Hallo, Mijn eerste F5j (vertigo van GCM) zit ongeveer in elkaar en ik kan aan programmatie beginnen denken. Wat is nu het beste voor remkleppen: (ik steek het op de gas-stik) enkel flaps naar beneden (rolroeren doen niets) flaps naar beneden, rolroeren naar omhoog (butterfly) flaps naar beneden, rolroeren ook naar beneden. is dat 100% persoonlijk of zijn er vuisregels, en hoe groot moet de uitslag zijn indien de rolroeren meewerken ? groeten, Nayy
Persoonlijk doe ik alleen de remkleppen naar beneden, zo'n 70-80 graden maximaal en compenseer dit met het hoogte roer (beetje down!) Rolroeren blijven neutraal, zo hou je een goede bestuurbaarheid, en 70-80 graden is voldoende voor mij om te remmen en minder problemen als je net niet 100% op tijd bent met het weer neutraal zetten van de remkleppen. Eigenlijk bij een doellanding ben je continue aan het spelen met je remkleppen Ongetwijfeld zijn er andere meningen of ervaringen.
Het is idd persoonlijk, maar soms ook afhankelijk van de kist. Voor mijn 2PK gebruik ik Butterfly, flaps 53 graden min. Rolroeren plus 1.5 graad. Down meemixen 5 graden. Mix flink wat down mee omdat ik dat prettig vind. Succes met het programmeren en het invliegen.
Ik heb de strategie van F3J-Karel; alleen flaps maximaal down (bij de supra ca 70 graden). Dat remt zo hard dat er echt geen butterfly bij nodig is. Wel voldoende down bij-mixen, proefondervindelijk bepalen hoeveel. Dat gezegd hebbende vlieg ik geen wedstrijden, dus ik weet niet of dit nou optimaal is voor een doellanding.
Bedankt voor de reacties allemaal. Mijn flaps kunnen tot 90 graden naar beneden. (zoveel is niet nodig natuurlijk) Ik ga beginnen met de flaps alleen te gebruiken, indien niet voldoende ga ik nog de rolroeren toevoegen. Nayy