Futaba 16 IZ

Discussie in 'Model elektronica' gestart door monsieuravion, 23 apr 2022.

  1. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Eindhoven
    Goedemiddag,
    Sinds kort ben ik in het bezit van een Futaba 16 IZ besturing......met een handleiding van 228 bladzijden.
    Nu vraag ik mij af of de 16 SZ ongeveer hetzelfde menu heeft? Ik vraag dit omdat er op YouTube veel meer filmpjes van de Futaba 16 SZ staan. En mijn ervaring met dit soort uitleg heel erg fijn is. Zo heb ik mijn Taranis X9D plus steeds beter leren kennen en bedienen.

    Groetjes, Erik.
     
  2. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.030
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Top zender erg te vreden over en onder raar uitstekende antenne

    heeft de zelfde menu als de sz serie
     
  3. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Eindhoven
    Oké bedankt voor het snelle antwoord. Ik ga alle filmpjes van de Futaba 16SZ opslaan en ermee aan de gang ism de heel uitgebreide handleiding.

    Groetjes, Erik.
     
  4. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Eindhoven
    Mocht je nog tips enz hebben, houd ik me aanbevolen. Ik vlieg al heel erg lang met de 10cg en kreeg de 16IZ aangeboden omdat ik iemand geholpen had. Ik las ergens dat je kennelijk de Fasst ontvangers niet kan gebruiken met deze zender. Alleen Fasstest.
     
  5. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.030
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Klopt doet alleen fastest en s en T-fhss.
    Veel dingen zijn vrij intuïtief alleen zaken als delta’s e.d zijn even goed lezen. In de manual
     
  6. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik heb ook mijn eerste futaba zender aangekocht. Namelijk de T16IZ. Ik vraag me af of het aan te raden is om direct de firmware up te daten?
    Mijn versie is 3.3 en dacht als 5.0 versie te zien op internet.
    Updaten jullie dan ook de ontvangers?
     
  7. ikonmy

    ikonmy

    Lid geworden:
    27 okt 2008
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Leusden
    Fasst is niet meet compatibel met de EU versie van de t16iz.

    Handige optie is wel " user menu settings"
    zelf lijstje maken van de meest gebruikte menu's en opties.

    Ontvangers van futaba heb ik nog nooit geüpdate ( zou ook niet weten of dat mogelijk is ).
     
  8. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Voor mij is dit althans geen probleem daar het mijn eerste futaba is. Dus alle ontvangers die ik koop zullen nu het nieuwe FASTESST worden.
    Alleen de zender versie van 3.3 naar 5.0 lijkt me misschien verstandig om up te daten?
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2023
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.721
    Locatie:
    Onbekend
    De 5.0 software is beschikbaar voor de usa. De vraag is of deze software ook geschikt is voor de eu. (Deze vraag heb ik gesteld op Facebook maar ik krijg geen antwoord)
    De 4.0 software is verkrijgbaar in de eu. Echter, die heeft alleen zin als je futaba gyro's gebruikt.
    Lees altijd goed de software release notes, hier staat in wat de aanpassingen zijn.

    Futaba ontvangers kun je niet updaten.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2023
    Wes56 vindt dit leuk.
  10. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Even nog een andere vraag.
    Zitten er hier experts op het gebied van programmeren met deze zender?
    Ik wil de flappen samen met de rolroeren doen werken.
    Vroeger deed ik dit met een schakelaar voor mijn pilot rc decathlon.
    Schakelaar op = Flaps samen met de rolroeren fungeren als 1 groot rolroer.
    De flaps down kon ik bedienen op mijn Hitec aurora 9 met 1 van de schuifknoppen op de zijkant zender. Wel moest ik dan de schakelaar uitzetten zodat de ailerons niet meer samen met de flaps bewogen.
    Dit was niet altijd handig wanneer je snel wou switchen.
    Ik vraag me af of dit met deze Futaba op volgende manier kan:
    De flaps mogen altijd samen werken met de ailerons als 1 groot rolroer.
    Wanneer ik dan flap down wil geven met 1 van de schuifknoppen zijkant zender, dan mogen de ailerons niet meer samen met de flaps als 1 groot rolroer werken.
    Is dit mogelijk???
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.369
    Locatie:
    Rotterdam
    Tuurlijk kan dat.

    je maakt een mix, hangt er een curve aan, en daarna hang je er een knop of schuifschakelaar aan
    dan daarna bepalen welke servo's of welke functies het gaat beinvloeden

    Dan ff kijken wat je exact wil.
    als je een curve maakt waarbij er uitslag mogelijk is als de schuif niet gebruikt wordt, punt 1 (schuif dicht) = de uitslag die gemaakt mag worden
    dan punt 2 0 aileron mogelijkheid geven
    en dan als 2e de flap functie instellen op die servo's, en diezelfde schuif

    Is wel s ff klooien, in ik zeg het ff heel erg snel..
    maar in feite kan dit heel snel gefixt zijn
    eerst de beweging mogelijk maken, flap naar aileron
     
  12. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok bedankt.
    Hopelijk zal ik dit vinden. Ik heb dus totaal geen ervaring met Futaba, dus ik moet deze zender nog volledig leren kennen.
     
  13. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Kan gelukkig veel eenvoudiger.

    In het menu item 'Model type' (onder 'Basis menu') kies je Model type 'Airplane' en bij Vleugel kies je voor '2 AIL + 2 FLP' (of '2 AIL + 1 FLP' al naar gelang).

    In het menu-item 'Functie' (onder 'Basis menu') wijs je de flaps ('Welfklep') toe aan de schuif die je wilt (RS of LS voor rechts/links).

    In het 'Model menu' (klik op 'Airplane' op het beginscherm) vind je ergens in het midden de optie 'AIL->Welfklep' en die doet precies dit - kleppen koppelen aan de ailerons, maar niet andersom. Je kan op pagina 2/2 de mate waarin de kleppen meebewegen instellen. Een schakelaar kan je daar ook instellen. Je kan een curve instellen als je dat wilt op bladzijde 1/2.

    Bovenstaande gaat er van uit dat je de taal van je zender op 'Nederlands' hebt ingesteld.
     
  14. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Eindhoven
    Geweldig om dit te lezen er zijn dus meerdere wegen naar Rome met deze Futaba zender.

    Maar nu mijn vraag:
    In verband met het watervliegen met rwee motoren, wil ik alleen op het water met de twee motoren en het richtingsroer kunnen sturen. Dit uit te schakelen door middel van een schakelaar op het moment dat ik start.
    Ik weet dat ik het richtingsroer aan beide motoren moet koppelen al naar gelang de richting die ik op wil. Ik heb het al eerder gedaan met een Futaba 10CG. Tot nu toe is het mij met deze zender niet gelukt. Mogelijk dat jullie mij kunnen helpen.

    Erik.
     
  15. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.358
    Locatie:
    REO
    twee vlieg condities aanmaken: 1 vliegen en nr 2 zwemmen
    bij zwevers vaak drie: 1 zweef, 2 thermiek, 3 speed en oh nog een 4e namelijk landing.

    Mijn 14SG kan nog zo veel meer dan ik heb uitgevonden. Zoek nu zelf naar andere E motor loop. Iets met een curve mogelijk. Zal eens gaan zoeken.

    Erik
     
  16. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt vast voor de moeite. Alle kleine beetjes kennis zullen uiteindelijk helpen. Het is voor een de Haviland DHC Twin Otter. Ik ben heel benieuwd.

    Erik.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik begin intussen een beetje wegwijs te raken in mijn nieuwe t16iz zender.
    Vooral het telemetrie gedeelte is nieuw voor mij.
    Wel enkele vraagjes.
    In mijn vliegtuig heb ik 2 ontvanger batterijen op powerbox welke ik de voltage via telemetrie kan zien op de zender. (powerbox voltage1 en voltage2)
    Heb er ook een schakelaar aan vast gezet, zodat ik op elk moment de spanning kan horen via de ingebouwde voice.
    Wanneer ik de schakelaar aanzet hoor ik beide voltage achtereenvolgend. Dit lijkt me ok.
    Een andere optie die ik kon kiezen is de telemetrie van de batterij via 'receiver' in de zender?
    Hier is het dan de spanning van 1 ontvanger die je kan instellen of horen. Dit lijkt me niet ok daar ik niet de spanning van beide batterijen kan aflezen of horen.

    Later wil ik nog de spanning weten via telemetrie van een externe batterij (ontstekingsbatterij motor). Dit kan omdat mijn futaba ontvangers een extra poort hebben voor externe batterij.
    Hoe regelen jullie dit eventueel om dit hoorbaar te krijgen? Het enige dat ik denk is om nog een 2de schakelaar toe te kennen voor deze batterij.
    Is dit hoe de meesten dit doen onder jullie?
     
  18. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Iemand die me wat meer info kan geven over de batterij?
    Mijn vorige zenders waren allemaal met nimh eneloop batterij packs.
    Nu is deze futaba zender met een lipo, op de laden via usb charger.
    Mijn ervaring is dat je lipo's niet vol mag wegleggen. Hoe zit het dan met dergelijke zenderbatterij?
    Na een korte vliegnamiddag is deze accu nog zo goed als vol. Mogelijks zit er soms enkele weken tussen een nieuwe vliegdag.
     
  19. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.358
    Locatie:
    REO
    Dat is de reden dat ik liever een NiMh accu in mijn zendere heb. Behalve het nog lagere gewicht zie ik geen voordeel in lipo voor een zender. Iemand anders wel??

    Mijn vroegere Futaba FC28 had acht sub C cellen. Dat pakket alleen al woog aanmerkelijk meer dan nu een complete zender met accu. Mijn huidige zender kan ook nog veel meer en kostte minder. Wie zei er dat vroeger alles beter was?

    Erik
     
  20. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Het gaat bij die nieuwe zenderaccu's van Futaba niet om LiPo maar om LiFe. Dat is andere chemie. LiFe kun je volledig geladen wegleggen, ze gaan daar kwalitatief niet van achteruit. Het wordt ook aangeraden ze volledig geladen weg te leggen.
     

Deel Deze Pagina