Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    Jan, wat een schitterend einde aan je verslag. Je komt echt ogen tekort. Het is dat ik weet wat er allemaal mogelijk is bij jou en toch sta ik weer versteld. Zou ze graag eens naast elkaar zien de Wrestler en de Boxer. Misschien volgend seizoen een mogelijkheid. In ieder geval proficiat en volg graag je kunsten bij de opvolger die ik uiteraard ook volg.
     
  2. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    932
    Locatie:
    Maassluis
    Pff daar wordt je stil van.
    Zo mooi.
    Even een vraagje...welke led navigatie lampjes heb je gebruikt in de mast?
    En ik zie dat je de zender heb uit gebouwd.
    Maar welke standaard zender was het?

    Mvg ronald
     
  3. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.406
    Locatie:
    Woudrichem
    Een ontiegelijk mooie afsluiter van dit bouwverslag, Jan. Prachtig om te volgen.
    Gr. Peter
     
  4. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    918
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Jan , prachtig gedaan , en een mooie afsluiter van een fantastisch bouwverslag .
    Als ik één opmerking mag geven (muggeziften natuurlijk ) , het is nu een spookschip als het gaat varen .
    Ik denk dat een bemanning , of toch zeker een kapitein , het volledig afmaakt .
    Kan je Steve niet naprinten ???:):)
    Groetjes
    Ronny
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Werkelijk mooi, chapeau (mag eingelijk niet in Vlaams sprekend deel van België).
    Ik sta versteld van de hoeveelheid details, maar zeker ook de nauwkeurigheid.
    Kijkend naar je zender en de mogelijkheden, denk ik, dat je daar veel tijd aan hebt besteed.
    Misschien kun je een korte opsomming geven van de besturingsmogelijkheden van de zender, telemetrie en FPV.
    Groet. Henk.
     
  6. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    648
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Jan, Hij is wel weer heeeeeel erg mooi geworden. Mijn complimenten.
     
  7. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Friesland
    Echt grandioos. Vooral met die Yokohama fenders op het achterdek, heel mooi.
    Dit niveau ga ik niet halen , helaas.

    Gr. Menne
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.313
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan zijn manier van bouwen is een heel andere "sport" met veel printwerk. Ontiegelijk knap om dat te tekenen dat het ook past en alle elektronica op elkaar af te stemmen. Vergt denk ik een heel andere benadering dan het conventionele bouwen. En ongetwijfeld hangt er buiten de arbeidstijd een heel ander prijskaartje aan. Belangrijkst is dat we plezier aan onze hobby beleven en hier met elkaar ervaringen uitwisselen. Gr. Klaas.
     
  9. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    988
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Wow veel reactie, dat was ik niet meer gewoon, ok even wat antwoorden,

    @Mr. Walpot, bedankt tele malen proberen we de lat iets hoger te leggen, soms mak ik ook wel dingen waar veel tijd in zat maar die eigenlijk de moeite niet waar zijn bvb de mooie waterval winch.

    @ Sjoerd, Thx man, je weet jij heb zelfs je persoonlijk aandeel nl. de "Sjoerd buis" he, zonder jou was ik die miss wel vergeten. De volgende modellen (wel wat kleiner) gaan rustig verder, wie weet komt er nog weel eens een 1,5m boot bij....

    @Ronald, bedankt hij is idd mooi geworden, in antwoord op je vraag in de lampen zitten SMD's per lamp zitten er 2 stuks omdat op de echte dubbele lampen dit ook zo is, bij de klasieke "gloeilampen" doen ze de lamp altijd dubbel mocht er 1 uitvallen met de nieuwe LED tech is het een enkele lamp met 2 licht lijnen in dat bespaart materiaal en gewicht en je hebt dezelfde redundancy, voor de modelbouwer veeeeeeeel makkelijker te maken ook!

    De zender is de alom gekende taranis X9e deze wordt nu overal vervangen door de taranis XE dit op zichzelf was al een heel werk, hij is voorzien voor pod sturing, en ook voor Voith vandaar het stuur en de 2 sliders.

    @ Peter, bedankt, jij was ook al 1 van de vroeger volgers dus heb mee met mij het schip zien groeien, bedankt voor de steeds fijne commentaren en motivatie woorden!

    @ Ronny, wel ik hoop dat het een mooie aanwinst is voor de club, nu hij echt klaar is moet ik toch eens proberen wat meer aan het water te komen, laat dat nu mijn goede voornemens zijn voor 23! Als trouwe volger zal ik je nog wel vaak lezen in de volgende verslagen, nu jij heb de primeur van de eerste water foto's! Je zal hem nog wel vaker zien opduiken aan de waterkant!

    @henk, geen probleem hoor als goede belg spreek ik de beide, over de zender WOW daar vraag je wel veel. de besturing is erg simpel en tegelijk extreem complex. er zijn 3 modi:

    algemeen zijn er 32 kanalen (32 servo aansluitingen) 2 daarvan zijn gebruikt voor een dubbele arduino multiswitch 2x 28 schakeling 56 dus. van de resterende 30 kanalen zijn er zo'n 26 gebruikt. Er kunnen dus nog dingen hahaha...

    STURING 5ch + 2 anchors

    Bakboord Power en ASD en Stuurboord Power totaal 4ch in 3 modi (apart selecteerbaar er zijn 8 selecteerbare modi ik gebruik er 6)

    - mode 1 klassiek, stick vooruit achteruit en links en rechts, de Trusters gaan hier maximaal 90° L en R en een gewone vooruit en achteruit (maar met een VARIOpower)
    - mode 2 vectorsturing, wel de stick geeft de vector van de trust weer de uitslag van de stick de power (RPM van de motor via de VARIOpower) wat wil dit nu zeggen, als je de rechter stick 45° rechts omhoog zet zal de boot zijn stern rechts willen (de neus draait dus links) de uitslag van die stick is de kracht. dit is ook zo voor de linker truster. we kunnen ze al dan niet master slave zetten...

    VARIOpower: dit is een voorinstelling op de power output van de motoren deze gaat van 0 tot 100% wat wil dit zeggen dit is een draai knop en in de haven staat deze op 10% dan heb je 10% van het vermogen beschikbaar op een volle uitslag van de stick, dus heel fijn zonder groot vermogen te regelelen, dit gebruik je 90% van je vaartijd, alles boven de 10% is goed voor het slepen. in praktijk gaat hij vanaf 3% dit is leuk om heel nauwkeurig te varen in de vijver 5cm/min! op de film is dit de aanpassing van de GV1 deze waarde worden ook door de zender verbaal vermeld om de 10s om te weten waar je zit.

    Beide modi zijn hier te zien tot 1:50 de Classic mode 1 daarna de vector 360° beiden in master en slave beide VARIOpower (de trusters draaien hier nog ongesmeerd(voorkomt vlekken op mijn tshirts ;-).



    en deze:



    - mode 3 is de steering pod infinity sturing, deze is naderhand bijgekomen omdat ik niet tevreden was van de andere sturingen. heel simpel een 360° draaisysteem de ASDpod volgt de steering pod, en de trusthendel die ookl weer via de VARIOpower de rpm regelt, ik heb de stik wel in vooruit en in achteruit regelbaar gemaakt de pod hoeft dus niet 180° gedraaid te worden maar je kan dit wel doen. Omdat ik geen skilled ASD tugger ben was dit laatste toch wat moeilijker dan gedacht vandaar ik de motoren de extra mogelijkheid geef ook achteruit te draaien.







    Verder in deel 2...
     
  10. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    988
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Deel 2 er is blijkbaar een media limiet.

    - bowtrust Dat is de aansturing naast de boegschroef die staat gewoon op de linker schakelaar onder de linker stick op 20% power dat is genoeg, het is toch enkel voor het fijn manoeuvreren.

    - 2 ankers deze hebben eigenlijk 3 voorgeprogrammeerde posities, OP of NEER of UITKLUIS (net onder de kluis juist hangend boven het water) of ze zijn proportioneel, dit alles volledig met geluid ondersteunt.



    Tot zover de besturing.

    KRAAN 5ch

    volgende functies:

    TURN: draaien proportioneel
    TILT: de eerste arm omhoog en omlaag
    BEND: de 2de arm van de kraan die opplooit naar binnen toe, dit is op de boot soms wat lastig omdat er met de railing niet veel plaats is vandaar ik ze eigenlijk nooit opplooi...
    BOOM: de extensie van 4 segmenten van de boom met vooraan een vaste haak
    HOOK: dit is een micro winch met de haak op het vast deel van de kraan de haak aan het voorste deel kan hier dienen als support om de bewegende haak vooraan aan de kraan te hebben. Of ik dit ooit echt ga gebruiken? het is vooral cool...



    WINCHES 6ch

    Er zijn 6 werkende trommels op de boot,

    FRONTwinch: de voorwinch met 2 sleepdraden op 1 drum.
    REARwinch: DRUM 1: een enkele draad met een werkende reepgeleiding met eind en begin detectie. (staaldraad kleur grijs)
    DRUM 2: een dubbele draad 1 met sleeprekker op de werk drum laat ons maar zeggen.
    (oranje is nylon slaapdraad, bruin is verroeste staaldraad omdat deze in het echt nooit wordt gebruikt ze gebruiken de staaldraad op de reep)
    DRUM 3: dit zijn de reserve sleepdraden als de 2 andere op drum 2 over zijn (op de echte boot) hier gewoon cool... ;-)
    TUGGER-L (TL): dit is de hulp winch op stuurboord kant (staaldraad kleur dunnere draad)
    TUGGER-R(TR) dit is de hulpwinch op bakboord kant (bruine verroeste staldraad kleur dunnere draad)



    FIFI 4ch

    2 x 270° draaiende monitors naast de mast
    2 proportionele pompen met 4m spuit afstand (op 11V)

    SAR 2ch + MS

    2 Sar 270° zoeklichten

    SMOKE 2ch

    2 smoke generators, speciaal geprogrammeerd om proportioneel te gaan met de stick maar met een boostfunctie op een vermogen toename van 10% en bij de start. (dikkere wolk) (nutteloos!)

    360 FPV 1CH

    360° interne brug view, met zicht op winces en kraan en front winch de hoeken zijn vooraan 90° L-R en achteraan 30 L-150 R en 30 R - 150 L op de zender te schakelen

    verder in deel 3
     
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    988
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    deel 3

    2 Multiswitches

    Elke multiswitch heeft 14 kanalen x2 dus 28 stuks per multi en er zitten er 2 in dus in totaal 56 switches.

    Deze multiswitches lopen parallel met een USM-RC2 op S-BUS voor het geluid enzo.

    Onderaan:

    Er zit veel geluid in,

    - Starten stoppen, + Propo
    - Generator 1
    - Generator 2
    - Pomp 1
    - Pomp 2
    - Horn High, Low, High triple, Low Triple, salute...
    - en nog enkele dacht ik...



    Verlichting:

    - Winch en achterdek, fares (apart te schakelen)
    - Boeiing verlichting samen met het achter verblijf
    - TL lampen achter de winch (met broken light functie)
    - SAR lamp aan de Palfinger RIBB boot
    - Bunk lampen die een sequentie hebben aan uit al dan niet met een extra TV blauw licht functie...



    Pinnen

    SIDE Pins : alle pinnen zijn in paar apart of allemaal samen te bedienen allen met geluid van de hydraulic, en alarm geluid op het werk(snap)dek.
    HOOK Pins
    FORK Pins



    Bovenaan:

    verder in deel 4
     
  12. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    988
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    deel 4

    Verlichting:

    Cabine random lampen aan en uit.
    Brug TL lampen
    Brug SIL lampen (rood licht)
    dekverlichting onderste cabine,
    dekverlichting bovenste cabine
    RAR redings vlot lampen
    LOGO lampen
    Front fares, voor het anker en frontwinch dek
    SAR fares.
    Alle drukknoppen in de brug
    Alle computerschermen in de brug
    Mast lampen
    2 radars met simultaan licht in de radar scopes (monitors in de brug)







    Ok wat een overzicht ik ben nog zeker dingen vergeten zoals de automatische interne waterpomp wat alarmen enz...

    @ Menne, ik ben ook begonnen met vallen en opstaan hoor, wij allen vrees ik. De fenders, tja ik moest wat decoratie hebben, ik da nog wat delta flippers steken ook maar eerst de andere boot varend krijgen, tijd is altijd mijn grootste probleem.

    @ Klaas, deze boot was nog 100% klassiek hoor, het is pas van het project T52 dat ik meer in 3D doe (die specifieke boot helemaal met reden) mijn persoonlijk gevoel gaat uit naar een gezonde mix van klassiek en modern bouwen. de 3d printer is een perfecte combinatie met mijn job als je minder thuis bent kan je toch alles min of meer maken al is het meer virtueel bouwen dat wel ik geniet meer van messing vijlen slijpen boren enz... Maar op dit moment is daar de tijd weer niet meer voor

    Voila dank jullie voor de aandacht in de bouw en met dit overzicht van de functies hoop ik dat alles duidelijk is... Tot bij het T52 verslag waarschijnlijk!
     
    Ronk en bram1324 vinden dit leuk.
  13. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    932
    Locatie:
    Maassluis
    Heb je een voorbeeld van de SMD's lamp?
    Zitten hier draadjes aan?
    En waar gekoch?
    En wat voor draad heb je ervoor gebruikt in de mast?

    Mvg ronald
     
  14. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    988
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Ronald, wel de gewone bedrade leds die je overal kan krijgen, ik bed ze in in witte epoxy om zo een mooi gebroken lichtbeeld te verkrijgen, de lampen worden zo ook een solide geheel wat je niet meer stuk krijgt. deze gebruik ik ze hebben ze ook in geel oranje rood en groen:

    https://nl.aliexpress.com/item/1005...c4!12000018288533246!rec&gatewayAdapt=glo2nld

    Hopelijk kan je hiermee verder, de draad is 20cm, de plus neem ik allemaal samen soms soldeer ik aan de mast anders lopen ze mee naar onder de min zet ik op de multiswitch met daarop de weerstand, soms verander ik deze om de licht opbrengst wat te regelen 1k is ok maar je moet dit naar gevoel wat zien. de min wordt altijd geschakeld in een multi dus houd daar rekening mee, dit is dus anders dan bij een auto of vliegtuig!
     
    Gerrit-Jan en Ronaldp vinden dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    @JaFa Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
    Henk.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.313
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Bedankt voor de uitgebreide info. En ontzettend knap gebouwd! Gr. Klaas.
     
  17. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    246
    Locatie:
    N B
    Die is wel heel mooi geworden.
    Meer een stukje kunst dan een model, museum waardig :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     
  18. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    slecht 1 woord past hiervoor "PRACHTIG"
     
  19. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    988
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Bijdeze want die zijn er toch al heel lang:

    lange film! (hij was niet afgestoft ;-):



    De boegschroef moet duidelijk naar 30% of zo dat stel ik nog wel eens in als het terug warmer is, misschien dat ik ze helemaal herbekijk want ze maakt me te veel herrie.



    algemeen overzicht:



    Het zicht vanop de brug, 360° rond:



    word vervolgd...
     
    AvdH en hcs_vliss vinden dit leuk.
  20. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    988
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Het vervolg (er is een media limiet op het forum:

    De functies:

    Dit is een test gerommel video...



    Je kan wel zien dat ik een soort van memo moet maken voor de Multiswitch want er zitten te veel mogelijkheden om te onthouden.





    De kraan:



    Voila een mooie afsluiter zeker van deze build?
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2023
    AvdH, Arragon, wimo100 en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina