Dit is een prachtige update van je. Ik zou aanraden om je hand of iets met foto's te plaatsen, zodat iedereen een idee heeft over de grootte.
Hoe gaat het met de bouw van dit stukje hoogstaande modelbouw Jan, al een tijdje geen update gezien! Een gemis op het forum.
Hey Bart en alle andere trouwe volgers, ja het is weer veel te lang geleden idd, ik was jullie een beetje uit het oog verloren das niet zo goed eigenlijk, bijdeze zet ik dat recht er is nog veel gebeurd maar ik ben er nog niet helemaal, momenteel wacht ik op de Multiswitch Script en Decoders die Marten (MDG) die hier ook op het forum rond zwerft aan het maken en programmeren is. Zodra dit systeem af is en hier is zal ik daarop in detaille terugkomen omdat ik denk dat dit het systeem is voor de moderne modelbouwer er is denk ik niets beter, maar daarover later meer. Laat ik eerst terug komen op de zender, ik had mij een X20 aangeschaft van FrSky, ergonomisch heb ik nog nooit een betere zender vast gehad moet ik zeggen. Jullie hadden reeds gezien dat ik de Sticks had veranderd nar steerpods, deze werken subliem moet ik zeggen maar, ja er is altijd een maar... Ik had toch het gevoel dat ik sticks nodig had, waarom wel ik heb 2 FiFi monitors aan boord met elk hun eigen pomp en ESC (voor de spuitafstand te regelen) ook zijn beide monitoren apart stuurbaar. Dit kon ik doen met de steerpods maar dat vond ik niet ideaal dus moest ik toch sticks hebben, beetje creatief geweest, de zender heeft een trainer poort die je van buiten kan connecteren maar ok van binnen, Na wat testen vond ik ook een stroom toegang die ik kon gebruiken om een aduino te voeden dus heb ik een externe "interne" setup gemaakt laat ons mar zeggen een zender in een zender, nu dit is niets nieuw ik had dit al met de X9e gedaan enkele jaren terug en dus ook met de tandem lukt dit goed!`` Even kijken wat is er gebeurd ik heb 2 kruis sticks geïnstalleerd (iets kleiner dan de originele): fe2e684f-4d3e-43a8-8686-29b87403bc7a by Tug52 POA, on Flickr e05d8e6a-514e-4ebb-a45a-5580c52ae382 by Tug52 POA, on Flickr De sticks zijn enorm klein want ze moesten in de 2 schakel koppen bovenin de zender kunnen en die zijn nu niet echt ruim... Nog een voetje geprint voor de arduino en alles geïnstalleerd: c2f684f2-138b-4506-89c2-a19f3f60c93b by Tug52 POA, on Flickr Hier gaat hij komen, hij wordt gewoon gekleefd op de support van de stick (iets mooier recht hahaha) be8c3695-d731-4fb9-bb2a-dca3359a049f by Tug52 POA, on Flickr Zo gaat dat er dan uitzien: a6e7bbc4-2bc2-46f8-86da-29ace99e5d4b by Tug52 POA, on Flickr Eerlijk er is geen betere plaats dit is zo 100% natuurlijk voor je duim en hand dat het gewoon perfect is, de schakelaar die er stond heb in iets onderin en dwars (links/rechts) herplaatst dit kan goed dienen voor bvb automatisch te side steppen later (voorgeprogrameerd) maar dat zie ik nog wel ik ga deze zender enkel voor deze boot gebruiken, ik heb daar lang over getijfelt omdat het toch een serieuze meerkost is maar mijn boten worden zo specifiek en zo complex dat eigenlijk de zender zo goed als op maat wordt aangepast en dus moeilijk bruikbaar wordt voor een ander model, tja het is wat het is... Hier zie je het werken in de test fase er moet nog wat aangepast worden want er was wat begin uitslag van de arduino: En hier zijn ze afgewerkt, nu dat lijkt snel te gaan maar er zit wel wat tijd in moet ik zeggen... Dan terug naar de boot: Er is veel gebeurd ik heb het dek herspoten (ik had er een kras en vlek op gemaakt stom...) en omdat de zender klaar was ben ik de trusters gaan afwerken en gaan installeren: Alles voorzien van vet en keerringen: d6861730-ed80-4d7b-9719-75bc17235a95 by Tug52 POA, on Flickr f43d8a76-d9d2-4d28-b802-a2358d827404 by Tug52 POA, on Flickr cdbcae9a-143f-4985-aa4a-084c249ed0d3 by Tug52 POA, on Flickr Dan de truster de AquaMASTER US 255 helemaal samengesteld en afgesteld: e8aa35e4-3964-4ac8-a6b7-f9704180d783 by Tug52 POA, on Flickr cfa120de-246b-46a8-9d3d-9e071d4e6bb1 by Tug52 POA, on Flickr f6868c2c-a394-43a8-a380-60964cb29746 by Tug52 POA, on Flickr f2190562-33f0-446b-b4b5-33bc5092c04c by Tug52 POA, on Flickr 70549782-42fa-49d0-bc72-5542ef65696a by Tug52 POA, on Flickr 566c4e64-bdc4-4bf7-8365-ae9d8e35ea00 by Tug52 POA, on Flickr Scalewise zijn ze 100% juist nu hopen dat ze goed werken... De traagloop was meer dan ok, bij deze test zat er nergens Vet in en dat hoor je dus... maar voor de rest loopt hij enorm goed, dit is op 11,3v hij gaat in de boot op 6v staan omdat het dan waarschijnlijk al een speedboot is, en ik wil geen overpowerde sleper maar ga 100% voor een realistisch beeld! Dan ook even de azimut instellen... (duurt iets langer dan ik hier neerpen...) Dan alles gesmeerd zodat ik thuis niet naar mijn voeten kreeg van al dat lawaai... (Volgend verslag, je kan maar 5 films in een verslag zetten)
Vervolg, Na al dat testen moet je toch wat motivatie opdoen, ik heb het geluk dat ik al een paar keer heb meegevaren met de echte, dus dat geeft wel enorme motivatie Dus een groot test moment op 5v aan initieel aan 10% power daarna op het einde iets meer, power is er voldoende maar ik kwam erachter dat ik wat vijzen was vergeten vast te zetten dus ja dit moet nog eens worden herdaan als alles vast zit en als de motoren op 6v staan, nu hij is belachelijk wendbaar moet ik zeggen! Dan een hoop cosmetisch werk ik maak een korte resume: De cabine: 8efad19a-460a-46ae-95b8-1dc5d624ac51 by Tug52 POA, on Flickr ee3b2306-673d-426a-ab77-9ae970132605 by Tug52 POA, on Flickr Deze lampen ws ik vergeten, daar kwam ik achter op de echte boot... c3d1a855-649a-40eb-9197-01982ef74285 by Tug52 POA, on Flickr 0400fb77-3da6-4c52-a00c-cacd4433a61e by Tug52 POA, on Flickr De brug is volledig klaar nu: 289153de-fa88-4439-b0a1-0284b65a92f9 by Tug52 POA, on Flickr Er zit wel serieus wat bekabeling in! b34c3e74-bdc5-45db-b426-7d72b5c70bac by Tug52 POA, on Flickr Nog wat details voorbereiden: c584cf4f-d264-4317-80ad-2aadba0ab0b2 by Tug52 POA, on Flickr Hier is nog wat werk aan... 8c105182-19f2-45fb-ab6a-0b57e5a96967 by Tug52 POA, on Flickr En momenteel staat ze er zo bij: Hier ontbreken de Fifi Vents nog vooraan: 2B20B5C3-6DE7-46C7-8C63-C1C7A6B70E2C by Tug52 POA, on Flickr Deze dus: IMG_0294 2 by Tug52 POA, on Flickr IMG_0295 by Tug52 POA, on Flickr IMG_0292 by Tug52 POA, on Flickr IMG_0291 by Tug52 POA, on Flickr Hier zie je de cabine op het sleepdek, de winch en betting moeten nog komen: IMG_0298 2 by Tug52 POA, on Flickr IMG_0299 2 by Tug52 POA, on Flickr 5bf4f3cc-8249-47ed-8d21-9e8c89451c4e by Tug52 POA, on Flickr Een kort overzicht: Alle nu moet ik alles nog op de multiswitch zetten en dan de elekctronica verbinden, ik zit momenteel aan 24ch voor een bootje van 50cm... Eerst wilde ik het schakelen zo doen: 7ab7bda3-285a-40ee-875a-bd9b28590610 by Tug52 POA, on Flickr 0bce1be6-95f6-4eb3-977b-7c0e3b978fe4 by Tug52 POA, on Flickr Maar dat werd op redelijk kleine iconen 100X100 toch onduidelijk hier een overzichtje van de funties die ik momenteel ga schakelen (het is nog niet af!) Op de Brug eigenlijk zou alles gewon duidelijk moeten zijn zonder uitleg dat is wat ik betracht te bekomen: Schermafbeelding 2023-10-18 om 20.21.52 by Tug52 POA, on Flickr External, en ook de FPV aan en uit zodat de zender niet constant aan staat en het wordt voor niets... Schermafbeelding 2023-10-19 om 22.04.18 by Tug52 POA, on Flickr De mast verlichting nu dit lijkt simpel maar alle lampen zijn dubbel naar voor en naar achter uitgevoerd, vandaar de laatste knop die draait niet alleen het navigatie rond maar ook de sleep, sleep +200m de beperkte manoeuvreerbaarheid (dubbel uitgevoerd op deze boten) alles dus... dit was eigenlijk best moeilijk te maken maar je ziet de bediening is super makkelijk je zet gewoon de NAV of de Sleep aan vaar je naar de andere kant druk je gewoon FWD/REV en alles is omgedraaid, er zitten 21 lampen op de mast dus dat is best wat! Schermafbeelding 2023-10-16 om 14.38.57 by Tug52 POA, on Flickr Voila de volgende grote stap is de Multiswitch en de USM volledig in orde maken met het menu en alle sounds dit gaat wel even duren vrees ik, tot de volgende!
Jan wat maak je het weer mooi. Echt leuk om te zien hoe je de details maakt, en zelfs je zender ombouwt om dat vaargevoel te krijgen straks! Ben zeer benieuwd naar meer en straks natuurlijk de eerste keren proefvaren
Jemig, Jan. Volgens mij heb ik deze bouw tot nu toe gemist. (Dat is dan wederzijds……. ) Ga het vervolg volgen. Gr. Petewr
Hey Jan , wederom een prachtige update . Op de foto's lijkt het allemaal groot maar 1/50 is echt wel klein om zoveel details te kunnen realiseren . Knap gedaan , PROFICIAT . Groetjes Ronny
Hey Jan , even een vraag , welk smeervet gebruik jij in je schottels ? Dat lijkt me zeer lopend en doorschijnend vet ? Groetjes Ronny
De oudere havensleepboten spreken mij meer aan maar deze is zeer netjes gebouwd en een prachtig stuk techniek. Groet, Jan.
Wow al de reacties maken het leven weer wat mooier! ik loop wel duidelijk achter want zie ze nu pas, even antwoorden op wat ik kan: Voor alle lof posts, enorm bedankt iedereen is hier wel gevoelig aan denk ik ik ben blij dat ook jullie ervan kunnen genieten. momenteel ligt de bouw stil omdat ik wacht op electronica, een van de electronica genie's hier op het forum wel bekent levert mij de multiswitch (MdG) en dus is het wachten tot het testen en opstellen enz... klaar is. Dit duurt altijd veel langer als geplant omdat het electronica is, dat wordt volgens mij gemaakt om de mensen kopzorgen te brengen . Anyway als Marten deze klaar heeft gaat dit erin wordt de zender nog wat aangepast en zou de boot eigenlijk klaar moeten zijn, testen gaat tot het voorjaar duren vrees ik gezien er niet de warmste maanden aankomen. Even voor Ronny, ik gebruik momenteel Graupner lager vet dit is voor schroefassen en lagers goed, maar zodra dit op is schakel ik over naar uierzalf, das goed voor alles (hahaha) Nogmaals bedankt voor de mooie woorden ik hoop dit nog af e krijgen voor het einde van dit jaar maar dat zie we wel, ik houd jullie op de hoogte momenteel ben ik net terug verdergegaan met de POA 22 Voith.
goede dag jan, ik zie dus net voor het eerst je gehele bouw verslag. echt super mooi. hoop gauw de boot een keer in het echt te zien. en misschien wat informatie in te winnen. hopelijk heb je gauw ook wat vaar fotos en videos. mvg martijn
Zie dit verslag nu pas... Maar zie ook dat de laatste update van november 2023 is.... Dus vraag ik mij af hoe staat het nu met...
Ok meer dan een jaar geleden voor een update, verdorie dat is niet ok, maar ja het zij zo (er is nog een geheel nieuw model tussen gekomen), veel en niet veel gebeurd, de planning van de electronica is ondertussen omgezet in een werkend systeem en we zijn er bijna. De multiswitch een project van MdG aangevuld met mijn Iconen en geheel in de huisstijl van POA, werkt, dit heeft veel langer geduurd dan ik dacht maar ok we zijn er en de rest van de boot is afstellen en monteren. Hier een voorbeeld van de zender: Wat is mogelijk hier was ik wat aan het uitproberen per pagina kan je 8 iconen gebruiken van 96x96 met transparantie, deze zijn vrij te kiezen of zelf te maken het laatste heb ik gedaan, dan is er nog per pagina een midden logo dat kan gebruikt worden als logo of eventueel informatie bvb als je 1 pagina voor het achterdek wil maak je beter een achterdek logo dat helpt met het snel vinden van de juiste pagina. Je ziet aan de logo's dat ik voor verschillende boten aan het werken ben, de T22 Voith en de nieuwe boot krijgen dit systeem zeker ook, of ik de oude ga omzetten is nog niet zeker. Het grootste probleem hier is de grote kost omdat de USM RC2 niet met dit systeem werkt enkel de USM RC3. en die USM's zijn nu niet bepaald goedkoop. Hier met de bijhorende decoders, elke decoder switch 8 switches en je kan er 4 per kanaal gebruiken ingang zijn RC en 12V er is nog een optie om een 2de spanning bvb 6 te geven ook, de Min wordt geschakeld. Untitled by Tug52 POA, on Flickr Hier de stappen in de boot de test van de decoders: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Het decoderREK, bij de volgende boot ga ik dit eenvoudiger maken want door de heel keine brug en cabin is dit nu toch wat moeilijk uitgevallen. Untitled by Tug52 POA, on Flickr Dit komt boven de reeds bestaande afdekking in de cabine: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Ik heb lang gedacht hoe ik de verbinding ging doen tussen boot en cabine, ik ga voor een magneetsluiting gaan, op deze boot met 10 polen dat is voldoende, de zekering gebeurd op het TechREK. Untitled by Tug52 POA, on Flickr Het TechREK in de romp: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Uiteindelijk werkt bijna alles, ik moet 2 Leds repareren en dan het geheel dus daning omkaderen dat het hufterproof is om naar de vijver mee te nemen. En enkele iconen moeten nog worden veranderd, zo is er het SAR licht op de reddings vlotten het achterdek licht enz... Hier het uiteindelijke resultaat: er komen misschien nog betere films: De FPV heb ik uit de boot verwijderd omdat ik het beeld niet goed vond, ook heeft dit buiten een "cool" factor geen meerwaarde als de resolutie niet scherp is, ik ga kijken of ik een 4K kan installeren in 1 van de volgende boten met de nieuwe X20HD wie weet is dat iets? Ok kleine maar een heel belangrijke update, laat ons hopen dat het nu niet te lang meer duurt voor er iets nieuws wordt gepost...
Mooi om te zien dat je weer actueel bent, Jan. Wat jij voor elkaar krijgt met de electronica ........ Ik neem er mijn petje voor af. Gr. Peter
Dat gaan we zien, nu ik moet zeggen ik maak een boot, met 1 zender per boot, dan kan je de boot wegdoen met zender en al en zit je niet te lummelen in de zender voor een ander model enz... Ik heb dit van een andere modelbouwer, en omdat ik per 3 jaar toch maar een boot maak zijn die kosten wel te verantwoorden. Maar wat ik zeker niet meer doe als een boot volledig werkt is daarna de zender nog updaten! ik heb dat met de Wrestler gedaan met OpenTX, en voor een of andere reden werkte er toen bijna niets meer dus als hij klaar is blijft het wat het is. Ik heb toen 2 maand gespendeerd om iets terug te zetten wat eigenlijk goed werkte, een update is niet altijd goed!