aansturen van jets: achteruit op gasknuppel mixen met Spectrum DX7

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Helicor, 5 aug 2023.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.795
    Locatie:
    Drenthe
    Jaren geleden heb ik mijn sleper voorzien van een mixer op de linker knuppel waarmee ik de 2 motoren gelijktijdig kon aansturen, en bijna op de plek kon draaien. Ik zit daar niet zo meer in, en weet niet meer hoe ik dat voor elkaar gekregen heb.

    Nu een nieuwe uitdaging (zoals dat tegenwoordig heet ) met de volgende apparatuur en aandrijving
    =2 Kehrer jets met borstelloze motoren
    =De oude uitvoering van de Spectrum DX7.
    Zoals bekend ga je met jets achteruit varen door keerkleppen achter de jet te kantelen, en blijft de motor gewoon vooruit draaien, met vliegtuig (1-richting) regelaars dus.
    Om achteruit te varen gebruik ik de 'Gear' schakelaar om de servo's voor de keerkleppen te bedienen..
    Nu komt het:

    Dat is erg lastig omdat ik het gas ook al links heb, en om achteruit te gaan moet ik dan met dezelfde hand de Gear schakelaar bedienen. Bovendien moet je op dat moment ook het gas regelen.
    De motoren staan stil, als de knuppel helemaal naar achteren staat en gaan harder lopen bij het naar voren bewegen.

    Wat ik zou willen bereiken:
    =Motoren staan stil bij linker knuppel in de middenstand (zoals normaal bij een schip en een auto)
    =motoren gaan proportioneel draaien als die knuppel naar voren óf naar achteren gehaald wordt.
    =als de knuppel naar achteren gehaald wordt, dan gaat er óók een (max.) signaal naar de 'Gear', die de servo's voor de keerkleppen bedient, en de boot achteruit kan varen.

    Ik heb geen idee (meer) hoe ik dat kan bereiken; wie helpt me op weg met die mixer instellingen?
    Ik heb al jaren niet met die boot gevaren, vanwege deze moeilijkheden met de besturing er van.
    Dank!
    Cor
     
  2. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.073
    Ik dacht dat met een vliegtuig regelaar het midden altijd half gas is.
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.534
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb geen DX7 en geen Spectrum.
    (DX7 oud type de handleiding waar ik in gekeken heb, staat hier www.spektrumrc.com/prodinfo/files/dx7_manual.pdf)
    Wat je met de motor regeling wilt doen, kan met een 3 punten curve op het gas.
    De beide uitersten van de curve zet je beide op +100%
    En het midden punt op -100%

    Bij de keerkleppen zul je gebruik moeten maken van een zelf samengestelde mixer.
    Je zou de gas stick als mixer ingang kunnen gebruiken (lijkt me ook wel logisch) en deze ingang uitsturen naar b.v. de gear.
    Met een beetje prutsen in de procenten in de mixer, zul je het ongetwijfeld aan de gang krijgen.

    Succes.
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2023
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.537
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik zou kijken of je met het heli programma niet uit de voeten kan, throttle curve voor je gas, de pitch curve voor de buckets.. Deze 2 functies kan je met bijbehorende grafieken piekfijn op elkaar afstemmen... Heb zelf geen ervaring met spectrum maar ga er vanuit dat zelfs de oude DX7 een heli programma heeft..?

    Eventueel 2 verschillende curves, in normal vooruit, schakelaar om, idle up 1 voor achteruit... Beetje out of the box. Zo heb ik ook eens een gyro achter m'n roerservo van een van de zeiljachten gezet, soort autopilot. Werkte prima. Gaf mij meer tijd om met de schoot fine-tuning te werken zonder roer input.
     
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.795
    Locatie:
    Drenthe
    Jazeker, die Spectrum is, dacht ik, primair een heli zender, en daar heb ik hem destijds ook voor gekocht; mee leren vliegen, met een Raptor E , die ik nog steeds heb, maar al lang niet meer gebruik, vanwege en gebrek aan zelf vertrouwen! (vandaar mijn Nickname ;) )
    Het programmeren is destijds wel een heel kunstje geweest, maar gelukkig waren er op de vliegclub meerdere mensen die daarvan veel meer verstand hadden dan ik; Ik heb dat destijds ook wel begrepen, maar is al weer jaren geleden.
    Cor
     
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Zou dat dan niet 0% moeten zijn?
    Je wilt van uit de middenstand dat de uitslag altijd positief wordt....

    Ik weet niet of een Spectrum deze functie heeft, maar de Graunper zenders en Taranis hebben zo genaamde "logical switches"
    Als een knuppel een vooraf bepaalde waarde haalt, wordt een een digitale "schakelaar" actief.
    Als de knuppel dus bijvoorbeeld voor -5% actief wordt, kan deze je huidige "gearkanaal" aansturen waardoor de omkeerkleppen naar beneden gaan.

    Just some toughts.....
     
  7. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.795
    Locatie:
    Drenthe
    Dat is precies de bedoeling Adam; ik heb nog niets geprobeerd, maar dacht ook dat de middenstand dan 0% moest zijn, maar weet (nog) niet hoe ik die 'gear' dan aan de teruggaande grafiek voor de achteruit/omkeerkleppen, moet koppelen. Maar bij die -5% betekent dat ook, dat het gas dan wel +5% moet gaan worden
    Cor
     
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.534
    Locatie:
    Noord Brabant
    Niet alle Graupner zenders hebben logical switches aan boord en een vergelijking maken met Taranis, die was er nog niet in 2009

    In de zender hebben de sticks een curve en de servo's hebben een curve.
    De limieten en midden positie van de stick curve's zijn niet in de zender aan te passen, die van de servo's wel.

    Een regelaar regelt normaliter tussen de -100 en +100%

    Wat je wilt is dat in de middenstand van de gasstick de regelaar uit staat, dan is het niet meer dan logisch om aan die midden positie -100% toe te kennen.

    Doe je dat niet, dan moet je de regelaar opnieuw in leren, dat bij 0% aansturing de regelaar uit staat.
    Veel regelaars accepteren dat niet, die willen minimaal zo'n -60% zien.

    Tevens wil je dat de stick en beide uiterste posities de regelaar maximaal wordt open gestuurd, dan is het ook niet meer dan logisch om die beide punten op +100% te zetten.

    Qua mixen wordt het lastig, de zender kent een master -> slave mogelijkheid.
    Je hebt nu de gear schakelaar aan de keerklep gekoppeld.
    Je zou een mixer aan kunnen maken met als master de gas stick die gekoppeld zit aan de gear servo uitgang waar de keerklep op zit.
    De beperking van de zender laat niet toe dat je in een kort stick bereik de klep helemaal om kunt zetten.

    De huidige situatie, de keerklep aansturen met de gear schakelaar is zo gek nog niet.
     
  9. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Wat heeft 2009 hiermee van doen?
    Vraag is van afgelopen zaterdag....
    Dat niet alle Graupner zenders dit kunnen, zal best kloppen, maar ik heb zelf een redelijk gedateerde MC24 en die kan het al.
    De Taranis is inderdaad van een heel andere orde, maar ook daarmee zou het geen probleem moeten zijn.

    @Helicor
    Je zou Jan Kraak, ook hier op het forum, eens kunnen benaderen, volgens mij heeft hij zoiets ook gemaakt op zijn reddingboot NH1816
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/reddingsboot-nh1816-knrm.229880/
    Helaas is er van de foto's niets meer zichtbaar...
     
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.795
    Locatie:
    Drenthe
    Adam, ik heb die reddingboot bouw bekeken op het forum, en daarin staat tegen het einde een link naar zijn website die vol staat met foto's van de bouw; die helemaal bekeken, maar zie dat hij geen keerkleppen op de jets heeft; geen idee hoe die dan achteruit vaart (heb lang niet alles gelezen), maar niet met die kleppen die ik heb, was een Kehrer optie. Het lijkt me dus niet zinvol om Jan Kraak hierover te benaderen, maar evengoed, bedankt voor de tip: het is een prachtig schip geworden net als zijn andere projecten, zeer professioneel allemaal.
    Cor
     
  11. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Apart, zo ken ik Jan niet.... die maakt ieder boutje na...
    Op de foto zie je wel vier servo's staan, lijkt mij twee voor sturen en twee voor de keerkleppen.....
    De buitenste, lege plaatsen zijn volgens mij de voor de vinnen

    [​IMG]
     
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.795
    Locatie:
    Drenthe
    NVT
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2023
  13. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Heb je even een PB gestuurd...
     
  14. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    648
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Nu ik heb wel buckets voor achteruit gemaakt en werken prachtig. Dit kan heel goed met openTX.
    stuur maar even een PB dan stuur ik je fotos en de file als je opentx gebruikt
     
    Helicor vindt dit leuk.
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.874
    Locatie:
    Salland
    Cor, ik heb 3 Jetboten met 2 jets gehad.
    Ik programmeerde de motoren en de jets als volgt:
    Motoren:
    (linker)knuppel naar onderen = motoren staan stil
    naar boven = gas op de lollie
    Kleppen:
    (rechter) knuppel naar onderen = kleppen omlaag
    knuppel naar boven = kleppen omhoog
    Roer (kleppen naar links/rechts) Rechter knuppel naar links = klep naar links, idem naar rechts.
    MAAR...
    Met een V-tail mixer kon ik de kleppen samen met de roerfunctie bedienen.
    Dus: roer naar rechts = kleppen naar rechts en tegelijk de rechterklep omlaag.
    Idem naar links.
    Op die manier kun je ook met een jetboot op de plek draaien.
    Eerst was ik nogal huiverig om dat met volgas te doen, maar uiteindelijk hielden de kleppen het prima.
    Zie het volgende filmpje voor wat effecten:

    Rond 2:48 zie je een scherpe bocht met behulp van de keerkleppen.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.795
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Roel,
    Ik stuur de motoren net aan als jij, maar stuur jij (alleen maar) met de keerkleppen? ik het het roer net als jij, op de rechter stick, links /rechts, maar ik verdraai de straalbuizen van de jets, en dat gaat prima. Het afzonderlijk bedienen van de keerkleppen heeft uit der aard een effect op de richting, maar niet zo erg dacht ik bij een lange boot met de beide jets relatief dicht bij elkaar. Het gaat hier om een omgebouwde San Diego, die van binnen helemaal versterkt is met polyester platen, en op de knikken versterkt met glasvezel, De foto is van de achterzijde met de linker jet handmatig naar links gedraaid en de bucket geactiveerd. Elke klep en roer hebben hun eigen servo, die elektrisch parallel staan.

    Wat voor boot was dit? en was die relatief kort cq. breed?
    Cor

    IMG_6402.JPG
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.874
    Locatie:
    Salland
    Nee hoor. Ik stuur ook met de richting van de 'nozzles'. Zo maak ik de (ruime) bochten die je ook in het filmpje ziet. Dan blijven de keerkleppen waar ze horen: omhoog. Anders kost het te veel snelheid.
    Middels een schakelaar op mijn Graupner MX-16 Hott kon ik de roerfunctie van de jets koppelen met het neergaan van de keerklep in de binnenbocht.

    De boot in het filmpje is de Multijetboat van Graupner. Relatief kort en breed.
    Zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/graupner-multi-jet-boat.250310/

    Mijn andere jet-aangedreven schepen waren de Azimuth Atlantic Challenger en de Moonraker.
    Beiden redelijk lang en smal.
    Bij de AAC zitten de jets ook vrij dicht bij elkaar, maar die kon ik op volle kracht binnen twee scheepslengten 180 graden laten draaien.
    Bij de Moonraker was de draaicirkel iets groter.
    Alledrie ondertussen verkocht, maar wel veel plezier mee gehad.
     
    Helicor vindt dit leuk.
  18. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.795
    Locatie:
    Drenthe
    Ik ben er nog niet uit met mijn Spectrum, hoewel het wèl zou moeten kunnen lijkt me.
    Maar die oplossing van jou, bol, is perfect, het enige wat nu tegen zit is de Brexit, en de gang via de douane enzo, dus ws verdubbeling, of meer, van de kosten. Postnl rekent sowieso hetzelfde als de kostprijs van de onderdelen.
    Misschien hebben ze vertegenwoordigers op "het continent" ....
    Cor
     

Deel Deze Pagina