Fokker 50 en Fokker 100

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Viperman, 19 dec 2021.

  1. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Dag Ramses, domme vragen zijn er niet, alleen domme antwoorden :).

    Het glasbandje, waar ik de 2 helften mee aan elkaar zet, impregneer ik eerst met epoxy en plaats het op de naad van 1 malhelft voordat de mal dicht gaat, zie schetsje hieronder.
    Tijdens het sluiten van de mal plaats ik de bovenste malhelft niet precies op de onderste, maar een paar cm erboven, daarna verschuif ik hem in de richting van de rode pijl.
    Als de mal gesloten is ga ik met verlengde kwasten/stokjes/buisjes de mal in om het glasbandje aan te drukken.
    Vaak leg ik aan de buitenkant van het glasbandje op de naad nog een laagje aangedikte hars, de randen van de mallen zijn niet haarscherp, zo worden deze oneffenheden ook opgevuld.
    Zie foto hieronder, het witte wat je ziet onder het glasbandje is de aangedikte hars
    Deze methode werkt goed als je voldoende plaats hebt.
    upload_2023-10-12_10-4-8.png
    IMG_1884.jpg


    Bij de neus, dorsel fin en kielvlak werkt deze methode niet, bij de laatste 2 omdat er simpelweg geen ruimte voor is en bij de neus word het glasbandje plat gedrukt tijdens het sluiten.
    Bij de neus laat ik de glasbandje eindigen in de romp ipv op de naad, later als de mal gesloten is friemel ik die op z'n plek met een verlengt kwastje.

    De dorsel fin en het kielvlak van de F50 zijn breed genoeg om na het sluiten een glasbandje aan te brengen.
    Voor het sluiten leg ik er een rupsje aangedikte hars op beide malhelften tegen de naad, na het sluiten ga ik hier met een kwastje over, zodat de naad "gevuld" is.
    Daarna een geïmpregneerd glasbandje langs de rudder opening erin pielen (Deze keer met een sokje waar het bandje op lag en met een wasknijper vast gehouden werd, eenmaal bij de vleugel opening aangekomen kan ik de wasknijper eraf halen) en eenmaal op z'n plek aan drukken/smeren met een verlengde kwast.

    Op plekken waar ik echt niet bij kan zoals de dorselfin van de F100 (is te scherp) en de tail cone of het achterste stukje van de F50 romp leg ik alleen op beide malhelften wat aangedikte hars, indien mogelijk probeer ik daar na het sluiten met een kwastje overeen te gaan, maar ook dat is niet altijd mogelijk.

    Hoop dat het een beetje duidelijk is.

    Die Spitfire op de muur is ook nog 1 van de vele projecten die ik wil maken, is een schaal 1:4 van Mick Reeves

    MVG
    Edwin.
     
    Hans Rijkuiter, HansH, Berto en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Prachtig, jaloers! Paar weken vrij genomen? :)

    Grt,
    Gerald
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.362
    Locatie:
    NB NL
    Dank voor je uitgebreide antwoord, het is me nu helemaal duidelijk!
    Slimme methode en mooi resultaat :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  4. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Mooi werk
    Heb je toevallig Phil Clark ( GB) ook gezien die is blijkbaar met een fokker 70 bezig.
    B293286F-D7D4-465B-AD00-4807842A7F83.jpeg
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  5. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    ja, heb ook wel een beetje contact met hem en wat tekeningen gedeeld. Ook natuurlijk geïnformeerd naar een kopietje:koud:
     
  6. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    De eerste Fokker 50 is weer geboren :banana:

    IMG_1872.jpg
    xx
    IMG_1873.jpg

    Hier al volledig los, bijna uit de mal.

    IMG_1874.jpg


    IMG_1875.jpg


    IMG_1876.jpg


    IMG_1877.jpg

    Leuke details.

    IMG_1880.jpg

    Hij is goed uit de mal gekomen, lossen ging prima.
    Het is een lekkere stevige romp geworden, hij weegt 3,2 kg, niet eens zo slecht.

    IMG_1883.jpg

    Ook de kleine producten gemaakt en gelost.

    IMG_2041.jpg
    xx
    IMG_2042.jpg

    MVG
    Edwin
     
    mac, tjarko, verfbrander en 12 anderen vinden dit leuk.
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Wow, supervet die F50! :thumbsup:
    3,2kg voor zo'n enorme romp lijkt me inderdaad niet eens zo slecht.
    Hoe lang is die romp? Even kijken of dat dwars in mijn camper of in mijn Ford Mondeo zou passen.... Zo niet zou het een deelbare romp moeten worden.
     
  8. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Hier
    Romplengte echte Fokker 50 is 25.25 meter gedeeld door 10 (schaal 1 op 10) is 2 meter en 52,5 cm. (Wikipedia)

    Machtig mooie rapportage zo, ben benieuwd wanneer de eerste weer het luchtruim gaat kiezen, kijk ernaar uit.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2023
  9. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik had 2 dagen vrij, de weken ervoor al het voorbereidende werk tussendoor gedaan gedaan, de F100 romp en de F50 romp elk op 1 dag gesopt, de rest weer tussendoor.
    Ik loop wel een beetje achter met het plaatsen van updates, vandaar dat het misschien lijkt dat ik er weken mee bezig ben, maar we zijn er bijna :thumbsup:
    Vrouwlief maakte de opmerking "nu ben je eindelijk is 2 dagen vrij, ga je een hele dag met een kwast in je handen staan, maar als jij het leuk vind is het goed he" En natuurlijk vind ik dat leuk :banana:
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2023
    Hans Rijkuiter, jmk1, gpman en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    333
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik denk dat je vrouw een bloemetje verdiend
     
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Krabbendijke
    Kan je ze beter een Fokkertje geven
     
  12. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Romplengte is 253 cm.
     
  13. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Hieronder voorlopig de laatste foto's van de F50 en de F100, hierna zullen deze projecten weer even stil liggen.
    Ik heb m'n doel in ieder geval gehaald, wilde graag voordat de temperatuur gaat zakken deze producten gemaakt hebben.

    Voor de winter staat het afbouwen van de Viperjet en het bouwen van een Avonds F16 op de planning.

    Voor de Fokker 50 probeer ik van de winter de volgende zaken te maken;

    -Mal voor de linker nacelle.
    -Nieuwe mallen voor de motorkap (Deze is heel slecht).
    -Malletje voor het toegangsluik van de motorkappen.

    Voor de Fokker 100 probeer ik van de winter de volgende zaken te maken;

    -Malletjes voor de speedbrakes.
    -Uitdenken/tekenen/frezen speedbrake aansturing.
    -Malletje voor de stabilo fairings
    -Insert malletje voor in de staart, hiermee wil ik een romp kunnen maken zonder stabilo fairings, zodat ik later makkelijker/sterker een trimable stabilo kan maken.

    Als dit gelukt is wil ik volgend voorjaar een paar (vliegwaardige) producten maken.

    Ik zit eraan te denken om de volgende rompen in een vacuim/sandwich constructie te maken, maar heb hier nog geen ervaring in, wel in het maken van mallenvleugels met als tussenlaag (core) balsa, maar voor een romp zou ik dan Airex willen gebruiken.
    Een vleugel is een makkelijke vorm, wat al een uitdaging was, maar wel goed gelukt is, de rompen daarin tegen hebben een minder eenvoudige vorm.
    Echter zijn de Fokker mallen hier ook niet op voorbereid, veel scherpe kanten (waar de folie op kan scheuren), weinig ruimte sealing tape, zal wel weer een uitdaging worden.

    Ik heb nog een Hotspot in de gellcoat staan, dit is een vrij makkelijke vorm, wellicht dat ik daar eerst eens probeer een vacuüm/sandwich product uit te maken.
    Iemand ervaring in het maken van vacuüm/sandwich rompen?

    Aan de andere kant vraag ik me af of ik het mezelf zo moeilijk moet maken, als ik naar de sterkte/gewicht verhouding van de Fokker 50 kijk verwacht ik een goede romp te kunnen maken van rond de 2,5 kg, dat is eigenlijk ook al goed genoeg.




    85e91481-a82d-4642-b43f-eecfd23238a9.JPG


    40be2fc8-6625-4a7e-adfd-b12216426843.JPG


    1d53c50d-60c0-4d10-b5f1-5e58c0af3385.JPG


    0a16ec94-8dab-4089-a92a-b15eeec9433e.JPG


    bcd11d4c-c152-43b3-9bde-44368cc265e5.JPG

    MVG

    Edwin.
     
    mac, tjarko, E.hof en 15 anderen vinden dit leuk.
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.950
    Locatie:
    Zeewolde
    Je blijft me verbazen, zou geweldig zijn als deze modellen eens vliegend te zien zijn.
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zie nu aan je kleding dat wij collega's zijn :yes:
    Wat doe je binnen het bedrijf? Ik ben gezagvoerder.

    Waarom zit er op de F50 romp een verdikt paneel met 2 ramen? Daar zit op het origineel geen deur. Vrachtluiken zitten meestal links dacht ik en als er een vrachtdeur in gezet wordt heeft die normaal geen ramen.
    Het ding is eigenlijk te groot voor mijn auto, maar wat vind ik hem gaaf!
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.950
    Locatie:
    Zeewolde
    Dan ken je R. de Ruiter ook ;-)

    Daar hebben ze tegenwoordig oplossingen voor, een aanhanger :koud:
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  17. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik werk inderdaad regelmatig voor Transavia als GWK, maar alleen op Eindhoven en Rotterdam.
    De "verdikte" panelen zijn ice protection plates, om te voorkomen dat ijs, wat van de propellers af kan slaan, de cabine in vliegt, of de romp beschadigt.
    Deze panelen zitten aan beide romp zijkanten.

    Romp kan deelbaar gemaakt worden, vleugels ook, want met 2,9 meter span is wat lastiger te vervoeren, of zoals Berto al aangeeft een aanhanger.
     
    gpman vindt dit leuk.
  18. Hans Hochgemuth

    Hans Hochgemuth

    Lid geworden:
    16 dec 2017
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Almere
    Doublers aldaar zitten op propeller hoogte om ijs op te vangen wat eventueel van de prop af vliegt, of andere kleine zaken. zit aan 2 kanten.
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Ronald ken ik zeker. Die was mijn copiloot op mijn gezagvoerder-uitcheck-simulator ritje. Inmiddels zit hij zelf ook links.
    Aanhanger is lastig zonder trekhaak.
    Inderdaad, nu je het zegt kan ik me die ice protection plates wel herinneren. Het is al 23 jaar geleden dat ik die kist vloog....
    Op RTM en EIN kom ik niet zo veel, vandaar dat ik je waarschijnlijk nog niet veel gezien heb.

    Fotootje uit de oude doos. Ik als jonge god met mijn (nog steeds) godin voor de F50 van Denim Air :D. Je ziet het linker ijspaneel zitten.
    [​IMG]
     
    Hans Rijkuiter, jmk1, jan brilman en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    KWIJLEN ZO MOOI EN SUPER STRAK!!
     
    Viperman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina