Vraagje voor de Aerodynamica deskundigen. Heeft het zin om dit profiel (AG35,36,37) iets negatief te verwelven om wat snelheid te maken? 2e vraagje voor de F5J vliegers, gebruiken jullie snapflap in de bochten?
De één wel een ander niet, ikzelf gebruik het niet en laat liever het vleugelprofiel zoals het is. Hooguit iets positief of negatief gewelfd voor cirkelen in een bel of wat sneller kunnen vliegen van A naar B.
Hoi Nogravity Mijn advies is om geen negatieve welving te gebruiken om wat extra snelheid te maken. De redenen die ik daarvoor zou willen aanvoeren zijn: - Je kunt je tippen niet negatief welven (geen roer aanwezig). - Voor het doorsteken van de ene bel naar de andere/ voor het terugvliegen naar je landingsplek heb je toch minstens een Liftcoefficient nodig van 0.2. Anders blijft er geen glijhoek over. Door een negatieve welving aan te nemen verschuif je de CL v CD curve naar beneden. Dat doe je wel voor een F3B speedvlucht, omdat je daar nagenoeg met CL = 0 vliegt, maar in F5J wil je wel doorsteken met een goede glijhoek, maar hoef je eigenlijk nooit met maximale snelheid te vliegen. -
Hoi TheoV, bedankt voor je uitgebreide bericht. Leuk! Mag ik dan ook concluderen dat negatief welven alleen maar zin heeft als dat over de gehele spanwijdte van de vleugel wordt gedaan? In dit model met buitenste tippen zonder kleppen kan dat niet en is het alleen maar weerstand verhogend?
Er is een grote kans dat het alleen maar weerstandsverhogend werkt. Dus ook als je bij een liftcoefficient tussne de CL=0 en 0.2 vliegt. Wel helpt het als je op zijn kop wil gaan vliegen, maar daar is dit model niet voor bedoeld.
De aansturing van het hoogteroer noopte tot enige versterking middels koolstof strengetjes. De fotos spreken voor zich.
Eindelijk in de buurt gekomen van de eerste vlucht. Alle kleine punten bij elkaar kosten toch erg veel tijd, met name het bespannen van deze bak. Ik heb oralight gebruikt. Het is nog wachten op een bestelling, o.a. een passende neusspinner. Levertijden zijn tegenwoordig helaas erg lang. De gewichten; Stabilo: 38g Middendeel links: 202g Middendeel rechts: 201g Tip links: 145g Tip rechts 147g Romp compleet incl. electronica: 620g Verbinding pennen: 38g Totaal gewicht ca. 1400 g Erg tevreden over de kleine gewicht verschillen tussen de vleugeldelen links en rechts! Het totaal gewicht is redelijk hoog, maar wel verwacht daar ik de vleugel deelbaar en beter transporteerbaar heb gemaakt. Met lichtere elektronica en een 1000mah accu is er nog wat te halen, echter het zwaartepunt lijkt nu heel goed te liggen, weliswaar op de vingertoppen, maar vrijwel goed op 80 mm. Hier durf ik wel mee te gaan vliegen. Model is geprogrammeerd en nu wachten op een mooi moment.
Mooi. Wel vind ik de neus erg lang, maar als het cg een beetje leuk uitkomt is dat mooi meegenomen...
1400 gram voor 3.2 m vind ik niet verkeerd hoor. Mijn Supra (3.4 m) zit op 1650 (zweef) / 1800 (electro). Het kan altijd mooier/lichter, maar ik verwacht dat je hier in Nederland veel plezier van zult hebben!
Vandaag de eerste vluchten gemaakt met de Kuntur Max. Prima dag, niet teveel wind, wat zon en bewolking en met een paar leuke vliegmaten van MVC Otto Lilienthal. Alles verliep vrijwel probleemloos. De programmering weinig aan veranderd, Motor trok de kist goed omhoog en niets werd te warm. Zwaartepunt was kritisch, bij aanduiken behield hij zijn baan, dus voor thermiek goed afgesteld. Butterfly comfortabel, wel flink met laag gecorrigeerd, remkleppen staan bijna 90 graden. Domper is wel dat de EMK rem van de motor niet werkt. Kan daardoor de kist niet goed beoordelen daar een draaiende propeller nou niet datgene is wat helpt met langdurig in de lucht te blijven. Ondanks dat toch gezien dat het wel een echte thermiek kist is. Ik heb alles gedaan wat ik kon met de programmering van de regelaar. Begrijp niet waarom het niet werkt. De overige programma punten zoals b.v. voltage, soft start.... krijg ik allemaal voor elkaar. Iemand een idee? Of de regelaar is op dit punt kaduuk? Ik stuur de motor aan met een 3 standen schakelaar op mijn Futaba T8FG
Gefeliciteerd met je kist!! Mbt tot de rem, als ik de specs bekijk bij Torcster zou je het gewoon moeten kunnen programmeren. Gebruik je een programeer kaart? Of via de piepjes? https://www.torcster.de/mediafiles/Downloads/ultimate_regler.pdf
Gefeliciteerd... nog ff klooien met de motorrem... Ik gebruik standaard voor gas mijn throttle stick, ik haal een (te kiezen) schakelaar over en dan stuurt die stick de rem aan i.p.v. het gas, je hebt ze toch nooit tegelijk nodig, is me altijd goed bevallen.
Klopt, moet gewoon te programmeren zijn. Ik doe het via de piepjes, even wennen, maar goed te doen. Het wordt echter niet opgepakt door de regelaar. Tot op heden geen idee waarom dit niet lukt.
Het kan in de kalibratie van de gasknuppel zitten. Soms moet je voor de rem onder nul. Truuk is dan eerst de gastrim up te trimmen. Dan de ESC kalibreren met de gasknuppel. Daarna de gastrim weer terug trimmen. (Hoop dat het duidelijk is).
Kan dit ook op een schakelaar? Ik kan een 5 punts curve instellen. Met een 3 standen schakelaar wordt dat: stand 1 = 0, stand 2 = 50, stand 3 = 100. Je zou toch zeggen 0 =0?