Hoi leden, Ik heb nitro auto gekregen. Die start wel op maar valt na even lopen uit. Bij gas geven valt hij ook uit. Na afloop komt er als ik hem scheef hou brandstof uit de uitlaat. Wat kan ik het beste doen? Armer afstellen?
Een gebruikte auto? Als die auto een lange tijd heeft stilgestaan zou ik beginnen met een verse gloeiplug. Als die heel lang heeft stilgestaan zou ik ook verse brandstof aanraden. Hou in ieder geval even de gloeier erop als je de motor met wat gaspulsjes opstart. Heb je de brandstof eerst wel goed geschud? Heel belangrijk om dat te doen. Als die nieuw is, ja een beetje armer zou soms bet wel mogen, maar ook hier raad ik aan om de gloeier er even op te houden terwijl je de 1e gaspulsjes geeft om de motor op temperatuur te laten komen. En geeft nooit direct vol gas, de motor moet langzaam op temperatuur komen voor de langste levensduur.
Het is gebruikte auto. Met verse nitro en een nieuwe gloeiplug. Hij start best snel, maar valt vanzelf uit. Waar gaat het dan fout? Nadat hij uitvalt start hij niet meer op, of heeel moeilijk. De gloeiplug is dat iets nat. Er komt bij schuin houden dan brandstof uit de uitlaat.
Dat is verbrande olie, dat is meestal wat bruinig. Als je een nieuwe plug en verse brandstof hebt zou ik inderdaad proberen de motor iets armer te zetten, een kwart slag even indraaien. Je kunt de kleur van de gloeidraad ook even bekijken, als deze nu al donker gekleurd is kan er roest in de motor zitten.....
Hij werkt! de gloeistarter is wat gammel, na reparatie werkt hij top. Nu kan ik wat gaan proberen en afstellen!!
Hij gaat niet zo hard en brandstof is snel op. Hij moet denk ik nog wat armer worden afgesteld. Volgens het boekje met de hoofdsproeier. Klopt dat?
Als er veel rook uit de uitlaat komt en de motor een beetje roggelt dan ja, dan kan je in kleine stappen armer gaan. Weet je of de motor wel goed is ingelopen of is de auto amper tot niet gebruikt? Met dat laatste zou ik net te snel arm gaan. We hebben in dit forum ook een aantal topics bovenaan gezet waaronder ook iets over het afstellen. Verder kent ook Youtube veel video's of "how to tune a nitro engine" waarbij je mee kunt luisteren hoe een motor klinkt bij te rijk, te arm en een perfecte afstelling.
Houdt in het achterhoofd dat afstellen regelmatig moet gebeuren. Iedere dag ff checken of alles nog klopt, of hij te rijk of te arm staat Hou de rook in de gaten, verdwijnt deze staat hij arm. Aan het geluid hoor je veel, dat moet je even doorkrijgen. het is dus niet zoals bij een brommer, 1x afstellen en nooit meer