Klopt 0=0. Als je in de auto geen gas geeft rolt ie uit. Om te remmen, moet je de rem gebruiken. Sommige ESC remmen pas als ze een signaal krijgen wat onder de gekalibreerde nul ligt. De foto hierboven is voor mij te wazig om te lezen hoe het kalibreren bij deze ESC gaat. Als je een curve aan de schakelaar kunt hangen, dan kan het. Stel de schakelaar curve eerst in van -90% (gas dicht) tot +100% (vol gas). Kalibreer daar de ESC mee. Stel dan de gascurve in van -100% tot 100%. Mogelijk is het daarmee opgelost. Edit: Er stond een link bij het document van Lyckele zie ik nu. De daarin beschreven gasstick kalibrering had je uitgevoerd? - Ziehen Sie den Antriebsakku vom Regler ab. Verbinden Sie den Motor und den Regler. - Stecken Sie das Servokabel vom Regler in den Empfängerausgang für die Motordrossel. - Schalten Sie den Sender ein und geben Sie mit dem Gasknüppel „Vollgas“. - Verbinden Sie Antriebsakku und Regler. - Nach zwei Sekunden hören Sie 4 Gruppen von jeweils 2 „piep“ Tönen (• •). - Bringen Sie spätestens nach der 3. Gruppe den Gasknüppel in „Leerlauf“ – Stellung. - Danach signalisiert ein doppelter „piep“ Ton (• •), dass der Regler den korrekten Gas-Knüppelweg erkannt hat.
Kijk ook even naar de endpoints. Kan zijn dat je die moet veranderen. Als hij niet wil confirmen. Zelf heb ik een hekel aan het programmeren via je zender en gebruik ik programmeer kaartjes. Maar je moet het zo ook voor elkaar kunnen krijgen.
Mannen, bedankt voor jullie hulp! Ik heb het nu voor elkaar dat de rem werkt echter ten koste van de soft start instelling van de regelaar. Waarom ik niet beide kan is mij een raadsel, maar ik kan er voorlopig wel mee leven. Ik regel nu via de throttle curve in 2 standen de snelheid. Dat werkt niet zo mooi als de soft start. De kist wordt nu uit je hand getrokken vrees ik......
Je hebt het al voor elkaar, maarrr .... moet je gasbereik niet van -100 naar 100 lopen? Bij OpenTX is dat in ieder geval wel zo, en schakelt een normale regelaar af als ik gas = -100 geef. Mijn override (engine cut) staat ook op -100. Ik gebruik ook regelmatig een 3-standen schakelaar, en dan zijn de settings dus -100, 0, 100. Die "0" kan je met een curve nog naar wens aanpassen voor een gematigde start of een "halfgas" optie.
Heb ik geprobeerd, maar de throttle curve kan alleen vanaf 0 ingesteld worden. Tot op heden niet ontdekt in mijn zender hoe het anders kan. Is een wat gedateerde Futabe T8fg
Gisteravond nog 2 acculadingen kunnen genieten van het mooie weer op het modelvliegveldje in Hoogland. Kist vliegt goed met een werkende EMK rem. Stijgt vlot en is gevoelig voor thermiek. Zwaartepunt is erg kritisch, moet wel wat lood bij in de neus. Heeft de neiging in bochten om steeds steiler naar binnen te draaien. Mijns inziens heeft dat ook te maken met het te achterlijke zwaartepunt. Voor de rest zijn de meeste afstellingen wel naar mijn zin. Het is een vlotte kist, in thermiekstand wordt dat uiteraard iets minder, maar mag van mij nog wel iets langzamer. Zal vermoedelijk niet kunnen i.v.m. het dunne profiel. Wel geprobeerd de kist wat langzamer te krijgen door de kleppen nog verder positief te zetten, maar bracht weinig op. Ik had meer het idee dat de daalsnelheid toenam. Nu verder optimaliseren en veel vliegen... Heb nog een 1250 mah accu gekocht, scheelt ongeveer 60 gram t.o.v. de 2200 mah. Ik kan de accu echter niet verder naar voren verplaatsen en moet dus lood toevoegen. Netto scheelt het ongeveer 25 gram. Niet echt de moeite waard. Ik maak mij wel zorgen over de temperatuur van de motor. In eerste instantie dacht ik dat alles wel in orde was. De accu en regelaar worden niet te warm. De motor echter wel. Ook na 30 sec. motor looptijd. Ik heb geen verschil kunnen ontdekken tussen een 12x6 prop en een 12x5 prop. De spinner heeft een gat aan de voorkant om lucht aan te zuigen en het motorschot heeft ook openingen. Openingen voor lucht uitblaas heb ik (nog) niet aangebracht. Is het normaal dat de motor zo heet wordt? Moet ik koelopeningen gaan maken?
Luchtuitblaasopeningen zijn onmisbaar! Die bepalen in grotere mate de doorstromende hoeveelheid lucht dan de inlaatopeningen. Tijdens het draaien van de pop gaat de tuchtstroom van de achterkant van de prop(hogere druk) door de spinner naar voren!. Het gat in de voorkant van de spinner werkt wel als de prop stil staat!. Maar ook dan zijn de uitblaas openingen belangrijker dan de inlaat openingen!
Als je een 12x6 of 12x5 draait snap ik wel dat hij zo heet wordt. Als ik de specs zie dan kunnen de props wel die je hebt maar dan op 2S, niet op 3.
Het warm worden van de motor is naar mijn idee meer een gevolg van een te grote prop dan van koeling (koeling gebruiken we eigenlijk niet meer bij F5J !) . Als ik je motor google zie ik bij 3S lipo max een 10x4 prop (Torcster Brushless Gold A2836/8-1260) en ik zou ook liever een echte carbon prop gebruiken. Veel stijver, beter rendement en vaak minder stroomverbruik.
En weer bedankt voor jullie adviezen! Karel, wat bedoel je met een echte carbon prop. Ik gebruik de CAM props van Aeronaut.
Props van GM of Reisenauer https://www.hoelleinshop.com/GM-Geo...ticle&ProdNr=RE-GM9x6&t=49302&c=74201&p=74201 of https://www.hoelleinshop.com/Alles-...rticle&ProdNr=RFM8000&t=49302&c=62350&p=62350 De cam props van bijvoorbeeld Aeronaut flexen te veel. ik zou voor een 9x6 of misschien een 10x6 gaan op 3S. Dat is wel de max voor deze motor.
Zoiets https://aerobertics.be/nl_be/falc2f1106 Even goed inzomen Ik bedoel hier alleen het materiaal. Welk merk het beste is weet ik niet, daarvoor ben ik er te lang uit.
Hoi Lyckele, passen deze props ook op de meenemers en spinner van Aeronaut? Ik heb een Z-spinner/meenemer
Ik zou eerst een kleinere CAM prop nemen, dan zijn de kosten beperkt en kun je zien of het je probleem oplost. Daarna kun je altijd nog switchen naar een GM of RF prop.
Vandaag een CAM 10x4 binnen gekregen. Met 30 sec. motor looptijd geen overdreven warme motor. Goed resultaat. Was mij niet zo bewust dat het verschil tussen een 10x5 en een 10x4 prop qua afmetingen zo groot is. Nu in de praktijk zien hoe de trekkracht is. Heb er wel vertrouwen in.
Vandaag in de ochtend met uitstekend weer 1 acculading leeg gevlogen. Na 3 stijgvluchten geland en kist wat beter afgesteld op een aantal punten. Totaal ca. 20 gram lood in de neus, geeft een rustiger beeld zonder afbreuk aan thermiek gevoeligheid. Bochtenwerk geoptimaliseerd met juiste uitslag ailerons en een beetje flaps erbij. Beduidend beter. Na 3 stijgvluchten nog 65% capaciteit in de accu nog ruim voldoende om weer te vliegen. Totale vliegtijd inclusief sterke thermiek en bakstenen thermiek van maar liefst 48 minuten. Met een geïmproviseerd doel - afgewaaide hoed- op minder dan 1 mtr geland. Kist bevalt mij steeds beter. Kan ook behoorlijk snel vliegen zodat over een groot gebied naar thermiek gezocht kan worden. Enig minpunt is dat ik de regelaar zo had afgesteld dat de motor stil valt bij minder dan 3V per cel. Echter na meer dan 7 stijgvluchten zat er nog 13% in de accu en de motor was niet stil gevallen. Nog even induiken of ik dit kan oplossen. 13% vindt ik te weinig. Of gewoon niet meer dan 6 maal motor aan. Ik heb een timer op 30 sec. Motor wordt niet meer warm met de 10x4 prop en stijgsnelheid is prima. Dat is een opluchting. Daarna nog 2 starts met de RES, maar wind was een beetje teveel aangetrokken naar mijn smaak. Huiswaarts met een tevreden gevoel.
Ik stop voor een 3S lipo bij 11.3 V onbelast, dan heb ik nog 30 % over, dat komt overeen met 3 min vollast motor.