van banckert naar A950 Valcke

meer dan een jaar geleden kreeg ik van een collega modelbouwer een Bankert in zeer bedenkelijke staat die hij al jaren op zolder had liggen. Misschien kan jij er ooit nog wat mee zij hij nog bij het overhandigen. Ik vond het doodzonde de goede romp weg te gooien en heb het scheepje in dankbaar aangenomen.
20210831_220911.jpg

20210831_220935.jpg


Nu mijn huidige project, de varende drie master Black Pearl ( voor de geïnteresseerden deze link naar Historiche scheepsbouw ) stilaan de te water lating nadert was ik van de zomer al stiekem begonnen het rompje zuiver te maken om deze NL sleper om te bouwen naar de A950 Valcke

door de ouderdom en het lang op zolder liggen kon ik zonder veel moeite de romp en het dek scheiden.
Daarna was het een kwestie van schuren en opkuisen.
20210831_221010.jpg

20210906_193257.jpg

20210906_193326.jpg

20210906_193343.jpg


dit kale rompje heb ik deze zomer nog voorzien van een laagje epoxy en keperweefsel aan de binnen zijde om opnieuw een stevige romp te verkrijgen die er weer jaren tegen kan. maar hier meer over in de volgende up-date.
tot later Marc
 
Deel 2 zomerwerken.
Ik weet dat sommigen wat nu volgt jammer vinden maar ik heb toch besloten de onderdelen van de Bankert opnieuw te gebruiken, de Valcke heeft wel geen schroeftunnel maar het bied toch wat extra vermogen en vermits ik het nu toch heb wijk ik hier even af van het origineel schip.
20210919_102216.jpg


Net voor ik aan de binnenzijde een matje en epoxy wou aanbrengen had ik nog een ingeving. Vermits het dek maar vooral de gaten in het dek van de origine kit me niet echt kunnen bekoren heb ik nog even de boeiing van het dek gescheiden. Deze ga ik samen met de romp verlijmen en ik kan de epoxymat laten doorlopen voor meer stevigheid. ( later merkte ik dat door de late ingeving en het snel handelen het proper schuren was vergeten )
20210907_112700.jpg


20210907_113202.jpg


Nadat de boeiing terug verenigd was met de romp konden we gaan kliederen in het zonnetje met de epoxy.
Eigenlijk de hoofdreden dat ik dit al van de zomer heb uitgevoerd, grotere epoxy werken doe ik altijd buiten voor mijn eigen veiligheid. Nu weet ik dat sommigen daar niet zoveel belang aan hechten , tot iemand in je kennissenkring een epoxy allergie opdoet door te lang aan de dampen blootgesteld geweest te zijn in een slecht verluchte ruimte. Wel die vriend kan bij mij niet meer komen kijken naar het resultaat voor de epoxy volledig is uitgehard ( duurt weken ) Een gewaarschuwd man ......
20210919_110732.jpg


20210919_110758.jpg

Hiermee eindig ik het verhaal van de reeds in de zomer uitgevoerde werken,
En wat heb ik dan nu uitgespookt om het verslag te starten ?
Wel veel foto's opgezocht en vergeleken met de bouwplannen waarvan speedy bob ( ook actief hier) me enkele zeer goede foto's bezorgde. Enig woord van dank ben ik hem wel schuldig.
En dan vorige week gestart met opnieuw enkel spanten in het dek te lijmen , een 3D tooltje getekend en geprint om de waterlijn af te tekenen, gedaan na al die jaren met houtblokjes op elkaar te stapelen om de juiste hoogte te bekomen. Verder nog de ankerkluizen getekend en geprint waarna deze ook konden geplaatst worden.


20211031_190004.jpg


20211031_185846.jpg


20211121_151517.jpg




20211031_194821.jpg


zelfs de romp was blij met de kluizen :)
Alleen was ik minder blij met het afschuren van de boeiing , want dat ging van geen kanten. Welke verf hier voor gebruikt was, geen idee maar heb ze er met de dremel en schuurtol moeten afhalen.
Hier ga ik nog veel plamuurwerk aan hebben in tegenstelling tot de romp die netjes glad is.
tot een volgende, Marc
 
het is toch geen weer om wat anders te doen buiten dus maar een weekendje doorgebracht op de bouwwerf aan mijn werktafel :)
Ik ben gestart met de romp in het water te leggen en er gewicht in te laden tot ze op de waterlijn lag.
20211121_164535.jpg

Dat is een mooi getal waar je veel kanten mee op kan , de bedachte plannen kunnen dus allemaal uitgevoerd worden.
niet dat ze zo uitgebreid zijn maar met dit laadvermogen kan ik makkelijk 2 lipo batterijen2200Ah meenemen zodat ik eveneens een waterpomp kan installeren voor de bluskanonnen.
20211122_214302.jpg


Eerst alle materiaal bijeen gezocht dat in de romp moet en het gewicht afgetrokken van de laadcapaciteit. Hierna alles ingebouwd en de helft van het nodige gewicht onder de motor dek reeds vastgehecht.
Onder de ontvanger en regelaar kan ik later nog lood toevoegen zodat het zwaartepunt zo laag mogelijk blijft ter compensatie van de batterijen die wat hoger liggen.

20211224_173659.jpg

Het batterij bakje kan er achteraf ook nog uit zodat indien het nodig moest zijn de waterpomp nog bereikbaar is.

20211224_173806.jpg


De brandstof filter zit voor de aanzuig zodat vuil zeker de water leidingen later niet kunnen verstoppen .
De achterste dek spant die ik had geplaatst leverde nog het meeste problemen op voor de roer inrichting te monteren.

20211224_173738.jpg

Uiteindelijk alles opgelost en genoten van een kleine proefvaart in het zwembadje in mijn tuin.
Op de foto's merk je eveneens een zwarte band net onder de dek lijn, dit is reeds de voorbereiding voor het plaatsen van het dek , maar dat is voor een volgende keer.
Mijn weekend is immers ten einde :(
tot later, Marc
 
Verder bouwend op vorige verslag, het plaatsen van het dek.
Met behulp van enkele stukken pizza doos maakte ik eerst een mal,daarna uit styreen van 3mm het dek gesneden.
Om het me een beetje makkelijk te maken heb ik het nieuwe dek maar overlangs doorgesneden.
Door de naar binnen hangende boeiing was het niet mogelijk dit er nog in een geheel in te krijgen.
Eerst het achter dek en daarna het voordek dat in 2 stappen verhoogt. Eveneens de verbinding vanuit de ankerkluizen boven deks gebracht.

20211224_202451.jpg


20211224_214737.jpg


De volgende stap was het dek vast te lijmen aan de spanten die er reeds in zaten en door wat gewichten te plaatsen een kleine zeeg in het dek te krijgen.

20211224_210501.jpg


Als laatste stap kon ik de spleet opvullen langsheen de boeiing met 5 min epoxy. Doordat ik net onder het dek een tochtstrip had gekleefd kon deze niet doorlopen naar het ruim maar vulde deze netjes de ruimte op.
20211225_125518.jpg

20211225_125534.jpg

20211225_125610.jpg

Zo , en nu het geheel maar even laten door harden en stilaan de 3Dprinter in gang zetten om al de getekende onderdelen uit te printen die ik volgende maal nodig ga hebben.
tot later, Marc
 
Snel gaat het hier niet vooruit , kan ook niet met al die arduino perikelen in het modelbouwsoftware hoekje van dit forum. ( nodig voor de afwerking van de sleper zeehond )
Maar af en toe toch even afgewisseld met inventor en de de 3D printer aan het werk gezet.
De tekeningen stapelen zich stilaan op

20211013_214600.jpg


en de printer kan nog net volgen :) als hij maar genoeg uren doet.

20211013_211907.jpg


zoals je merkt is het niet mijn betrachting de volledige kajuit te printen maar vooral een frame te maken dat ik kan bekleden met styreen plaat.
voor enkel onderdelen, zoals de stuurhut en een gedeelte van de mast heb ik me echter laten gaan om de grenzen van de printer wat beter te verkennen.
Er ontbreken nog wel wat nodige onderdelen maar ik kan alvast een aanvang maken met het in elkaar kleven van de stuurhut.
tot volgende,
Marc
 
door de tijdelijke niet of nauwelijks te gebruiken R schouder heeft dit verslagje al heel wat stof vergaard :(
Maar stilaan kunnen we sommige werkjes weer aanvatten al is de duur per dag nog flink beperkt.
De afgelopen dagen me geconcentreerd op de 2 bluskanonnen die uiteindelijk toch gaan moeten werken want de pomp zit al in de romp.
Ik heb een tijde aan het experimenteren geweest met ze te printen, zelfs in 2 delen, maar 1/50 is toch net te klein om met een PLA printer bevredigend resultaat te halen.
Visueel lukte het wel, maar water doorlatend was een paar ander mouwen. Uit eindelijk met wat messing buisjes enkele kralen en wat halve ondergoed drukknoopjes toch 2exemplaren geknutseld die voldoende water doorlaten om ze werkend te noemen.
20220430_220252.jpg

20220430_220337.jpg

20220502_145347.jpg

zo, hiermee meteen het stof verwijderd.
morgen eens kijken of we nog wat meer kunnen met 1,5 te gebruiken arm.
tot later, Marc
 
Dacht ik de enige te zijn die uit de knopendoos bouwde, Marc. Wees voorzichtig met je arm, want die moet wel zo goed mogelijk genezen. Succes ermee! Gr. Klaas.

20160131_182218_2016 Luikhoofd.jpg
 
De moderne technologieën laten je wel toe om schaalgetrouw iets na te bouwen, maar eerlijk toegegeven, vind ik nog steeds dat bouwen met afgedankte materialen die je kan vinden het leukste. Mijn vrouwtje zegt dikwijls gooi nu al die afgedankte rommel eens weg, en dan antwoord ik , weet je wel wat je daar allemaal mee kan maken ;)
 
Vrouwen bewaren weer andere dingen Marc. Zolang we elkaar ons plezier daaraan maar gunnen is er niets aan de hand. Gr. Klaas.
 
rustig bouwen we verder, snelheid beetje aangepast aan de lichamelijke beperkingen.
Voor een groot gedeelte hebben we de verticale steunen van de boeiing reeds geplaatst en op het achterdek is eveneens het potdeksel geplaatst.
Vermits vooraan eerst de reling bolders dienen geplaatst te worden voor het potdeksel er daar ook op kan maar meteen overal deze geplaatst.
De lasser moet nog wel eens passeren om er overal nog een deksel op te lassen :)

20220507_195540.jpg

20220507_195620.jpg


op de kont is het dekhuis verwijderbaar zodat ik steeds bij de roeren kan voor onderhoud.

20220513_222828.jpg

20220507_195555.jpg


als laatste wil ik jullie nog de in aanbouw zijnde machine kamer lantaarn laten zien.
20220507_200043.jpg

zo, zijn jullie weer even gebrieft over de gedane werkzaamheden, tot later, Marc
 
Nog vergeten, Ik heb een vraagje ,Ik bezit wel een reeks foto's van de A950 / Steenbank maar ik mis vooral detail foto's van de binnen zijde van de boeiing.
Wat staat hier allemaal tegen van luchters en of kranen en hoe zit het met de afwateringskleppen ?
Mocht iemand mij de nodige info kunnen bezorgen, mijn dank heb je al bij voorbaat.
 
Back
Top