Goeiedag, Gisteren bij het controleren van de controls van mijn vliegtuig merkte ik dat 1 aileron niet reageerde. Bij het geven van wat stroom naar de electromotor reageert die aileron terug en werkt perfect. Maar op het moment dat ik naar full throttle ga begint die aileron the flipperen en uiteindelijk helemaal uitwijkt. Nu vraag ik mij af waar het probleem zit. Is het de servo, de ontvanger of zender ? Heeft iemand een idee wat ik kan doen zodat ik al enkele zaken kan uitsluiten. merciekes!
Stekkers van je ailerons wisselen, gaat het probleem mee, zit het na de stekkers, blijft het probleem aan dezelfde kant, zit het voor de stekkers. Gr Arie
Ik heb de raad van Arie gevolgd. Dus heb ik de stekkers van de ailerons gewisseld. Resultaat is dat het probleem verdwenen is. Toch durf ik hem niet de lucht in jagen. De ontvanger geeft telkens enkele beebs wanneer alles aangesloten is. Is deze code universeel of apparaat specifiek ? Ik vind er niets van terug in de handleiding of op het internet. In bijlage stuur ik enkele foto's door van mijn apparatuur.
Tja, dat is een lastige. Het zou kunnen zijn dat er een stekkertje niet goed in de ontvanger zat, of vervuild was. Weet je zeker dat de ontvanger een beeb, of is het de motor, want dat is gebruikelijk. Ik heb nl nog nooit een ontvanger geluid horen maken. Gr Arie
wat ook kan, maar dat ligt een beetje aan leeftijd en zo van de servo.. is een vuile potmeter. hoe een servo stuurt, is eigenlijk dat er een voelertje over een baantje loopt wanneer hij het goede plekje raakt, stopt de motor met draaien. jouw zender geeft een bepaalde puls, des te hoger de puls, des te verder over het baantje moet hij stoppen. Maar, door de tijd (soms heel weinig) kan het zijn dat dit baantje vervuilt raakt, en er dus geen electrisch signaal doorkomt. dan weet de servo op dat vuile stukje niet waar de hevel zit. schiet de hevel door, pakt de servo hem weer op. schiet hij eronder, knalt de servo opeens over het vuile stuk dan kun je dus hebben dat hij steeds eroverheen schiet, en op en neer gaat slaan. in feite als je langzaam richting het dode stuk gaat, en je geeft hem een klein duwtje, kun je de servo in dat dode gebied vastzetten. doet ie niets meer, tot hij op de 1 of andere manier weer erbuiten komt. OF dit het is, geen idee. kan zijn dat het vuil nu even uit de weg is, kan zijn dat het toch uit de stekker kwam. of de draad, draadbreuk, zoiets. Draadbreuk kun je vaak omhoog halen door de bewuste draad flink te bewegen, draaien, etc terwijl je stuurt. dan zou hij op ieder punt in zo'n flappersessie kunnen komen. potmeter vuil is eigenlijk altijd 1 gebied waar het voorkomt. vaak een gebied waar de servo vaak staat kan ook nog speling zijn. dan gaat de servo onder het gewicht van het roer resoneren vaak kun je dat oplossen door een beetje weerstand in de beweging van het roer aan te brengen zachte kant van klitteband in een roerspleet plakken, geeft net wat weerstand en zo. maar vaak heeft een toestel zoiets van nieuws af aan.. 3d toestellen met grote uitslagen hebben hier nog wel eens last van... bij twijfel, eruit..
Gisteren heb ik nog even een test gedaan. Plots verdween de verbinding en ging het rode lichtje op de ontvanger even uit. Ik denk dus dat de ontvanger het probleem is. Het is een AR610 spectrum onvanger zoals je kan zien op de foto van mijn vorige post. Helaas kan ik hem nergens meer krijgen.. Weet iemand naar welk alternatieve ontvanger ik kan zoeken .
nu ken ik spectrum en zijn manieren om fouten weer te geven niet.. zeker weten dat de voeding van de ontvanger het probleem niet is? multimeter vast op de + en -, flink roeren (zorgen dat alle servo's ff flink stroom trekken) doordat je blijft roeren, meet de multimeter ook de echte dip in voltage gaat dat onder de 5 volt (neem aan dat je 6 volt erop hebt staan) is het eigenlijk al foute boel als dit echt het probleem is, zal hij nog wel lager zakken. voeding is in een vrij groot deel van de gevallen een zeer grote veroorzaker van problemen.. servo's trekken nogal veel stroom tegenwoordig, een standaard bec in de regelaar is meestal niet voldoende zeker niet op lange termijn 2e ding, als je ontvanger reset, zou je dit tijdens de vlucht ook gemerkt moeten hebben nu kan het dat 1 eerst gaat.. maar een volle reset merk je op alles zou raar zijn als deze kist zonder enig probleem is weggelegd, en nu opeens vanalles heeft Is ergens wel bijzonder dat je probleem begint op 1 kanaal, en daarna opeens de hele ontvanger kapot blijkt
Eerst even een berichtje an Arie, dank om even in je collectie van ontvangers te checken. Maar dat zijn toch eerder dingen voor parkflyers denk ik. Ik heb ondertussen een alternatief gevonden bij Shamrock in maasticht. Een ar410 is een full range receiver van spectrum. Ga de kist ook daar naartoe meenemen. Dan Testen we gelijk alles samen.
Nou ja zeg......... Die komen uit grote helicopters, en gebruik ik niet meer omdat ik met FrSky vlieg........ Er zit zelfs een sateliet aan. Uit de handleiding van de 8000: Specifications: Type: DSM2 full range receiver Channels: 8 Modulation: DSM2 Main Receiver Dimensions: 1.27 x 1.35 x 0.45 in (32.3 x 34.3 x 11.4mm) Remote Receiver Dimensions: 0.80 x 1.10 x 0.27 in (20.3 x 28.0 x 6.9mm) Main Receiver Weight: .33 oz (9.4 g) Weight with Remote Receiver: .49 oz (13.9 g) Voltage range: 3.5 to 9.6V Resolution: 2048 Frame rate: 11ms when paired with the DX7se or DX8 Compatibility: All DSM2 aircraft transmitters and module systems Groeten, Arie
Eerlijk gezegd is de dx5e nou ook niet de meest betrouwbare zender! Het probleem zou daar ook wel eens in kunnen zitten. De keren dát ik storing had in bereik was met deze zender. Bewaar en voor aan de computer of voor indoor..... De duurdere serie van spectrum is een hele slag beter D7 enz.... Voor wat het waard is. Geen zender discussie graag. Daar hebben we al zat van