Bouwverslag 1995 Spitfire mkIX rebuild

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Mugello, 19 nov 2019.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.401
    Locatie:
    NB NL
    .
    Prachtig Roel, gefeliciteerd :thumbsup:
    Happy landings!

    Groeten, Ramses
    .
     
  2. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Ede
    Wat een prachtig vliegbeeld heeft je spit. Zeer realistisch, zeker met zo’n mooie langzaam draaiende schaalprop!
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sant'Agata-Feltria
    Video is nu iets groter, maar resolutie nog te laag (ik heb niet de originele bestanden, maar van een clublid via Whatsapp gekregen).
    Door de video frequentie lijkt de prop langzaam te draaien, maar nog steeds 4000 rpm!
     
  4. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    Prachtig, gefeliciteerd met de geslaagde maiden!
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Geweldig, gefeliciteerd met de geslaagde maiden.
     
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    WOW! Gefeliciteerd! Wat een prachtig vliegbeeld :)

    Mvg,

    Bart
     
  7. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    505
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Dank! Wat een prachtig toestel, geweldig mooi vliegbeeld.
     
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Van een grote schoonheid.

    En een verademing, zo'n kist, met dat vliegbeeld en die propeller, die op schaalsnelheid ( . . . ) vliegt, waar niet mee gejakkerd wordt. :thumbsup:


    jan.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Typisch geluid komt er uit die schuin vertande drive.
    Zit deze ook op 5% eta in efficiency? Min of meer gelijk aan een planetaire reductie? Breed tandwieloppervlak is ook opvallend bij deze reductiekast.
    Zou de unit nog te isoleren zijn met een dempende ommanteling?
    Storend acht ik het niet.

    Mooi gevlogen, en mooi knap geland.

    Meer snelheid is bladhoek neem ik aan? En zou op volle snelheid de stroom kunnen zakken.

    Mijn gevoel zegt op afstand, in het filmpje en wat je zelf beaamt, dat het wat vlotter mag. Fractie? Maar het vliegt wel zeer, zeer gracieus. Prachtig. Complimenten.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2022
  10. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sant'Agata-Feltria
    Bedankt allemaal. :koud:

    Hoi SAM,
    Wat bedoel je met 5% eta? Als het om het rendement van de overbrenging gaat, dan moet ik je verwijzen naar Kontronik. Ik zou het niet weten, maar het zal vast uit de vakliteratuur betreffende tandwieloverbrengingen te berekenen zijn. Ik denk dat Kontronik wel overwogen beslissingen heeft genomen. In ieder geval ben ik tevreden met het systeem.
    Wel lijkt het me ook beter om de tandwieloverbrenging te ommantelen, al is het alleen maar om te voorkomen dat er iets tussen de tandwielen komt tijdens manoeuvres op het veld.

    Wat snelheid betreft,... ja, ik schreef al, dat mag wat meer:D, alleen al om wat reserve te hebben (ook voor vertikale bewegingen;)). Het max rpm voor deze prop ligt bij 7600, dus ik mag nog wat meer gas geven (had ik op de zender begrensd). Ook overweeg ik de pitch (bladhoek) te verhogen naar 22" of 23", afhankelijk wat kan (heb ik intussen bij Ramoser gevraagd).
     
  11. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Roel, mooi eind resultaat.

    Kan je misschien aangeven wat je aan accu's aan boord hebt.
    In post #295 schrijf je 2x 6S-4500mAh dus 12S op de regelaar. Daarna schrijf je 2P dus 9000mAh. Heb je dus 4x 6S-4500mAh in je kist zitten of zie ik het verkeerd.
    Ik vraag dit mede omdat je ook zegt dat na de vlucht je 3000mAh hebt geladen wat 2/3 is van 4500mAh en niet van 9000mAh.

    Ben zelf opzoek, of zelf ontwikkelen, naar een aandrijving set voor onze 1/3 WW1 kits en dus is alle info welkom als het gaat om grote kisten.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Eta staat voor rendement/verliezen van de reductiekast. Kontronik maak uitgelezen spul.
    Het frame moet stevig zijn, torsie vast, alle propkrachten komen immers op de kast te staan, het voorste lager.
    Eta is in eCalc mee betekend. 5% verlies gemiddeld. Elke reductie en overbrenging, kruiskoppeling geeft wrijvingsverlies. Soms wordt dat aangegeven.

    Je prop draait op het koppel van de overbrenging.
    Motor kan op hoog rendement gezet worden. Draait op overtoeren en onderbelast. Luilekkerland. Cadeau is lagere stromen.

    Meer toeren is hogere spanning, of hoger kv van de motor. Met hogere spanning wordt de stroom weer lager.. nja. Maar ook weer meer cellen. Etc.

    Set up afstellen op maximale prestatie. Volgas is dan is het vermogen direct op de motor, alle FET’s zijn dan niet aan het werk. Wordt de regelaar ook niet warm.

    Daarop bladhoek bijstellen. Trekkracht unster, en beste trekkracht en gunstigste stroom, en dan keuzes maken voor snel of langste vliegduur.
    En dan maar via de Jeti sensor stroom meten, statisch.
    Vliegend zakt de stroom.

    Teruggeregeld? Dus je hebt nog een hoop reserve!?

    Vuil is de vijand van elke gearbox. Als stof voor de fotograaf.

    Ik heb een veel kleiner model op planeet reductie gezet, 8 jaar gelee. Wel een goede kwaliteit.
    Bijna 4:1 gereduceerd Hoog kv Hyperion/Scorpion motor, 13 x 10 klapprop. Keuze. 14 x 10, 15 x 10. Maar dan veel hogere stromen. 4S!

    Opmerkelijk hoog rendement. Max 36A statisch. In vlucht zakt het.
    Het vliegt nog met 6,5A. 20 minuten zit er vast wel in.
    Maar kan dus ook als een speer.
    Meet met Jeti sensoren alle waarden.

    Alle inzichten kwamen natuurlijk met eCalc, en dan maar pielen met propellers. Diameters en pitch. Dan knoop doorhakken.

    Met Ramoser is het dan variabel te pitchen. Fraaier kan niet.
    Met stadaard e-props moet je kiezen uit verkrijgbare maten.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2022
  13. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Drechterland
    Zon pracht kist verdient een filmpje in 4K en het originele geluid ( geen muziek)
     
  14. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sant'Agata-Feltria
    @ray: Ja altijd lastig om uit te leggen:koud:, dus 12S (2x 6S in serie van elk 4500mAh), en dat dan dubbel uitgevoerd (2P) dus 2x12S parallel om zo 2x 4500mAh = 9000mAh aan boord te hebben (dus totaal 4 accu's van elk 4500mAh). Elke akku (6S, 4500mAh) APART geladen en toen ging er dus 3000mAh in, dus dan denk ik dat ik 2/3 van de akkucapaciteit gebruikt heb.

    @Helikapoter: Ja, vind ik ook, maar ik weet niemand en heb zelf geen videocamera. (heb ik ook niks aan als ik zelf sta te vliegen ;)). Het was in dit geval dat er gewoon toevallig iemand stond te filmen met zijn smartphone....

    @PH-SAM: Ja, zo is het bij mij ook een beetje gegaan. Vooral omdat het volledig nieuw terrein is. Je begint ergens aan en gaande weg kom je erachter dat het niet zo voor de hand liggend is allemaal. Veel geleerd, dus. Ik heb inderdaad nog veel reserve qua toerental. regelaar mag max 200A, en ik had het toerental bij 4000 rpm begrenst (nog 50% van de gasweg). dacht dat het wel voldoende zou zijn, op de grond gemeten met een unster (in dit geval een digitale kofferweegschaalding) en kwam uit op een kleine 20 kg trust, dus dacht dat zal vast voldoende zijn. Zo achterom aan huis in de tuin getest, leek het een enorm vermogen. Op gevoel afgaande leek me dat ruim voldoende. maar kan blijkbaar nooit genoeg zijn:D

    Hoop spoedig nog eens te kunnen testen.
     
    serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    MicropropSport (speudoniem). PH-SAM is de afdeling historische modelbouw :), ook leut!

    Ja, die weg om dat alles uit te zoeken en rekenen met die briljante calculator is leuk.
    Maar wel veel uurtjes in gestoken. maar de F5B vliegers zette me aan het denken. Twee kisten hier.

    Hoog vermogen, lellen van props. Extreem hoogtoerigen motoren Plettenberg, Kontronik etc.
    2009 dat ik inleerde. eCalc net vers op het internet, nog beperkt, maar behoorlijk zuiver.
    Reeds wetende vanuit de bootjesmodelbouw, dat slimme reductiekastjes bijzondere vaartijden konden geven
    van slaapverwekkende tijdsduur in kleine scheepjes. Of zeer goed presterende elektrospeed wedstrijdbootjes kon opleveren. Anno 1972, borstelmotorentijd! Beregaaf!
    Zelfs geen Tesla zonder planetaire reductiekast!
    Gr Bas
     
    serge pot en Bart83 vinden dit leuk.
  16. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    proficiat met het resultaat Roel,
    Het was een genot om hem (haar?) te zien vliegen
    knap af gewerkt
     
  17. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sant'Agata-Feltria
    Hoi Erik,
    Vandaag 'm nog eens uitgelaten. Weer stukje sneller :yes:. pitch naar 21" en toerental naar max 4700 rpm. Eens kijken of er nog meer in zit.

    Hier nog een paar foto's:
    IMG_2919.JPG

    IMG_2922.JPG

    IMG_2928.JPG

    .....en speciaal voor Jan Brilman (post #285) en Willum (post #286), nu met de Ramoser 4-blad:

    IMG_2926.JPG
     
    jmk1, HansH, serge pot en 8 anderen vinden dit leuk.
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.818
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Oei, op die laatste twee foto's ziet ze er wel erg goed uit, bijna niet van echt te onderscheiden, top kist! :wave
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja! Briljant. Wat ziet dat er gelikt uit! Top!
     
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Dank je.

    Ik weet dat ik de naam heb (te) kritisch te zijn, altijd wat te zeuren, het is ook nooit goed, etc.etc.

    Maar ik vraag het lekker toch.

    Waarom heb je deze vorm van de bladen gekozen?


    jan.
     

Deel Deze Pagina