Besturing heli

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Mugen MRX-3, 17 sep 2024.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Thuis
    Het is voor mij nog ontdekken of heli vliegen wel mijn ding is, het lijkt me een leuke tak van precisie vliegen met de uitdaging om strak en vloeiend te vliegen….
    Wat mag het kosten… Om nou gelijk een heli van €1000,- of meer aan te schaffen en later te ontdekken dat het toch niet bevalt is ook weer zonde van de centen…. Nadeel van mijn situatie is dat we geen heli vliegers in de club hebben waardoor ik geneigd ben om met een stabiele heli met een goede gyro en een safety zodat ik samen met de sim zelfstandig kan trainen, zoiets als de mikado logo 200 flight trainer…. Maar hier zit gelijk een Vbar zenderset bij wat het weer prijzig maakt, zou dit nou op mijn eigen Jeti zender net zo werken dan is de logo 200 (400mm) een ideaal ding
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat werkt zeer zeker ! Ik had ook een vbar op mijn logo en een ff9 zender.
     
  3. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    143
    Als ik de advertentie lees van de losse heli lijkt we inderdaad te staan dat alle functies alleen werken met een vbar zender. Nou is mijn Engels niet zo heel erg goed. Een gewone flybarless unit kan op elke zender.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2024
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Idd. Ik heb het nu ook gezien. Je hebt ook nog de logo 400. Vliegt ook perfect,.
     
  5. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    143
    Je zou een flybarless unit kunnen zoeken met soort zelf leveling en rescue. Die kan op elke heli.
    Mocht je intessse hebben, dan heb ik nog een volledig ongebouwde 470L van align nieuw in de doos liggen. Het is alleen de kit. Zonder servo's en fbl unit. Met motor en regelaar. Deze mag eventueel van eigenaar wisselen.
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.717
    Locatie:
    Krabbendijke
    Laatst bewerkt: 20 sep 2024
  7. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Borne (OV)
    Zag dat je met een Jeti zender vliegt, misschien is onderstaande dan wat voor jou, ook met self levelling .

    https://www.spirit-system.com/

    Groetjes Rene
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Thuis
    is de 470L een beetje een recent model waar de komende jaar / 2 jaar nog onderdelen voor te vinden zijn ? een snelle google leerde me dat deze niet meer gemaakt word vandaar....
    hier heb ik dan nog 4 servo's bij nodig en een flybarless unit (dat is dus een gyro unit voor wat ik ervan begrijp)
    heb me er een beetje in verdiept en als ik het goed begrijp kan je dus een 3D heli tammer afstellen zodat het een stuk rustiger vliegt....

    ben ff met de Aerofly RC8 sim in de weer geweest en met een Kyosho Caliber 90 model gaat het best aardig, stil hangen is te doen en een rondje vliegen en weer landen gaat... valt niet mee maar het gaat :D
    owja... gewoon mode 1 gaat me beter af dan mode 2
     
  9. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    143
    Bij live hobby is alles nog op voorraad. Hoelang dat nog is geen idee.

    Flybarless unit is inderdaad de gyro. Zowel voor de staart als je swash. En deze kan je zo gek maken als je zelf wil. Heb er eventueel ook een bij, maar die zijn allemaal zonder rescue en self leveling. Wel leuk dat het op de sim al redelijk gaat. En er is niks mis met mode 1.
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Thuis
    Thnx.... daar zit zon unit tussen met ingebouwde Jeti ontvanger :)
     
    renetl50 en AHoogendijk vinden dit leuk.
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Thuis
    Zo… weer ff een paar weekjes verder en op de sim gaat het best goed, in aerofly rc met de caliber 90 is het goed te doen, daarom Accu-rc erbij gepakt omdat die voor heli een stuk realistischer zou moeten zijn, hoveren is idd minder makkelijk dan in aerofly maar gaat toch erg goed..
    Ook al best wel wat gelezen in het heli gedeelte, er is erg veel info maar toch blijft het nog een beetje onbekende materie voor me, ik ben gauw geneigd om gelijk voor goed spul te gaan maar dat loopt weer flink in de euro’s en tevens een crash word daarmee prijzig met het risico dat ik straks verkrampt sta te vliegen…….
    Het word tijd om de knoop door te hakken wat de eerste heli word en heb in diverse topics gelezen dat onze @brutus de kds 450 gebruikt voor lesgeven, dit is volgens mij een heli met flybar….. het scheelt best een hoop euro’s doordat een fbl unit niet nodig is maar is het wel verstandig omdat ik ook her en der lees dat een nieuwe heli vlieger beter gelijk fbl kan gaan ?
    Ik dacht dus zo: KDS 450sv RTF en die ontvanger omwisselen voor een jeti ontvanger zodat ik mn eigen zender kan gebruiken…. Dan lekker gaan hoveren, rondjes vliegen, tot ik een jaar verder ben en het redelijk in de vingers heb, dan kan ik er een leuk rompje omheen frutten en is het ineens ook nog een knap ding :)
    Daarna kan ik met de nodige vlieguurtjes ervaring alsnog gaan voor een fbl heli
    nadeel kan zijn dat ik door ontbreken van een fbl unit geen rescue of stability assist heb…. Anderzijds is dat weer kostbaarder dan een paar crashes met een kds 450…… keuzes..keuzes… :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2024
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Gewoon lekker met fly bar beginnen.
    Zou houd je het goedkoop en toch vliegt dit erg goed.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.369
    Locatie:
    Rotterdam
    de basis is hetzelfde he..
    het gevoel in flybar of fbl is een tik anders, maar niet schokkend.
    kun je met de ene vliegen, kun je ook met de andere vliegen.

    daarbij, je kan op een flybar heli gewoon een fbl kop zetten.
    ff op de asmaat van de hoofdas letten, vaak kun je een trex kop zo overgooien.
    linkjes veranderen. fbl linkjes zijn een stuk steviger.
    stabilisatie erop. of zonder, als je jezelf sterk voelt.
    scheelt een volledig nieuwe heli kopen..

    en al die units met reddingsfuncties zijn leuk
    maar als je kunt hooveren, is het ergste geweest.
    eenmaal hooverend, heb je het crash gedeelte achter je gelaten.
    vanaf daar is het maar net of je netjes rustig je vaardigheden uitbouwt, of dat je wild aan de knuppels trekkend soms ff niet meer weet hoe je hem opvangt..
     
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Thuis
    Thnx, dat is een verhelderend antwoord voor wat betreft flybar en fbl,
    het vliegen is dus hetzelfde enkel het gevoel met de heli (en wellicht de 3d prestaties ?) zoals ik al eerder aangaf is de techniek van helivliegen nog n beetje onbekend terrein maar het kwartje is aan het vallen :D
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.369
    Locatie:
    Rotterdam
    3d prestaties, ze kunnen het allebei
    Een flybar heli kan ook heel enthousiast worden afgesteld. Kan in de basis hetzelfde

    een fbl heeft wat minder weerstand, minder zooi in de kop. Scheelt vermogen.
    Allemaal net wat directer. Kan veel sneller worden afgesteld.
    Maar in de basis zal een normale sterveling dat niet snel uitnutten.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Thuis
    Thnx voor de adviesen en hulp Mannen, dit word enorm gewaardeerd :thumbsup:
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.369
    Locatie:
    Rotterdam
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.061
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor een beetje een idee: Flyar werkt aerodynamisch, en dus zal een Flybar ALTIJD enigszins op wind en turbulentie reageren. Dat valt niet weg te "afstellen" omdat die verstoring deel uitmaakt van de regelkring.
    FBL werkt met sensors die geen wind of turbulentie voelen, en hoewel uiteraard alles een kwestie van afstellen is (slecht afgesteld zul je turbulentie nog steeds merken) is bij goede afstelling en voldoend snelle servo's de invloed van turbulentie in theorie volledig, en in de praktijk nog steeds nagenoeg 100% te compenseren.

    Welke van de twee je prettiger vind is persoonlijke smaak. Vrijwel iedereen vind FBL prettiger. Ik geef zelf de voorkeur aan "naturel", maar ik geef grif toe dat dat volledig tussen de oren zit.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je instapt maakt het niet uit, behalve dat je een fbl systeem moet kopen en dure servo,s omdat het systeem anders niet goed werkt.

    Ik vloog mijn 450 formaat helietje met fly bar en kon er alles mee en vloog heerlijk.
    En dat met de blauwe servootjs van HK.

    Wind of turbulentie geeft hij niet veel om, hij gaat wat op en neer maar zal nooit omwaaien, een fbl systeem houdt hem iets beter vast maar op en neer gaat hij nog steeds.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  20. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.178
    Locatie:
    Ederveen
    Hier nog even my 5 cents: Vlieg al vanaf mijn 15e "full size" en nu, met 72 lentes/herfsts(tis maar wat je er van maakt :) ) vlieg ik nog steeds en dan vlieg je in een cockpit zeg maar Mode 1. Alhoewel motor bediening meestal links zit, dan stuur je met je rechterhand. Zit de motor(en) bediening in het midden, zoals bij airliners, dan vlieg je met je linkerhand. Zit je als (instructeur) een keer rechts dan stuur je rechts en bedien je het vermogen met de linkerhand.
    Dat gaat allemaal vrijwel naadloos, alleen de wetgever wil dat je dat een keer oefent, in de SIM of in real life.
    Bij de modellen met Mode 1 of 2 is wisselen wat lastiger, alhoewel ik in mijn leven enkele topvliegers ontmoet heb, die dat naadloos kunnen wisselen, bvb die vlieger die met de zender achterop zijn rug een model twee meter voor zijn neus verticaal aan het hooveren is met een vleugelmodel.
    Vanaf een jaar of 13 met lijnbesturing begonnen en op mijn 20e met R/C begonnen, met Mode1. Heel veel vleugelmodellen gevlogen. Maar een jaar of 20 geleden met nitro heli's begonnen, jawel, Mode 1, maar na een paar jaar er weer mee gestopt door teveel andere vleugelmodellen bezigheden en de ellende met die brandstof motoren.
    Een jaar of negen geleden de draad van het heli vliegen toch weer opgepakt, nu met E-TRexen 500. Dat doe ik nu best fanatiek, vlieg al vele honderden vlucht zonder crashes. Heb alle motoren nog heel, niet eentje die er vroegtijdig mee stopte. Wat een zegen die E-heli's.
    Ofwel, mode 1 blijven vliegen zou mijn advies zijn. Ik vind dat totaal geen issue, niet voor het full size vliegen, niet voor heli's. Maar iedereen bepaalt dat zelf, dit is niet meer dan hoe ik er in steek.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina