Jaren geleden heb ik mijn sleper voorzien van een mixer op de linker knuppel waarmee ik de 2 motoren gelijktijdig kon aansturen, en bijna op de plek kon draaien. Ik zit daar niet zo meer in, en weet niet meer hoe ik dat voor elkaar gekregen heb. Nu een nieuwe uitdaging (zoals dat tegenwoordig heet ) met de volgende apparatuur en aandrijving =2 Kehrer jets met borstelloze motoren =De oude uitvoering van de Spectrum DX7. Zoals bekend ga je met jets achteruit varen door keerkleppen achter de jet te kantelen, en blijft de motor gewoon vooruit draaien, met vliegtuig (1-richting) regelaars dus. Om achteruit te varen gebruik ik de 'Gear' schakelaar om de servo's voor de keerkleppen te bedienen.. Nu komt het: Dat is erg lastig omdat ik het gas ook al links heb, en om achteruit te gaan moet ik dan met dezelfde hand de Gear schakelaar bedienen. Bovendien moet je op dat moment ook het gas regelen. De motoren staan stil, als de knuppel helemaal naar achteren staat en gaan harder lopen bij het naar voren bewegen. Wat ik zou willen bereiken: =Motoren staan stil bij linker knuppel in de middenstand (zoals normaal bij een schip en een auto) =motoren gaan proportioneel draaien als die knuppel naar voren óf naar achteren gehaald wordt. =als de knuppel naar achteren gehaald wordt, dan gaat er óók een (max.) signaal naar de 'Gear', die de servo's voor de keerkleppen bedient, en de boot achteruit kan varen. Ik heb geen idee (meer) hoe ik dat kan bereiken; wie helpt me op weg met die mixer instellingen? Ik heb al jaren niet met die boot gevaren, vanwege deze moeilijkheden met de besturing er van. Dank! Cor
Ik heb geen DX7 en geen Spectrum. (DX7 oud type de handleiding waar ik in gekeken heb, staat hier www.spektrumrc.com/prodinfo/files/dx7_manual.pdf) Wat je met de motor regeling wilt doen, kan met een 3 punten curve op het gas. De beide uitersten van de curve zet je beide op +100% En het midden punt op -100% Bij de keerkleppen zul je gebruik moeten maken van een zelf samengestelde mixer. Je zou de gas stick als mixer ingang kunnen gebruiken (lijkt me ook wel logisch) en deze ingang uitsturen naar b.v. de gear. Met een beetje prutsen in de procenten in de mixer, zul je het ongetwijfeld aan de gang krijgen. Succes.
Ik zou kijken of je met het heli programma niet uit de voeten kan, throttle curve voor je gas, de pitch curve voor de buckets.. Deze 2 functies kan je met bijbehorende grafieken piekfijn op elkaar afstemmen... Heb zelf geen ervaring met spectrum maar ga er vanuit dat zelfs de oude DX7 een heli programma heeft..? Eventueel 2 verschillende curves, in normal vooruit, schakelaar om, idle up 1 voor achteruit... Beetje out of the box. Zo heb ik ook eens een gyro achter m'n roerservo van een van de zeiljachten gezet, soort autopilot. Werkte prima. Gaf mij meer tijd om met de schoot fine-tuning te werken zonder roer input.
Jazeker, die Spectrum is, dacht ik, primair een heli zender, en daar heb ik hem destijds ook voor gekocht; mee leren vliegen, met een Raptor E , die ik nog steeds heb, maar al lang niet meer gebruik, vanwege en gebrek aan zelf vertrouwen! (vandaar mijn Nickname ) Het programmeren is destijds wel een heel kunstje geweest, maar gelukkig waren er op de vliegclub meerdere mensen die daarvan veel meer verstand hadden dan ik; Ik heb dat destijds ook wel begrepen, maar is al weer jaren geleden. Cor
Zou dat dan niet 0% moeten zijn? Je wilt van uit de middenstand dat de uitslag altijd positief wordt.... Ik weet niet of een Spectrum deze functie heeft, maar de Graunper zenders en Taranis hebben zo genaamde "logical switches" Als een knuppel een vooraf bepaalde waarde haalt, wordt een een digitale "schakelaar" actief. Als de knuppel dus bijvoorbeeld voor -5% actief wordt, kan deze je huidige "gearkanaal" aansturen waardoor de omkeerkleppen naar beneden gaan. Just some toughts.....
Dat is precies de bedoeling Adam; ik heb nog niets geprobeerd, maar dacht ook dat de middenstand dan 0% moest zijn, maar weet (nog) niet hoe ik die 'gear' dan aan de teruggaande grafiek voor de achteruit/omkeerkleppen, moet koppelen. Maar bij die -5% betekent dat ook, dat het gas dan wel +5% moet gaan worden Cor
Niet alle Graupner zenders hebben logical switches aan boord en een vergelijking maken met Taranis, die was er nog niet in 2009 In de zender hebben de sticks een curve en de servo's hebben een curve. De limieten en midden positie van de stick curve's zijn niet in de zender aan te passen, die van de servo's wel. Een regelaar regelt normaliter tussen de -100 en +100% Wat je wilt is dat in de middenstand van de gasstick de regelaar uit staat, dan is het niet meer dan logisch om aan die midden positie -100% toe te kennen. Doe je dat niet, dan moet je de regelaar opnieuw in leren, dat bij 0% aansturing de regelaar uit staat. Veel regelaars accepteren dat niet, die willen minimaal zo'n -60% zien. Tevens wil je dat de stick en beide uiterste posities de regelaar maximaal wordt open gestuurd, dan is het ook niet meer dan logisch om die beide punten op +100% te zetten. Qua mixen wordt het lastig, de zender kent een master -> slave mogelijkheid. Je hebt nu de gear schakelaar aan de keerklep gekoppeld. Je zou een mixer aan kunnen maken met als master de gas stick die gekoppeld zit aan de gear servo uitgang waar de keerklep op zit. De beperking van de zender laat niet toe dat je in een kort stick bereik de klep helemaal om kunt zetten. De huidige situatie, de keerklep aansturen met de gear schakelaar is zo gek nog niet.
Wat heeft 2009 hiermee van doen? Vraag is van afgelopen zaterdag.... Dat niet alle Graupner zenders dit kunnen, zal best kloppen, maar ik heb zelf een redelijk gedateerde MC24 en die kan het al. De Taranis is inderdaad van een heel andere orde, maar ook daarmee zou het geen probleem moeten zijn. @Helicor Je zou Jan Kraak, ook hier op het forum, eens kunnen benaderen, volgens mij heeft hij zoiets ook gemaakt op zijn reddingboot NH1816 https://www.modelbouwforum.nl/threads/reddingsboot-nh1816-knrm.229880/ Helaas is er van de foto's niets meer zichtbaar...
Adam, ik heb die reddingboot bouw bekeken op het forum, en daarin staat tegen het einde een link naar zijn website die vol staat met foto's van de bouw; die helemaal bekeken, maar zie dat hij geen keerkleppen op de jets heeft; geen idee hoe die dan achteruit vaart (heb lang niet alles gelezen), maar niet met die kleppen die ik heb, was een Kehrer optie. Het lijkt me dus niet zinvol om Jan Kraak hierover te benaderen, maar evengoed, bedankt voor de tip: het is een prachtig schip geworden net als zijn andere projecten, zeer professioneel allemaal. Cor
Apart, zo ken ik Jan niet.... die maakt ieder boutje na... Op de foto zie je wel vier servo's staan, lijkt mij twee voor sturen en twee voor de keerkleppen..... De buitenste, lege plaatsen zijn volgens mij de voor de vinnen
Nu ik heb wel buckets voor achteruit gemaakt en werken prachtig. Dit kan heel goed met openTX. stuur maar even een PB dan stuur ik je fotos en de file als je opentx gebruikt
Cor, ik heb 3 Jetboten met 2 jets gehad. Ik programmeerde de motoren en de jets als volgt: Motoren: (linker)knuppel naar onderen = motoren staan stil naar boven = gas op de lollie Kleppen: (rechter) knuppel naar onderen = kleppen omlaag knuppel naar boven = kleppen omhoog Roer (kleppen naar links/rechts) Rechter knuppel naar links = klep naar links, idem naar rechts. MAAR... Met een V-tail mixer kon ik de kleppen samen met de roerfunctie bedienen. Dus: roer naar rechts = kleppen naar rechts en tegelijk de rechterklep omlaag. Idem naar links. Op die manier kun je ook met een jetboot op de plek draaien. Eerst was ik nogal huiverig om dat met volgas te doen, maar uiteindelijk hielden de kleppen het prima. Zie het volgende filmpje voor wat effecten: Rond 2:48 zie je een scherpe bocht met behulp van de keerkleppen.
Hoi Roel, Ik stuur de motoren net aan als jij, maar stuur jij (alleen maar) met de keerkleppen? ik het het roer net als jij, op de rechter stick, links /rechts, maar ik verdraai de straalbuizen van de jets, en dat gaat prima. Het afzonderlijk bedienen van de keerkleppen heeft uit der aard een effect op de richting, maar niet zo erg dacht ik bij een lange boot met de beide jets relatief dicht bij elkaar. Het gaat hier om een omgebouwde San Diego, die van binnen helemaal versterkt is met polyester platen, en op de knikken versterkt met glasvezel, De foto is van de achterzijde met de linker jet handmatig naar links gedraaid en de bucket geactiveerd. Elke klep en roer hebben hun eigen servo, die elektrisch parallel staan. Wat voor boot was dit? en was die relatief kort cq. breed? Cor
Nee hoor. Ik stuur ook met de richting van de 'nozzles'. Zo maak ik de (ruime) bochten die je ook in het filmpje ziet. Dan blijven de keerkleppen waar ze horen: omhoog. Anders kost het te veel snelheid. Middels een schakelaar op mijn Graupner MX-16 Hott kon ik de roerfunctie van de jets koppelen met het neergaan van de keerklep in de binnenbocht. De boot in het filmpje is de Multijetboat van Graupner. Relatief kort en breed. Zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/graupner-multi-jet-boat.250310/ Mijn andere jet-aangedreven schepen waren de Azimuth Atlantic Challenger en de Moonraker. Beiden redelijk lang en smal. Bij de AAC zitten de jets ook vrij dicht bij elkaar, maar die kon ik op volle kracht binnen twee scheepslengten 180 graden laten draaien. Bij de Moonraker was de draaicirkel iets groter. Alledrie ondertussen verkocht, maar wel veel plezier mee gehad.
https://www.componentshop.co.uk/p105-single-stick-steam-engine-waterjet-reverser.html.html niet in de zender maar in de boot
Ik ben er nog niet uit met mijn Spectrum, hoewel het wèl zou moeten kunnen lijkt me. Maar die oplossing van jou, bol, is perfect, het enige wat nu tegen zit is de Brexit, en de gang via de douane enzo, dus ws verdubbeling, of meer, van de kosten. Postnl rekent sowieso hetzelfde als de kostprijs van de onderdelen. Misschien hebben ze vertegenwoordigers op "het continent" .... Cor