Startwagen

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door eclipse86, 26 mrt 2023.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,

    Graag zou ik een startwagen gaan maken voor op de club voor zwevers tussen de 2,5 en de 4,5 m wingspan. Ik zie op internet heel veel varianten. Maar aan wat moet een startwagen voldoen en wat is hier interessant aan, of maakt het niet zoveel uit?

    Wie heeft hier een mening en ervaring over? Shoot!!
     
    flymax vindt dit leuk.
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.358
    Locatie:
    REO
    Eerste vereiste: iemand hebben die het karretje na de start van het veld haalt.
    Staat daar namelijk ergens in het midden.
     
    Nogravity vindt dit leuk.
  3. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.206
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    twee dingen waar je in elk geval op kunt letten: maak de steuntjes waar de vleugels tegen aan rusten (voorzijde) voldoende hoog. Je moet ervoor zorgen dat de zwever er pas overheen gaat als hij voldoende vliegsnelheid heeft, en niet door een hobbel op het veld. En zorg voor wielen die voldoende zijdelingse grip hebben. Er bestaan harde plastic wielen die ook nog eens heel vlak zijn aan de onderzijde.
    , dat werkt dus niet. Elektrozwevers kunnen dan heel makkelijk uitbreken in de start. Bij gesleepte zwevers is dat minder omdat die door de lijn in de richting gehouden worden. Wielen met een ronder vooraanzicht, en rubberachtig materiaal presteren beter.
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.954
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Startwagen moet licht en sterk zijn, zo laag mogelijk, grote wielen die licht rollen , zwever moet horizontaal liggen op zacht materiaal
    Eenmaal op hoogte haal je dat zelf van het veld. Maar meestal is dit niet nodig, stuur mijn zwever zodanig dat het karretje op de rand van de baan in het hoge gras stopt.
    Doe dit al jaren
     
  5. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    242
    Hou ook rekening met de lengte van de drager. Sommige zwevers willen wel eens een beetje kleppen geven om sneller los te komen en langzamer te vliegen bij de start. wij hebben een karretje en dan kan dat niet omdat je dan de zwever gaat tillen met je kleppen.
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.572
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    We hebben ooit een simpele karretje gemaakt met 3 draadstaal pennen en mdf-plaat.
    Zorg dat je grote wielen hebt, rolt beter.
    Maak m breed genoeg, voor je romp.
    En inderdaad, een kleine ophoging waar je LE tegenaan ligt.
    Waar de zwever op ligt netjes afwerken met schuim.

    upload_2023-3-26_11-51-52.png
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.278
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb voor een 4 m zwever een karrtje hemaat zoals hierboven van @jve.
    Alleen wel, zoals Max ook schijft met een hogere nok voor de voorlijst dan op de foto.
     
    jve vindt dit leuk.
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Bij veel karretjes zie ik dat de wielassen doorlopen. Constructief makkelijk, maar als het gras een beetje hoog is betekent dat een dot ongewenste weerstand.
     
  9. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Amersfoort
    Voordeel van doorlopende assen en wielen die aan de as vast zitten, is dat de kar vanzelf rechtuit rijdt. Kwam van pas bij mijn experimenten om een vliegende vleugel met een startwagen te lanceren. Weet niet of een staartvliegtuig er ook baat bij heeft.
     
    jve en ISOLA2 vinden dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.954
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Je karretje moet uit zichzelf recht rijden, 2 flanken samen boren en haaks in elkaar zetten.
    Als je karretje niet rechtuit rijd gaat het ook met een staartvliegtuig mis.
    Bij turbulent weer is het ook handig dat je genoeg power hebt om de start tijd zo kort mogelijk te houden want een schuin inkomende vlaag die 1 vleugel eerst lift is link.
    Ik start met ailerons en flaps lichtje up, vliegtuig blijft dan op de wagen tot ik stabilo up geef, dat is ook de stand met de motor full trottel , stabiele stijgvlucht.
    De bovenkant en verhoging vooraan zijn bekleed met isolatie tube, zo kan de zwever rond de dwars as kantelen als ik up geef
     
    jve vindt dit leuk.
  11. Robberke

    Robberke

    Lid geworden:
    31 mei 2019
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Puurs
    Hey,
    heeft iemand een tekening met afmetingen van zo'n karretje?
    Waar kopen jullie de wieltjes?

    R
     
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.962
    Locatie:
    Velserbroek
  13. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.968
    Locatie:
    evergem
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2024

Deel Deze Pagina