Smit Nederland Billing Boats

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Albert van Loon, 23 mei 2022.

  1. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    358
    Locatie:
    Weert
    Op het forum topic van mijn vorige Amsterdam die ik gebouwd heb, kwamen tips over de aandrijving. De formule voor het berekenen van een elektrisch vermogen is: vermogen = spanning in het kwadraat / de weerstand : W=V² / R Bij de volgende berekening ga ik ervan uit, dat de motor weerstand gelijk is, vandaar niet meegenomen. Het vermogen bij een spanning van 50% = ½V geeft een vermogen van: ½ x ½ = ¼W Nu was W= opgegeven vermogen 150W. Het werkelijk afgegeven vermogen is: 150 x ¼ = = 37,5W. De tip " Het handboek varende scheepsmodellen" 2e hands gekocht, voor info uit te halen. (zie foto, jaartal 1979 leuk hé) De 2 gekochte MJJ 775 12V 150W motoren voor de aandrijving zijn overdreven zwaar, maar door onwetendheid, aangekocht op advies van de modelbouwwinkel. Als ik dit had geweten had ik beter de Bühler 6-18V DC kunnen bestellen, die draaien 3000 tpm bij 12V.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Stoompomp vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.447
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Toen jij aan deze boot begon waren bij RC-Point die Bühlers uitverkocht. Later vond Chris ergens nog een doos met 100 stuks. In mijn Smit Finland trekken deze motoren samen 3 Amp wat x 12 36 Watt geeft. Maar ook al kunnen de motoren meer leveren, het zijn in wezen atijd de schroeven met het toerental die het opgenomen vermogen bepalen. Bij de eerste schroeven die ik zelf had gemaakt trokken de motoren samen 2 Amp. en was de trekkracht 900 gram. Nu bij 3 Amp. is de trekkracht 1.500 gram. Gaat natuurlijk wel ten koste van de vaartijd. Maar met 2 x 7 Ah in de "bunkers" maak ik me daar geen zorgen over. Ben wel benieuwd wat jouw combinatie (motoren + schroeven) aan trekkracht oplevert. Waarschijnlijk veel meer, want jouw motoren draaien een hoger toerental. Raad je aan om de kluisgaten af te stoppen, anders krijg je een hoop water op je voordek. De afdekplaatjes rond de ankerkettingen zijn niet afdoende. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2022
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  3. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    358
    Locatie:
    Weert
    Stukje verder: De anode's gemaakt, en met zinkspray gespoten. Letters SMIT NEDERLAND maar op de romp. (Ja Hans, ik wou de verhoogde rand voor behouden, vind ik mooier. Dan maar de de NEDERLAND uitvoering i.p.v. de ZWEDEN ) Voor onder het berghout de hoogte cijfers aangebracht. Daarna met matte vernis van Motip 3 lagen eroverheen. Ik heb de Buhler motoren besteld bij RC point voor de zekerheid. Wou ze toch graag als backup. En ik heb de afgetopte 3-blads schroeven 50 mm gekocht. Dat maakt het toch wel compleet.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    358
    Locatie:
    Weert
    Wat ik nu wel zorgelijk vind is de verbinding met de roerkoning. Bij ieder roer zitten 2 revetten. Heb er 1 aan de buitenkant en 1 in de romp. Dat zit met 1 moertje vast. Op de M3 as heb ik die blauwe (van Ali) hendels/beugels schroefdraad M3 in getapt, en ook met 1 moertje vast gezet. Vind het beetje zorgelijk of dat stand houd in het water. Oo de werf hier werkt het wel. Na de test de accu eruit getild, en toen viel mij op dat de bodemplaat niet stabiel vast zit. Is nu alleen in het midden geschroefd op dat balkje onderin. Dus ga dat fixeren aan de zijkant van de romp. Daarna ga ik de watertest doen,.....
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 19 sep 2022
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.447
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, De vebinding tussen roerkoning en hevel moet sterk genoeg zijn. In wezen komt daar weinig kracht op. Zoals je ziet zit er een groot balansdeel aan het hoofdroer en helpt het schroefwater het roer om te duwen. In mijn Smit Finland zitten de alu roerhevels tussen 2 M3-moertjes geklemd. De bovenste moeren zijn extra lang. Dat monteert gemakkelijker en geeft wat meer grip op het draadeind. De bodemplaat zou ik niet verder aan de romp vastzetten. De romp is vrij "week" en daardoor fexibel. Door plaat vast te lijmen maak je harde delen in de huid. Bij mij zit de plaat alleen aan het bakje in de kielgoot vast en dat gaat al 12 jaar goed. Let wel even op met die starre koppelingen als de boot op gewicht in het water ligt. Mijn ervaring is dat in het water de rompvorm iets verandert en de boel wat kan gaan wringen. Wordt voorkomen door cardankoppelingen. Gewoon kijken en luisteren wat er gebeurt. Wil je toch de bodemplaat vastmaken aan de romp, zet dan langs de zijkanten spanten tussen bodemplaat en het dek (even aangenomen dat het dek goed vast zit). Op die manier breng er meer verband in aan. Ondanks de slappe romp kan de boot veel hebben. Ben er niet trots op, maar heb al twee keer gepresteerd om haar kop-voor ergens tegen te varen. Buiten het verschuiven van de accu's alleen een beetje verfschade. Succes verder! Gr. Klaas.
    20180422_102925.jpg
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2022
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  6. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    358
    Locatie:
    Weert
    Dankjewel Klaas. Ik ga het proberen, idd zonder de bodemplaat extra te verstevigen. Zo op de werf maken de motoren te veel toeren naar mijn beleving. Ondanks dat ik ze in de zender heb teruggezet naar 40%. Mocht ik op het water niet langzaam genoeg vooruitgaan kunnen gaan, om te manoeuvreren, zoals het hoort met een sleper, bouw ik de Buhlers met dubbele koppeling erin.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.447
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gaat best wel lukken Albert. En al doende steek je een hoop op. Gr. Klaas.
     
  8. Jean-Paul

    Jean-Paul

    Lid geworden:
    10 feb 2006
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Herentals
    Hallo Albert ,
    Jij had een chat bericht gestuurd naar Ronny Broeckx in verband met de VB Cheetah Ronny heeft jou bericht doorgestuurd naar mij ik heb namelijk de VB Tiger gebouwd en bezit de tekeningen .Kan je mij een mailtje sturen "jp.scheff@telenet.be"
    MVG Jean-Paul
     
  9. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    358
    Locatie:
    Weert
    1e vaartest met de SMIT Nederland.
    Voor de diepgang extra lood los in de romp gelegd. Totaal gewicht 9,2 kg.
    De MJJ 775 12V 10000 tpm 150W DC motor, van RC point.nl is veel te sterk met de 2 x afgetopte 50 mm schroef. In zender terug gezet op 40% en toch nog deze snelheid. (Link youtube) Daarna op 30% ging het redelijk. De Buhler motoren komen erin met dubbele kruiskopeling. Ik ga opnieuw beginnen in de romp. Verder de ontluchters met een Evergreen U profiel van 4 mm stukjes erop gelijmd, en in een eerste laagje verf gezet. En 1 kluisgat van Klaas komt voorop in de verschansing.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 29 sep 2022
    Jaap Smith vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.447
    Locatie:
    Oostvoorne
    Harder moet het niet gaan Albert, maar dat had je al door. Boeggolf tegen de stootrand en de romp liggend in één golfdal. Je ziet dat door het gewicht de boot door de golven gaat i.p.v. er overheen. Kijk eens of je met die Bühlers één accu tussen de motoren kunt zetten. Bij mij moest ik 1 mm "smokkelen" qua uitlijning, maar dat laten die cardankoppelingen wel toe. Als je er dan een tweede accu dwars voor langs zet is de boot nagenoeg in balans. Maar met die Bühlers heb je qua capaciteit aan één accu voldoende. Kijk maar hoe het uitkomt. In ieder geval lekker bezig. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  11. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    358
    Locatie:
    Weert
    Ja ga ik proberen, dat had ik al gelezen op het forum bij iemand, dat je dat als tip gaf. Had ook aardig wat water in de romp staan, na de test. :)
     
    k-k vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.447
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hier zie je ongeveer de posities van de accu's t.o.v. de grondplaat. Op het steuntje achter de accu zit nog een "bordesje" voor de bluspomp + schakelaar. Tegen de voorste accu een paar speakertjes om eventueel motorgeluid in te bouwen. Wil eigenlijk uitlaatgeluid, maar heb alleen MK- geluid kunnen vinden. Gr. Klaas.

    20210817_163449.jpg

     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2022
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  13. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    358
    Locatie:
    Weert
    Klaas, ik had deze werkspoor HD6 diesel gevonden:

    Maar de Deutz 545 heeft een mooier geluid om om te zetten naar Mp3. Dat bewerk ik met Audicity een gratis programma, om naar Mp3 om te zetten.

    In de Amsterdam van Wijsmuller had ik de muziek uit de machinekamer van de ELBE:

    Het is misschien vloeken in de kerk, dat het geen Werkspoor machinegeluid is, voor de vetpriesters die ermee gewerkt hebben, maar er moet toch een mooie sound uit je model komen :)
     
  14. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    934
    Locatie:
    Maassluis
    De video is niet beschikbaar krijg ok als melding.

    Mvg ronald
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.447
    Locatie:
    Oostvoorne
    Staat waarschijnlijk nog niet openbaar. Gr. Klaas.
     
  16. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    358
    Locatie:
    Weert
    Nog eens de link:

    Waarschijnlijk moet je van de link een kopie in YouTube openen, anders werkt het niet.
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2022
  17. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    358
    Locatie:
    Weert


    Heb de hyperlink uit de link gehaald, bij mij werkt het nu,
    De DEutz 545 video is geplaatst door Burchard Redelstorff, zo vind je het ook



     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2022
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.447
    Locatie:
    Oostvoorne
  19. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    358
    Locatie:
    Weert
  20. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Kijk je had ook de oude Stork 550 pk 375 toeren met drukvulling direct omkeer baar als de een beetje warm waren had je een hendel in de machine kamer voor bij de motor die kon je op pompen zetten en varen pompen en alleen maar varen
    deze hendel was een soort toeren begrenzer dat je bij het pompen van de lading de pompen niet over zijn toeren ging jagen
    Maar het mooiste was als de hendel op varen stond dan kon je hem nog een stuk verder naar beneden zetten dan had een behoorlijk wat toeren er bij dan was het niet het rustige motortje wat zo mooi draaide
    het nadeel was je moest er bij blijven om het hendel naar beneden te houden maar daar hadden we gauw wat aan gevonden een emmer met bouten en moeren er aan die kon je gemakkelijker van het hendel afhalen was ook veiliger
    er waren er bij die een griptang er op zetten dat het hendel niet omhoog kon maar dat deden ze vast dat ze hem niet meer los kregen dan moest de torn ijzer er aan te pas komen
    Ook de koelwater pompen moest je goed in de gaten houden en de uitlaat als die vuur begon te spugen dan moest je wel wat minder doen
    Dat kon je mooi doen met dat oude spul sterk en er stonden in die tijd niet overal alarmen als je maar zorgde genoeg olie overal in en hij genoeg koelwater op de motor de kleppen goed smeerde en als een tijd je voer vol aan de turbo goed spoelde en de olie die daar in zal ook goed bij houd gingen ze niet kapot
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina