Bouw HL Kuntur Max F5J

Discussie in 'F5J' gestart door Nogravity, 22 okt 2022.

  1. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Utrecht
    Schiet lekker op & ziet er goed uit!
     
    Nogravity vindt dit leuk.
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.033
    Locatie:
    IJsselstein
    Mooi gezicht zo.
     
    Nogravity vindt dit leuk.
  3. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Nieuwegein
    Vraagje voor de Aerodynamica deskundigen. Heeft het zin om dit profiel (AG35,36,37) iets negatief te verwelven om wat snelheid te maken?

    2e vraagje voor de F5J vliegers, gebruiken jullie snapflap in de bochten?
     
  4. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    614
    Locatie:
    Hengelo
    De één wel een ander niet, ikzelf gebruik het niet en laat liever het vleugelprofiel zoals het is. Hooguit iets positief of negatief gewelfd voor cirkelen in een bel of wat sneller kunnen vliegen van A naar B.
     
    Nogravity vindt dit leuk.
  5. TheoV

    TheoV

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Geldrop
    Hoi Nogravity
    upload_2023-2-6_9-51-58.png
    Mijn advies is om geen negatieve welving te gebruiken om wat extra snelheid te maken.
    De redenen die ik daarvoor zou willen aanvoeren zijn:
    - Je kunt je tippen niet negatief welven (geen roer aanwezig).
    - Voor het doorsteken van de ene bel naar de andere/ voor het terugvliegen naar je landingsplek heb je toch minstens een Liftcoefficient nodig van 0.2. Anders blijft er geen glijhoek over.
    Door een negatieve welving aan te nemen verschuif je de CL v CD curve naar beneden. Dat doe je wel voor een F3B speedvlucht, omdat je daar nagenoeg met CL = 0 vliegt, maar in F5J wil je wel doorsteken met een goede glijhoek, maar hoef je eigenlijk nooit met maximale snelheid te vliegen.

    -
     
    ISOLA2 en Rick NL vinden dit leuk.
  6. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hoi TheoV, bedankt voor je uitgebreide bericht. Leuk!
    Mag ik dan ook concluderen dat negatief welven alleen maar zin heeft als dat over de gehele spanwijdte van de vleugel wordt gedaan?
    In dit model met buitenste tippen zonder kleppen kan dat niet en is het alleen maar weerstand verhogend?
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  7. TheoV

    TheoV

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Geldrop
    Er is een grote kans dat het alleen maar weerstandsverhogend werkt. Dus ook als je bij een liftcoefficient tussne de CL=0 en 0.2 vliegt.
    Wel helpt het als je op zijn kop wil gaan vliegen, maar daar is dit model niet voor bedoeld.
     
    Nogravity vindt dit leuk.
  8. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Nieuwegein
    De aansturing van het hoogteroer noopte tot enige versterking middels koolstof strengetjes. De fotos spreken voor zich.

    20230206_184226_resized.jpg 20230206_184242_resized.jpg
     
    Lyckele en ISOLA2 vinden dit leuk.
  9. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Nieuwegein
    Eindelijk in de buurt gekomen van de eerste vlucht. Alle kleine punten bij elkaar kosten toch erg veel tijd, met name het bespannen van deze bak. Ik heb oralight gebruikt. Het is nog wachten op een bestelling, o.a. een passende neusspinner. Levertijden zijn tegenwoordig helaas erg lang.
    De gewichten;
    Stabilo: 38g
    Middendeel links: 202g
    Middendeel rechts: 201g
    Tip links: 145g
    Tip rechts 147g
    Romp compleet incl. electronica: 620g
    Verbinding pennen: 38g
    Totaal gewicht ca. 1400 g
    Erg tevreden over de kleine gewicht verschillen tussen de vleugeldelen links en rechts!

    Het totaal gewicht is redelijk hoog, maar wel verwacht daar ik de vleugel deelbaar en beter transporteerbaar heb gemaakt. Met lichtere elektronica en een 1000mah accu is er nog wat te halen, echter het zwaartepunt lijkt nu heel goed te liggen, weliswaar op de vingertoppen, maar vrijwel goed op 80 mm. Hier durf ik wel mee te gaan vliegen. Model is geprogrammeerd en nu wachten op een mooi moment.

    20230319_150413_resized.jpg 20230319_150421_resized.jpg 20230319_150448_resized.jpg 20230319_150455_resized.jpg
     
    Berrie, flymax, TheoV en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi. Wel vind ik de neus erg lang, maar als het cg een beetje leuk uitkomt is dat mooi meegenomen...
     
    Nogravity vindt dit leuk.
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    1400 gram voor 3.2 m vind ik niet verkeerd hoor. Mijn Supra (3.4 m) zit op 1650 (zweef) / 1800 (electro).
    Het kan altijd mooier/lichter, maar ik verwacht dat je hier in Nederland veel plezier van zult hebben!
     
    Nogravity vindt dit leuk.
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Prachtig!! Veel plezier met je 1e vlucht.
     
    Nogravity vindt dit leuk.
  13. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Utrecht
    Snel afgebouwd & prachtige kleurstelling, gefeliciteerd!
     
    Nogravity vindt dit leuk.
  14. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Emmen
    Hij is mooi geworden. Veel plezier er mee !!!
     
    Nogravity vindt dit leuk.
  15. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Nieuwegein
    Vandaag de eerste vluchten gemaakt met de Kuntur Max. Prima dag, niet teveel wind, wat zon en bewolking en met een paar leuke vliegmaten van MVC Otto Lilienthal. Alles verliep vrijwel probleemloos. De programmering weinig aan veranderd, Motor trok de kist goed omhoog en niets werd te warm. Zwaartepunt was kritisch, bij aanduiken behield hij zijn baan, dus voor thermiek goed afgesteld. Butterfly comfortabel, wel flink met laag gecorrigeerd, remkleppen staan bijna 90 graden. Domper is wel dat de EMK rem van de motor niet werkt. Kan daardoor de kist niet goed beoordelen daar een draaiende propeller nou niet datgene is wat helpt met langdurig in de lucht te blijven. Ondanks dat toch gezien dat het wel een echte thermiek kist is. Ik heb alles gedaan wat ik kon met de programmering van de regelaar. Begrijp niet waarom het niet werkt. De overige programma punten zoals b.v. voltage, soft start.... krijg ik allemaal voor elkaar. Iemand een idee?
    Of de regelaar is op dit punt kaduuk?
    Ik stuur de motor aan met een 3 standen schakelaar op mijn Futaba T8FG

    20230409_121023_resized.jpg
     
    ISOLA2 en Lyckele vinden dit leuk.
  16. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Gefeliciteerd... nog ff klooien met de motorrem...
    Ik gebruik standaard voor gas mijn throttle stick, ik haal een (te kiezen) schakelaar over en dan stuurt die stick de rem aan i.p.v. het gas, je hebt ze toch nooit tegelijk nodig, is me altijd goed bevallen.
     
    Nogravity vindt dit leuk.
  18. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Nieuwegein

    Klopt, moet gewoon te programmeren zijn. Ik doe het via de piepjes, even wennen, maar goed te doen. Het wordt echter niet opgepakt door de regelaar. Tot op heden geen idee waarom dit niet lukt.
     
  19. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Amersfoort
    Het kan in de kalibratie van de gasknuppel zitten. Soms moet je voor de rem onder nul. Truuk is dan eerst de gastrim up te trimmen. Dan de ESC kalibreren met de gasknuppel. Daarna de gastrim weer terug trimmen. (Hoop dat het duidelijk is).
     
  20. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    285
    Locatie:
    Nieuwegein
    Kan dit ook op een schakelaar? Ik kan een 5 punts curve instellen. Met een 3 standen schakelaar wordt dat: stand 1 = 0, stand 2 = 50, stand 3 = 100. Je zou toch zeggen 0 =0?
     

Deel Deze Pagina