ME323

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hannesie, 29 dec 2023.

  1. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    Ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van dit duitse vrachtvliegtuig wat in WW2 door messerschmidt ontworpen is.
    Ik heb zitten twijfelen of ik hier een bouwdraadje van zou gaan maken maar deze kist is naar mijn idee toch best wel erg bijzonder en eigenlijk niet tot zeer weinig op de modelvliegvelden te zien dus vandaar dat ik er een bouwdraadje van heb opgestart.
    Laten we beginnen met een beetje geschiedenis!
    De ME323 is eigenlijk als ontwerp begonnen als vrachtzwever ME321 die door motorvliegtuigen zoals de Junkers(tanta JU),de Junker 90,BF110,HE111en de HE111 Z-1(Zwilling) de lucht in werd getrokken.
    Ook werden er startraketten onder de vleugels gehangen om het opstijgen makkelijker te maken.
    Er zijn dus vele varianten van deze sleepvluchten uitgedacht om de ME321 de lucht in te krijgen.
    Hier wat foto'tjes hoe het er zo'n beetje aan toe ging om dat ding de lucht in te sleuren.
    Om te beginnen een foto van de ME321 vrachtzwever.
    ME321.JPG

    Op de foto hangt ie achter 3 Heinkels.
    ME321(1).JPG

    Op deze foto de start achter 3 Heinkels en ook is te zien de ontstoken raketmotoren onder de vleugel om het opstijgen te vergemakkelijken.
    ME321(2).JPG

    Dit zijn maar een paar varianten die ze gedaan hebben om de ME321 de lucht in te krijgen.
    Dit waren sleepvluchten die maar met moeite de ME321 de lucht in kregen.

    Daar moest wat op gevonden worden en dat werd gedaan om de ME321 uit te rusten met 4 radiaal motoren .Ook dat ging maar met hangen en wurgen om het vliegtuig de lucht in te krijgen.
    Op de foto is het best wel leuk om te zien dat de zwever uitvoering(op de grond)de gemodificeerde versie met 4 motoren en de versie met 6 motoren op één foto staan.
    ME323.JPG

    De definitieve versie met 6 motoren is op het foto'tje hieronder goed te zien.
    ME323(3).JPG

    De ME321 had geen landingsgestel met wielen maar landing ski's.
    Het vliegtuig werd op afwerpbare wielen gezet en zo de lucht in getrokken.
    Later is dat vervangen door een landingsgestel met wielen.
    Op de volgende foto is te zien wat deze kist o.a kon vervoeren.
    Ook is gelijk een beetje te zien dat de romp niet meer dan een simpel buizenframe was wat bespannen was met linnen.
    ME323(1).JPG

    Dit was zo'n beetje in rap tempo wat realiteit maar er komen nog veel meer foto'tjes die ik uit een boek haal wat ik voor deze kist heb aangeschaft om achter de geschiedenis en details te komen.
    S8300085.JPG

    De romp van het model is in ieder geval al een heel eind op weg die ik heb gebouwd maar daar moet nog wel het één en ander aan gebeuren.
    romp ME323.JPG
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2023
    Berto, MaartenCornelissen, E.hof en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    De tekening die ik gebruik is die van Klaus Nietser.
    De tekening komt uit het jaar 1970 als ik het goed heb dus dat is een tekening van vele jaren terug.
    Het model heeft een spanwijdte van 3170mm maar ik heb deze vergroot naar iets meer dan 4000mm.
    Ik heb door middel van het boek dat ik heb aangeschaft best wel veel fouten ontdekt in het ontwerp en ben de tekening dan ook meer naar de werklijkheid aan het modificeren.
    Om te beginnen heb ik de rompconstructie aangepast zodat deze steviger is.
    Dit is een gedeelte van de romptekening.
    S8300039.JPG

    En dit heb ik van gemaakt zodat de romp steviger en veel stijver wordt zodat ie niet meer kan buigen.
    S8300040.JPG

    S8300038.JPG

    De romp heb ik in 2 delen gebouwd.
    Het eerste deel is wat onder de vleugel komt te zitten en het tweede gedeelte wat achter de vleugel komt.
    Deze twee rompdelen heb ik later samengevoegd en dan krijg je dit.
    romp ME323.JPG
    Hier nog wat foto'tjes van de romp zoals de deurtjes die open en dicht kunnen.

    S8300026.JPG

    S8300027.JPG

    S8300029.JPG

    De wielkasten en ook is nog net te zien dat het achterste gedeelte van de romp nog niet aan het voorste gedeelte van de romp is gemonteerd.
    S8300030.JPG

    S8300031.JPG

    S8300032.JPG
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2023
    Berto, Bart83, HansH en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    Ook het landingsgestel is al gemaakt.
    Dat was best wel een klus om dat allemaal uit te zagen uit aluminium en verder te bewerken.
    Eén van de pootjes ruw uitgezaagt.
    S8300086.JPG

    Alle landingspootjes uitgezaagt, in de vorm geschuurd en gaten erin geboord om gewicht te besparen , voor het scharnierpunt en voor de bevestiging voor het asje waar het wiel op gemonteerd wordt
    S8300034.JPG

    Alle landingsgestel pootjes zijn klaar voor montage(messing lagerbusje op het scharnierpunt)
    S8300068.JPG
     
    Berto, Hans Rijkuiter, Bart83 en 9 anderen vinden dit leuk.
  4. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Hier
    Hoi Hans.
    Leuk project.
    Ik heb jaren geleden zo’n 323 zien vliegen in Dordrecht op de crabbepolder.
    Naam van de piloot ben ik kwijt, zal zo’n 30 jaar terug zijn.
    Wat ik mij nog wel heel goed kan herinneren is dat er diverse merken 2,5cc motortjes opzaten die alle 6 met een twist aan de spinner aangeslingerd werden, magnifiek.
    Volgens mij die 3.20 meter versie.
    Het kissie vloog als een engeltje met heimwee met die kleine 2,5cctjes.
    Blijf het volgen.
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  5. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    En weer wat verder met de onderdelen en modificatie's.
    Om met het rompje te beginnen.
    Het achterste gedeelte van het rompje.

    S8300003.JPG

    De toegang tot de cockpit.
    S8300033.JPG

    Het staartvlak
    S8300042.JPG

    Twee maal M4 draadeindje gemonteerd zodat deze aan de onderkant van de romp vastgezet kan worden met 2 moertjes
    S8300041.JPG

    Het vertikale staartvlak met richtingsroer.
    S8300072.JPG

    Het horizantale staartvlak met de bevestiging voor de strut
    S8300070.JPG

    De twee horizontale staartvlakken die d.m.v verenstalen staafjes verbonden worden.
    Ook dit is dus afneembaar gemaakt om het vervoer wat makkelijker te maken.
    S8300071.JPG

    Staarvlakken gemonterd op het rompje.
    De struts moeten dus nog gemaakt worden en die hebben ook gelijk de functie dat de staartvlakken stevig op het rompje blijven zitten.
    S8300078.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Hans Rijkuiter, Bart83, HansH en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    En weer verder

    De onderkant van het rompje dichtgemaakt met 1mm berkentriplex
    S8300074.JPG

    De vloer in het rompje moet er nog ingemaakt worden maar dat moet nog even wachten omdat ik daar nog een paar servo'tjes in kwijt wil voor o.a het laten bewegen van de rompdeuren
    S8300073.JPG
     
    Hans Rijkuiter, Bart83, HansH en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    En weer verder.
    Ben begonnen met de vleugel.
    Allereerst onderdelen maken zoals ribbetjes e.d.
    De vleugel zoals die op tekening staat klopt niet helemaal met de werkelijkheid zoals die was.
    Daarom heb ik daar ook een aantal modificatie's toegepast zodat ie meer op de echte 1:1 lijkt.
    De motorgondels heb ik langer gemaakt.
    De vleugel wordt voorzien van landingskleppen(en dat zijn best wel enorme schuurdeuren).
    Ook de brandstoftankjes krijgen een beter plekje(n.m.l in de motorgondels zelf).
    Later kom ik overal op terug ter vergelijking met wat foto'tjes van de echte.
    S8300043.JPG

    S8300044.JPG

    S8300046.JPG

    S8300047.JPG

    Ook heb ik al de motorkapjes in huis.
    Na een beetje speurwerk ben ik uitgekomen op de Action winkel.
    Daar verkopen ze stolpjes met op een paar milimeter na de juiste diameter en lengte en dat voor 2,69 eurie per stuk.
    Voor die prijs kan je ze zelf niet maken.
    S8300079.JPG

    De bovenkant op een bepaalde diameter eraf gezaagt en voila het motorkapje is gemaakt.
    S8300083.JPG

    Alleen nog even als het zover is een gat erin maken voor de cilinder van het motortje.
    S8300082.JPG

    Iedereen fijne Jaarwisseling en veel bouwplezier toegewenst(maar ja,dat kan je die kant en klaar, ARF en piepschuim piloten niet wijs maken).

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2023
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.998
    Locatie:
    groningen
    Jij (en alle andere lezers) ook een goede jaarwisseling gewenst.

    Uitkijken met vuurwerk: lastig bouwen en vliegen zonder alle ogen en vingers! :eek:

    Bril op! :koud:

    Overigens: wat weegt zo'n stolpje nou?

    Zie er nogal massief uit . . .


    jan.
     
  9. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    En weer verder met de ME323.
    De vleugel is ruwbouw klaar.
    Dat was best wel een klusje omdat alle ribben an blok gemaakt zijn geworden.
    De taps toelopende vleugel zorgde ervoor dat de hoek van wortelrib naar tiprib best wel groot is en dat zorgt best wel voor een nauwkeurigheids probleem maar het is gelukt met een beetje nazorg alles in de juiste proporties te vijlen.
    Ook worden er flaps en roelroeren ingebouwd naar de werkrlijkheid wat uiteraard de nodige de nodige modificaties vereist.
    Hier wat foto'tjes.

    S8300014.JPG

    S8300015.JPG

    De tankje liggen nu in de motorgondels op zo goed als het kon op het zwaartepunt wat logisch is

    S8300017.JPG


    S8300006.JPG

    S8300005.JPG

    S8300018.JPG

    Ribbetjes maken zoals dit in het verleden gedaan werd.
    S8300001.JPG

    S8300002.JPG

    S8300003(1).JPG

    S8300004.JPG
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2024
    jmk1, serge pot, Sjef77 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    Ook moet het er het nodige verandert worden voor wat de bevestiging van de vleugel op het rompje.
    Volgens het ontwerp gaat dit door middel van elastieken maar dat ga ik veranderen door de vleugel op het rompje vast te schroeven.
    S8300011.JPG
    Ook de brandstof tankjes ktijgen een ander plekje zoals op een vorige foto te zien is.
    S8300010.JPG


    Op dit foto'tje is te zien dat er een afwijking zit waar de gaatjes voor de bevestigings stangetjes van de buitenste vleugeldelen wat dus ook gerectificeerd moet worden(en dat geldt voor meerdere constructies die op de tekening staan).
    S8300021.JPG

    Zo dat was ie weer voor even.
     
    Hans Rijkuiter, Gerald Rutten, jmk1 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Mooi project, apart en bijzonder!

    Leuke houtbouw vlijt.

    Grt,
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.806
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Gaaf project, en op brandstof!:worship:, Dapper met 6 motoren, welke ga je gebruiken?
    Bij 4 meter span, mag je best over een ROMP spreken........

    Moet bij de echte 321 op zijn minst "spannend" zijn geweest, slepen met 3 kisten er voor:eek:
     
  13. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    Gerald,
    dank voor het compliment.

    Nico,
    Er komen 6 OS MAX FS40 motor'tjes op te zitten.
    Deze krachtpatsertjes moeten deze kist de lucht insleuren(meer dan voldoende vermogen bij elkaar).
    Ik zou er kleinere motor'tjes op kunnen monteren maar die kunnen de propellertjes (10x7 drieblad)die het dichtst bij de originele grote(visueel gezien) niet rondslingeren.

    Zo nu weer even verder met de bouw activiteiten.
    Van de week zo goed als alle webbing in de vleugeldelen gemonteerd.
    Ook had ik nog van een oude gesloopte Fiessler Storch de vleugelscharnieren liggen die ik als alles meezit kan gaan gebruiken.
    Eerst even wat foto'tjes van de echte hoe dat zit(en let ook op de contra gewichten)

    Me 323 vleugelscharnieren(1).JPG

    ME323 vleugel scharnieren.JPG

    me 323 vleugelscharnieren(2).JPG

    Op dit foto'tje zijn velen mensen bezig een vleugel te maken
    me 323 vleugelbouw.JPG

    De vleugel van het model in opbouw.
    Webbing is geplaatst en en klein deeltje van de vleugelbeplanking.

    me 323 vleugelopbouw model.JPG

    me 323 vleugel opbouw model(1).JPG

    En dit zijn de oude scharnieren van de oude gesloopte Fiessler Storch die ik als het kan ga gebruiken met een beetje aanpassing.
    Alles moet nog even schoon gemaakt worden van het restmateriaal maar dat gaat goed komen(wie wat bewaard die heeft wat).

    vleugelscharnieren model.JPG

    Zo,dat was ie weer voor deze keer.

    Mvgr Hans
     
    Hans Rijkuiter, HansH, Sjef77 en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.806
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik denk dat je behoorlijk overpowerd zal zijn.
    Ik stond er versteld van hoe goed mijn "prima twin" (Svenson Prima met dubbele romp, en 40 cm tussen de vleugel, totaal 1.8m) vloog op 2 OS FP20 motortjes, zelfs op één motor nog goed te vliegen

     
  15. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Stein
    Weer ens wat anders. Mooi project.
    Ik zou hem wel eens willen zien vliegen. Lijkt me een prachtig geluid , die zes motoren.
    Je zal geen last hebben van te veel vermogen. Op de huidige zenders zit een knuppel waarmme je gas kan terug nemen.:):)
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.806
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Is dat zo?:rolleyes::kwijl:
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.014
    Locatie:
    Nootdorp
    Best spannend, 6 motortjes.
    Ik heb ergens gelezen dat ze elkaar beïnvloeden, en dat het daardoor lastig is om ze alle 6 gelijk te krijgen.
     
  18. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    De afgelopen dagen weer effe door zitten knutselen.
    De vleugel bout bevestigingen gemaakt en losvast gemonteerd.
    Ook het vloertje gemaakt wat in de kist komt te zitten waar de voertuigen etc etc op komen te staan voor vervoer gemaakt.
    Vloertje moet nog verdre afgewerkt worden(geweatherd).
    S8300002.JPG

    S8300001.JPG

    S8300003.JPG

    S8300004.JPG

    S8300005.JPG

    Voor wat de motortjes betreft wil ik toch nog even terugkomen op alle komotie en een nadere toelichting geven. omdat men niet denkt aan het geluid wat 6 brandstofmotoren op een vliegtuig kunnen produceren.
    Dit vergeet men denk ik omdat het vliegen met elektromotoren vele malen minder db's maakt(op enkele uitzonderingen na) en tegenwoordig wordt er veel met elektromotoren gevlogen.
    Ik heb gekozen voor de 6,5 cc viertakt motoren wat ruim voldoende is om dit kistje de lucht in te sleuren.
    Ik heb ook aangegeven dat de propellers 10x7 drieblad zo dicht mogenlijk visueel bij het origineel komen kwa diameter maar ook het toerental binnen de grenzen ligt wat deze motortjes kunnen rondslingeren.
    Wat ook een hele belangrijke rol speelt (en ik denk tegenwoordig de belangrijkste rol)is de geluidsproduktie die die 6 motoren(ondanks dat het viertakt motoren zijn) bij elkaar produceren(het is in ieder geval geen jankend geluid van een tweetakt motor).
    Daarom moet ook het toerental van deze motortjes omlaag gebracht(minder db's) worden maar toch voldoende trekkracht met elkaar kunnen leveren.
    Op deze manier zijn denk ik theoretisch en in de praktijk de decibellen omlaag te krijgen om aan de voorwaarden te kunnen en moeten voldoen.
    Wat ook een rol speelt is om bij dit vliegtuig een zo min mogenlijk klankkast effect te creëren.

    Ik hoop dat ik met deze uitleg wat meer inzicht heb gegeven in de keuze die ik heb gedaan.

    Mvgr Hans
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Puik werk weer Hans, heerlijk gezicht die houtbouw :thumbsup:
     
  20. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    Dank je Ralf.
    Er is nog een hoop werk te doen maar dat gaat lukken.
    Ik hoop er dit jaar al mee te kunnen vliegen .
    Een vliegtuig met 3 motoren was al leuk (RML1 dubbeldekker)maar met 6 motoren gaat het nog mooier worden kwa geluid op een vliegtuig wat ik ook zeer apart vindt.
    Vandaar dat ik deze keuze heb gemaakt wat al heel lang op mijn bouwlijstje stond.

    Gaat het goed met jouw bouwproject(en)?

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2024

Deel Deze Pagina