Hallo, Graag zou ik een startwagen gaan maken voor op de club voor zwevers tussen de 2,5 en de 4,5 m wingspan. Ik zie op internet heel veel varianten. Maar aan wat moet een startwagen voldoen en wat is hier interessant aan, of maakt het niet zoveel uit? Wie heeft hier een mening en ervaring over? Shoot!!
Eerste vereiste: iemand hebben die het karretje na de start van het veld haalt. Staat daar namelijk ergens in het midden.
twee dingen waar je in elk geval op kunt letten: maak de steuntjes waar de vleugels tegen aan rusten (voorzijde) voldoende hoog. Je moet ervoor zorgen dat de zwever er pas overheen gaat als hij voldoende vliegsnelheid heeft, en niet door een hobbel op het veld. En zorg voor wielen die voldoende zijdelingse grip hebben. Er bestaan harde plastic wielen die ook nog eens heel vlak zijn aan de onderzijde. , dat werkt dus niet. Elektrozwevers kunnen dan heel makkelijk uitbreken in de start. Bij gesleepte zwevers is dat minder omdat die door de lijn in de richting gehouden worden. Wielen met een ronder vooraanzicht, en rubberachtig materiaal presteren beter.
Startwagen moet licht en sterk zijn, zo laag mogelijk, grote wielen die licht rollen , zwever moet horizontaal liggen op zacht materiaal Eenmaal op hoogte haal je dat zelf van het veld. Maar meestal is dit niet nodig, stuur mijn zwever zodanig dat het karretje op de rand van de baan in het hoge gras stopt. Doe dit al jaren
Hou ook rekening met de lengte van de drager. Sommige zwevers willen wel eens een beetje kleppen geven om sneller los te komen en langzamer te vliegen bij de start. wij hebben een karretje en dan kan dat niet omdat je dan de zwever gaat tillen met je kleppen.
We hebben ooit een simpele karretje gemaakt met 3 draadstaal pennen en mdf-plaat. Zorg dat je grote wielen hebt, rolt beter. Maak m breed genoeg, voor je romp. En inderdaad, een kleine ophoging waar je LE tegenaan ligt. Waar de zwever op ligt netjes afwerken met schuim.
Ik heb voor een 4 m zwever een karrtje hemaat zoals hierboven van @jve. Alleen wel, zoals Max ook schijft met een hogere nok voor de voorlijst dan op de foto.
Bij veel karretjes zie ik dat de wielassen doorlopen. Constructief makkelijk, maar als het gras een beetje hoog is betekent dat een dot ongewenste weerstand.
Voordeel van doorlopende assen en wielen die aan de as vast zitten, is dat de kar vanzelf rechtuit rijdt. Kwam van pas bij mijn experimenten om een vliegende vleugel met een startwagen te lanceren. Weet niet of een staartvliegtuig er ook baat bij heeft.
Je karretje moet uit zichzelf recht rijden, 2 flanken samen boren en haaks in elkaar zetten. Als je karretje niet rechtuit rijd gaat het ook met een staartvliegtuig mis. Bij turbulent weer is het ook handig dat je genoeg power hebt om de start tijd zo kort mogelijk te houden want een schuin inkomende vlaag die 1 vleugel eerst lift is link. Ik start met ailerons en flaps lichtje up, vliegtuig blijft dan op de wagen tot ik stabilo up geef, dat is ook de stand met de motor full trottel , stabiele stijgvlucht. De bovenkant en verhoging vooraan zijn bekleed met isolatie tube, zo kan de zwever rond de dwars as kantelen als ik up geef
de beste startkarren zijn deze uit Duitsland , ik heb echter alleen de assen en wielen besteld , kwam duurder uit dan een complete kopen https://www.hoelleinshop.com/Frank-...ellein_e&SessionId=&a=marke&Hersteller=242288 indien ieman belangstelling , heb een midden maat te koop