Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leo Broers, 18 apr 2021.

  1. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud
    Verder met de draaikrans.

    Van de week nog wat tijd vrij gemaakt voor mijn project.

    20220729_150849.jpg
    In een plaat aluminium een passing gefreesd waar het grote tandwiel in gecentreerd wordt om de bevestiging gaten te boren.
    Hier worden de gaten met een centerboor geboord.
    De ander uitsparing in de plaat was voor een tandwielkastje voor de fietslift die ik gemaakt heb voor achter op de camper.

    20220729_161038.jpg
    Daarna boren met boor 3.1mm


    20220729_164100.jpg
    Het resultaat 60 gaten op de juiste plek.

    20220730_193346.jpg
    En of dat de juiste plek is! Daar kan je alleen maar achter komen om het tandwiel te monteren op de onderwagen.

    20220730_193359.jpg
    Dat ziet er al indrukwekkend uit.
    Volgende week de binnenringen draaien en de kogelbanen er in frezen, inmiddels heb ik een grotere draaibank gevonden waar ik dit draaiwerk op uit mag voeren.:yes:

    Groet Leo.
     
  2. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Zwolle
    Prachtig weer!!
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Drenthe
    Hé, de zwenkkast in de onderwagen? Dat is een ongebruikelijke constructie, weet je misschien ook de reden daarvoor? Of gewoon geen plek te vinden in de bovenwagen misschien.
    Cor
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  4. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud
    Johannes dank je voor het compliment.

    Goedemorgen Cor , ja het lijkt of de aandrijving in de onderwagen zit maar dat zou op de laatste foto niet kunnen want de tandkrans zit vast met 60 boutjes aan de onderwagen. :koud: De tandwieltjes liggen er los op voor de beeldvorming ;), de zwenkaandrijving komt straks in de bovenwagen.
    Groet Leo.
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2022
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Drenthe
    Had jij me even beet!
    Ik dacht al, waarom al die losse boutjes in de krans. :(
    Maar je verklaring is overduidelijk, dank
    Cor
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  6. graafie68

    graafie68

    Lid geworden:
    5 dec 2011
    Berichten:
    159
    Locatie:
    vlaardingen
    als ik die film zo zie. en die foto van dat monster van v. Marwijk. Dan wordt ik een beetje giechelig, beetje lacherig.
    Zo'n belachelijk groot, die "kop" van die kraanwagen, dat werkt een beetje beangstigend.
    Ik woon in Vlaardingen, vlak bij Mammoet en heb zo'n monster wel eens in mijn spiegels gehad, zowel de binnen als buiten spiegels.
    Ik ben toch zo benieuwd naar hetgeen wat nog gaat komen. Zo realistisch echt lijkt het model. Dat het haast eng wordt, in positieve zin dan.
    Oftewel, mijn compliment voor dat wat je maakt.
     
  7. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er weer geweldig uit Leo !.:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    Met mijn toetsenbord heb ik gelukkig geen probleem, die is waterproof ...;)

    groetjes, Charlotte.:bye:
     
    vGenLheftruck_Maarten en Leo Broers vinden dit leuk.
  8. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud
    Graafie dank je voor het compliment, gelukkig kan de kraan zo niet over de openbare weg hij is te hoog en de maximale wettelijke aslast wordt behoorlijk overschreden.;)
    Charlotte dank je voor het compliment.:friends:
    Ik verbaas me over het filmpje wat ik op Youtube gepost heb van de rij demonstratie van de LTM 11200-9.1 , dat is binnen tien dagen al meer 24.000 keer bekeken.:)
    Groet Leo.
     
    Tug.NL, ozy en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  9. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud
    Verder met de draaikrans.

    20220802_104751.jpg
    De twee massieve ronde platen voor de binnenringen eerst voor gedraaid op een grotere draaibank, zodat de
    overblijvende ringen op mijn eigen draaibank verder kon afwerken wat ook maar net aan paste.

    20220803_172826.jpg
    De draaikrans ook eerst op maat gedraaid op een grotere draaibank de rest van de bewerkingen op de CNC gedaan.
    Een nieuwe passing gemaakt in de aluminium plaat voor de draaikrans en de binnenringen, zodat alles direct gecentreerd is en vlak opgesteld.

    20220803_174118.jpg
    Hier de kogelbaan gefreesd voor de kogels rond 3mm.

    20220804_104606.jpg
    Een van de binnenringen gecentreerd op de plaat voorzien van de kogelbaan en de boutgaten.

    20220805_111834.jpg
    Samenstelling van de draaikrans met hier de kogels van 3mm zo'n 170 stuks, op de andere zijde heb ik 4mm kogels.



    20220805_164038.jpg
    Het lijkt zo eenvoudig zoals ik het nu laat zien maar het het is een hele klus de draaikrans soepel te laten lopen en met minimale speling.
    Bij elkaar een hele week werk

    20220805_164208.jpg
    In alle 60 gaten M3 draad getapt en 4 gaten zijn vanaf de andere zijde getapt voor de boutjes die de ringen bij elkaar moeten houden.

    20220805_164220.jpg
    De draaikrans gemonteerd en daarmee is de basis gelegd voor de bovenbouw van de kraan waar ik nog veel aan moet tekenen en bedenken hoe ik het ga uit voeren.:koud:

    Groet Leo.
     
    Demaic, Herm, Tug.NL en 15 anderen vinden dit leuk.
  10. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    895
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat een werk weer een stap verder in deze mooie kraan.
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  11. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Leo,
    Nou,dat verbaast mij niets hoor,het is gewoon schitterend om te zien en te volgen.:thumbsup::worship::thumbsup:
    vraagje: ga je de ringen waar de kogels in lopen nog ( laten ) harden ?,lijkt mij wel verstandig, gezien het gewicht wat hier straks op komt te draaien.:rolleyes:

    groetjes, Charlotte.:bye:
     
    vGenLheftruck_Maarten en Leo Broers vinden dit leuk.
  12. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    je zou dit toch maar eens in je binnenspiegel te zien krijgen
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  13. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud
    Marceline dank je voor het compliment :friends:.
    Charlotte dank je voor het compliment, :friends: om de draaikrans te gaan harden was niet mijn plan omdat ik ervan uitga dat staal C45 hard genoeg is om als tandwiel en lager te kunnen functioneren. Er worden namelijk veel tandwielen fabrieksmatig aan geboden die gemaakt zijn uit staal C45 en niet gehard, dus ga ik ervan uit dat dit slijtvast genoeg is. Wat ook een overweging is dat het heel langzaam draait en de kraan zal tijdens bedrijf niet veel rondjes draaien. Dat is wat anders dan met je Caterpillar graafmachine.
    Heb jij je draaikrans wel gehard van je kraan?
    Markioo ik denk dat je binnenspiegel te klein is om de hele kraan te zien.;)

    Groet Leo.
     
    vGenLheftruck_Maarten en Alberto vinden dit leuk.
  14. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Leo,
    De kans bestaat dat door de grote belasting met aan de ene kant het ballast gewicht, en aan de andere kant de teleskoopgiek de kogels op den duur de kogelbaan gaan walsen,waardoor je speling krijgt,het hoeft hier niet hard voor te draaien, het gaat meer om de belasting.
    Het zou zonde zijn als je kraan gereed is, en na enige tijd er speling gaat komen in je draaikrans.
    Ik weet niet of er metalurgen hier zijn die hier iets mee van kunnen vertellen.
    Ik zou het zelf niet riskeren, en het hele spul (laten ) harden.:rolleyes:

    Hoe heb ik het opgelost bij mijn graafmachine ?

    Ik heb in de draaikrans eenheid 2 dunring kogellagers geplaatst.
    Zoals je weet zit er een minimale speling op in axiale richting.
    Door de 2 lagers te monteren met een vulring tussen de buiten ringen van de lagers komt er ruimte tussen de binnen ringen van de lagers.
    Door de 2 lagers op die manier op te sluiten,kun je de binnenringen van de lagers naar elkaar toe trekken en de speling opheffen en zelfs later nog nastellen.
    ( de Cat385 is gebouwd rond 2014, en na inmiddels ruim 300 draaiuren geen speling en nog niet na te hoeven stellen).
    Bovenop de middenkolom komt de ring die de binnen ringen van de lagers naar elkaar toe trekt.
    hier zie je het geheel gemonteerd op de binnen kolom.
    en met de buitenringen en de tandkrans.

    het geheel is iets uitgebreider te zien op het draadje van mijn Cat385CL:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-cat385cl-graafmachine.218858/page-3

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    Leo Broers, Johannes59 en Alberto vinden dit leuk.
  15. Alberto

    Alberto

    Lid geworden:
    15 jan 2017
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Groningen
    Tjonge Charlotte,
    Knap hoor hoe je dit bedacht hebt respect :worship:

    Grt Albert.:bye:
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  16. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Dat met het walsen van de kogels had ik bij mijn liebherr grafmachine ook overwogen en heb daardoor en bestaand kogellager omgebouwd naar een 4puntslager. Hierbij de buitenring in de lengte doorgeslepen en de groeven onder een andere hoek geslepen. upload_2022-8-7_19-32-53.png
    Ik heb wel naderhand het tandwiel en rondsel van de draaikrans laten oppervlakte harden (nitreren). Maar daardoor zijn deze wel iets groter geworden, waardoor ik deze moest nadraaien om hem weer passend te maken. Ook bestaat de kans op vervorming/ ovaal worden door het harden.
    Je kan vast op e.a. manier de oppervlakte druk van kogels berekenen en daaruit kunnen afleiden of dit blijvende vervorming geeft aan het staal van de kogelbanen. Hoe weet ik niet.
     
    Alberto en Leo Broers vinden dit leuk.
  17. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    Harden zou ik niet aan beginnen, zoals Stefan schrijft veranderd de maat door de kristalomzetting, en het vervormd ook, als de harder hem verkeerd in de olie gooit zelfs heel veel.

    Je moet met harden ook altijd met een nabewerking rekening houden, dus het kan dan nooit al op de eindmaat zijn.
    Nitreren lukt misschien nog, maar ook dat is een risico.

    Je zou het aan Richard van de Liebherr kranen kunnen vragen, die heeft zijn draaikransen ook zelf gemaakt.
    De LTM1400 had eerst rollen, maar die gingen dwars en dan draaide die niet meer, hij heeft deze aangepast naar kogels. Volgens mij draaien de beide kranen zonder harden of nitreren al jaren probleemloos, en zoveel kleiner zijn die ook weer niet. De grote LR 1750 heeft volgens mij ook geen geharde banen, maar zeker weten doe ik dat niet.
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  18. Supergreenpin 2

    Supergreenpin 2

    Lid geworden:
    5 jun 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Rotterdam
    Het harden heeft behalve voordelen ook een aantal nadelen. Door het harden wordt er warmte toegevoegd aan je onderdelen, waardoor er materiaalspanningen vrij kunnen komen of juist ontstaan, hierdoor krijg je vervorming en maatafwijkingen in je werkstuk. Na het harden worden onderdelen om die reden altijd nageslepen om op de juiste eindmaat te kunnen komen. Je heb er wijs aangedaan om C45 te kiezen ik zelf heb E355 gebruikt en ook niet gehard en dit werk prima. Het uitwalsen van je kogelgroef gebeurt alleen als je landurig onder hoger druk rondjes blijf draaien met een assymetrische belasting met in verhouding te kleine kogels en dit is bij ons niet het geval.
    Ik heb alleen 1 kanttekening bij de vulling van je lager, zo als je hem nu gevuld hebt, gaat hij niet lekker draaien omdat er geen kooi of afstandhouders in jou lager zit en de kogels tegen elkaar klem gaan draaien. Als je daar meer uitleg over wilt moet je maar even een PB-tje sturen.;)
     
    Leo Broers, ozy, sandertrucker en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud
    Charlotte dank je voor de uitgebreide uitleg van je toegepaste lagertechniek van jouw kraan.
    Stefan ook dank voor je bijdrage en je uitleg van de toegepaste techniek, mooie oplossing om een gedeeld lager te gebruiken.
    William dank je voor je bijdrage en de technische uitleg over het uitharden van onderdelen.
    Richard ook dank voor je reactie ik heb je een berichtje gestuurd.
    Met alle reacties op het harden of niet uitharden van de draaikrans, ga ik er van dat ik met mijn keus het niet te harden op de goed weg ben, en dat het staal C45 voldoende kwaliteit heeft om zijn functie om als draaikrans voor de LTM 11200-9.1 zijn werk uit te voeren.
    De vulling van het aantal kogels ga ik nog wel aanpassen om de wrijvingsweerstand omlaag te brengen.

    Alle leuk aanklikkers bedankt voor de reactie en de belangstelling.

    groet Leo.
     
  20. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lobith
    Hoi, Leo!

    Kwam 'je' tegen op youtube en zag dat je ook op dit forum bent!
    Wat een mooie creatie! Ik ga volgen! Marcel
     
    ArjanN en Leo Broers vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina