Carson 2 assige kiepoplegger 1 op 14

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door ardmuijlwijk, 20 jan 2024.

  1. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    194
    Locatie:
    zuid holland
    Is maar weer eens tijd voor een nieuw project, tijdje geleden een carson oplegger aangeschaft, er moest zo hier en daar wat aan gebeuren, van de voorste as heb ik een lift as gemaakt, die blijft ook in deze stand staan, ik ga geen zand rijden maar veel lichter spul, de truck heeft hetzelfde systeem en zal het rijden positief beinvloeden, geen gedoe meer met wringende banden, en veel betere besturing. Inmiddels is dat afgerond, en ben inmiddels bezig om de kiepbak aan te passen, de orginaille bak ga ik als mal gebruiken om deze van glasvlies te maken, de kiepbak word daardoor wat smaller, maar vind dat toch mooier, en kan de orginaille bak dan ook gewoon zo laten en kan nog worden gebruikt als ik de kiepbak klaar heb, maar voorlopig gaat deze dienen als mal.

    Voorkant van de kieper word recht, achterzijde weet ik nog niet of ik deze schuin laat, of ook recht zal maken. De onder zijkanten worden rond net zoals de meiler kieper, is mooier en niet zo vierkant als het orginail.

    De kiepbak is inmiddels al ingesmeerd met los middel, zodat de kiepbak dan ook gemakkelijk los gaat als het glasvlies is uitgehard, zal zeker een aantal dagen gaan duren, ik ga als ondergrond 600 grams glasvlies gebruiken, en de lagen erna worden van 300 gram gemaakt hoeveel lagen ik ga gebruiken zie ik wel als het is uitgehard, ik begin met 2 lagen 600 gram en zal waarschijnlijk afwerken met 4 lagen 300 gram, maar goed dat ga ik nog zien, moet in ieder geval sterker worden dan de orginaille bak van pvc.

    De dieplader waar ik mee bezig ben, is ook met glasvlies opgebouwd, al het plaatwerk is al gedaan, chassis daarvan is grotendeels klaar.

    afbeelding 2 is de schraper waarmee ik de ronde rand netjes gelijk heb gemaakt, gemaakt uit pvc, zodoende krijg ik een mooi afgewerkte rand die overal hetzelfde is
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 1.jpg
      1.jpg
      Bestandsgrootte:
      82,8 KB
      Weergaven:
      132
    • 2.jpg
      2.jpg
      Bestandsgrootte:
      84,5 KB
      Weergaven:
      138
    ozy, Hans2020 en bvdh vinden dit leuk.
  2. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    194
    Locatie:
    zuid holland
    Na gedroogt, maar nog niet volledig uitgehard te zijn, meteen nog 2 lagen 600 gram glasvlies in geplaatst, vond het toch nog wat te dun, zal nu op 4mm dikte zitten, morgen kijken als het is uitgehard, eerste 2 lagen zitten er mooi in, op naar de volgende.
     
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.810
    Locatie:
    Drenthe
    4 mm dikte lijkt me al meer dan voldoende. En toen ik je verhaal eest las, dacht ik, glasvlies ?, dat gaat niet lukken dat is veel te dun en geeft geen sterkte, maar later begreep ik dat je, volgens mij dan, verkeerde termen gebruikt
    Glasvlies is inderdaad maar een vlies, daar kan je de krant doorheen lezen, en wordt meestal als afwerklaag onder de gel coat gebruikt.
    Glasmat is een glasvezel product dat in verschillende diktes wordt gemaakt van kriskras door elkaar liggende glas vezels/staafjes dus, terwijl glas weefsel, een weefsel is zoals linnen bv. Dit geeft een sterke en mooi gladde oppervlakte, en kan beter geplooid worden, en om hoeken en rondingen gevormd worden. Het is ook duurder dan mat.

    En nogmaals naar d foto's te hebben gekeken, hoop ik van harte voor jou, dat je het product straks nog uit de mal kunt krijgen zonder een van de twee, of allebei, te beschadigen
     
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.810
    Locatie:
    Drenthe
  5. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    194
    Locatie:
    zuid holland
    Is mij altijd verteld dat dit glasvlies is, geen polyester matten, dit matereaal is zeer sterk en kan meer dan genoeg hebben, mijn toenmalige motor is daarmee ook opgebouwd, na uitharding is het sterker dan ployester mat, stink vele malen minder tot bijna reukloos, en ook nog eens glad af te werken, vele malen beter dan polyester matten, ook jeukt dit matereaal nagenoeg niet, die meerprijs voor dit matereaal heb ik er graag voor over, de verwerking is vanaf dag een een switch geweest, ik ga nooit meer terug naar polyester.

    Uiteraard verwerk ik dit altijd met een degelijk masker, reukloos wil niet zeggen dat er geen gevaarlijke stoffen vanaf komen tijdens het uithardings proces.

    Met de lossing zie ik geen problemen, omdat het pvc van de bak nog iets meegeeft, en ik lossingsmiddel heb gebruikt, moet het lukken, en ik doe dit al jaren met dun pvc, en gaat er zonder probleem los vanaf, en hierbij heb ik altijd zonder lossings middel gewerkt, nog geen schades aan mal of gemaakt glasvlies item, kleine krasjes zijn onvermijdelijk, ach ja en als de bak sneuveld geen probleem, ik ga uiteraard wel proberen om deze er heel uit te halen
     
  6. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    194
    Locatie:
    zuid holland
    vandaag de kiepspindel binnen gekregen en deels kunnen monteren, de plaat moet nog iets worden aangepast, maar dan is het geheel werkend.
     
  7. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.810
    Locatie:
    Drenthe
    Nu je het het over de stank, ja Polyester stinkt, maar dat komt door de chemische vulling van de glas matten; de matten geven de sterkte, niet het polyester. En als alternatief denk ik dat jij nu gebruik maakt van Epoxy, dat ook versterkt wordt met glasvezels, net als de polyester. Beiden binden de glasvezels aan elkaar. maar zijn volkomen andere kunststoffen. Wat ik schreef over de vlies vs mat, vs weefsel is voor beide kunststoffen toepasselijk en in feite identiek.
    Ik heb met beide kunststoffen redelijk wat ervaring, en maak zelf ook meer gebruik van Epoxy, ook al omdat het minder afhankelijk is van de omgevingstemperatuur, en bij epoxy de mengverhoudingen hetzelfde blijven, onafhankelijk van de omgeving.
     
  8. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    194
    Locatie:
    zuid holland
    3.jpg
    Zo dan de mal maar even leeg gehaald, perfecte uitkomst, geen schade en een mooie bruikbare kieperbak, de ronding is vrijwel perfect, uiteraardc moet er nog wel wat worden afgewerkt, maar ben reuze blij met het resultaat. De kiepbak kwam met wat voorzichtig bewegen met het plamuurmes, zoveel mogelijk los geplopt mooi uit de mal, zoals op de foto is te zien is het keurig gelukt, zonder beschadigingen.
     
    bvdh vindt dit leuk.
  9. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.895
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Waarom is de kopzijde niet mee gelamineerd in het proces?
     
  10. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    194
    Locatie:
    zuid holland
    De voorkant word er later in gelamineerd, schuin aan de voorkant vind ik niet mooi, zoals eerder aangegeven, om dat mooi strak in de mal te krijgen lukt door de minimale ruimte niet makkelijk, voor en achterkand worden apart gedaan, super strak en vlak, en later bevestigd in de kiepbak.
     
  11. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.097
    Locatie:
    Maurik
    Waarom dit en geen styreen bijvoorbeeld
     
  12. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    194
    Locatie:
    zuid holland
    Had gekunnen, maar dan had er veel meer werk aan gezeten, dit is meteen recht, de juiste maat, en alles is haaks, en deze had ik al, bij styreen had ik alles uit moeten zagen, stevig moeten plaatsen, zodat het gaan kant uit kan, met lamineren en het matereaal deppen komt er nog best op aan, wil je het goed doen, als je geen stevige mal heb word het resultaat niet echt goed, zeker de 600 gram heeft nogal wat stevig lamineer werk nodig, de 300 gram is wat meer gemakkelijker te lamineren, en gaat ook makkelijker de hoeken in. Vandaag ook de voorplaat gedaan, ondanks dat het vlak is, wil het geheel toch alle kanten op.
     
  13. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.097
    Locatie:
    Maurik
    Maar je maakt nu toch eerst een mal of zie ik dat verkeerd
     
  14. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    194
    Locatie:
    zuid holland
    Nee geen mal, is het uiteindelijke resultaat, en staat de oplegger meer dan prima, net zoals ik wilde dat het eruit zou gaan zien, aan beide kanten een mm of 4 smaller, tot de ronding van de spatborden, perfect.
     
  15. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    194
    Locatie:
    zuid holland
    Gisteren het kopschot gemaakt, perfect glad en strak aan 1 kant, de achterzijde is gevlakt, en nu ook perfect, vandaag komen er sleuven in aan 3 zijden, en kan het geheel worden gelamineerd aan de bak, en zal supersterk zijn. De achterste klep zal ook worden gemaakt, met hetzelfde proces als het kopschot. En zal volgende week worden behandeld, en pas worden gemaakt in de kiepbak. Dan krijg de kiep plaat mooi de tijd om uit te harden zodat het goed kan worden bewerkt.

    De kiepklep ben ik nog niet helemaal uit hoe ik dat ga doen, het system wat er orginail opzit ben ik nog niet uit of ik dat ga overnemen en gebruiken, ik loop er over te denken om een schuif in de klep te gebruiken, zoals word gebruikt om langzamer te lossen, de losklep wil ik wel kunnen blijven gebruiken. Servo,s gebruiken is eigenlijk geen optie omdat dit nogal wat inbouwruimte vergt, maar ik ga daar op mijn gemakje over nadenken.
     
    bvdh vindt dit leuk.
  16. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    194
    Locatie:
    zuid holland
    Zo weer een tijdje verder, en voor mijn doen is er veel gebeurd, kopschot is in de kiepbak geplaatst, de kiepspindel is gemonteerd en goed werkend, de binenzijde kiepbak is bijna helemaal glad, want er blijf toch altijd wat nabewerking nodig, zit in de laatste fase. Daarna volgt het kopschot om af te werken, de buiten zijde word in tussen ook aangepakt.

    De aluminium plaat waar de kiepbak op rust is inmiddels aan bijde zijden 1,7 cm ingekort doordat de ronding van de kiepbak smaller is geworden, deze 2 stroken ga ik gebruiken om de ondersteuning voor de hele kiepbak daarop te laten rusten op het chassis, het geheel past nu perfect.

    De achterklep is inmiddels ook gemaakt, en al deels aangepast, zodat deze al klaar is om te kunnnen monteren en verder pas te maken zodat het straks ook soepel zal kunnen kantelen, daarvoor ga ik het scharnier plaatsen van de orginaille bak, verschil is alleen dat de klep in ruststand in de bak zal verdwijnen, en niet meer achter de bak zal rusten, de orginaille sloten voor de achterklep ga ik gewoon toch maar gebruiken, alleen komen erop de klep 2 verlengingen om de klep te kunnen afsluiten.

    En gisteren kwam de kraan binnen, door veel problemen bij onze verre vrienden, wat ik jullie zal besparen, toch maar hier besteld in NL, vrijwel zelfde prijs, maar binnen 2 dagen geleverd, is de huina 1592 geworden. Deze krijgt actuators, en een gewone betere zenderset, waardoor de kraan goed bedienbaar word, en je presieze acties kan uitvoeren, want de kraan werkt voor mijn doel perfect, maar heb nooit kunnen wennen aan dat aan en uit gevoel, de bak heeft geen tanden meer, zodat er schoon gewerkt kan worden, en verlies tot een minimum word beperkt.

    De voorraadbak voor de kraan, daarvoor is een proefbak gemaakt, om en en ander te kunnen testen, en of dat werkt in de opstelling zoals ik voor ogen heb, de stand voor de kraan word in ieder geval hoger, ook dit was al een basis model om een en ander uit te testen om het beste eruit te halen.

    Verder staat er ook nog een trechter op het programma, en een lopende band, maar daar is nog een en ander denkwerk wat eraan vooraf gaat, alvorens ik ga bouwen. Zal vooral veel werken met hars en mat, zit veel dagen tussen, want ik wil niet als te grote componenten maken, wat ik dan weer later in elkaar zal bevestigen, ik heb daar simpel weg niet voldoende plaats voor, en geeft mij mooi de tijd om tussentijdse aanpassingen te doen, wat voor mij altijd goed uitpakt. Al het voorgaande proef dingen, en testen wijst uit dat dit het beste werkt voor mij. Veranderingen aanbrengen als het geheel al klaar is werkt niet echt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 4.jpg
      4.jpg
      Bestandsgrootte:
      233,6 KB
      Weergaven:
      87
    ozy en bvdh vinden dit leuk.
  17. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    194
    Locatie:
    zuid holland
    zo dan nog maar weer een update, gisteren nog een begin gemaakt met het ladings perron voor de kraan met 4 laags mat, en het kopschot is ook klaar, nu nog even uitharden, en de laatste puntjes afwerken. Vandaag worden de 2 platen verder verstevigd met nog wat lagen mat, en dan kan het verder uitharden dit weekeinde, nieuwe matten besteld, want gaat er nu wel heel snel doorheen. De mal op de foto is al voorzien van een laagje losmiddel en moet nu even uitharden voordat ik de lagen ga aanbrengen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 5.jpg
      5.jpg
      Bestandsgrootte:
      46,8 KB
      Weergaven:
      88
    • 6.jpg
      6.jpg
      Bestandsgrootte:
      67 KB
      Weergaven:
      80
    ozy vindt dit leuk.
  18. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    194
    Locatie:
    zuid holland
    en maar weer even een update, de oplegger ligt even aan de kant. En ben momenteel bezig met het plaatsen van de actuators in de kraan, alle drie zitten ze er inmiddels in, goed werkend, maar was wel een operatie. Na meerdere filmpjes te hebben gekeken, uiteraard niet voor de 1592, maar goed, principe zou hetzelfde moeten zijn, helaas klopt er helemaal niets van de uitleg. De rvs houder onderop de kraan voor de grootste hefarm is eigenlijk het enigste wat correct is, de actuator daarvoor heb ik zo geplaats zodat het zo min mogelijk opvalt, en het kastje waar het systeem inzit is nogal groot, en zoals altijd is er altijd te weinig plek is. De opbouw zoals in de filmpjes vind ik nogal lomp, en steken veels te ver uit. Maar goed de actuator voor de grote arm is geplaatst, de volgende voor de 2e hefarm die past niet op het punt waar het zou horen gaat nooit tussen die 2 punten waarvoor het is bedoeld, dan maar weer aanpassen en laten zakken, zit maar komt in aanraking met de 1e actuator, nou ja dan maar een kleindeel van het deksel van de eerste actuator verwijderen, en jawel, nu loopt het zoals ik het heb bedoeld. Helaas moet er heel veel plastic worden verwijderd alvorens het goed werkend is. En dan de derde actuator plaatsen, ook hierbij geld dat er behoorlijk wat moet worden verwijderd, maar deze past heel behoorlijk en steekt maar een heel klein stukje boven de arm uit, mooi, alles getest en werken alle drie perfect. Kom ik bij het plaatsen van de esc,s, ook hier is weer een behoorlijke operatie noodzakelijk om het geheel passend te krijgen, enigste plaats die ik heb is achter bij het batterijvak, daar moet een hele hap uit worden gehaald, om de esc,s te kunnen plaatsen, dat is het volgende klusje, nu nog een plekje voor de lipo verzinnen, want dat plek word in beslag genomen door de esc,s. Maar dat is een zorg voor later. Het systeem is goed werkend, en de rest is eigenlijk bijzaak, de arm en de actuators plaatsen is de grootste klus. Word vervolgd.
     
    ozy, stoomertje en trialrolf vinden dit leuk.
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    Achterhoek
    Deze kraan komt dan op de kieper of is voor de kieper te vullen? Foto's kunnen een verhaal meer duidelijkheid geven en dan is het ook makkelijker tips te geven of ideeën te delen.
     
  20. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    194
    Locatie:
    zuid holland
    Kraan gaat gewoon worden gebruikt om de kieper te laden, maar ik heb ook bijna alles liggen om een dieplader te bouwen, waar de kraan opkan en vervoerd kan worden. Foto,s worden nog geplaatst, het proces gaat langzaam, plaaten lamineren is niet het probleem, het uitharden om bewerkbaar te maken gaat een aantal dagen in zitten, meestal leg ik 4 matten samen, de volgende dag, meestal nog eens 4 matten, ik moet nog wat wennen om met deze variant te werken, de rede waarom ik het zo doe is om de eerste uitharding de plaat op juiste maat te maken, de 2e keer is de plaat dan ook met de juiste maat, zo houd ik het overzichtelijk en kan dan altijd nog wijzigingen aanbrengen indien nodig. Om meer platen te maken in 1 keer heb ik geen ruimte voor, maar ik heb geen haast, en zo kan ik nog alle kanten op.
     
    ozy en trialrolf vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina