Stabelit Express kan je met beleid uitstoken met een soldeerbout. Niet een te zware, maar een lichte.
Maar je moet echt zorgvuldig werken wil het lukken.
Ik heb zo jaaaaaaren en jaren terug de romp weer schoon kunnen maken van mijn Robbe Flugsicherheidtsboot FL-8
En onlangs weer eens getest op een oude ABS romp van een afgeschreven modelvlieger. Spul kwam keurig los.
Hoe ouder het is, des te makkelijker dat lukt.
Modelrompen hadden wel keurig dikte. De romp ban de Bermbohl is niet de dikste dieptrek. Blijft oppassen.
Kan ook met een Proxxon of Dremel met een schuurtonnetje. De laatste restanten moet je dan weg aaien.
Een flink middagje ben je er wel mee zoet.
Schoorsteen is zelf te maken. Uit dunner balsa of styreenplaat, als je de profielvormen maar hebt.
Spantvorm, gelijk een vleugelprofil. Op de voorganger van dit model, de Theodor Heuss, een modelkit dat in de markt werd gezet in 1963
onder Graupner, werd de schoorsteen uit dun vliegtuigtripex opgezet, met een voor en achterlijst uit balsa vierkant.
Het daarna te modelleren tot de gewenste rondingen. Zo heb ik het ooit op mijn 13e gemaakt, vroeg jaren 70. Staat hier op zolder
en is nog steeds patent.
De originele Bermpohl schoorsteen is uit twee diepgetrokken helften ABS gemaakt. Ruwbouw en steeds bewerkelijk om netjes op te
trekken.
Bij de DGzRS kan je werftekening-pakket aanschaffen. Krijg je een behoorlijke tekening.
En een fotovel + kleurenkaart. Het betreft de Georg Breusing klasse. In Emden binnenhaven in Duitsland,
niet zo heel ver over de grens van Groningen ligt nog een vaarklaar museumschip. Dat is te bezoeken.
Zal nu effe anders zijn. Maar op de trefwoorden van Georg Breusing, Adolph Bermpohl en Arwed Emminghaus in google
komt er veel inzichtelijke beeldinformatie boven water.
Componenten voor Bermpohlen tref je bij de vleet. Model is in zeer grote oplages verkocht.
Met een aantal wrakken is een prima schuit te bouwen. Of slechts een paar componenten.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-modellbau/bermpohl/k0c249
Men restauratie draadje van de Theodor Heuss tref je hier.
Mijn aloude is weer terug in casco. Een latere ben ik een ruim jaar geleden opgestart met een restauratie.
Na enig overwegen toch maar gedaan. Je komt echter dieper in het herstel dan een touch-up, dus moest grenzen
gaan verleggen. Het geeft enig inzicht in het scheepstype. Zelf heb ik het een en ander kunnen verzamelen.
En gaf de draad ook aanvullende zeer waardevolle bijdragen van mede enthousiastelingen.
De Bermpoh is een fase in die ontwikkelingen geweest. Nu heeft het een vloot van zeer moderne schepen.
Het culturele besef in Duitsland heeft er voor gezorgd dat een aantal gewaardeerde schepen en museum status hebben gekregen.
En in het ergste geval tot vakantiewoning zijn omgebouwd... ook dat bestaat...
Die constante verbeteringen bij de DGzRS ging met vallen en opstaan overigens...
https://www.modelbouwforum.nl/threa...ie-van-een-theodor-heuss.268191/#post-3990963
Groet Bas