je boot loefgierig dit kan je oplossen door het drukpunt meer naar voor de verschuiven. Door zoals eerder vermeld de fok wat verder naar voor zetten of je kan zorgen dat je grootzeil wat minder bolling heeft. Wat ook goed helpt is zorgen dat je bovenstedeel van het grootzeil in een windvlaag uitwaait. Hierdoor heeft de windvlaag minder effect op de boot en zal hij dus minder snel oploeven.
    Het is een beetje uitproberen wat het beste bij jou boot werkt.

    mvg Robert
     
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.254
    Locatie:
    Geldrop
    Robert, hier kan ik wat mee, zo te zien is mijn bootje een beetje loefgierig.
    Soms wil de boot niet meer naar het roer luisteren en moet ik door de schoten te laten vieren de snelheid er uit halen, pas dan luistert ze weer naar het roer.

    Ik zal eens kijken wat voor effect het heeft als ik de fokkeboom wat verder naar voren zet.

    Bedankt.
     
  5. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Reeuwijk
    Draait de boeg weg, of op? Dus naar de wind toe (loefgierig) of lijgierig (lijgierig)

    In het laatste geval je fok wat naar achteren, of je mast wat achterover.

    Overigens is het altijd aan te raden bij het inkomen van de vlaag je schoot wat te lossen, en dan weer langzaam in te halen. Meer snelheid!
     
  6. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.254
    Locatie:
    Geldrop
    Bij een windvlaag blaast deze in de zeilen, de boeg wil dan wegdraaien van de wind, dus moet je je schoten vieren om de wind in de zeilen te houden.

    Lijgierig dus ?
     
  7. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Reeuwijk
    Idd, lijgierig. Mast achterover, tuigage naar achteren, kiel naar voren.

    Uiteraard alles binnen de mogelijkheden, en met mate.

    Zodra de vlaag invalt, de schoot iets lossen, en weer inhalen. De boot zou niet van koers mogen raken.

    Overigens is het ook mogelijk dat een windvlaag een iets andere windrichting heeft, dus dat kan ook een (deel van de) oorzaak zijn.
     
  8. Pendelaar

    Pendelaar

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    815
    Locatie:
    Valkenswaard
    Lijgierig dus......
    je kunt je fok dus iets naar achteren plaatsen of de fok iets kleiner maken van opervlakte zodat deze minder wind opvangt. Hierdoor zal de boot dus minder de neiging hebben om te verlijeren.
    Of juist je grootzeil wat groter te maken.....
    Zoals reeds gezegd: je kiel meer naar voren te brengen.
    Denk maar eens aan het surfen, je stuurt door je zeil naar de voorkant of naar de achterkant te brengen.

    Pendelaar
     
  9. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.254
    Locatie:
    Geldrop
    Ok,

    Ik heb het draaipunt van de fokkeboom iets meer naar het midden gezet, en ik heb het idee dat dit wel iets heeft geholpen, maar nog steeds blijft het sheepje leigierig blijft.

    Mast achteover, mmmm, beetje buigen dus (alu mast).
    Kiel verschuiven, onmogelijk, Robbe "Plura" romp.

    Maar ik zou wel het montage punt van de fokkeboom naar achter kunnen plaatsen.

    Ik zal dit binnenkort eens proberen.

    Alvast bedankt iedereen !!
     
  10. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Reeuwijk
    heeft de boot geen acherstag?
     
  11. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    de mast buigen door een achterstag, zeker niet permanent laten buigen, want met licht weer moet de mast weer wat meer rechtop staan.

    Lijgierig, kan je ook oplossen door het grootzeil wat meer bollig te geven waardoor het meer druk geeft achter het drukpunt. Zodoende kan je als dat nodig is de fok wat vlakker trimmen.

    ps : raar dat de boot lijgierig is, meestal zijn zeilboten wat loefgierig. Kiel, roer en mast zitten toch zeker op de juiste plek? en heb je de grote van de fok of grootzeil verandert?

    mvg Robert
    mvg robert
     
  12. Jeppie

    Jeppie

    Lid geworden:
    6 jan 2003
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi John,

    Ik heb dit draadje een aantal maal aandachtig doorgelezen en liep tegen een aantal vragen aan:

    Bij gelijk gebleven schootuitslag en roeruitslag:
    - loeft je boot dan op =boot draait (met de boeg) naar de wind toe (=loefgierig)? of
    - valt je boot af =boot draait (met boeg) van de wind af (=lijgierig)?

    Als je boot lijgierig is en dus "afvalt" (= meer van de wind af draait), dan zouden de zeilen -bij gelijk gebleven schootuitslag- juist teveel wind gaan vangen. Je viert dan inderdaad wel je schoten maar dat is om weer een optimale stand van je zeilen t.o.v. de wind te krijgen en niet om je zeilen meer wind te laten vangen.


    Heb je het punt waar het lijntje -dat van je dek naar je fokkeboom loopt- dus meer naar achteren op je fokkeboom gezet?
    In dat geval is je fok (als geheel) dus meer naar voren gekomen en zou je schip juist meer lijgierig moeten zijn geworden.
    Toch zeg je dat het "iets heeft geholpen".
    Je schip was dus loefgierig i.p.v. lijgierig??

    Indien het lijntje nog steeds op dezelfde plaats op de fokkeboom zit, maar je hebt het punt waar dit lijntje aan het dek vast zit meer naar achteren verplaatst, dan is de fok als geheel, meer naar achteren gekomen en zou je schip iets loefgieriger zijn geworden.

    Zou je, voor goede hulp, nog eens precies kunnen vertellen wat er nou gebeurt in een vlaag, -bij gelijk gebleven schoot en roeruitslag- ?

    Vriendelijke groet,

    JP


    PS: Je kan heel gemakkelijk expirimenteren met loef- en lijgierigheid door een redelijk gewichtje (tijdelijk) achter- of voorop je boot te plakken.
    Als je het gewicht achterop plakt, komt je boot meer achterover te liggen. Het gevolg is dat het zeilpunt (= het punt waar theoretisch de kracht in je zeil aangrijpt) meer naar achteren komt te liggen
    EN
    je lateraalpunt (= het punt waar de krachten op je onderwaterschip aangrijpen) meer naar voren komt te liggen.
    Het gevolg: je schip wordt loefgieriger.

    En omgekeert: wanneer je het gewicht voorop plakt:
    Je schip wordt lijgieriger.

    :D Wij stuurden een 1:1 zeilboot (met vastgezet roer en schoten) door met de bemanning meer naar voren of naar achteren te lopen.
     
  13. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Met een surfplank doe je niet anders dan sturen met (gewicht en) plaats van het zeil.
    Mast vooruit: afvallen, mast achteruit: oploeven

    Wim
     
  14. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.254
    Locatie:
    Geldrop
    het begint toch wel een interresant topic te worden:

    laatste stand van zaken:

    scheepje zeilt met de schoten bijna volledig aangetrokken van mij af, ik kijk dus naar de spiegel.
    De wind komt van links (iets schuin van voren).
    Bij gelijkmatige wind zeilt ze rustig van mij af, ik moet iets roerl inks geven om haar op koers te houden.
    Midden op de plas waait het harder, de wind van links blaast nu harder in de zeilen en de boeg wil naar rechts draaien, van de wind af dus.
    Ik moet meer roer geven om dit tegen te gaan.
    Met nog meer wind moet ik vol roer geven maar dit helpt niet meer, de boeg wil telkens naar rechts draaien, ik rijg de boeg niet meer om, naar links om iets meer tegen de wind in te gaan koersen.

    Enige wat helpt is schoten volledig vieren en roer rechts geven, hierdoor draait ze kort om haar as en komt de boeg wel de goede kant op.
    Maar ook dan is ze niet echt lekker op koers te houden.

    Ik heb zelf niet echt verstand van zeil techniek en de bijbehorende terminologie.

    Het scheepje is een out of the box Robbe bootje, niets aan verandert.
    Ze heeft een achterstag, die kan ik nog wel iets meer spanning geven.

    Door het draaipunt van de fokkeboom te verplaatsen is de fok zelf iets meer naar voren gekomen, ik zal een nieuw bevestigings haakje in het dek maken waardoor de fok weer iets naar schter komt te staan.

    Het grootzeil meer bolling geven, dat kan, had ik nog niet aan gedacht, goeie tip !
     
  15. FKZ

    FKZ

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Groningen
    Je boot moet tijdens het zeilen in balans zijn, Dit wil zeggen dat je boot als je aan de wind vaart recht door moet varen. Gaat je boeg naar de wind toe dan heb je een loefgierige boot. Gaat je boeg van de wind af dan het je een lij gierige boot.

    Loeft te boot op dan heeft je grootzeil te veel druk en duwt tegen de kracht van de fok de boot tegen de wind in.
    logischer wijs kan je drie dingen doen

    1 de kracht van je grootzeil verminderen
    2 de kracht in je fok vergroten
    3 combinatie van beide

    Hoe zorg je dat je zeil minder druk heeft.
    1 onderlijk strakker zetten (lijk langs de giek)
    2 voorlijk strakker zetten (lijk langs de mast)
    3 zorgen dat je zeil meer open gaat staan (door aan achter stag te trekken, of door je schoot iets te vieren)
    4 je neerhouder maakt je zeil ook platter maar zorgt tegelijk er voor dat je zeil minder dicht komt te staan. dus als je hard aan je neerhouder trekt je zeil vieren om minder druk te krijgen

    Hoe krijg je meer druk in je zeil
    1onderlijk losser
    2 voorlijk losser
    3 achterlijk van je zeil dichter zetten (nooit te dicht want dan kan de wind er niet meer makkelijk uit)
    4 neerhouder aantrekken en je schoot niet vieren.

    Zeilen is een samen spel van krachten en je meot gewoon wat proberen en kijken of je boot daar beter van gaat zeilen.

    Heb je aan het eind van je boom van je fok een draadje waarmee je kan afstellen hoe open je fok staat? zo niet maak een lijntje van het aanhechtingspunt van je fok op de mast naar het achter einde van je fokke boom. dit lijntje noemt men een DIRK. Met dit lijntje kan je zorgen dat je fok meer open komt te staan. en er dus minder kracht in je fok zit.

    veel succes groet FKZ
     
  16. Jeppie

    Jeppie

    Lid geworden:
    6 jan 2003
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Amsterdam
    John,

    Dank voor je beschrijving.
    Je boot is dus lijgierig.

    De remedies die FKZ (een wedstrijdzeiler??) noemt zijn goed (en duidelijk).

    Jij moet dus werken aan:
    -Minder druk in je fok
    -Meer druk in je grootzeil

    Laat ons weten of het lukt,
    En als er nog vragen zijn dan lezen we het wel.

    Succes,

    JP
     
  17. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Beste John,

    Ik ben zelf ook in het bezit van dit prachtige scheepje en ik heb de volgende oplossing bedacht.

    Vervang het plastic onderdeel onder je fok (fokkeboom) door een aluminium staf met dezelfde lengte. Bij de vishandel kun je kleine haakjes kopen met bijbehorend draaipunt voor een appel en een ei.
    Hiervan maak je een draaipunt van de fok aan de onderzijde. Op het aluminium stafje schuif je twee o-ringetjes waartussen een touwtje zit die weer vastgeknoopt zit aan het draaipunt. Aan de voor- en achterzijde van het staafje maak je dan weer je fok vast zoals je gewend bent.
    Door de O-ringetjes te verschuiven over de staf verschuif je ook de positie van het draaipunt van de fok en kun je heel makkelijk het zwaartepunt van de fok dichter naar de mast toe bewegen (lijgierig) of juist ervan af (loefgierig).
    Ik zal morgen wel even wat foto's plaatsen.

    P.S. bij mij is het Carbon maar dat was omdat ik dat nog had liggen.
     
  18. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Hierbij de beloofde foto's

    Als eerste mijn oplossing voor de fokkeboom.

    [​IMG]

    Hierbij de aangepaste giek met neerduwer en een systeem om het grootzeil te trimmen.

    [​IMG]

    Het grootzeil zit niet meer om de mast geschoven maar zit met fijn koperdraad vast aan de mast. Het resultaat? Meer zeiloppervlakte.

    [​IMG]

    En als laatste de aangepaste verstaging met een echte, vaste zaling in plaats van het plastikken gevalletje.

    [​IMG]

    Het lijkt een hoop werk maar het grappige is dat het ook echt werkt!

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    Met vriendelijke groet,
     
  19. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.254
    Locatie:
    Geldrop
    Zo, dat ziet er goed uit !!!!!

    Kijk dit geeft mogelijkheden.

    Heb je nu ook een beetje snelheid in het scheepje zitten met deze aanpassiningen ?

    Ik ga binnenkort een kijken of ik deze aanpassingen ook bij mij door kan voeren.
     
  20. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ten opzichte van het origineel is er geen vergelijking meer te maken. Je kunt nu tenminste wat instellen om het vaargedrag te veranderen.
    Mocht je de mast willen veranderen naar Carbon dan kan ik je dit afraden aangezien een carbon mast te stijf is om nog fatsoenlijk te trimmen. De standaard mast voldoet hier prima voor.

    Succes met de veranderingen en laat eens wat zien.

    Groeten William Verbij
     

Deel Deze Pagina